Lisää akkukapasiteettia

Seppo Lokasaari 30.01.2023 20:34

Jani kirjoittaa matkailuauto blogissa vuonna 2020:

Kuljettajan penkin ja edellisen akun poistamisen jälkeen alkoi tarkka mittailu. Lopputuloksena oli, että penkin alle pitäisi mahtua kaksi Motonetistä saatavaa Sznajderin 100 Ah:n vapaa-ajan akkua. Samasta akusta on myös veneversio, jossa on lisäominaisuutena kallistuksen kesto. Porissa oli vain veneversiota hyllyssä, eli sellaiset hankkimaan.

Näin ajattelin tehdä? onk jokin järkevä syy, miksi näitä akkuja ei voisi käyttää? ja tehdä näin.

Lauri Niittynen 30.01.2023 20:47

Akut pitää saada kiinni kuten se yksinäinenkin tai starttiakku.

Seppo Lokasaari 30.01.2023 21:03

Kyllä kiinni saadaan? miten kiinnittäminen liittyy akkujen tyyppiin?

Lauri Niittynen 31.01.2023 07:01
Seppo Lokasaari

Kyllä kiinni saadaan? miten kiinnittäminen liittyy akkujen tyyppiin?

Luulin, että kysyt mikä voisi vaikuttaa kahden akun käyttöön yhden paikalla. Jos on ahdas paikka, niin yhdelle tehty kiinnitys ei välttämättä toimi kahdelle akulle. Vaikka asennukseen ei olisikaan saanut vastata, kannattaa katsoa myös napojen ja metalliosien osuminen toisiinsa asennettaessa ja paikallaan.

Toivo Koistinen 31.01.2023 07:11

Yhdessä fergusonin traktorissa, oliko 390 mallinummero, on kopin kahtapuolta pienet akut, ja ne toimii kuten yksi iso, mutta sijoituksen takia. Muistelen jossain isosa henkilöautossakin saman mallin.
Kytkee rinnan niin ampperit lisääntyy, voltit pysyy samana 12.
Tp

Virve Pitkäranta 31.01.2023 08:33

Kuskin penkin alla on käsittääkseni ne auton käynnistys akut, miksi niitä pitäisi lisätä?
Hupiakut ovat jossain muualla, meillä ne on apukuskin penkin alla.
Jos se yksi akku ei riitä käynnistämiseen niin vika on jossain muualla kuin akussa.
Jukka P.

Timo Haapanen 31.01.2023 09:53

Transitissa starttiakku on kuskin penkin alla mutta Ducatossa se on lattian alla kuskin jalkojen kohdalla. Hupiakun paikka on lähes kaikissa apukuskin penkin alla.

Veneakun voi aivan hyvin asentaa mutta ei siitä sen kummempaa hyötyä ole.

Jani näkyy asentavan akkujaan Ducatoon jossa kiinnitysongelmaa ei ole.
https://matkailuautoblogi.com/2020/05/muutin-automme-akkukapasiteetin-lahes-kolminkertaiseksi/

@timppa

Lauri Niittynen 31.01.2023 12:24
Timo Haapanen

Transitissa starttiakku on kuskin penkin alla mutta Ducatossa se on lattian alla kuskin jalkojen kohdalla. Hupiakun paikka on lähes kaikissa apukuskin penkin alla.

Veneakun voi aivan hyvin asentaa mutta ei siitä sen kummempaa hyötyä ole.

Jani näkyy asentavan akkujaan Ducatoon jossa kiinnitysongelmaa ei ole.
https://matkailuautoblogi.com/2020/05/muutin-automme-akkukapasiteetin-lahes-kolminkertaiseksi/

@timppa

Millähän ne akut ovat kiinni? Luistava tekstiiliremmi lienee asennusta varten, ei ajokäyttöön.

Seppo Suomi 31.01.2023 15:09

Tuollainen on ihan kätevä. Valmiit kierteetkin löytyivät sieltä.

https://www.biltema.fi/rakentaminen/asennustarvikkeet/asennusnauhat/asennusvanne-galvanoitu-2000017277

Timo Haapanen 31.01.2023 15:35

Siellä on istuimen kääntölevy päällä, ei ne minnekkään lähde. Tosin tehtaalaisittain siinä akkujen välissä on rauta joka lukitsee joko yhden tai molemmat paikoilleen.

