Litium akkuun vaihto: onnistuuko näillä vermeillä?
Jukka Ruotsalainen
15.10.2024 19:23
Hei tietäjät.
En ole perehtynyt mauton sielunelämään muuten kuin tutkimalla mitä apparaatteja auton sähköpuolella on. Harkinnassa LiFePo akkuun siirtyminen.
Mitä tietäjät sanoo, onnistuuko näillä nykyisillä "järjestelmillä" vai vaatiiko jotain laitteiden vaihtoa, jos harkitsee nykyisten Exide akkujen vaihdon LiFePo-akuun.
Tässä lista mitä sähköpuolelta löytyy. Teksti katsottu laitteiden kyljistä.
Paneeleja kaksi katolla ja niissä kiinni: Epever 2606 BP ja Epever 3906 BP
Schaudt EBL 30
Schaudt LAS1218-S AGM 2
Schaudt Booster WA 121545.
Onnistuuko ja jos onnistuu, niin mitä säätöjä pitää tehdä?
Antero Virkkala
16.10.2024 19:56
Olen dokumentoinut omaa vastaavaa projektiani useammassakin ketjussa. Laita Googlen hakukenttään site:karavaanarit.fi renogy . On vain yksi välilyönti ja se on fi- ja renogy-sanojen välissä. Lyhyesti sanottuna, sinun laitteillasi pärjää muuten, mutta ei ole litium-profiililla varustettua maasähkölaturia.
Jukka Ruotsalainen
17.10.2024 16:29
Hei,
Antero: viitaten yllä olevaan, niin tarkennatko määsähkölaturin osalta mikä siinä on ns "pielessä", jos ajatellaan litium akkua ja miten asia tulisi ratkaista?
Antero Virkkala
17.10.2024 17:37
EBL:n maasähkölaturissa on 2 erilaista lyijyakun latausprofiilia. AGM:lle jännite on 14,7V ja absorptioaika 4h. 14,7V on liian korkea litiumakulle. Lyijy-geeli -profiilissa jännite on litiumakulle juuri sopiva 14,4V mutta absorptioaika (siis tuon 14,7V:n päälläoloaika on pitkä, nimittäin 16h. Tämä ei tuhoa litiumakkua heti, mutta akun varauksen pitäminen 100%:ssa aiheuttaa dendriittien kasvua. Nämä ovat metallipiikkejä, jotka kasvavat muistaakseni katodista anodiin päin. Kun dendriitti puhkaisee elektrodien välisen kalvon, akku on entinen.
Jukka Ruotsalainen
19.10.2024 10:44
Hei,
Antero: yritin tutkia lisää löysin oheisen linkin.
https://supervolt.de/lifepo4-batterien-laden-kfz-ladegeraete-kennlinie/
Siinä mainitaan, että:
Heti kun tietty kynnysarvo on saavutettu, laturi siirtyy täyteen latausvaiheeseen "U" tai "CV" ja latautuu, kunnes latauksen loppujännite 14,4 V lyijygeelille tai 14,7 V AGM: lle on saavutettu tai 16 h geelille tai 4 h AGM: lle.
Onko tuo jälkimmäinen "tai" sana ratkaiseva, jolloin ei automaattisesti tuli 16 h geeli-asetukselle?
Alla linkin teksti kokonaisuutena:
Esimerkki: Schaudt EBL 30
Voimme nähdä, että ratkaiseva tekijä ei ole niinkään ominaiskäyrä (IU ja CCCV ovat samat), vaan pikemminkin parametrien sopeutumiskyky:
Latausjännite
Latausvirta
Kelluva jännite
Mutta miksi tämä sopii jo useimmissa tapauksissa, selitämme alla käyttämällä esimerkkiä Schaudtin EBL 30: stä:
Schaudt EBL latautuu aluksi vaiheessa 1 vakiovirralla (18A) CC.
Heti kun tietty kynnysarvo on saavutettu, laturi siirtyy täyteen latausvaiheeseen "U" tai "CV" ja latautuu, kunnes latauksen loppujännite 14,4 V lyijygeelille tai 14,7 V AGM: lle on saavutettu tai 16 h geelille tai 4 h AGM: lle.
Tämän jälkeen laite siirtyy huoltovaiheeseen. Tässä on 13.7 V, joka estää akun purkautumisen.
Jälleen yhteenveto Schaudt EBL: n parametreista:
Ominainen käyrä: IUoU
Latausjännite: 14.4V
Latausvirta: 18A
Kelluva jännite: 13.7V
Schaudt EBL latautuu aluksi vaiheessa 1 vakiovirralla (18A) CC.
