Lisälämmitin

Juha Kaskinen 05.01.2023 14:00

Onko kellään käytössä,trumman vario heat 1300)2800w lämmitintä.kaipaisin kokemuksia,riittääkö ohjaamon lämmitykseen puoliintekroidussa.

Seppo Lokasaari 06.01.2023 18:24

Vilkaisin tuota mainitsemaasi lämmitintä, joka on kyllä hintava. Kuukkelilla kun kysyin, niin tuli aikalailla halvempi laite joka voisi toimia, eli hinnaltaan alta 200€:

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on erittäin näppärä mm. asuntoautossa, retkeilyautossa, pakettiauton tavaratilassa ja minkä tahansa muun ajoneuvon sisätilassa. Käytetään myös niin autotalleissa, varastotiloissa, kasvihuoneissa kuin missä vain muissa kylmissä työtiloissa.

Tuotteet sisältävät täydellisen asennussarjan, polttoainesäiliön, LCD-näytöllisen ohjauspaneelin sekä kaukosäätimen.

Voidaan kytkeä mukana tulleeseen polttoainesäiliöön tai auton omaan polttoainesäiliöön.

Lauri Niittynen 06.01.2023 18:36

Tuossa kysellään lämmitintä ohjaamoon. Paikka on siis hyvin lähellä auton tekniikkaa ja polttavan lämmittimen asennus alueelle on riskaabelia. Polttavan lämmittimen teho on valtava, kuten tuo 2800 W pelkästään ohjaamoon. Johan sillä lämmittäisi koko auton.

Juha Kaskinen 07.01.2023 00:47

Kyseinen lämmitin,on suunniteltu auto/vaunu käytöön.Eikä ole mikään kiinan ihme,pitäs olla turvallinen valinta.

Timo Haapanen 07.01.2023 09:58

Tämä Truma ei paljoa päältä lämpene eikä sitä tarvitse aivan lämmityskohteeseen asentaa, putkilla ilma liikkuu kyllä.

Eikös juuri tätä mallia tehtaatkin käytä isoissa autoissa kyseiseen tarkoitukseen ohjaamoon.

@timppa

Lauri Niittynen 07.01.2023 11:32
Timo Haapanen

Tämä Truma ei paljoa päältä lämpene eikä sitä tarvitse aivan lämmityskohteeseen asentaa, putkilla ilma liikkuu kyllä.

Eikös juuri tätä mallia tehtaatkin käytä isoissa autoissa kyseiseen tarkoitukseen ohjaamoon.

@timppa

Olemassa olevasta lämppäristä pitäisi kyllä tehoa löytyä muutama sata wattia ohjaamoon. Jos putkimieheksi alkaa, kannattanee putkittaa ilma siitä vanhasta lämppäristä.

Timo Haapanen 07.01.2023 12:30

Onhan ohjaamo aina auton kylmin paikka. Isot säkit on ohjaamon päällä talvikäyttäjillä.

@timppa

Lauri Niittynen 07.01.2023 15:32
Timo Haapanen

Onhan ohjaamo aina auton kylmin paikka. Isot säkit on ohjaamon päällä talvikäyttäjillä.

@timppa

Siksi ohjaamoa ei kannattaisikaan lämmittää. Eristävä väliverho ohjaamon ja perätilan väliin tai käännettyjen tuolien ympäri. Jos lämmin ilma pääsee ohjaamon seiniin ja ikkunoihin saakka, energiantarve on loputon. Teholla saa vaikka teltan lämpimäksi, mutta polttoaine loppuu nopeasti.

Ohjaamon ulkopeitteet auttavat jonkin verran, ainakin sen, etteivät lasit ole umpijäässä ja huurussa sisältä.