@timppa

Virve Pitkäranta 31.01.2023 16:56

Eihän ne sieltä mihinkään normaalisti lähekkään, mutta entä jos vaikka auto sattuu kaatumaan ja akunnavat lyö maihin ja syttyy palamaan, saattaa pikkasen potuttaa kun auto palaa ja pois on hankala päästä. Kysymys on omasta ja muiden turvallisuudesta.
Jukka P.

Toivo Koistinen 31.01.2023 18:12

Paksu solukumilevy akkujen päälle, ja sitten kehitellä niille kiinnitys.
Kolarisa asuntoauto on melekosen turvaton kapine. pari raskaanpuoleita kaasupulloa, jota ei tahtone sieltä kotelosta niskaansa.
Tp

Seppo Lokasaari 31.01.2023 19:05

Ford transit kyseessä ja siinä on starttiakku kuskin kääyntyvän istuimen alla. Hupiakku kartanlukijan kääntyvän istuimen alla.
Tutussa caravanhuoltopisteessä sanoivat laittaneensa aika vasta samanlaiseen autoon 100ah hupiakun kartanlukijan istuimen alle ja toisen 100ah hupiakun starttiakun viereen kuskin penkin alle.
En ole vielä varmistanut noiden akkujen mahtumista, mutta tuplaan akut kuitenkin, eli mahtuu sitten 2x100ah tai 2x90ah akut.
Kiinni ne varmasti saadaan, eli sen suhteen ei ongelmaa. Sitä vaan pähkäilin, että hankkiiko halvimmasta päästä 2kpl hupiakkuja vai kalliimmasta? kun ei ole tarkoitus mikroa, eikä muutakaan paljon virtaa ottavaa käyttää.
1000w invertteri on kylläkin autossa, mutta se ei taida edes riittää kahvinkeittoon.

Ari Kuusisto 01.02.2023 09:10

Kyllä 1000W:n invertterillä hyvin kahvit noin 600 watin keittimellä valmistaa, ottaa virtaa reilu 50A akuista.
Esimerkkinä tämmöinen halpatuote, https://www.tokmanni.fi/kahvinkeitin-p937-6430037752728


Mulla peltikuori retkeilyautossa 1000w:n invertteri ja 650W keitin. Hyvin on toiminut vuosikaudet. 2kpl 80Ah Exide ES900 akkuja.Akustoa rasittaa vielä kompurajääkaappi ja diesellämmitin. Uudemmassa matkailuautossani kahvit keitellään kaasulla. Löytyy vieläkin pienempitehoinen Melitta (laatu)keitin joka ottaa arvokilven mukaan 450-500. Keittää hyvän kahvin. https://www.gigantti.fi/product/kodin-pienkoneet/kahvi-ja-tee/kahvinkeittimet/melitta-aromaboy-kahvinkeitin-20952-musta/MEL20952
muokattu: 1.2.2023 17:39
Tapani Pokkinen 01.02.2023 10:02

Oli joskus sama homma ja ratkaisin asian toisella tavalla, hupiakku kokonaan pois penkin alta.
Vedin paksut kaapelit laitaotelon kautta taakse ja ostin yhden suuren akun 225ah ja sen viereen invertterillä sähkö pakastimeen.
Ja miksikö näin?
Edessä on matkustajat, tietty painavat penkit, moottori etuvetotykötarpeineen. Polttoainesäiliö kuskin alla pelkääjän puolella kaasupullot, yllä alaslaskettava sänky. Kuljettajan takana pöytäryhmä jonka istuinosassa vesisäiliö, toisella puolen jääkaappi.
Liki kaikki painava varustus on auton etuosassa?
Noh nyt tuo 60kg akku on taka-akselin päällä tasaamassa painoa ja sen takana on lisäksi varastotila jonka kuormapaino vaihtelee, milloin mitenkin, suksia, kalastusvälineitä, väliin perämoottori, se 100l pakastin....

