Lämmönvaihdin

Jari Kortesalmi 18.01.2023 10:39

Onko joku seurannut kuinka lämpimäksi patterivesi tulee esim tunnin ajelulla? Ajelin noin tunnin autolla ja patteriveden lämpö oli alden mukaan 45 astetta,nolla kelillä ei mitään esilämmitystä..

Esa Varonen 18.01.2023 11:26

En ole mitannut veden lämpötiloja. Mutta siihenhän vaikuttaa ainakin se mihin lämpötilaan on termostaatin pyyntö asetettu.

Jyrki Salo 18.01.2023 11:47

Laittaa Aldesssa vaan pelkän pumpun pyörimään
niin lämpöä tulee reippaasti.

Jari Kortesalmi 18.01.2023 12:34

Kysymys oli siitä kuinka lämpimäksi vaihdin saa patteriverkoston veden,ja missä ajassa noin. Jos termari on asetettu vaikka 22 niin kuinka kuumaksi veden pitäisi tulla ajon aikana ennen kuin termari alkaa katkomaan pumppua. Lämpötilanhan näkee suoraan alden näytöltä näissä uudemmissa.

Erkki Pellikka 18.01.2023 15:12

Minkä kokoinen auto, minkä kokoinen vaihdin, mihin vaihtimen moottorilähdöt on kytketty, mikä ulkolämpötila. Nämä ainakin vaikuttaa. Itselläni on 8,5m:n auto, En ole vielä talvella muuta lämmitystä ajaessa tarvinnut. Ja onhan vaihtimen kautta kätevä lämmittää kone puskassa.


Niin se auto on minulla 8m, eikä 8.5m.
muokattu: 18.1.2023 15:14
Risto Muukka 18.01.2023 16:03

Tunnin ajelun jälkeen en ole katsonut, mutta joskus pidemmän ajon jälkeen oli Alden näytön mukaan yli 60 asteista ja käyttövesikin poltti sormia. Ei ollut siis kaasu päällä, vain Aldessa virrat ja kv. pumppu jatkuvalla kierrolla.
Ulkona pakkasta yli 20 ja termostaatista pyyyntö 24
Hyvin lämpeää auto pelkän lämmönvaihtimen kautta. Ilmeisen isotehoinen tuo lämmönvaihdin, olisikohan käyttikisessä mainittu jotain 7-8Kw ?

Tapani Pokkinen 18.01.2023 16:34

Ainakin vanhemmassa Ivecossa 2003 joutui pettämään keulaa pakkasella, yli -20 jo kokonaan jos halusi lämmön riittävän vaihtimen kautta ja silloinkin tahtoi taajamassa moottorin lämmöt laskea.
Meillä oli alkovi kaksoispohjalla ja koskaan ei matkalla tarvinnut kaasua käyttää lämmittämiseen, oli 10v.

Erkki Pellikka 18.01.2023 21:26

Eikös se matkalla ilman vaihdinta lämmittäminen ole vaunun vetäjien hommaa.

Timo Haapanen 19.01.2023 10:38

Laitan tähän kommentin jossa kysyttiin mikä öljy käy euro VI Ducatoon. Voi sen noinkin tehdä. Kysyy, saa vastauksen ja poistaa koko ketjun. Esan vastaus oli siinä ehkä vartin, siihenkin oli tehty töitä jonkun verran ja nyt ei kukaan muu saa ko. tietoa.

Tähän lämmönvaihtimeen. Mitä uudempi auto sen vaikeampi on saada moottorista riittämään vaihtimeen.

