Lisäjouset alustan pehmentämiseen
Lauri Niittynen
26.04.2022 06:47
Caravanin verkkolehdessä Sumospringsin edustaja kauppaa tavaraansa ja siitä saa käsityksen, että Ducaton alustaa olisi mahdollista pehmentää sumoilla. Autossani on Ducaton korkea 3500 kg alusta ja kantavuus ei lopu kesken, auto painaa n. 3 tonnia tavaroineen ja peränylitys lyhyt. Mutta jossain määrin häiritsee perän toiminta niin ihanissa hidastetöyssyissä. Alle 20 pitää olla vauhtia tai perä tekee jutun mukaista loikkaavaa liikettä. Perä saisi niiata vähän syvempään ja palautua hitaammin.
Auttaisiko siis uretaanien vaihtaminen sumoihin? Ovatko lehtijouset suorat vai progressiiviset?
Pekka Kemppainen
26.04.2022 12:27
Asennutin vuosi sitten Klaukkalassa Sumospringsit ( muistaakseni ne siniset ) meidän LMC Cruiser Passioniin. Autossa on peränylitystä yli kaksi metriä. Olen ollut hankintaan kovinkin tyytyväinen. Peräkkäisten routaheittojen jälkeen auto ei jää heijaamaan ja on muutenkin vakaamman tuntuinen ajaa. Nimismiehen kiharoissa ja asfalttikatkoksissa Sumoista ei juurikaan ole iloa. Niiden aiheuttamaan tärinään löytyi helpotusta kun laskin Misukoiden paineet 4,6 kiloon.
Markku Hämäläinen
26.04.2022 20:15
Onko ongelma myös iskareissa?
Eli auttaisiko järeämmät SV iskarit?
Pekka Kemppainen
26.04.2022 21:03
No niinpä niin. Mitenpä sitä vuoden takaisia asioita muistaisi. Taakse asennettiin myös SV:t. Varmasti niilläkin on osansa auton ajokäyttäytymisen vakaantumiseen. Keula tuntuu toimivan alkuperäisilläkin iskareilla - ainakin toistaiseksi.
Ari Jokinen
26.04.2022 21:35
Ducaton alkuperäisillä iskareilla retkeilyauton perä pompii hidastetöyssyissä , mutta SV-iskareilla kulku on tasaista.
https://www.vallilantakomo.fi/takaiskunvaimennin--sv-209022-fiat-ducato-x230-x244-x250/p/401209022/