Lisälämmitin - tiedot ja mies hukassa
Jukka Ruotsalainen
10.02.2019 19:47
Hei,
autossani (MB-alusta) on ns "lisälämmitin". Se toimii siten, että kun auto on käynnissä, niin sen voi kytkeä päälle kytkimestä. Ja kun auto sammutetaan, sammuu myös se itsestään. Ilmeisesti kyseessä ei ole Webastoon tai Ebensprächeriin verrattavissa oleva aito lisälämmitin, jota voi käyttää esim auton esilämmitykseen, vaan lämmityksen tehostin (heat booster).
Olen hiukan hukassa asian kanssa, mutta oletan, että kyseessä on edellä kuvattu auton omaa lämmitystä tukeva lisälämmitin. Mitään ajastikytkimiä tai muita ei autosta löydy.
Onko kenelläkään tuntemusta yllä olevasta?
Jos asia on ylläkuvatulla tavalla, niin onkohan ko järjestelmää mahdollista laajentaa siten, että sen saisi lämmittämään ilman, että auto käynnissä? Tuntuu hassulta, että autossa on lämmitin, mutta sen käyttö on rajattu vain varsinaisen lämmityksen tehostamiseen.
Jos jolla kulla on tuntemusta, tietämystä tai hyviä arvauksia, niin laita jakeluun. Kyllä raati sitten korjaa:)
Mikko Tamminen
10.02.2019 20:42
Kyllä sen saa lämmittämään moottorin seisoessakin ,pitää vaan asentaa kiertovesipumppu ja muuttaa kytkennät että mahdollistuu.
Autosähköliikkeet jotka asentavat noita vebastoja tekevät tuon homman!
Minkäslaista Miestä olisit vailla?
muokattu: 11.2.2019 18:25
Markku Hämäläinen
10.02.2019 20:44
Mersusta ei ole tietoa, mutta Ducaton pakuissa oli ainakin samalla tavalla toimivia lisälämmittimiä jotka toimi ajon aikana lisälämmittimenä.
Niistä oli tehtävissä myös ilman moottorikäyttöä toimivia lämmittimiä.
Toteutuksesta ei ole tietoa.
Matti Janhonen
10.02.2019 21:03
Noita pieniä 12 V kiertovesipumppuja myy monikin, muuta yksi mahdollinen paikka on KL-varaosat joka myy mersun osia.
Timo Haapanen
11.02.2019 09:10
Mulla on Transporterissa aivan samanlainen mutta ilman mahdollisuutta käynnistää nappulasta. Vehje on täysin termostaattiohjattu ja kyllä harmittaa jos ajaa jonkun muutaman minuutin matkan ja Eberi joutuu sammuttamaan itsensä ennen kuin on kunnolla käynnistynytkään.
Ihme kyllä se on toiminut sen kuusi vuotta mitä auto mulla on ollut.
@timppa
Mauri Laukkanen
11.02.2019 11:15
Minulla oli aikoinaan Volkswagen Transporter jossa oli webasto jota ohjasi se auton
äly.
Olikohan 90 lukua kun useaan diesel autoon laitetiinko se Webasto tai Eeperi kun
lämpöä ei tullut riitävästi.
Mutta ongelma oli että tämä lämmitin käynnistyi vaikka ajoit 100m matkan ja siksi
niissä oli paljon ogelmia.
Moni litatatti tai laittoi sen kytkimen jotta se ei käynnistyisi ,mikä oli järkevä toimenpide.
Oletan että nyt on kysymys samanlaisesta tapauksesta,ehkä?.
Ari Kuusisto
11.02.2019 20:32
Vanhaan tarvitsee kellon n.100€ rele 10€ kiertovesipumppu , vähän johdinta ja kytkijä.Kannattaa kysyä tarjousta asennuksesta. (Aikanaan BIL-EL Sundom ryösti ottamalla 500€ hommasta ja pumppu oli jo autossa.)
Merkkiliikkeessä vanhempikorisen ( -06) Sprinterin pumppu lähes kaksataa
Motonetistä vastaava
Tuotenumero: 30-9401 Tuote:Bosch Kiertovesipumppu 12V MB alkuperäislaatu 69,90€
Uudemmissa väylätekniikkaa oletan, siitä en tiedä mitä vaatii.