Seppo Lokasaari 01.02.2023 13:00

Jaa niitäkö kahvinkeittimiä on noin pienillä tehoilla.
Akkujen sijoituksen suhteen on meiilä niin pieni auto, että jos turvallisesti kiinnittää akun, niin etupenkkien alle.
Sinne tulee se noin 23kg lisää etupäähän.

Tapani Pokkinen 01.02.2023 13:23
Seppo Lokasaari

Jaa niitäkö kahvinkeittimiä on noin pienillä tehoilla.
Akkujen sijoituksen suhteen on meiilä niin pieni auto, että jos turvallisesti kiinnittää akun, niin etupenkkien alle.
Sinne tulee se noin 23kg lisää etupäähän.

Meidän 60kg akun kiinnitys ja paikka on kaikkea muuta kuin turvallinen.
Akun nostin alhaalta takakontista, mihin ensin sijoitin, akselin päälle lattiatasoon ja se on kiinni vain ruuvilistoin, sekä pannalla ja tietty hepposesti kiinnitetyn portaan sisässä.
Jos joutuisimme pahempaan kolariin niin sieltä se 60kg akku lähtisi varmasti kuin ohjus, mutta minne.
Tosiasiassa mikään painavampi ei jossain nokkakolarissa pysy tälläisen pärekorin sisässä paikoillaan.
Tuurilla ne laivatkin seilaa, eikä taivaan putoamista kannata odottaa.
Toki tämä on vain yksi näkemys.

Jaska Jokunen 01.02.2023 16:19

2006 mcluis ducaton hupiakku oli apumiehen penkin alla kiinni yhdellä peltiruuvilla!
Ennenkuin purin kyseisen sätöksen se näytti ihan asialliselta, siinä oli hyvät kiinnikkeet, ylivuotoletku, ... yms.
Mutta koko hökötys oli vaan ruuvattu lopulta yhdellä peltiruuvilla koriin (lattiaan) kiinni.

Laitoin siihen 2 penkin alle 2 hieman isompaa akkua, ja ihan kunnon kiinnikkeet. Nyt on kiinni penkin jaloissa, ja ei irtoa ellei koko penkki irtoa.

Matias Hotti 01.02.2023 18:07

Olikos porukka selvitellyt enempi tai jopa asentanut/asennuttanut litium-akkuja? Jollain ohjaimella/säätimellä menisi kuulemma suoraan esim EBL99:n perään.

Jos löytyy pakkasen kestäviä systeemeitä, niin litiumissahan olisi enemmän paukkuja, kun voi käyttää tyhjemmäksi akun kärsimättä.

Lauri Niittynen 02.02.2023 06:08

Akkukapasiteettia lisättäessä pitää miettiä myös lataus. Litium-akkuihin mahtuisi paljon sähköä, mutta lataaminen kestää moninkertaisesti, kun virta on rajoitettu ja pitää ladata enemmän energiaa, jos sitä käyttää. Ajamalla voi olla vaikeaa saada ladattua yhtään enempää kuin lyijyakkuihinkin saa mahtumaan ja käytettyä. Viikonloppureissulla tilanne voi olla toinen, lataa litiumit kotona ja käyttää pari päivää ja taas lataa kotona viikon ajan. Kennoilla voi kesällä ladata puskassakin, mutta tarvitseeko silloin niin paljon sähköä.

Tapani Pokkinen 02.02.2023 07:12

Kuka talvella tarvitsee paljon sähköä ja mihin?
Toiset katsovat televisiota ja kuulema kahvia myös keitellään sähköllä.
Noh itse en tv kaipaa ja kahvi on paras ja helppo keittää kaasulla.
Truma nyt kuluttaa sähköä melko paljon verrattuna Aldeen ja ei kait ne nykyajan teeveet enää hirmuisesti sähköä vie.
Jos on vaikka 200-400 ah lyjyakuilla niin saa siinä puskissa se truman puhallin pyöriä.
Pohjoisessa ei tietty sydäntalven aikaan ole aurinkopaneleista mitään hyötyä, mutta mitä sitä puskissa silloin muutenkaan lymyää.
Tänään tällä korkeudella on aurinko ylhäällä 7h ja reilun viikon perästä jo 8h.
Juur illalla kun hiihtelin keinovalossa, tuli ajateltua kuinka kevään tulo on vaan niin hienoa hommaa.