Toivo Koistinen 07.01.2023 18:18

Paha sanoa kuinkapaljon diiseliä menee enemän, kun vedin puhallusputket ohjaamon kahtapuolta lattian rajaa sivuovien viereen, jotta sinne tulee puhalus samanmoinen kunmuualle autoa.
Mutta koska ohjaamon istuimet ovat asuinkäytössä, niin ei voi vetää verhoa ohjaamon, ja asuintilan väliin, toisalta pakusa ei muutenkaan likaa tilaa, joten koko auto käyttöön.
En tosin ole koko asiiaa aatellut, koska tasalämpö koko auton isäalueella on hyvä. ja siihen reilusti riittää tuo 3kw vebasto yli 30 raatin pakkasella.
Tuulilasi sitten on sikäli, että kjelauta on sitämallia, että uhallus ei sihen pääse, mutta aamusella kunherään pistän koneen vebaston töihin, ja sitten kone käyntiin, niin se sulattele kahvia juuessa lasin.
No opelin tuulilasin lämmitys taas on susimallia, että luulisi Ranskalais keksinnöksi, koska se on syvennyksessä, niin ei koskan taho pahalla kelillä pysyä alaosa siittä sulana.
Mutta näillä mennään.
Tp

Timo Haapanen 07.01.2023 22:34
Lauri Niittynen

Siksi ohjaamoa ei kannattaisikaan lämmittää. Eristävä väliverho ohjaamon ja perätilan väliin tai käännettyjen tuolien ympäri. Jos lämmin ilma pääsee ohjaamon seiniin ja ikkunoihin saakka, energiantarve on loputon. Teholla saa vaikka teltan lämpimäksi, mutta polttoaine loppuu nopeasti.

Ohjaamon ulkopeitteet auttavat jonkin verran, ainakin sen, etteivät lasit ole umpijäässä ja huurussa sisältä.

Luulenpa että jokainen vaanari kaivannut ohjaamoon enemmän lämmitystä kuin muualle autoon. Kaikille kelpaisi tuo truma talvikaytössä ohjaamoa lämmittämään. Jos kodinomaisia olosuhteita halutaan on energian säästö unohdettava.

@timppa

Toivo Koistinen 08.01.2023 06:54

Kumma juttu sekin. Ostat liki sadan tonnnin auton, ja noinkin yksinkertanen asia, kun ohjaamon lämmitys, niiden niin monien puutteiden lisänä joita niissä tahtoo olla.
Noh nykymarkkina,, kaikki mulle hetinyt,, taloutta.
Itsellä sikäli heleppoa, että lämmityslaite hieman valitettavasti on siinä minun moittiman turha keskijakkaran sisällä, nin ei tarvinnut kun purkaa se pöydän alusta, ja siihen vetää lämmitysputket ohjaamon sivuovien viereen puhaltamaan.
Tosin hyötynä siinä, että kun rakensin sen pöydän alustan uudeksi, sain sen alle kenkien kuivatus, ja säilytystilan omille liian jokapaikasa isoille ronttosille.
Pehkula, minä ossaisin suunnitella hyvän retkiautton
Mutta miksi valmistajat ei samaa, koska sen asian hoito kyllä onnistuu oli sitten alde truma, tai tuo vebasto. Miten sitten lie kai indekroiduissa on jokapaikka yhtälämmintä, ja akkunat sulana.
Tp

Lauri Niittynen 08.01.2023 07:50

Näkemyksiä on monia, siksi ei satasellakaan saa kaikille mieluisaa autoa aikaan.

Kuten jo kirjoitin, ohjaamon ulkoseinien, ikkunoiden ja kojelaudan lämmittäminen on loputon urakka, kun niiden lämmöneristävyys on niin heikko. Siksi sinne ei kannata edes ajatella samaa lämpötilaa kuin muualle. Parempi on, että eristää ne jollakin tavalla, kuten verhoilla, puolilämpimiksi tiloiksi muusta autosta.

Intekroidussa pääsee eroon ovien kylmäsilloista, mutta taitaa ikkunat olla osin ongelma. Ilman ulkopuolista toppausta saavat ne jäätyä ja sisäpuolelle tarvitsee mieluusti kunnon kiinteät rullaverhot.