Antero Virkkala
19.10.2024 18:28
En luottaisi pelkästään juristeriaan mitä tulee EBL:n toimintaan litiumakkuja ladattaessa. Varsinkin, kun kysymyksessäsi olennainen sana "tai" löytyy Supervoltin tekstistä, mutta en löydä sitä oman EBL:ni (EBL 31) käyttöohjeesta. Juristerian eli pilkunviilauksen sijasta olen lukenut Motorhomefun.co.uk -sivustolta kymmeniä ketjuja lyijy-hupiakun korvaamisesta litiumakulla. Laita vaikka Google-hakuun "site:motorhomefun.co.uk ebl lithium profile" (siis tuo teksti ilman lainausmerkkejä). Konsensus on, että on lyhytnäköistä kustantaa litiumakku ja asennus ja jättää akku sitten huonosti sopivan laturin pilattavaksi. Ja jos unohdetaan hetkeksi akun ennenaikainen pilaantuminen väärällä profiililla ladattaessa, niin toinen ongelma tulee siitä, että litium- ja lyijyakkujen jännite-varauskäyrät ovat kovasti erilaiset. Litiumakun kanssa ei ole mitään syytä odottaa, että jännite laskee reilusti (esim. 14,4 -> 13,7V) ennen uuden lataussyklin alkua. Entä jos tuon odottamisen jälkeen ei maa- tai aurinkosähköä ole tarjolla?
Supervolt myy akkuja. Akkuvalmistajalle on eduksi, että vaihto litiumakkuun näyttää mahdollisimman helpolta. Niinpä akkukauppiaat väittävät, että litiumakku olisi heittämällä vaihtokelpoinen lyijyakun kanssa. Tuolla brittifoorumilla jotkut sanovat, että EBL-laturi geeliprofiililla toimisi tilapäisessä käytössä mutta ei pitkän ajan seisonnassa. Tähän liittyen, luulin että avausviestissäsi mainittu Schaudt LAS1218-S AGM 2 tarkoittaisi EBL:n normaalia AGM/geelilaturia, mutta se taitaakin olla EBL:n normaalilaturin rinnalle kytkettävä lisälaturi, joka tuplaa latausvirran 36 ampeeriin, tosin vain AGM-akulle, eli ei sovi lainkaan litiumille.
Timo Haapanen
19.10.2024 19:30
Entä sitten jos ei ole koskaan maasähkössä? Itsellä on se tilanne. Vain ajo- ja panelilataus. Juuri nyt kolme viikkoa siten.
Antero Virkkala
20.10.2024 13:44
Jos autoa ladataan maasähkölaturilla vain hyvin harvoin, voinee lyijygeelilaturia käyttää. Mutta enemmän käytetyissä latureissa saisi mielellään olla litiumprofiili. Jos pitää samalla kertaa uusia useampia latureita, kannattanee tutkia Renogyn valikoimaa, johon kuuluu useampia energialähteitä (maasähkö, paneeli ja/tai moottorilaturi) käyttäviä latureita. Renogyllä on pääkonttori USA:ssa, tehtaita ainakin Thaimaassa ja ainakin yksi toimipiste EU:ssa (eu.renogy.com). Sieltä tilasin oman akkuni.
Ari Jokinen
21.10.2024 20:38
Onko sillä maasähkölaturin latausjakson pituudella merkitystä? Kaikissa litium akuissa om BMS-kortti joka kyllä lopettaa latauksen kun akku on täynnä. Tuo BMS hoitaa monta muutakin asiaa akussa ja niinpä akkupaloja on aika harvoin...
Monessa akussa toimintaa voi seurata kännykkäapilla.
Petteri Haverinen
24.10.2024 09:31
Suosittelen lukemaan Saksan karavaanarilehteä , promobile.de , useampikin juttu/testi lifepo4-akuista sekä asennuksista.
Seppo Suomi
24.10.2024 20:40
Olen kiinnostunut akunvaihdosta mutta ylläoleva linkki ei antanut minulle mitään tietoa akuista.
Tuntuisi samalta kuin kysyisi tietoa jostain niin vastataan lue hs.fi. Ainoa ero on kielimuuri.
Petteri Haverinen
25.10.2024 06:42
Seppo SuomiOlen kiinnostunut akunvaihdosta mutta ylläoleva linkki ei antanut minulle mitään tietoa akuista.
Tuntuisi samalta kuin kysyisi tietoa jostain niin vastataan lue hs.fi. Ainoa ero on kielimuuri.
Niin siellä sivulla on hakukone, mitä voi käyttää ja kääntäminen onnistuu netissä varsin helposti, mutta onhan toinen vaihtoehto mennä akkuliikkeeseen tai caravanliikkeeseen Suomessa…
Petteri Haverinen
25.10.2024 07:59
https://www.promobil.de/werkstatt/reisemobil-optimieren-lithiumbatterie-einbau-autarkie/