Ari Kuusisto 02.02.2023 12:42

Tämäkin saattaa 1000W:n invertterillä toimia, Melitta Single5 700W, melko varmasti osaa keittää veden 92-96 asteeseen että saadaan hyvät kahvit.Eiköhän Melitta osannu kahvin suodattamisen taidon, vai miten se meni.
https://www.gigantti.fi/product/kodin-pienkoneet/kahvi-ja-tee/kahvinkeittimet/melitta-single-5-kahvinkeitin-21117/MEL21117
Kun kaasulla keittelee tulee helposti liian kuumaa ja hifistelijät tietää että kitkerät sumpit tulee.
Tästä voi sitten "upottaa" ihan vapaasti, mutta lähetään nurkilta pyörimästä reissuun kahveille,pysyy mieli virkeänä ja positiivisena.

Timo Haapanen 02.02.2023 17:00

Kahvikeittimessähän on vain yksinkertainen vastus joten se kyllä kuumenee vähemmälläkin ellei sitten invertteri katkaise.

Pannukahvi on kaikkein parasta mutta reissussa tuottaa hankaluuksia toimia porojen kanssa. Pannu on hankala putsata, altaaseen sitä ei oikein kannata huuhtoa.

Siitä mikä on toimivin ja tarpeeksi hyvää kahvia tuottava tapa on helppo ottaa selvää. Se on se millä kukin tekee kotonaan kahvia. Kyllä se vaan lähes jokaisella on tavallinen kahvinkeitin.

@timppa

Tapani Pokkinen 02.02.2023 19:43

Me olemme niin köyhiä, ettemme omista kahvinkeitintä, tietty kotona on toisena pannuna anopin perua semmoinen pulputuspannu.
Autossa on yksi Opan pannu kaasulle ja toinen samanmoinen nuotiopannuna.
Puuhällällä se pitää kotona keittää, kun sähkö on niin kallista.

Juha Mäkelä 03.02.2023 07:17

Paljon kokemusperäistä tietoa matkailuautojen ja -vaunujen elektroniikasta ja sähköistä ym. löytyy linkin sivustolta. Saitti on englanninkielinen, mutta kääntyy tarvittaessa kohtuu hyvin suomeksi Googlen avulla. https://www.aandncaravanservices.co.uk/

Ari Kuusisto 03.02.2023 14:35

Kiitos Juha Mäkelälle hyvästä linkistä.Opetus on ettei kannata liioitella akkukapasiteetin lisäämisessä ellei laita latausboostereita.Pitää olla ainakin sammutin lähellä.

Jari Kortesalmi 03.02.2023 16:22

Kyllä kahvi tulee puskaparkissa aina kaasulla auton omalla levyllä,ei sen parempaa kahvia ole. Aiheeseen. Akku kapasiteettiä ei kannata kasvattaa tarpeettomasti varsinkin jos on paljon ilman töpseli sähköä. Siirtymät pitää olla tosi pitkiä että esim kahden päivän virrankulutuksen saa akkuun ajossa ladattua,akut väsyvät kun ovat vajaita päivä kausia ehkä viikkoja jopa kuukausia,kapasiteetti laskee,akulla on muisti,puhutaan normi akuista. Kesällä pärjää jos on paneelia katolla jos ei satu sateinen jakso.

Viikonloppu reissut menee talvellakin hyvin 200ah paketilla riippuen tietysti lämmitysmuodosta ja siitä kahvinkeitto tavasta mutta akut pitäisi saada täyteen ennen seuraavaa leiriintymistä(kun vai olisi akuissa virtaa)parin tunnin ajo ei riitä kuittaamaan viikonloppua puskassa. Mutta mutta töpseliin välillä ja akut täyteen,hankala vain toteuttaa pitempi reissu ilman tolppa sähköä. Muuta ratkaisua ei ole kun akku pankki,ei kovin hyvä,polttokenno on hyvä, agregaatti aika hyvä laadukas sellainen,ei haise pensa jollet yli tankkaa tai kaada sitä jostain kurttuputkesta läpi mitä ei voi puhdistaa.

