Laturin merkkivalo
John Kjeldsen
18.02.2017 18:34
Miksiköhän autossani fiat ducato 2,3 vm 2011 laturin merkkivalo hehkuu vähän aikaa auton sammuttamisen jälkeenkin,laturin merkkivalo palaa kyllä kirkkaasti kun starttaa ja himmenee kun auto lähtee käymään ?
Matti Janhonen
18.02.2017 18:57
Miten itse lataus toimii.
Mikä on akun lepojännite ennen käynnistystä.
Mikä latausjännite kun moottori käy ja vaihteleeko jännite.
Ja vaikuttaako moottorin kierroluku latausvalon kirkkauteen.
Normaali toiminta on se, että latausvalon lampun tulee syttyä kun virta käännetään päälle ja sammua heti kun moottori käynnistyy ja taas sammua välittömästi kun moottori pysäytetään, ja tähän ei kierrosluvulla saa olla vaikutusta.
Oireet viittaa laturin jännitteen säätäjään.
Heimo Turunen
18.02.2017 21:46
Epäilen ettei laturin jännitteen säätäjä sääda mitään auton ollessa sammuksissa.
Syytä huoleen olisi jos valo vilkkuisi auton käydessä. Ilmeisesti lamppu saa hetken vuotovirtaa jostain ja villi arvaus on että sen löytäminen on työvoitto. Lamppuhan syttyy jos akun jännite "voittaa" laturin antaman.
Toivo Koistinen
19.02.2017 06:45
Eikös säätäjän kautta tuo latausvalokin saa käskyn. Kun lataus jännite irrottaa latausvalon jännitteestä.
Kun lataus jännite laskee, kytkee valon, joka sammuu kun virta katkaistaan virtalukossa.
Kyllä olisin Matin kannalla, että jännitteen säätäjän jos vaihtaisi ensin.
Toivopoika
Juha Helenius
19.02.2017 07:47
Sama ongelma ollut täälläkin jo syksystä asti.
Laturin valo palaa himmeänä,välillä montakin tuntia sammuttamisen jälkeen.
Välillä palaa himmeänä myös ajon aikana,välillä ei.
En ole antanut asian mieltäni vaivata,kun auto muuten toimii normaalisti.
Mauri Laukkanen
19.02.2017 09:15
Niinpä niin ei tuo lampun hehkuminen ole niin yksinkertainen asia eli laiturissa on
yhdeksän dioditia ja se lataus rele lisäksi.
Siis yksinkertaisimmillaan vika voisi olle mootorin jo auton välisessä maadoituksessa.
Kun lamppu hehkuu se on eri potentiaalissa kun auton akun jännite,siis kun auto seisoo mootori ei pyöri lammu saa maata laturin staatorin käämin kautta maahan.
Kun laturi pyörii staatoriin idusoituu jännite ja virtalukon sekä staarorin pitäisi olla samassa potentiaalissa jolloin lamppu ei pala elitässä tapauksessa vikaa on laturissa,maadoituksissa.
Kun tämän päivän laturit halpoja sen lataus säätimen arvo voi olla melkein laturin hintainen eli jo maadoitukset on kunnossa niin se laturin vaihto on viisampaa.
TI-mies kyllä osaa purkaa laturin,mitata diodien kunnon sekä että kaikki liitimet on
puhtaita.
Tuossa kuvassa sen laturin sisus näkyy;
Juha Helenius
19.02.2017 09:21
Kävin vanhoja viestejä läpi.
27.4.2008 otsikolla latauksen valo,löytyi samaa ongelmaa.
Siellä ongelman aiheutti ilmeisesti,hupiakulla oleva rele.
John Kjeldsen
19.02.2017 11:35
Laturin merkkivalo syttyy himmeänä palamaan heti kun oven avaa ja mittaristossa syttyy keskiosan valo vaikka auto seissyt eilisestä . Akun jännite 12,8 ja käydessä 14,3 et varmaankin lataa.
Mauri Laukkanen
19.02.2017 13:44
Niinpä niin matkailuautoissa sitä D+ /61 liitintä joka tulee sieltä laturilta latauksen
merkkivalolle käytetään monessa tarkoituksessa,eli se kytkee sen ison sähkökeskusen yhteen auton laturin ja as,osan akun latausta varten.
