linja-auto matkailuautona
ANTTILA SEIJA
28.11.2007 21:28
Luin Caravan-lehdestä juttua vanhoista linja-autoista, joista oli rakenneltu matkailuautoja. Minua ihmetytti kohta, jossa todettiin että linja-autossa olisi oltava vähintään 9 paikkaa kuljettajan lisäksi. Näinhän se on, jos se halutaan linja-autoksi rekisteröidä. Mutta miksi pitäisi, miksei sitä voisi rekisteröidä kuorma- tai erikoisautoksi? Silloin ei tarvittaisi D1-korttiakaan, jonka linja-auto aina vähintään vaatii, vaan C riittäisi. Ja 8 paikkaa kuljettajan lisäksi riittää varmaan useimpien tarpeisiin. Onko tässä kyseessä jokin lakiasia, jota en tunne?
OLLIKAINEN PEKKA
29.11.2007 11:02
Tuolta löytyy jutustelua aiheesta:
http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?t=157
Sen mukaan voi muutoskatsastaa kuormaautoksi (=C-kortti) tai jättää linjaautoksi (D1- tai D-kortti, riippuu istuimien määrästä)
P
NYYSSÖNEN KAJ
29.11.2007 11:49
Linja-auton voi pitää linja-autona jos on vähitään 9 matkustajapaikkaa.
Linja-auton voi muutta kuorma-autoksi jos yli 50% auton kokonaispituudesta on rahtitilaa.
Linja-auton voi muuttaa matkailuautoksi jos yli 50% auton kokonaispituudesta on asunto-osaa
Linja-autona D tai D1 ajokortti
ei käyttövoima veroa (dieselvero)
ei vuosittaista käyttöveroa
liikennevakuutus on 3-kertaa matkailuauton liikennevakuutus
Matkailuautona C tai C1 ajokortti
M1 luokan käyttövoima vero + käytön vuosimaksu
liikenne vakuutus koosta riipumaton M1 luokka
Kuorma-autona C tai C1 ajokortti
1 käyttövoima vero vähän pienempi kuin M1:llä
ei vuosittaista käyttöveroa
Erikoisauto C tai C1 ajokortti
verot kuten kuorma-autolla
erikoisautoja ei ole voinut usrekisteröidä sen jälkeen kun Suomi liityi ETA-sopimukseen
erikoisauton käyttötarkoitusta ei voi muuttaa, jos muuttuu automuutoskatsatettava joksikin ylläolevista luokista.
SUOMI SEPPO S
29.11.2007 12:08
Miten on tuo käyttövoimavero ?
Kirjoitit että:
Matkailuautona C tai C1 ajokortti
M1 luokan käyttövoima vero + käytön vuosimaksu
liikenne vakuutus koosta riipumaton M1 luokka
Kuorma-autona C tai C1 ajokortti
1 käyttövoima vero vähän pienempi kuin M1:llä
ei vuosittaista käyttöveroa
Jos vero olisi M1-luokan mukainen niin sehän olisi "bussiluokan" autossa aivan mieletön.
Kuorma-autona olisi kai noin 7 osa M1 luokasta.
t. seppo
AHOLA JARI
29.11.2007 12:54
Korjaisin vielä;
M1 Matkailuautona C tai C1 ajokortti
N2/N3 (kuorma-auto) luokan käyttövoima vero + käytön vuosimaksu M1
liikenne vakuutus koosta riipumaton M1 luokka
N2/N3 Kuorma-autona C tai C1 ajokortti
1 N2/N3 luokan käyttövoimavero
ei vuosittaista käyttöveroa
Kertokaapas täyttyykö M2/M3 Linja-autona katsastaa kahdesti vuodessa?
NYYSSÖNEN KAJ
29.11.2007 14:14
paketti ja asuntoautolla käyttövoimavero on 0,009€ per 100kg /päivä
eli minun 15500kg eli 1,395€/päivä = 510 €
ajonuvovero on minulla vm. 1980 95 €
NYYSSÖNEN KAJ
29.11.2007 15:12
Eipä minun tarvinnut katsastaa sitä linja-autona sen ollessa kuin kerran vuodessa.
En kuitenkaan ole tämän kysymyksen varsinainen tietäjä.
D ja CE kortien haittana on että ne lähtee taskusta kun täyttää 70 vuotta B C jää talteen
SUOMI SEPPO S
29.11.2007 16:28
Erittäin mielenkiintoista nähdä mikä on verosi parin vuoden päästä.
t. seppo
NYYSSÖNEN KAJ
29.11.2007 20:36
Päästömaksu silloin M1 autolla 485,45€/vuosi.
Hannu Mäkelä
18.07.2019 17:41
Siis missä lakipykälässä mainitaan että CE kortti "lähtee" kun täyttää 70v.