Seppo Lokasaari 17.03.2023 20:47
Seppo Lokasaari

Ford transit kyseessä ja siinä on starttiakku kuskin kääyntyvän istuimen alla. Hupiakku kartanlukijan kääntyvän istuimen alla.
Tutussa caravanhuoltopisteessä sanoivat laittaneensa aika vasta samanlaiseen autoon 100ah hupiakun kartanlukijan istuimen alle ja toisen 100ah hupiakun starttiakun viereen kuskin penkin alle.
En ole vielä varmistanut noiden akkujen mahtumista, mutta tuplaan akut kuitenkin, eli mahtuu sitten 2x100ah tai 2x90ah akut.
Kiinni ne varmasti saadaan, eli sen suhteen ei ongelmaa. Sitä vaan pähkäilin, että hankkiiko halvimmasta päästä 2kpl hupiakkuja vai kalliimmasta? kun ei ole tarkoitus mikroa, eikä muutakaan paljon virtaa ottavaa käyttää.
1000w invertteri on kylläkin autossa, mutta se ei taida edes riittää kahvinkeittoon.

Nyt se tuli tehtyä, eli kuskin penkin alle toinen hupiakku 95ah startti akun viereen ja hyvä kiinnitysrauta jo valmiina aivankuin olsi ollut jo toista akkua varten valmiina.
Alkuperäinen korvattiin kartanlukijan penkin alle vastaavalla 95ah akulla, eli nyt sitten on 190ah yhteensä hupipuolella.
Kahvit varmaan ym. tehdään niin kuin ennekin, mutta on muut tarpeet akkukapasiteetille.
1000W invertteri ja riittää meidän tarpeisiin.
Jos jollain samanlaisia tarpeita? niin nyt tiedetään, että asia hoituu hyvillä kiinnityksillä turvallisesti ja ammattilaisen tekemänä kohtuuhinnalla akkuineen päivineen.



Jäi kirjoituksista pois se, että on paneeli katolla ja lataa aina valoisalla mitä lataa, että ei pelkästään auton laturin varassa.
muokattu: 18.3.2023 10:23
Toivo Koistinen 18.03.2023 07:10

Tuli mieleen, jos kasvattaa akkukapasiteettia, niin voisikohan noihin autoihin laittaa isompi laturi koneeseen, jotta lyhyemmän ajon aikana akut täyttyy.
Nose aggrekaatti, ja pensan haju pois, kun laittaa auton taakse tavarabokssin, tai kuomukärrin, nin ei virtahuolia millään kelillä.
Tuossa sattui marketin pihalla seisomaan asuntoauto kuomukärri perässä, niin siitä tuli mieleen, että kun ei tarvi aggrekaattia, niin jättää kärrin kotiin, ja siinnäse
Tp

Ari Jokinen 18.03.2023 08:00

Jos bensan haju haittaa on olemassa myös kaasuaggregaatteja eikä tarvii kuskata bensakannua mukana..

https://www.hylte.fi/champion-invertteri-aggregaatti-82001i-2kw-dual-fuel

Petteri Haverinen 18.03.2023 08:24

Suosittelen kokeilemaan Nescafe gold murukahvia… saattaa käydä, kuten meillä, että Moccamaster pölyttyy käytön puutteesta kotona keitiön pöydällä…
Toki tupla-akut/invertteri/aurinkopaneeli varusteet ovat silti tarpeen ainakin meille.

Toivo Koistinen 18.03.2023 09:05

Tuo kaasukonehan on hyvä, ja äänikään ei mahoton, jos se vaivaa.
Me ollaan kaasulla kattilasa vesi, ja sitten kahvisuppilon kautta kahvi termoskannuun suoraan, ja sesiiinä. Koko matkailuaijan.
Tosin harmittaa kun yli parkymmentä vuotta sitten kun ostimma sen hyvän termoskannun, ja kalliin. Tosin saatiin tuotelahjana elnakki auto, ja mulle hiton hyvä talvipusero.
Niin minä onneton kampurakopara särin sen muuan vuosi sitte, ja semmosta ei enää mistään ole löytynny... HARMITTAA harmittaa vieläki.
Tp

Petrus Betuel 03.04.2023 21:27

Hei nestorit!