Kytkentöjen ottama virta voi ylittää sen D+/61 antaman virran joka on pieni ,muistaakseni yhden ampeerin luokkaa ,eli jos siinä on liikaa kuormaa latauksen merkkivalo hehkuu tai palaa.
Timo Haapanen
19.02.2017 17:35
Eli siis latausvalo syttyy kun sisävalon katkaisija maadoittaa sisävalon. Jotain maadoitusvikaa siellä varmaan on. Aloittaisin siitä mitä Mauri ehdottaa jo tuolla alussa. Kokeile yhdistää esim. apustarttikaapelilla jostain moottorin pultista siihen maatappiin joka on korissa siinä moottoritilan yläpuolella.
@timppa
Toivo Koistinen
19.02.2017 20:52
Jos osaa sähköhommia, niin kannattaa tutkiskella, ja mittailla, mutta joskus voi olla viisasta käyttää ammattilaista.
Toivopoika
Matti Janhonen
19.02.2017 21:17
Niinpä. Tuohon asiaan voi vaikuutta hyvin monia asia, joten "kaukoparantaminen" menee arvailuksi.
Vain kaksi asiaa on varmaan. Kun akun napajännitteet sekä lopojännitteen että latausjännitten osalta on ok, niin laturi lataa.
Toinen varma asia on, että latauksen merkkivalon lamppu ei ilman virtaa pala ja nyt se saa virtaa silloinkin kun ei pitäisi, ja siihen taas voi olla monta syytä.
John Kjeldsen
06.03.2017 18:06
Auto oli tänään korjaamolla sanoivat että maadoitukset kunnossa,lataa hyvin meinasivat että vika mittaristossa mitä mieltä olette?
Toivo Koistinen
06.03.2017 18:20
Outoa, jos mitaristoon ei virta tule jostain syystä, tai se ei maadoitu, niin valohan ei pala, mutta miksi jäisi palamaan, kun sine ei valolle virtaa pitäisi tulla edes sillon kun lataus toimii.
Pirun kallis vaihtaa mittaristo, arvelun takia.
Toivopoika
Ritva Suomalainen
06.03.2017 19:25
Minulla oli kanssa vika mittaristossa kun laittoi vakkarin päälle alkoi halamaan useampi varoitus valo, poltoainesuodatimen , jäähdytyksen ja tais olla latausvalo ja kun laittoi vakkarin poiskäytöstä sammuivat himmeästi palavat valot ,minulta poistui kaikki häiriöt kun mittari vaihdettiin sai vielä takuuseen fiiju 2013 pyrren alustalla oulun alapuolella on virma joka korjaa mittaristoja semmoinen kuin elehuolto .fi
en muista mikä paikkakunta mutta tuolla löytyy kun kuuklettaa
T.Rauno
Matti Janhonen
06.03.2017 19:53
Tässä pari asiaan liittyvää linkkiä.
Toisen linkin teksti viittaa lähes ominaisuuteen.
Uuden mittarin hintaa en katsellut mutta veikaan, että maltaita maksaa.
Tässä mittarikorjaamon sivut
http://elehuolto.fi/22-mittaristot-kat/99-mittaristot-fiat-ducato
Autovahinkokeskus
https://www.avk.fi/Shop/Part/SidebarSearch?SearchPart.PartQuery.Brand=11&SearchPart.PartQuery.Model=257&SearchPart.PartQuery.PartGroup=9&SearchPart.PartQuery.ProductType=383
Jos tuo valon palaminen (vika) rajoittuu vain tuohon laturin lampun palamiseen eikä muita oireita ole niin ammattinsa osaava autosähköasentaja osaa tehdä autoon toimivankin merkkivalon ja vanhan valon päälle voi limata tarran. Mauri varmaan osaa kertoa kytkennän.
Markku Hämäläinen
07.03.2017 18:01
Jostakin syystä minun iPhonella kirjoittama viesti ei päätynyt tänne.
Asiaan.
Pitäisi mitata onko virtalukon jälkeisessä johdossa jännitettä kun auton moottorin sammuttaa.
Sinne SAATTAA tulla virtaa esim. radiosta tai häiriönpoistokondensaattoreista, tai muusta elektroniikasta.