@timppa


Nyt on uusi avaus öljystä.
muokattu: 26.1.2023 19:33
Ville Säynäjäkangas 19.01.2023 10:58

Olen tästä kertonut ennenkin, mutta kerrataan vielä.
Jos auto kuluttaa 10L/100km, niin 3 litraa menee liikkeeseen ja 7 litraa muodostaa lämpöä. Lämpöä siis riittää yllinkyllin uudemmissakin moottoreissa.
Mutta miksi lämpöä ei riitä sisälle? Siksi, että termostaatit ovat aivan liian kylmiä nykyisin pohjolan oloihin.
Puheet hyvästä hyötysuhteesta ja siitä johtuvasta lämmön riittämättömyydestä ovat täyttä puppua. Mäntämoottorin hyötysuhteelle kun ei ole ikinä tehty merkittäviä parannuksia.

Timo Haapanen 19.01.2023 11:03

Ehkä lämmönvaihtimella ajelevien olisi syytä joskus tarkastaa OBD-lukijalla moottorin oikea lämpö. Kojelaudan mittarit näyttävät mitä sattuu. Kyllä joku 70° tuntuu kuumalta mutta se on moottorille liian vähän.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 19.01.2023 11:27

Yhtäkkiä katsottuna 2.3 Ducatoon löytyy 82˚ ja 88˚ termostaatteja. Pohjolan oloissa 92˚ ois tarpeellinen. 88˚ ja 92˚ termostaattien välillä on huomattava ero sisälle tulevassa lämmössä.

Ari Kuusisto 19.01.2023 16:10

H-auto joka käytössäni, edellinen omistaja asennuttanut bensa-webaston jo uudehkona kun pikkuauto ollut ilmeisesti kylmä jo silloin. Kun muutaman vuoden itse jouduin aina polttoainelämmittimellä tukemaan ja peittoa eteen että talvella tarkeni .
Sitten kävi niin ettei lämmennyt enää juuri mitenkään ilman webastoa , vaihdoin sen kuumimman termostaaatin mikä löytyi motonetin hyllystä ja sen jälkeen autosta tuli todella lämmin ,ei kaivannut enää ajossa lisälämpöä..

Jari Kortesalmi 19.01.2023 17:56

Kyllä koneessa lämmöt ajossa pysyy ihan normaalina,eli termarin aukeamispisteessä. Lämmönvaihdin on asennettu alkuperäisiin haaroihin mitkä tulee kennolle jo valmiina,eli ollut autossa uudesta asti,optio vaihtimelle tai paremminkin pakun neste lisä lämppärille.Vaihdin on alden 7kw.Tuntuu että vaihtimesta pitäisi tulla enemmän lämpöä mitä nyt tulee,ei silti ei kylmä ajossa ole. Ei viittis alkaa tutkimaan onko putket vaihtimessa oikein päin,siksi kyselen mut kai se täytyy tehdä.

Ville Säynäjäkangas 19.01.2023 18:11

Mikä on normaali asteina?

Jari Kortesalmi 19.01.2023 18:51

82 astetta noin.

Ville Säynäjäkangas 19.01.2023 23:42

Ei se 82 ole normaali moottorin lämpö. Yli 90 on normaali.

Jari Kortesalmi 20.01.2023 08:17

Hyvä Ville sinähän tiesit itse vastauksen omaan kysymykseen.

Seppo Lokasaari 20.01.2023 09:04

Työympäristössäni on kymmeniä lämmönvaihtimia (ei autoissa) ja vuosittain hankitaan useita lisää. Jos auton vaihtimeen menee esim. 86 asteinen neste, niin kyllä se matkailuosan kiertävän nesteen lämpötila voi olla yli 80 asteista.
Meidän autossa on truma, että en tarkemmin tunne autoissa käytettävää tapaa säätää asunto-osan kiertävän nesteen lämpötilaa, mutta taitaa olla niin, että moottorilta tuleva neste kiertää vakionopeutta sitä kuristamatta ja asunto-osan pumpun käynnillä säädetään lämpötilaa sillä puolella?
Normihomma meidän jutuissa on, että säädetään asunto-osassa kiertävän nesteen lämpötilaa tavoitelämpötilan saamiseksi moottorinesteen paluuvirtaa automaattisella säätöventtiilillä, jota pienentää tai suurentaa nestevirtaa vaihtimen paluupuolella. Tällä saadaan tarkasti vaihtimen toisella puolella olevaan nesteeseen haluttu lämpötila.
Varmaankin kustannuskysymys näissä autoissa, eikä niin tarkka tarve, eli taidetaan pääosin käyttää tuota pumppu päälle, pumppu seis säätöä.
Varmaan siinä vaiheessa, kun auto on tiloiltaa vielä kylmä, niin ottaa moottoripuolelta niin paljon lämpöä, että moottorin lämmöt eivät välttämättä nouse, mutta onhan se sitten eri asia, jos auto on jo lämmin liikkeelle lähtiessä.
No monet tietää asian paremmin, mutta tämmöisiä ajatuksia.