Omassa projektissani tulee aikanaan vastaan sähköntarve. Tulen tarvitsemaan sitä melko paljon koska olen pääasiassa puskissa. Olen suunnitellut retkipakuun aurinkopaneeleja sekä useita hupiakkuja. Varalle vielä EcoFlow Dual Fuel.

Kysymys kuuluukin nyt, että onko akun läheisyydellä jotain negatiivisia vaikutuksia ihmisen kehoon. Lähinnä mietin tässä sitä, että jos 2-3 hupiakkua sijaitsevat sängyn alla. Toisaalta, onhan yleensä ajopenkkien alla akkuja?

Markku Hämäläinen 03.04.2023 22:44

Ainoat haitat akkujen läheisyydestä voi olla latauksesta johtuvat kaasut joiden määrää voi vähentää suljetuilla akuilla ja tietääkseni ehjistä geeliakuista niitä tuskin tulee ollenkaan.
Toinen riski on oikosulusta johtuva tulopalo jonka voi välttää huolellisella kiinnityksellä sekä eritämällä liitokset.
Sähkö sinänsä ei aiheuta mitään.
Nim. Sähkön kanssa 50v touhunnut.

Tapani Pokkinen 04.04.2023 07:00
Markku Hämäläinen

Ainoat haitat akkujen läheisyydestä voi olla latauksesta johtuvat kaasut joiden määrää voi vähentää suljetuilla akuilla ja tietääkseni ehjistä geeliakuista niitä tuskin tulee ollenkaan.
Toinen riski on oikosulusta johtuva tulopalo jonka voi välttää huolellisella kiinnityksellä sekä eritämällä liitokset.
Sähkö sinänsä ei aiheuta mitään.
Nim. Sähkön kanssa 50v touhunnut.

Ei voi olla totta?
Kukaan ei voi olla noin tietämätön, ei ainakaan sähkön kanssa työtä tehnyt.
Vai onko kyseessä vain halu saada keskustelua aikaan sillä sähkö ja sen muodostamat voimakentät vaikuttavat liki kaikkeen mahdolliseen.
Tänään esim on opittu vaikka lataamaan puhelimia ilman fyysistä johtoyhteyttä laitteeseen.
Ja jos joku on tosiaan niin tietämätön ihmisen fysiologiasta niin voin yllätykseksi kertoa, että tämänkin kirjoittaminen vaati monenmoista sähköisesti mitattavaa toimintaa.
Niin ajattelu kuin aivoista lähtevä käsky sormelle, naputtamaan tätä käsitietokonetta, siis puhelinta on sähköistä toimintaa ja ne käskyt liikkuvat sähköisesti.
Tämä kokoajan lisääntyvä sähköverkko vaikuttaa meihin ihmisiinKIN varmasti hyvin monin tavoin. Kysymys kuuluukin vain miksi ja miten, että kuinka paljon?

Toivo Koistinen 04.04.2023 07:41

Mehän eletään sähkön ympöroimänä elämä. Meillä tulee kolmivaihe virta taloon sisään, ja sähköjohtojen verkko ympäröi meitä
Sitten täällä ympäröi meitä tämä tietämiskone 5G verkon kenttä. Sen vaikutuksesta on ollut töllössäkin puhetta taannoin muistaakseni.
Tosin ei öisin, kun katkasen sen toiminnan. Tosin kilometrin päässä masto. joko lie sekin 5G, ja langaton. Niinno meillä on sisällä huono puhelin, ja tietämiskone kenttä, johtunee peltikatosta, ja maston haltinjan sanasta. Olette kaistojen välillä.
Melekiin turvallisin paikka voisi olla karrikoiden tuo traktorivanhuksen koppi mallia faradayn häkki, josa ei paljon sähkölaitteita ole.
Tp

Timo Haapanen 04.04.2023 07:46

Nyt piti vastata näinpäin. Jos Markku olisi kirjoittanut jotain magneettikentästä tms. virologin vastaus menisi tykkänään käänteisesti.
Perään vielä koronalinkoasiat ja muut älyttömyydet. Pääasia että saa moitituksi jotain.

