Linja-autosta matkailuauto?

KIRJONEN ISTO 20.04.2008 23:32

Voisko Niinkaj ja muut "kylähullut" kertoa bussiprojektiensa ylläpito- ja muista kustannuksista, murheista, iloista ja vaikka mistä. Juteltiin tuossa kaverin kanssa mahdollisuudesta hankkia vanha DD-bussi ja tehdä siitä matkailuauto... Onko liian hullu idea? Mitä huomioitava? Vinkkejä?.... Etukäteen kiittäen.... "Aika hullu"

NYYSSÖNEN KAJ 21.04.2008 10:08

Ettei vastauksesta tule pitkää niin tähän vastaan yleistäen ja täydennän vastausta myöhemmin.

Etuja: -Kantavuus ja paljon asuunintilaa ja varustetilaa. -mahdollistaa auton tai muun kulkupelin mukaanoton. -huomattavan paljon vankemmin rakennettu = murtovarmuus aivan eri luokkaa kuin perinteiset matkailuautot ja vaunut. -mahdollista jättää linja-auton näköiseksi ulkoa jolloin viellä vähemmän kiinnostaa varkaita ja parkkeerata saa minne bussilla saa parkkeerata. -omat kaistat isommissa kaupungeissa -kaupungin keskustassa oma kämpping= linja-autoasema ei yleensä sovellu kuin muutaman tunnin pysäköintiin.

Haitat: -keväällä ja routa-aikaan on harkittava mihin auton ajaa (nurmikot) -Espanjan campingeissa useimiten lian pienet "parcellit" 88m, esim Rosaledassa voi tilata tupla parcellin 28*8m niin silloin mahtuu, tilaa vuotta aikaisemmin=haitta Käyttökulut: -Polttoaine; 22-25L/100km -huolto per 10000km 350-500€ -dieselvero 15,5 tonnisena 604€/vuosi -liikennevakuutus 175€/vuosi sis. 70% boonukset -korjauskulut seitsemän vuoden ajalta käyttäen kaupallista ammattikorjaamoa Raskone Oy 34800€ per vuosi= 5000€/vuosi korjauksissa käytetty aina uusia osia joille on luvattu 1 Mkm ajomatka. 2007 lähtien olen käyttänyt Kylähullujen varaosakauppaa ja opetellut tekemään korjaukset itse näin ollen olen arvioinut että korjauskulut muodostuisi keskimäärin 2000€/vuosi, kaikkea ei voi eikä saa tehdä itse.

Auton hankintahinta: Tyypillisesti auto on ostaessa n. 19 vuotta vanha, koska tämän ikäisinä autot poistuu ammattiliikenteestä. Auto kannattaa ostaa suoraan liikennöitsijältä ja suoraan ajosta. EI missään nimessä Volvolta, Mersulta tai Scanialta. Suomessa saat Kylähullujen hinnalla halvimmillaan varaosat Volvoon ja Scaniaan koska ne ovat yleisimmät merkit tästä päivästä 30 vuotta taaksepäin. hintahaitari bussille 4000 - 10000€ yksikerros bussille kirjastoautot kalliimpia koska vähän ajettuja ja varustettuja karavaan käyttöön.

Muutosrakennuskustannus: Minä teetin bussikoritehtaalla kaikki runkotyöt ja pellitykset siältäen takatallin valmiina. Rungon muutokset 60% kaikista kustannuksista joka sisältää aihion hankintahinnan 56000€ vuonna 2000. Aihio maksoi 75000 mummon markaa ja se oli uudelleen koritettu 1999 ja kokonaan uudelleen maalattu, tämä nosti hintaa.

Jos ajan sen romuttamolle ja myyn sen heille saan siittä 15-20 Centtiä/kg eli jälleenmyytiarvo ei ole häävi, eikä ole riippuvainen kuin vähäsen kunnosta. Kulkurit sisustava halvimmillaan auton matkailuautoksi n. 3000 eurolla, koska ei tarvitse kuin ostaa Ikeasta vaatekaappi ja pari sänkyä ja ruuvata ne penkkien paikalle. Lisäksi vaaditaan ostettavaksi vähintään irto 230V keittolevy että auton saa rekisteröityä matkailuautoksi. Vaihtoehtona on pitää auto linja-autona. Ylärajaa sisustamiselle ei ole!

saattoipa mennä yli suositellun 30 rivin enimmäispituuden. Kylähullukaj

NYYSSÖNEN KAJ 21.04.2008 12:48

DD-autoista on Kylähullujen sivuilla useita kirjoituksia. Tässä linkki yhteen niistä: http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?f=2&t=1310 Lisää löytyy kun etsii "double decker tai dd" Kuva galleriasta löytyy kuvia mutta sinne pääsee vain rekisteröitymällä sivuille.

KIRJONEN ISTO 21.04.2008 18:40

Kiitos paljon, odottelen gallerian tunnuksen vahvistamista

KUIKKA ARI 22.04.2008 10:25

Bussiton tehty jykevästi niin kesää hyvin matkailukäytössä. Jos jotain pitää uusia niin osa on järeää/kallista. Bussi kannatta ostaa suoraan ajosta ja hyvin huollettuna. Pohjoisesta voi löytää alumiinikorisia helmiä vaikka 1 000 000 km merkkipaalu ohitettu vuosia sitten. Sielä ei tunnetusti suolata ja kilometrit tulee aina maantiellä. Kajkyllä jo kertoi noita plussia ja miinuksia kokemuksella. Oma on vanha kirjastoauto ja mittarissa nyt 263t. Milli pitäisi vielä mennä pikku huolloilla jos ei mitään haaveria satu. Suodattimet äsken ostin ja kustansi 44€. Ei paha kahdesta isosta öljysuodattimesta ja kahdesta naftasuodattimesta. Öljyä sitten menee +30 litraa. Vuosikatsastukseen menee aina vanha tonni kun on nuo ilmajarrut. Jos kaikki teettää ulkopuolisella niin ei kannata linja autoa tehdä. Jos itse tykkää varkkäämisestä jotenkin tekniikka on hallussa niin ei muuta kuin siitä vaan. Harrastukset maksaa, mutta elämä on.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.