Likaantuva peruutuskamera
Markku Kainulainen
07.11.2022 19:10
Onkohan kukaan keksinyt miten ylhäällä olevan peruutuskameran kuraantumista voisi hillitä ? Olen kokeillut virittämällä kameran päälle ohuesta alumiinista suojuksen ja pienen spoilerin sen takareunaan. Hieman se auttaa mutta ei läheskään estä kuvan häviämistä. Vai liekö tuo täysin mahdoton tavoite ?
Seppo Lokasaari
07.11.2022 19:28
Työhommissa olen ollut mukana rakentamassa monenmoisia elintarvikepuolen valmistuslinjoja ja niissä paljon erilaisia "näkeviä" rajoja, eli usein vain inkkari joka näkee linjalla liikkuvan tarvikkeen.
Usein olivat erittäin haastavissa paikoissa ja jouduttiin lisäämään tietyn väliajoin pienestä letkusta/suuttimesta, joko paineilma tuhahdus tai neste tai ensin neste ja sitten ilma.
Voisiko asentaa pienen säiliön auton takaosaan, jossa tuulilasinpesunestettä pumppuineen ja siitä letku kameran näytön lähelle, mutta ei estämään näkymää? ja käyttökytkin kuskille, eli aina tarvittaessa putsaisi sen nappia painamalla.
Markku Kainulainen
10.11.2022 10:23
Kiitos Seppo vastauksesta. Kai se sitten niin on että millään spoilereilla tai muilla koteloilla ei onnistu. Ajattelin että jos se on mahdollista niin joku sen olisi jo keksinyt. Tuollainen pesurihan olisi varmaan hyvä jos sen jotenkin saisi viriteltyä. Pitänee laittaa hautumaan ja katsoa syntyisikö siitä jotakin.
Lauri Niittynen
10.11.2022 10:33
Auton peräänhän syntyy pienemmän paineen alue ja siksi renkaista nouseva kura likaa takaseinän. Jos saisit katolta puhdasta ilmaa johdettua kameran linssin ulkopintaan, ehkä jollain putkenpätkällä.
Formuloissa oli ainakin ennen liikkuva muovifilmi linssin edessä. Jos kotelon teet, sinne vastaava. Tai oikeastaan voisi olla sähköllä liikkuva suljin aukon edessä, eihän kamera koko ajan ole päällä.
Antero Virkkala
10.11.2022 16:49
Meillä kolmen ja puolen viikon Norjan-reissulla peruutuskamera ei kuraantunut, polkupyörät kylläkin. Syyskussa puolentoista viikon ruskaretkellä Lappiin ja Pohjois-Pohjanmaalle ei ollut pyöriä mukana ja peruutuskamera kyllä välillä kuraantui. Voi kyllä johtua siitäkin, että Norjassa sataa jatkuvasti kura huuhtoutuu tieltä paremmin pois kuin Suomessa.
Mutta meillä jos peruutuskameraa tarvitaan ja tilanne ei ole täysin selvä, matruusi lähtee ulos näyttämään kansainvälisiä käsimerkkejä. Tarpeen vaatiessa hän ottaa takatallista käsikäyttöisen suihkupullon ja pitkävartisen maalisudin ja sutii kurat pois kameran linssistä.
Seppo Lokasaari
10.11.2022 17:55
Tuo "pissapojan" asentaminen auton takaosaanhan on helppo homma varsinkin, jos on takatalli autossa autohajottamolta hakee pienensäiliön, jossa pumppu ja asentaa sen takatalliin. Sieltä pienellä letkulla läpiviennin kautta kameralle.
Tuli mieleen, että onko peruutuskamera aina päällä? jos ei, niin voiko sen pissapojan ohjauksen ottaa siitä samasta kun kameran laittaa päälle, että hetken ruikkaa nestettä kameran linssiin päälle laittettaessa.
Jos tuon tekee pienellä letkulla/suuttimella, niin ei merkitystä pesunesteen kulutuksessa jne.
Markku Kainulainen
14.11.2022 18:05
Ilman ohjaaminen kameralle auttaa kyllä huomattavasti mutta en ole saanut sitä toimimaan riittävän hyvin. Saattaa olla ohjurissa vielä vikaa, kai sen pitäisi periaatteessa toimia kun saisi riittävän vastapaineen imulle.
Meillä apukuski ei pysty putsailemaan ja sen takia yritän saada sen hoitumaan jotenkin automaattisemmin.
Ajattelin kehitellä pesuriajatusta eteenpäin jos en saa sitä linssiä pysymään kirkkaana. Saattaa hyvin olla niinkuin Seppo kirjoitti että molempia tarvitaan.
Toivo Koistinen
14.11.2022 19:13
Mietiskelin, että mitenkähän onnistuisi tehdä/teettää alumiini pellistä semmonen katon takaosan kareutumisen mukainen suorakaide putki, jolla johtaa Ilmavirtaa siihen kameralle katolta.
Sehän voisi olla ylhäältä leveä, ja kaveta alespäin mennessä
Kuorma-autoisa on etukulmissa semmoset spoilerilevyt, jotka estävät etupyöristä nousevan kurasumun kiertymisen peileihin, samaan tapaan kun joissain farmariautoisa katon takaosassa spoileri estämässä takaluukun kuraantumasta.