@timppa

Tapani Pokkinen 04.04.2023 08:27
Timo Haapanen

Nyt piti vastata näinpäin. Jos Markku olisi kirjoittanut jotain magneettikentästä tms. virologin vastaus menisi tykkänään käänteisesti.
Perään vielä koronalinkoasiat ja muut älyttömyydet. Pääasia että saa moitituksi jotain.

@timppa

Äläpähän laita sanoja suuhuni.
Minulla ei ole mitään tarvetta alkaa tässä asiassa henkilöa mollaamaan, enkä todellakaan muuta omaa mielipidettäni päinvastaiseksi vain sen takia, että voisin toista haukkua.
Varmasti olen asiakysymyksessä asian enkä henkilön puolella.
Ja mitä tulee niihin koronamielipiteisiin niin niissäkin kirjoitin vain sen mukaan kuin olin asiasta mieltä, en kenenkään toisen puolella tahi henkilökohtaisesti ketään vastaan.
Koronavirus ei ole, eikä ollut sen kaltainen tauti, että sitä piti julistaa yleisvaaralliseksi ihmiskuntaa uhkaavaksi taudiksi.
Oikeastaan olen vain iloinen tästä kaikesta varautumisesta ja valmistelusta tulevaan suursotaan, mikä nyt on hyvin kiihkeästi menossa.
Jos vaikka ihminen itse saa oman populaationsa pian hallintaan kun luonto ei sitä ilkeä tehdä.
Kunhan saadaan kunnolla jälleen aurat taottua aseiksi niin kyllä se siitä lähtee.
Mutta ennenkuin rytinä kunnolla alkaa pitää saada oikea suurlama päälle.
Kas sotaa ei tule silloin kun puuropadat ovat täynnä.

Kari Rautiainen 04.04.2023 08:47
Toivo Koistinen

Mehän eletään sähkön ympöroimänä elämä. Meillä tulee kolmivaihe virta taloon sisään, ja sähköjohtojen verkko ympäröi meitä
Sitten täällä ympäröi meitä tämä tietämiskone 5G verkon kenttä. Sen vaikutuksesta on ollut töllössäkin puhetta taannoin muistaakseni.
Tosin ei öisin, kun katkasen sen toiminnan. Tosin kilometrin päässä masto. joko lie sekin 5G, ja langaton. Niinno meillä on sisällä huono puhelin, ja tietämiskone kenttä, johtunee peltikatosta, ja maston haltinjan sanasta. Olette kaistojen välillä.
Melekiin turvallisin paikka voisi olla karrikoiden tuo traktorivanhuksen koppi mallia faradayn häkki, josa ei paljon sähkölaitteita ole.
Tp

Foliohattua tekemään vaan nyt heti.
Mites muuten, miksi se 5G on vaarallisempi kun 4G, tai 3G ?

Vuonna 82 menin hotellista autolle,ja auto paksussa jäähuurussa. No ARP puhelin soi ja vastasin siihen. Piiska-antenni suli hetkessä ja höyry nousi siittä kivasti. Ja siihen aikaan sanottiin ettei ne juuri mitään säteile.

Mutta todella hienoa ettei tuolla yhellä ole mitään tarvetta henkilöä mollata. Mutta siis miksi, jos ei kerran tarvetta ole?

Veli-Pekka Merikallio 04.04.2023 13:44

https://www.sahkoherkat.fi/

Nythän Pokkinen kirjoitti aivan asiaa, elämä on elektroniikkaa (ja erotiikkaa)!

Arto Liimatta 14.04.2023 10:44

Autossamme on Schaudt EBL 208 S sähköyksikkö. Siinä on valmiina liitäntä aurinkopaneelille,
tai oikeammin Schaudt LRS1214A aurinkopaneelin regulaattorille. Nopsasti katsastettuna tuo LRS1214A
on tavallinen PWM regulaattori 14A maksimivirralla. Siinä on kyllä useita eri lähtöjä (asunto-osan akulle,
auton akulle jne), mutta Schaudt yksikössä on vain +/- tulot regulle. Ajattelin kytkeä tuohon 160W paneelin
PWM regulla, jonka speksit hyvin samat kuin LRS1214A:ssa.
Onkohan joku muu kytkeskellyt tuohon omia paneeleitaan?

t. Arto, Klaukkala

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.