linja-auto matkailuautona

ANTTILA SEIJA 28.11.2007 21:28

Luin Caravan-lehdestä juttua vanhoista linja-autoista, joista oli rakenneltu matkailuautoja. Minua ihmetytti kohta, jossa todettiin että linja-autossa olisi oltava vähintään 9 paikkaa kuljettajan lisäksi. Näinhän se on, jos se halutaan linja-autoksi rekisteröidä. Mutta miksi pitäisi, miksei sitä voisi rekisteröidä kuorma- tai erikoisautoksi? Silloin ei tarvittaisi D1-korttiakaan, jonka linja-auto aina vähintään vaatii, vaan C riittäisi. Ja 8 paikkaa kuljettajan lisäksi riittää varmaan useimpien tarpeisiin. Onko tässä kyseessä jokin lakiasia, jota en tunne?

OLLIKAINEN PEKKA 29.11.2007 11:02

Tuolta löytyy jutustelua aiheesta: http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?t=157

Sen mukaan voi muutoskatsastaa kuormaautoksi (=C-kortti) tai jättää linjaautoksi (D1- tai D-kortti, riippuu istuimien määrästä)

P

NYYSSÖNEN KAJ 29.11.2007 11:49

Linja-auton voi pitää linja-autona jos on vähitään 9 matkustajapaikkaa. Linja-auton voi muutta kuorma-autoksi jos yli 50% auton kokonaispituudesta on rahtitilaa. Linja-auton voi muuttaa matkailuautoksi jos yli 50% auton kokonaispituudesta on asunto-osaa

Linja-autona D tai D1 ajokortti

ei käyttövoima veroa (dieselvero) ei vuosittaista käyttöveroa liikennevakuutus on 3-kertaa matkailuauton liikennevakuutus

Matkailuautona C tai C1 ajokortti

M1 luokan käyttövoima vero + käytön vuosimaksu liikenne vakuutus koosta riipumaton M1 luokka

Kuorma-autona C tai C1 ajokortti 1 käyttövoima vero vähän pienempi kuin M1:llä

ei vuosittaista käyttöveroa

Erikoisauto C tai C1 ajokortti

verot kuten kuorma-autolla erikoisautoja ei ole voinut usrekisteröidä sen jälkeen kun Suomi liityi ETA-sopimukseen erikoisauton käyttötarkoitusta ei voi muuttaa, jos muuttuu automuutoskatsatettava joksikin ylläolevista luokista.
SUOMI SEPPO S 29.11.2007 12:08

Miten on tuo käyttövoimavero ? Kirjoitit että: Matkailuautona C tai C1 ajokortti

M1 luokan käyttövoima vero + käytön vuosimaksu liikenne vakuutus koosta riipumaton M1 luokka

Kuorma-autona C tai C1 ajokortti 1 käyttövoima vero vähän pienempi kuin M1:llä

ei vuosittaista käyttöveroa

Jos vero olisi M1-luokan mukainen niin sehän olisi "bussiluokan" autossa aivan mieletön. Kuorma-autona olisi kai noin 7 osa M1 luokasta.

t. seppo

AHOLA JARI 29.11.2007 12:54

Korjaisin vielä;

M1 Matkailuautona C tai C1 ajokortti

N2/N3 (kuorma-auto) luokan käyttövoima vero + käytön vuosimaksu M1 liikenne vakuutus koosta riipumaton M1 luokka

N2/N3 Kuorma-autona C tai C1 ajokortti 1 N2/N3 luokan käyttövoimavero

ei vuosittaista käyttöveroa

Kertokaapas täyttyykö M2/M3 Linja-autona katsastaa kahdesti vuodessa?

NYYSSÖNEN KAJ 29.11.2007 14:14

paketti ja asuntoautolla käyttövoimavero on 0,009€ per 100kg /päivä eli minun 15500kg eli 1,395€/päivä = 510 € ajonuvovero on minulla vm. 1980 95 €

NYYSSÖNEN KAJ 29.11.2007 15:12

Eipä minun tarvinnut katsastaa sitä linja-autona sen ollessa kuin kerran vuodessa. En kuitenkaan ole tämän kysymyksen varsinainen tietäjä. D ja CE kortien haittana on että ne lähtee taskusta kun täyttää 70 vuotta B C jää talteen

SUOMI SEPPO S 29.11.2007 16:28

Erittäin mielenkiintoista nähdä mikä on verosi parin vuoden päästä. t. seppo

NYYSSÖNEN KAJ 29.11.2007 20:36

Päästömaksu silloin M1 autolla 485,45€/vuosi.

Hannu Mäkelä 18.07.2019 17:41

Siis missä lakipykälässä mainitaan että CE kortti "lähtee" kun täyttää 70v.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.