Ville Säynäjäkangas 20.01.2023 10:28
Jari Kortesalmi

Hyvä Ville sinähän tiesit itse vastauksen omaan kysymykseen.

Anteeksi huono tekstin muotoilu.
Kysymyksen olisi pitänyt olla jotenkin näin: Mikä on sinun käsityksesi normaalilämmöstä?
Moottori ja sisätilojen lämmitys kun toimii kunnolla vasta lämpöjen ollessa hieman veden kiehumispisteen alapuolella. Myös moottorin ecuun on määritelty lämpötilarajoja esim. pakokaasujen kierrätykseen. Ylimääräistä nokea kertyy liian kylmällä moottorilla ajettaessa.
Vaihda ihmeessä termostaatti niin kuumaan kuin löytyy. 82 ei ole tarpeeksi.

Jari Kortesalmi 20.01.2023 11:28

Termostaatti fiat alkuperäisosa.En ole aikeissa vaihtaa,kuten en myöskään ala keksimään polkupyörää uudelleen. Elämme vuotta 2023 nykyään mennään samalla termostaatilla kesät talvet,odotan fiatilta takaisin kutsua termostaatin vaihtoon.

Alkuperäisen kysymykseen. Kysyin ehkä epäselvästi viestiketjun alussa, kuinka ylös lämmönvaihtimella patterikierron veden lämpö nousee muilla kun jatkuva kierto on päällä ja termari vaikka22° viikonloppuna ollaan taas reissussa seurailen tilannetta, laitan tänne mihin lämpö nousee parin kolmen tunnin ajolla, olisi hyvä olla vertailupohjaa muilta.

Jari Kortesalmi 20.01.2023 22:36

Patterikierron lämpö 1.5 h ajon jälkeen oli 47° ensimmäinen lämmönvaihdin tosiaan mitä matkailuautoissa on ei ole mihin verrata. Paljon on autossa pattereita, penkkien alla rungossa kiertää kahdessa kerroksessa.koetaulussa ikkunan alla koko auton leveydellä plus muut, osa kaksoispohjassa muut tietenkin ylempänä. Tuntuu aika vähältä kyseinen lämpötila. Mutta täytyy tutkia toi vaihtimen virtausuunta kun ehtii ja alkaa tarpeeksi kiinnostamaan.

Lauri Niittynen 21.01.2023 10:02
Ville Säynäjäkangas

Olen tästä kertonut ennenkin, mutta kerrataan vielä.
Jos auto kuluttaa 10L/100km, niin 3 litraa menee liikkeeseen ja 7 litraa muodostaa lämpöä. Lämpöä siis riittää yllinkyllin uudemmissakin moottoreissa.
Mutta miksi lämpöä ei riitä sisälle? Siksi, että termostaatit ovat aivan liian kylmiä nykyisin pohjolan oloihin.
Puheet hyvästä hyötysuhteesta ja siitä johtuvasta lämmön riittämättömyydestä ovat täyttä puppua. Mäntämoottorin hyötysuhteelle kun ei ole ikinä tehty merkittäviä parannuksia.