Tp
Markku Kainulainen
20.11.2022 13:41
Pitää virittää ilmanohjaimen muotoa keväällä kunhan taas lämpenee, teen siihen jonkunlaisen levennyksen ilmanottopuolelle.
Katselin vaihtoehtoja siihen pesuriin, näkyy löytyvän kauko-ohjattavia releitä joilla sitä huuhtelua saisi tehtyä ilman pitkiä johtojen vetoja.
Pekka Kemppainen
20.11.2022 15:41
Eikö se kameran läppä estä kuraantumista, siis jos kamerassa sattuu läppä olemaan?
Minulla on LMC:n peruutuskameran kanssa hieman erilainen ongelma; kamera nyt vain on täysin kelvoton. Peruutin autoa heinäkuussa Randersin kämppärillä Tanskassa. Aurinko paistoi kameraan sellaisesta kulmasta, ettei kuvasta saanut sitäkään vähää selvää mitä tavallisesti. Ja totta kai sieltä penkasta hyppäsi perän taakse sähkökaappi, johon minä takakulman täräytin. Vakuutus vastaa remontista 300 euron omavastuulla vähennettynä. Kolmisen kuukautta tässä on nyt odoteltu ämpärimuovisten kilkkeiden saapumista Rinta-Joupille remonttia varten. Rinta-Joupilla vannotaan rinta rottingilla, etteivät he pysty mitenkään jouduttamaan tilausta. Kai heitä on uskottava.
Mutta siihen varsinaiseen asiaan: Olen googlannut vaihtoehtoja paremmasta kamerasta. Hintahaitari on muutaman kympin vehkeestä Dometicin toista tonnia maksavaan vastaavaan, jolla varmaankin pystyy kuvaamaan vaikka täyspitkän elokuvan.
Semmoinen autoliike pitää löytää, missä kuvan laadun saa tarkistettua. En halua ostaa sikaa säkissä. Verrokkina pidän henkilömersun kameraa.
Antakaapa vinkkejä laadukkaasta kamerasta. LMC:n mediavehje/navigaattori/peruutuskameran näyttö on Zenec ZN326.
Ville Säynäjäkangas
20.11.2022 16:39
Henkilömersun kamera on kyllä hyvä, vaikka on jo 15-vuotta vanha. Vetokoukun saa peruutettua millilleen vaunun vetokytkimen alle.
Vaunun perässä oleva uusi Garminin kamera on ihan surkea verrattuna vanhaan mersun kameraan,
Eikö kameran signaalit ole aika yhteensopivia keskenään? Kävi vaan mielessä, että saisko Zeneciin yhdistettyä esim. tuon mersun kameran?
Lauri Niittynen
20.11.2022 17:56
Kannattaisi varmaan miettiä mikä omassa kamerassa on vikana ja mikä Mersussa on hyvää. Mikään kamera ei toimi, jos aurinko paistaa siihen suoraan tai jos valoa ei ole/pimeässä. Kamera voi olla suojattu auringolta jonkin lipan takana tai sitten suoraan törröttämässä takapellissä. Kamera voi olla liian laajakulmainen tai kuvaa liian pientä alaa. Garminissa taitaa olla ongelma laajakulmaisuus, täytyisi olla 24" monitori, että saisi jotain selvää. Voi vielä monitorissa olla kirkkaus, kontrasti ja värit pielessä.
Omassa on välillä hyvä kuva, välillä saa arvata mitä siellä näkyy. Pahasti se ei kuraannu, linssi pinta hylkinee likaa. Mutta kuitenkin pitää ensin katsoa ihan omin silmin minne peruuttaa ja mitä pitäisi peileistä ja kamerasta näkyä kun osuu oikeaan kohtaan ja sitten toteuttaa suunnitelma. Kamerasta sitten näkee taakse juoksevat puut ja lapset ajatuskuvan lisäksi.
Ville Säynäjäkangas
21.11.2022 10:04
No just liika laajakulmaisuus siinä Garminin kamerassa hiertää. Todella vaikea arvioida etäisyyksiä ja mittasuhteita.
Vesa Ropponen
26.11.2022 08:33
Komemusta on nyt vain 2021 peltikuoriaisen Ducaton peruutuskamerasta joka pysyy suhteellisen hyvin pyhtaana ajettaessa kestopäällys teitä. Norjan reissulla kesällä sai putsata muutaman kerran kun oli hiekkateitä ja sadekelejä. Näyttö on XZent ja kamera integroitu takavalon keskelle sen alapuolelle. Näyttönä XZent toimii kyllä hyvin mutta kuvakulma on laaja eikä rajoitusviivoja ole. Tämä paketti oli autossa kun ostin sen. Aloittajan ongelmaa ratkaistaessa helpottaisi jos olisi tiedossa tiedossa minkälainen kamera on nyt käytössä ja minkälaiseen peräpeiliin se on kiinnitettynä. Tuosta näytön navigaattorista sen verran että se on turhan kallis peruutuskameran näytöksi koska navigaattorina se on huono. Navigaattoreista oli juttua toisessa ketjussa jossa tämä "huonous" tuli myös esille.