Lattiamatto irti ja kupruilee

Jari Siltala 06.09.2018 22:46

Onko tietoa mikähän mahtanee olla syynä kun uudesta autosta vm .2017 Burstner Ixeo merkiltään on lattiamatto irronnut pohjasta keittiö osan lattialla ja kupruilee noin vajaan puolen neliön alalta.Voiko kyseessä olla ,että liimaus on pettänyt sähköisen lattialämmitys elementin kohdalta ?Toinen pienempi pullistuma on sitten takana Wc:n edessä.Sitten vielä onko kenelläkään tietoa miten tälläinen irtoaminen korjataan ?Takuu juttujahan tämä on mutta mutta myyjäliikkeen parhaatkaan voimat eivät oikein tunnu olevan ajan tasalla menetelmistä millä asia saadaan kuntoon.Maanantaina käytin auton liikkeessä näytillä .Maahantuojan edustajakin kuulemma käynyt paikalla ja nyt sitten odotellaan konsutointiapua saksasta miten homma hoidetaan.Meille ei vielä ole tullut mitään tietoa ? Luulisi nykyaikana kun on videoneuvottelut netissä mahdollista ja tieto kulkee sähköisesti yhdellä painalluksella muutamassa sekunnissa asioiden hoituvan hieman rivakammin ?Sen verran poikkean vielä aiheesta ,että launtaina tilasin Usasta siis americasta uudet hiilikuituiset spesiaali kännykänkuoret .Tiistaina sain noutaa ne R-kioskilta postin toimipisteestä.Toki rahdin hoiti jokin muu kuin suomen posti eli DHL.Itsellä ainakin ensimmäisenä tulee mieleen ,että monissa asioissa meillä suomessa postin lisäksi on tätä "uus avuttomuutta" mm .matkailuajoneuvojen jälkimarkkinoissa .Myyjä liikkeillä mahdoton halu myydä uusia menopelejä asiakkaille ,mutta kunnianhimo näiden korjaustöiden ja huoltohommien osalta alkaa olemaan aivan "lasten kengissä" jos asian uskaltaa näin ilmaista.Allekirjoittaneella on kokemusta vaunuista ja autoista vuodesta 1989 alkaen,siinä ajassa on jokunen vaunu ja auto tullut omistettua .Vaunut ja autot samassa ajassa kehittyneet aivan huikeasti ,mutta erinäisissä liikkeissä ei olla monen asian suhteen pysytty kehityksen matkassa.Itse joudun viemään autoni yli 100 km päähän myyjä liikkeeseen.Ensimmäisellä käynti kerralla noin kuusi (6) viikkoa aiemmin näytin takuun alaiset viat .Ne kirjattiin ylös ja minulle annettiin aika 3.9.2018 klo.09.00 jolloin autoni otetaan käsittelyyn.Sillä kerralla myös huolloista vastaava henkilö myös valokuvasi viat ja puutteet ja lupasi tilata tarvittavat osat ja tarvikkeet Burstnerilta saksasta.Vaan mitä vielä eipä ollut valmistauduttu kuin osaksi autoni vikojen kunnostukseen.Oli kuusi viikkoa aikaa kysellä saksasta miten lattiamatto saadaan takaisin paikalleen ?Videoneuvottelula ja siinä samalla vaikka auton teknisiä tietoja tarkastelemalla piirrustuksista ym.olisi tämä toinen käyntini saattanut tuottaa muutakin kuin "vesiperän".Tälläinen on tosiaankin sitä "uusavuttomuutta" ! Ei osata hyödyntää edes sitä mitä internet aika on tuonut tullessaan .Tässä vaiheessa en vielä mainitse liikkeen nimeä.Maanantaihin mennessä jos ei asia ole alkanut selviämään otan itse sinne suuntaan yhteyttä .Tämän kirjoituksen liitän heille reklamaatiooni.Tosin ovat voineet lukaista tämän jo täältä sen tiedän ,että luku ja kirjotustaitoisia kyllä ovat.Kiitos jos joku voi ottaa kantaa ja on "kärryillä" tälläisistä tapauksista .

Tauno Suominen 07.09.2018 08:23

Tämmöiseksi on maailma mennyt monessa muussakin hommassa. Korjaamisen taito on heikentynyt.

Oma kokemukseni on se, että uutta autoa ostaessa kannattaa jo etukäteen käydä läpi nämä takuukorjauksiin liittyvät asiat. Kysellä, miten ne käytännössä hoituvat ja kuka niitä hoitaa. Siinä voi hyvin mennä ihan detaljitasollekin.