Hukkalämpöä moottorissa riittää, mutta nykyisin siitä suurin osa menee öljyyn ja pakokaasuihin. Siksi moottorin jäähdytysnesteen saa jäähtymään ihan lämppäriä käyttämällä eikä jäähdyttimeen mene muuta kuin termostaatin ohivuoto pienemmissä nopeuksissa. Nopeuden kasvaessa ja kulutuksen lisääntyessä riittää hukkalämpöä myös jäähdyttimeen.

Ville Säynäjäkangas 21.01.2023 12:38
Lauri Niittynen

Hukkalämpöä moottorissa riittää, mutta nykyisin siitä suurin osa menee öljyyn ja pakokaasuihin. Siksi moottorin jäähdytysnesteen saa jäähtymään ihan lämppäriä käyttämällä eikä jäähdyttimeen mene muuta kuin termostaatin ohivuoto pienemmissä nopeuksissa. Nopeuden kasvaessa ja kulutuksen lisääntyessä riittää hukkalämpöä myös jäähdyttimeen.

Olen itse korjannut kylmän moottorin ongelmia ylävesiletkun sisään laitettavalla lisätermostaatilla. Silloin alkaa sisälle tulla lämmintä ihan eri malliin.
Markkinoinnillista höpinää, ettei jäähdytysneste lämpeä koska muka niin hyvä hyötysuhde.

Jokainen voi tehdä testin. Ylävesiletkun puristaa letkupihdeillä tukkoon ja lähtee moottoritielle ajamaan. Jokaisen moottorin saa keittämään näin. Lämpöä siis riittää, kunhan termostaatti toimii oikein.
Mutta miksi termostaatit ovat kylmiä? Siksi että päämarkkina-alue on pohjolaa lämpimämmissä maissa, joissa sisätilojen lämpeäminen ei ole ongelma.

Lauri Niittynen 21.01.2023 12:53
Ville Säynäjäkangas

Olen itse korjannut kylmän moottorin ongelmia ylävesiletkun sisään laitettavalla lisätermostaatilla. Silloin alkaa sisälle tulla lämmintä ihan eri malliin.
Markkinoinnillista höpinää, ettei jäähdytysneste lämpeä koska muka niin hyvä hyötysuhde.

Jokainen voi tehdä testin. Ylävesiletkun puristaa letkupihdeillä tukkoon ja lähtee moottoritielle ajamaan. Jokaisen moottorin saa keittämään näin. Lämpöä siis riittää, kunhan termostaatti toimii oikein.
Mutta miksi termostaatit ovat kylmiä? Siksi että päämarkkina-alue on pohjolaa lämpimämmissä maissa, joissa sisätilojen lämpeäminen ei ole ongelma.

Kirjoitin, että pienemmillä nopeuksilla ei lämpöä riitä jäähdytysnesteeseen ja että suuremmilla nopeuksilla riittää. Olemme siis aivan samaa mieltä.

Nykyiset termostaatit ovat liki 90 asteisia ja ne toimivat. Ei mitään lisätermostaatteja tarvita, ellei ole vanhanaikaista kesätermaria, joka toimii kymmenisen astetta kylmemmässä. Viimasuojalla saa moottorin lämpenemään paremmin kylmässä pienillä nopeuksilla, yli 80 km/h nopeudessa lämpiää ilmankin.

Ville Säynäjäkangas 21.01.2023 13:36

Hyvin paljon on autoja, missä lämmöt nousevat tehtaan jäljiltä vain 80 asteisiksi. Moniin ei edes saa riittävän kuumia termostaatteja. Tämä linja alkoi vuosituhannen alussa. Koskee erityisesti common rail dieseleitä.