Virta purkautuu tuon merkkivalon kautta, jolloin valo loistaa hetken aikaa himmeästi.
Näitä vuotoja voi olla mitä ihmeellisempiä.
Meille laitettiin ilmastointi johon saa valot päälle vaikka ei ole verkkovirtaa.
Se aiheutti asunto-osan virtakytkimen valon loistamaan himmeästi kun verkkovirta on kytkettynä, mutta ei 12V asunto-osaan.
Oire poistui yhdellä diodilla joka joka estää virran kulun vastakarvaan verkkojännitteen päällä ollessa.
Mauri Laukkanen
07.03.2017 20:44
Markku on oikeilla jäljillä,kun tämänpäivän autossa voi olla kymmeniä merkkivaloja
ja toisten niistä pitää toimia vaikka virta ei ole päällä eli D15:virtalukon jälkeinen jännite/virta kun avain on ajo asennossa .
Kun katsoo näiden autojen mittariston kytkentäkaaviota niin siellä on diodeja,vastuksia paljon.
Kun tämänpäivän autojen mittarien merkkivalot on niitä led,lamppuja myöskin se
latauspiirin merkkivalo ongelma on että valodiodi ei vie virtaa,siis kun sen läpi pitäisi kulkea se generaaratorin roottorin mangesointi virta se ei riitä kuten ennen
vanhaan tavallisessa hehkulampuissa se riitti herättämään generaaratorin lataamaan.
Siis sen valodiodi rinnalle on kytketty vastus jotta virta riittää.
Mutta valodiodien huono puoli on että ne palavat tai hehkuvat jo kuten on tullut ilmi pienistä jännitteistä/virroista joita siis yritetään niillä diodeilla estää.
Oletan että nykypäivän autoissa on niitä diodi/ vastus vikoja niissä mittareiden
piirilevyissä mutta kun ne on pintaliitos komponentteja ja vielä juotettu sille folion
tapaiselle notkealle piirilevylle niin niiden vaihtaminen on erikois osaamista eli kuumailama puhallin tai vastaava ettei koko folio turmeltuisi.
Mauri Laukkanen
07.03.2017 20:45
Markku on oikeilla jäljillä,kun tämänpäivän autossa voi olla kymmeniä merkkivaloja
ja toisten niistä pitää toimia vaikka virta ei ole päällä eli D15:virtalukon jälkeinen jännite/virta kun avain on ajo asennossa .
Kun katsoo näiden autojen mittariston kytkentäkaaviota niin siellä on diodeja,vastuksia paljon.
Kun tämänpäivän autojen mittarien merkkivalot on niitä led,lamppuja myöskin se
latauspiirin merkkivalo ongelma on että valodiodi ei vie virtaa,siis kun sen läpi pitäisi kulkea se generaaratorin roottorin mangesointi virta se ei riitä kuten ennen
vanhaan tavallisessa hehkulampuissa se riitti herättämään generaaratorin lataamaan.
Siis sen valodiodi rinnalle on kytketty vastus jotta virta riittää.
Mutta valodiodien huono puoli on että ne palavat tai hehkuvat jo kuten on tullut ilmi pienistä jännitteistä/virroista joita siis yritetään niillä diodeilla estää.
Oletan että nykypäivän autoissa on niitä diodi/ vastus vikoja niissä mittareiden
piirilevyissä mutta kun ne on pintaliitos komponentteja ja vielä juotettu sille folion
tapaiselle notkealle piirilevylle niin niiden vaihtaminen on erikois osaamista eli kuumailama puhallin tai vastaava ettei koko folio turmeltuisi.
Matti Janhonen
07.03.2017 21:04
Itse korjautin h-auton mittarin Mittarikorjaamo Palannolla Hervannassa.
Korjaaja sanoi, että mittarin analysointilaitetta ja arvoja tuskin on muualla kun tehtaalla.
Hän epäili kokemuspohjaisesti kylmäjuotosta ja sanoi, että sen suhteen ei muuta kostia kun käydä piirilevyn jokaikinen liitos läpi ja mittari tulee kuntoon jos tulee. Kätevä oli miehellä kolvi siihen hommaan.
Ja niin kävi, että mittarivika jäi sinne.
John Kjeldsen
15.03.2017 17:30
Moi taas nyt mittaristo vaihdettu ja vika poistui!