Nämä takuukorjaukset ovat semmoinen juttu, että niissä tarvitaan sekä halua että kykyä hoitaa ne. Jos jompikumpi puuttuu, homma tökkii pahasti.

Burstnerilla ei taida olla varsinaista maahantuojaa, vaan nämä myyntiliikkeet toimivat kaikki maahantuojina.

Timo Haapanen 07.09.2018 10:02

Veikkaisin mainitun lattialämmityksen olevan syypää kuten Jari arveletkin. Jos auto olisi vanhempi korjauttaisin sen mattomiehellä joka osaa leikata sen irronneen osan reunoistaan irti ja liimata takaisin. Tekevät ällistyttävää jälkeä reunojen leikkauksissa. On myös mahdollista tehdä ja asentaa pienet jalkalistat reunoille.

Asunto-osan kokoamistapa tekee koko maton irroittamisen lähes mahdottomaksi koska matto peittää lattian kauttaaltaan myös kalusteiden alta.

Korjauksesta saisi aikaan marttimaisen riidan jos halua riittää. Voisiko ajatella aluksi mattomiehen leikkauskorjausta josta sopii pitkän tarkkailujakson jonka aikana näkee tyydyttääkö se. Auto ei purkamisesta/kokoamisesta aivan entiselleen tule, joitain jälkiä jää väistamattä ja niistäkin voi riidellä vuosikausia kuten täällä on nähty.

@timppa

Jari Siltala 07.09.2018 11:27

Kiitoksia kommentoinneista.Irronnut kohta on koko lailla lattian keskellä ,joten tosiaankin pätevä mattomies leikkaa siitä esim.kolmelta sivulta maton auki .Liimaa palan takaisin paikalleen jonka jälkeen "hitsaa" vielä maton saumat siihen soveltuvin menetelmin.Tuollainen kosmeettinen lievä haittahan siitä tulee ,mutta jos kahdesta pienestä pahasta pitää valita niin mieluummin se kun jalkojen alle lonksuva matto.Odottelen vielä liikkeestä tietoa ensi viikolla ja katsellaan mitä tuleman pitää.Tv.J.S.

Martti Merikanto 07.09.2018 13:54

No minäpä vastailen tähän kun oli tästä viitattu tuohon minun juttuun.
Homma ei taida korjautua pelkällä maton korjauksella, vika pitää löytää ensin. Tässä tapauksessa vikaa on olemassa ainakin kahden laista. Ensinnäki lattia on päässyt kastumaan maton laiton jälkeen. Kun laitetaan lattialämmitys päälle niin kas kummaa alkaa kosteus nousta ylöspäin ja irroittaa maton. Tämä siis myös sähkö hommassa. Taas jos on vesikiertoinen lattialämmitys niin voipi olla jotta on pienen pieni vuoto järjestelmässä ja tämä irroittaa maton. Kolmas syy voi olla mikä on yleisin syy ainakin asunnoissa , eli on asennettu märän päälle.
Noissa huoneistojen KPH on yleisimmät syyt ovat huono vedeneriste tai ei laisinkaan, huonosti tehty kaivonympärys eristäminen tai jollain tavalla vaurioitettu tuota eristettä. Ja lopuksi huolimattomasti tehty mattotyö. No mattohan kuuluu edelleen vielä vedeneristeiden piiriin.
No oli mikä vika tahansa niin sen sanon kokemuksesta, että homma pitää tarkistaa ja vika pitää löytää muuten homma kusee kintuille uudelleen.

Veli-Pekka Merikallio 07.09.2018 17:47

Mulla kotona tuli muovimaton yhteen kohtaan halkaisijaltaan 15cm:n kupla, pari senttiä korkea.
Työnsin kuplaan injektiona kontaktiliimaa, painoin kuplaa kertaalleen, jotta liimaa oli molemmilla pinnoilla, annoin kuivua liiman ja polin kuplan matalaksi. Sen koommin en ole kuplaa tavannut.

Mattotöitä olen nuoruudessani tehnyt ammatiksi asti, ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä ja mattoliima on todella kovaa tavaraa silloin, kun se oikeaoppisesti tehdään.

Jari Siltala 09.09.2018 00:31

Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista kommenteista .Tosiaa alku viikosta luulisi jo tietoa tulevan liikkeestä ?Siihen asti ollaan odottelevalla kannalla.