Toivo Koistinen 21.01.2023 13:38

Mikähän se tuo opeli. 30 raaatin pakkasella samoin sitikka, ja alakuperäsillä termostaateilla niisä tarkenee ajella.
No lämmön vaihinta asuntoon opelissa ei ole, vaan sen lämmittää puhalluslämmitys. Tosin se on oltava vileänä, ettei ohjaamo lämpiä liikaa, kun konelämpöä tarvii tuulilasiin, ja sivuakkunoihin, niin ohjaamosa tarkenee sillon liian hyvin.
Tp

Ville Säynäjäkangas 21.01.2023 13:44

Ooppeliin ja sitikkaan on sattunut toimivat termostaatit!

Jari Kortesalmi 21.01.2023 21:20

Epäilen että vika ei ole vaihtimen asentamassa liikeesä. Vika on ketä peilistä katsoo. Mutta siitä lisää huomenna kun on kotiin päästyä.

Timo Haapanen 22.01.2023 10:45

Kyllä moottorin oikea lämpö kannattaisi tarkastaa. Onko moottoria optimoitu? Jos 'optimoinnin' yhteydessä on rajoitettu EGR:n toimintaa ei kone lämpene.

Pakokaasu ei pääse EGR-jäähdyttimeen jossa on tarkoituksena alentaa pakokaasujen lämpötilaa. Samalla tietysti moottorin lämpötila nousee koska kuumat kaasut kulkevat linkissä olevan vaihtimen läpi. Pienikin rajoitus toimintaan vaikuttaa moottorin lämpötilaan.
https://www.autonosat24.fi/16883810-engitech-egr-jaahdytin

@timppa

Jari Kortesalmi 22.01.2023 19:04

Eli lämpöä tulee koneesta niin että sormia polttaa. Lämmönvaihdin tulee niin kuumaksi että sormet palaa. Vika oli siellä peilin toisella puolen. Lisä pumppu kun on päällä ja aldessa jatkuva kierto niin patteriveden lämpö jää 44° kone lämpenee mittarin mukaan normaaliin mutta lämmintä tulee aika heikosti puhallus suuttimista. Kun lisä pumpun sammuttaa patteriveden lämpötilaksi tulee noin tunnin ajolla noin 68° homma toimii tässä näin, kone lämpenee puolessa tunnissa noin 30 asteeseen kun lisäkierto on parkissa päällä.

Timo Haapanen 26.01.2023 19:52

Lämpeneekö moottori kunnolla? Tein mittauksia OBD lukijalla. Ducaton oma mittari näyttää jo 73°C normaalia, eikä se viisari siitä liiku enää mihinkään. Se ei ole oikea mittari, sellainen mittari josta näkee moottorin lämmön.

Kuvissa näkee että 66° ja viisari on vielä vähän alle normaalin. Jo 73° näyttää normaalia. Aikani kun pihalla poljin niin 84 ° oli oikea lämpö mutta mittarin viisari ei liikahtanut mihinkään tuon 73 näytön jälkeen.

Lämmitin koneen webastolla ja pidin kierroksia puolisen tuntia. Luultavasti se ajossa lämpenee enemmän, ei ole tullut mitattua kun kesäisin ajelemme.

Saattaa olla ettei lämmönvaihtimen kanssa euro V tai euro VI moottoria saa oikeaan lämpöön. Se on varma ettei auton mittarilla sitä asiaa saa varmistettua.

@timppa

Timo Haapanen 26.01.2023 19:57

No niinhän siinä kävi ettei kuutta pientä kuvaa saanut lähetettyä. Yritään jospa kuvakaappauksesta saisi selvää.

Katsotaan kuinka kävi

@timppa


Taitaa saada selvää. Alakuvissa 66° asteen tilanne ja ylemmissä 73° ja 84°
muokattu: 26.1.2023 19:59
Jari Kortesalmi 27.01.2023 10:09

Fiatin mittarihan nousee arviolta 5 asteen pykälissä, eli ihan suuntaa antava. 82 sateinen termari käyttäytyy juuri noin, ei se vielä täysin auki ollut kun ei ollut kunnon rasitusta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.