Tässä kiertovesipumppu uudempaan
MB SPRINTER 906 06-18
Motonet
Tuotenumero: 30-9434 79,90€
Tuote: Kiertovesipumppu 12V MB/VW alkuperäislaatu
Tuotekuvaus: Alkuperäinen Bosch kiertovesipumppu 19 mm lähdöillä.
Pasi Niemelä
12.02.2019 08:16
Ja kannattaa tarkistaa mistä polttoaine otetaan. Joissakin kulkineissa lisälämmittimen poltoaineen syöttö on otettu tavallisesta linjasta konehuoneessa, koska polttoainepumppu käy kuitenkin kun lämmitintä käytetään.
Mauri Laukkanen
12.02.2019 09:12
Jos oikein muistan niin uusimissa joissa se väylä ohjaa sitä lämmitintä piti vaihtaa
se emolevy joka on lämmitimessä ennen kuin siitä sai toimivan pelin.
Timo Haapanen
12.02.2019 09:36
Pasi Niemelä
Ja kannattaa tarkistaa mistä polttoaine otetaan. Joissakin kulkineissa lisälämmittimen poltoaineen syöttö on otettu tavallisesta linjasta konehuoneessa, koska polttoainepumppu käy kuitenkin kun lämmitintä käytetään.
Mun mielestäni mun Transporterissa on juuri näin. Itse en olisi laitetta käyttämässä moottorin sammuksissa ollessa vaan estämässä sen käynnistymisen jos ajan vain pienen matkan.
@timppa
Jukka Ruotsalainen
12.02.2019 19:18
Hei,
asia on nytkähtänyt hiukan eteenpäin. Tämän hetken tilannetieto on se, että riippuen lämmittimen mallista, sen mahdollisesti voi päivittää varsinaiseksi lisälämmittimiseksi. Asian selvittely jatkuu. Seuraava etappi on keväämmällä viedä rakkine näytille asiantuntijoille, jotka tutkivat onko autossa sellainen versio, jonka voi päivittää.
Ari Kuusisto
13.02.2019 19:56
Aiheeseen kaukaisesti liittyvä kokemus:
Polttoainelisälämmittimien käytössä jos tulee käyntiongelmia suositan että ensimmäiseksi tutkii juuri kiertovesipumpun.Ylikuumeneminen pysäyttää lämmittimen.
Jos lämmitin toimii auton käydessä ok. mutta muulloin ei kiertovesipumpun kannattaa uusia, on halpa kokeilu.
2 pumppua olen vaihtanut vuosien varrella samaan autoon ja vika tuli korjattua.
Jukka Ruotsalainen
18.03.2019 18:51
Väliaikatietoa otsikon asiaan.
Hommaa on selvitetty, kun automobiili saatiin pihaan.
Autossa on tosiaan Ebersprächerin lämmitin, joka voidaan aktivoida esilämmityssysteemiksi (näin merkkiliike varmisti).
Seuraava etappi on käydä huollossa paikanpäällä selvittämässä asia. Kerron lisää, kun tuohon pisteeseen pääsen.
Jukka Ruotsalainen
02.04.2019 18:50
Hei,
suljetaan tämä keskustelu ja jaetaan samalle hiukan tietoa eteenpäin, jos jolla kulla sama tilanne.
Autossa on valmiina Ebersprächer, jota on voinut käyttää vain lisälämmittimenä auton ollessa käynnissä. Lähdin selvittämään, josko Ebersprächeriä vois käyttää esilämmittemenä, vaikka asennusta ei oltu tehty tähän tarkoitukseen. Laitteen maahantuojan kautta sain lisätietoa ja sitten etenin merkkihuoltoon lisäkeskusteluihin.
Auto oli merkkiliikkeessä, jossa autossa jo oleva tehdasasenteinen lisälämmitin (Ebersprächer) muutettiin toimimaan myös esilämmittimenä. Käytännössä tehtiin softapäivitykset, kytkin kojetauluun (kytkentä nappulasta) ja lisäksi kytkettiin = koodattiin etäkäyttölaite myös käyttöön.
Case closed.