Lisäilmajouset matkailuautoon

Vesa Kaartti 31.05.2022 06:22

Meidän 7.5 metrinen matkailuauto on ihan uudesta lähtien ollut pikkasen herkkä sivutuulelle ja kallisteluille mutkissa. Päädyin siihen lopputulokseen että pitkä peräylitys saa ilmiön aikaan yhdessä vakio takajousituksen kanssa. Asennutimme lehtijousen ja rungon väliin säädettävät ilmajouset. https://youtu.be/NcZmBykKBPk

Veli-Pekka Merikallio 31.05.2022 14:14

Loistava esitys Vesku, tärkeästä asiasta eli auton ajo-ominaisuuksista, ovat taatusti hintansa väärtti.

Mulla oli Sprinter alustaisessa Hymerissä vastaavat ja ilman niitä, Mersun pehmeä alusta olisi ollut paljon työläämpi. Itse epäilin eniten, etteivät ne kumit kestä, kestivät sen kymmenen vuotta, minkä autolla ajelin.

Katsastusmies yritti tarjota hylsyä, kun valojen korkeussäätö ei toiminut. Ei mennyt hovissa läpi, kun oli säädettävät ilmajouset, mitkä kelpasivat myös valojen säätöön.

Vesa Kaartti 31.05.2022 14:21

Tattis. Toi valojen katsastus-juttu oli sulle hauska bonus

Timo Haapanen 31.05.2022 19:23

Ducatossa siellä takana olevat uretaanijouset eivät ole pohjaanlyöntikumit vaan toimivat jousituksen osana ottaen kuormaa jo aika pienissäkin kuopissa. Yleisesti pohjaanlyöntikumi ei ole pituudeltaan kuin hädin tuskin puolet uretaanijousen mitasta.

Ilmapusseja on erilaisia. Toiset ovat leveitä eivätkä nosta kovin paljoa, itelläkin on sellaiset. Näillä meidän leveillä ei paljoa saa korjattua vinossa paikassa. Mulla ei ole painetta kuin 0,5 bar, se tuntuu hyvältä. Maximi säkeissä on 4 bar.

Huojumisen tai epänormaalin tuuliherkkyyden vuoksi en säkkejä laittanut vaan saan täydessä painossa olevan auton perän muutaman sentin ylös. Pakettiautoilla 2,5 miljoonaa ajaneena ei tuo auto mikään tuuliherkkä ole. Isoon tuuli ottaa sen minkä ottaa.

@timppa




Pekka Kemppainen 26.06.2022 16:24

Vesa Kaartti!

Millaisia lisäkokemuksia ilmajousituksesta? Oliko hankinta hintansa väärti?

Pekka Kemppainen

Vesa Kaartti 26.06.2022 16:33

@Pekka. Muutama tonni nyt ajeltu. Ei ole ajatukset videosta juurikaan muuttunut. Mutkat, sivutuuli ja urat mukavampia ja pikkasen pystyy perää tarpeen mukaan nostaa ja laskea. Jos nuo kokee ongelmaksi niin noilla ne ratkeaa, mutta jos nuo "ominaisuudet" ei häiritse, ei kannata investoida...

Pekka Kemppainen 26.06.2022 18:16

Meidän edellinen auto oli LMC Breezer Transitin alustalla. Se oli erittäin herkkä sivutuulelle. Ajoimme sillä muutama vuosi sitten Iso-Beltin sillan yli Tanskassa melkoisessa myterissä. Kun lopulta sain heivailtua ajokin sillan toiseen päähän, sanoin vaimolle, että oli hieno juttu vaihtaa aamulla ruskeisiin kalsareihin.

Tuohon edeltävään ajokkiin verrattuna nykyinen LMC Cruiser Passion ei tuntunut reagoivan millään tavalla sivutuuleen eikä pitkittäisiin tieuriin. Mutta tien poikittaisissa routahalkeamissa se jysäytteli siihen malliin, että maksa tuntui tippuvan mahan pohjalle. Samoin peräkkäiset, loivatkin, heitot tiessä saivat kärryn heijaamaan seuraaviin heittoihin asti. Oli todella kiusallista menoa tuommoinen.

Kyselin neuvoa kavereilta ja kirjoittelin ongelmasta tälläkin palstalla. Niin monta erilaista ”pitäisi toimia” – neuvoa sain, että lopulta oli pakko hakea ratkaisua perstuntumalla. Lisäilmajousitus tuntui hyvin varteenotettavalta vaihtoehdolta. Otin kuitenkin vielä yhteyttä Suomen Vaunuosan Perttu Muuroseen, joka suositteli Fiatin uretaanipötkylöiden vaihtamista Sumo Springseihin ja alkuperäisiskareiden tilalle asentamaan SV:n vastaavat. Perttu Muuronen sanoi ”pitäisi toimia” niin vakuuttavasti ja niin monta kertaa, että päätin investoida noihin, varsinkin kun hankintahintakin jäi lisäilmajousituksen kustannuksia edullisemmaksi.

Asennushomma tehtiin Klaukkalassa. Rengaspaineet laskettiin samassa yhteydessä 5 kilosta 4,6:een. Keulaan ei tehty mitään muutoksia.

Kotimatka Ouluun oli pelkkää hymyä, ja sitä on aina vain jatkunut.

Pekka Kemppainen

PS. Joskus Kekkosen aikaan Kainuun nimismies vieraili piirinsä syrjäkylällä kylän ukkoja jututtamassa: ”Täällä pitäisi kuulemma keitettämän pontikkaa”. Äijät nyökyttelivät: ”Niin pitäisi, niin pitäisi.”

Toivo Koistinen 27.06.2022 07:21

Mukava kun sait homman pelamaan, ja kerroit täällä. Tuosta uskon olevan monelle hyötyä, koska tuo perän raskaus on usein noissa.
Tien katkosten kopsahtelu on nykyään. Meillä laitettiin parivuotta sitten firestonen gargot kesäisiksi, ja ne vallilan lisälatien kanssa tekivät autosta junan.
Kulkee suoran, ja eleettömästi, mutta koska ne ovat ammattirenkaat, ja tukevat, niin kylä sen kuulee noisa katkoisa, vaikka ilmanpaineet on 4,5 kg luokkaa.
Mutta olen ottanut, että kulkemistahan tuovain on.
Tp

Jukka Janhonen 27.06.2022 19:31

Moro
Minulla nykyisin Kabe Travel master 740 vm.2020.Vuodesta 1985 erilaisilla matkakulkineilla ajelleena tämä nykyinen on ehdottomasti yliveto.Ihan on perusvehje ilman lisäjousia ja ilmajousia,vakaa on sivutuulissa ja urissa.Fiatin alusta on.Kyllähän autoa ohjata täytyy,junat ja raiteilla kulkevat on sitten erikseen.

Vesa Kaartti 15.08.2023 07:42

Vihdoin viimein sain tarpeeksi kokemusta sanoakseni mielipiteeni tästä hankinnasta... https://youtu.be/u6JS5DboqbM

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.