Toivo Koistinen 08.01.2023 08:32

Eise tuulilasin huurtuminen, ja jäätyminen oikeastan asumismukavuutta haittaa tuossa, sivuikkunat pysyy kyllä hurteettomana, samoin etujalkatila lämpösena, kiitos sen puhalluksen niihin oven sivuihin.
Aamusella vaan kone käyntiin, ja tuulilasi sulaa, ja kuivuu, paitsi se alaosa, mutta se on auton ominaisuus, ei sisustuksen vika.
Tietysti jos oltasiin samassa paikassa montapäivää, nin sillon se toppapeito on ehdotoman hyvä apu, peittää etu, sivuakkunat, ja etuovet konepeiton lisänä, ja sen levityshän ei ole iso homma.
Niinja sillonhan olisi aggrekaatti, ja vaikka henkilöauton sisätila lämpöpuhallin kojelaudalle, jollanen meillä on henkilöautossa
Eihän noista koskaa asuintaloa saa, ellei mennä johonkin isoon rekkamalliin, jota joskus tuumailen millasta olis rakennella semmonen, tai noihin Amerikalais linjureihin, joissa seinät levenee tehden isot asuintilat.
Muta kysehän on retkeilystä, ja aina Tuo telttaperävaunun voittaa.
Tp

Jarmo Leinonen 09.01.2023 22:01

Ohjaamon saa talvella aivan yhtä lämpimäksi kuin muunkin auton oikein valituilla välineillä ja varusteilla, eikä se ole edes vaikeaa.

Suurimmassa osassa puoli-indekroituja matkailuautoja ohjaamo ja sen kääntöpenkit muodostavat mukavimmat istuskelupaikat oleskelutilassa, joten niitä ei kannata missään nimessä erottaa muusta autosta vaikkapa tietämättömyyttään.

Kunnollinen ulkotoppapeite, joka peittää myös ovet alas asti ja konepellin auttaa jo paljon pikkupakkasilla. Siihen kun lisätään auton sisäpuolelle käännettyjen penkkien taitse ovet, tuulilasin, kojelaudan ja sen alapuolisen jalkatilan sekä osin lattian peittävä toinen toppapeite niin eristyksen osalta ollaan melko lailla valmiita kovimpiinkin pakkasiin.

Jos vielä sattuu olemaan lämmityksenä nestekiertoinen Alde ja sen putket kiertävät vaikkapa vain penkkien "kivijalan" ympäri, niin lämpöä kyllä riittää ohjaamossa siinä kuin muuallakin asuintilassa.

Ja jos vielä extrana autossa sattuu olemaan polttoainekäyttöinen moottorin lämmitin sisäpuhalluksella, vaikka 5kw Webasto, niin sen avulla ohjaamossa on tarvittaessa vaikka t-paitakelit kolmenkympin pakkasessa. Sekin on koettu...

Talvimatkailu asettaa lähtökohtaisesti kalustolle enemmän vaatimuksia kuin vaikkapa kolmen vuodenajan matkailu,
mutta ei siihen mitään sadan tonnin vehjettä tarvita. Varusteet tulee kuitenkin olla olosuhteisiin sopivat ja riittävät.

Yllä kertomani varusteet ovat olleet meillä käytössä talvimatkailussa viimeisen kymmenen vuoden ajan, eikä kylmä ole koskaan aihettanut ongelmia. Muilla matkaajilla on varmasti erilaisia ratkaisuja ja ovat yhtä lailla pakkasista selvinneet ja hyvä niin.



Tapani Pokkinen 10.01.2023 01:15

Yksinkertaisin on ostaa talvikäyttöön enempi suunniteltu auto, joko alkovi kaksoispohjalla missä ovilla suljettava ohjaamo. Toinen vaihtoehto on tietty täysintergoitu, jonka saa parilla peitteellä jo lähemmäs kodin mukavuutta, akileen kantapää on niissä lähinnä koelauta.

Toivo Koistinen 10.01.2023 07:09

Alkovi perheautona kuulemma hyvä, kun makuuosasto on erillinen pois muusta asumiskäytöstä. Asettaa vain lämmityksen suhteen ostaisssa tarkkaavaisuutta ettei ole kylmän kostea tila, kuten sen ainoan kerran kun oli meillä vuokralla.
Tosin siitä on kauan, jotenka lienee kehittyneet ne paremmiksi. Mutta tosiasia on, että ei noita ole aivan tehdasvarustuksilla tehty pohjosen pakkasoloihin, ja niitä pitää lisävarustella.
Mutta kyllä ne telttaperävaunun voittaa, ja niinhän se on auton ostossa ensikertalaisella kuten talon teossa, että toinen, tai kolmas alkaa olla mieluinen.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.