Tapani Pokkinen 09.09.2018 20:34

Eikös tämä Huumori-hymeri ja Byrre ole saman konsernin tuotteita? Taitaa molemmat ratsastaa vanhalla maineellaan. Itsellä ainakin sellainen kokemus hymeristä, että takuu on hyvää päivää kirvesvartta.


-tapani-

Jari Siltala 10.09.2018 18:01

Kyllä sen näinkin voi tulkita .Luulisi liikkeiden jotka näitä myy omaavan myös korjaamisen asiantuntemuksen ettei tarvitsisi tehtaalta neuvoja kysellä ? Tuo nyt on ollut selitys ja alkaa tuntumaan ihan sellaiselta ,että nyt asiakasta taidetaan vedätellä oikein tosissaan.Kyllä taitaakin olla enemmänkin resurseista kiinni koko homma .Toki lähestyvät Lahden messutkin aiheuttavat nyt oman haasteensa ja joitakin velvotteita halutaan lykätä myöhemmäksi.No tuleehan ne messut niin kyllähän siellä päivät kuluu itselläkin kun siinä ohessa kertoo omia kokemuksiaan kaikesta mitä nyt liikkeestä ostetuista kolmesta autosta on sanottavana.Jäädäänpä kuulolle !

Tauno Suominen 11.09.2018 13:38

Sinänsä on kyllä hyvä, että ymmärtävät sentään kysellä tehtaalta neuvoa. Takuuasioissa se on oikeastaan pakkokin, jotta tehdas suostuu homman kustantamaan.

Ostohetkellä kannattaa kyllä ihan tarkistaa, ymmärtääkö myyjäliike korjauksista mitään. Resurssien määräkin on suhteellisen helppo tarkistaa.

Jari Siltala 11.09.2018 19:44

Tauno kyllä näillä normi huollot ja korjaukset pelaa ja tähän saakka on toimitusjohtaa myöten asiat hoitunut.Itseäni tässä vaan sapettaa kun on uusi auto ja taas jotakin takuu vikaa.Reilu puoli vuotta meillä ollut ja pari Fiat takaisin kutsua ollut .Ymmärrän kyllä että tehtaalta kaipailevat korjaus ohjeita .Sitä kyllä ihmettelen ,että niitäkin saa yli viikon odotella nykyaikana kun on jo valokuitu sekä 4 G yhteydet olemassa.Vartoillaan nyt vielä ennen "suurta"räjähdystä.

Kari Niemelä 12.09.2018 21:49

Lattiamatot ei ole läpimuovimattoja jota käytetään kosteissa tiloissa vaan mormi muovimattoja jotka ei yläpuolelta tulevaa vettä kovin paljon kestä. Minkäänlaisen muovi/lattiamaton alle ei saa tehdä vesieristystä vaan liimakiinnitys. Muovi /normi lattiamatto irtoaa jos kosteutta tulee jostain kiinnityspintaan tai jos liimaa ei ole levitetty huolellisesti myös maton "jyrääminen" on tärkeää että se kiinnittyy asennusvaiheessa hyvin. Syyn maton irtoamiseen näkee kun avaa ironneen kohdan onko kosteutta vai liimaa kyseisessä kohdassa laisinkaan ja jos liima on nestemäistä niin jostain sinne tulee kosteutta.

Jari Siltala 12.09.2018 21:54

Kiitos Kari näin on moni muukin tuossa pihaparlamenteissa asiaa arvellutkin.Tänään tuli tieto ,että tehtaalta on tullut korjaus ohjeet.Kosteusmitattiin auto läpeensä ja sen puoleen kaikki Ok.Nyt vartutaan vielä muutamaa osaa ja sitten aika takuukorjaukseen.Ehkä se tästä vielä suttaantuu tämäkin juttu.

Jari Siltala 19.10.2018 23:09

Tänään auto haettu "telakalta"korjaukset suoritettu.Alapuolelta porattu jokunen reikä ja sieltä kautta saatu liimaa "pumpattua" maton ja lattian väliin.Reiät tietysti tukitti tarkoitukseen sopivilla aineilla.Tuntuu matto nyt kiinnittyneen ja sähköinen lattialämmityskin pitäisi pelata edelleen.Nyt vaan seurataan jatkossa tilannetta ja tarpeen tullen reagoidaan puutteisiin uudelleen.Näitä sattuu ja tapahtuu .Nyt toivottavasti saamme keskittyä matkailuautoilemaan kun siihen tarkoitukseen tuo aparaatti on hankittukkin.Lämmin kiitos myötäeläjille ja hyvien neuvojen jakajille.Matkanteko jatkuu SOONMORO.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.