laillisia led-polttimia H4:n tilalle on nyt saatavilla

Petteri Haverinen 12.12.2024 10:25

Jos joku kaipaa lisää valotehoa, niin nyt löytyy apua.
Philips Ultinon Pro6000 H7 LED Headlight Bulb Road Legal, 230% Brighter Light


Täältä löytyy yksi osoitepaikka sekä tuotetietoja, saa noita varmaan muualtakin.

https://www.amazon.de/Philips-automotive-lighting-Scheinwerferlampe-Stra%C3%9Fenzulassung/dp/B094D95XVV?hvadid=526463551394&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=17509377613137766565&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9042230&hvtargid=pla-1299719907271&psc=1&th=1&psc=1&linkCode=ll1&tag=pro-zubehoertest-fiat-ducato-led-lampe-21&linkId=04704f11f602ef574a094ac53acd487d&language=de_DE&ref_=as_li_ss_tl

Tässä juttu;
https://www.promobil.de/zubehoertest/zubehoertest-fiat-ducato-led-lampe-v2/

Jarmo Leinonen 12.12.2024 11:38

Ei taida "laillisuus" vielä tällä hetkellä koskea Suomea. Kummankaan jutussa mukana esiteltyjenn valmistajien (Philips ja Osram) maakohtaiselta listalta ei löydy Suomen määräyksistä mitään. Parikymmentä muuta euroopan maata kylläkin. Toivottavasti pian myös Suomi.

Petteri Haverinen 12.12.2024 12:07

Kyllä Eu:n alueen hyväksyntä riittää myös Suomeen.
LED-uutisia Philipsiltä, ​​brändi esittelee toisen sukupolven Ultinon Pro 6000 LED -jälkivalaisimia. Uusi H4-LED on yhtä kompakti kuin halogeenilamppu, ja se on hyväksytty yli 900 ajoneuvomalliin, mukaan lukien MAN TGE ja VW Crafter. Joten nyt näiden suosittujen perusmatkailuautojen fanit voivat muuntaa LED-valoiksi. Erityisen kompakti "gen2" H4 LED, joka on halogeenilampun muotoinen, on ollut saatavilla vuoden 2024 lopusta lähtien.

Toivo Koistinen 12.12.2024 12:23

Piti eilissä ajella puolipimmeessä, ja herrajessus noiten vastaantulijoiden valoja. Puolikkaatkin niinettäpiti hyvin katella ojantakusia, kun alakovat ollaa sataa metriä lähempänä.
Tuli ajatus, kun ikäni ajellu hehkulamppujen jäläkiin halogeeneilla iliman lisävaloja, että muuttuuko kansa niin huononäköseksi, että iliman aurinkoa auton keulalla nää pimmeessä.
Mutta eipäsiinä mitään, kehitys kehittyy.
Muuten ledeistä, kun niitä alako tulla, niin oli kuulemma semmosella jäätävällä sateella, että jäätyivät umpeen, ja piti kulemma väliin pysähellä kapimaan keulalta lamppuja näkyviin, kun nehän ei lämpene.
Tp

Petteri Haverinen 12.12.2024 12:37

Olet Toivo siinä oikeassa, että juuri nuo väärin suunnatut valot sekä laittomat viritykset ovat ongelma…

Toivo Koistinen 12.12.2024 14:41

Juuri näin. Jäi kertomatta, että tuli parikin raskasta vastaan, ja oli katolla rivi aurinkoja, ja lisäksi etulasin alapuolella. Mutta tipauttivat ajoissa pois, ja vaikka puolikkaaat oli kirkkat, niin ne eivät häikässset kuitenkaan kohdatessa.
Mutta ne väärin suunantut oli henkilöautoissa. Ei toki niissäkään kaikissa läheskään.
No sekin, että poliisi alakaa olla tienpäällä aikasen harvinainen vieras, niin kiinnijäänti on harvinaista kai.
En vastusta valotehoa, kun muistele omaa historiaa, niin kun tuli halogeenit ison katolle, niin kyllä oli, kun näki ojan pohjille siellä oleskelevat porot.
Monta poroa on se varmasti pelastanut.
Kevennyksenä.
Kun kulin aikanaan Kurittukosken työmaalla sillon kun se talavella alako, niin oli korkeat lumivallit.
Kerran sinne ajellessa Sunnuntaina hyppäsi vallin yli hirvi tielle, ja silla lipsahti jalat, niin se kaatua rysähti kyljelleen.
Olin senverran kauempana, ettei mulla, mutta pysäytin siihen likelle, ja nousin autosta, kun se keppuroi siinä, että miten sille kävi.
Mutta sehän selevisi tolpillen, jaa siinä ravisteli päätään vähän aikaa. Mutta sitten loikkasi vallin yli, ja kyllä hanki halakesi kun laukalla paineli mettään.
Kertoilin siitä työmaallako vai missä, niin eräs kaveri pisti paremmaksi.
Oli auton kohalla hypännyt penkan yli, niin samalla loikannut auton yli niin että oli alahampaat raapassu kattoon pitkät naarmut. Oli vaan kirskahdus kuulunut katosta
Ettäsemmosta elon tunaritaipaleelta
Tp

Kari Rautiainen 12.12.2024 14:43

X250 koppasiin ducatoihin ?

Onko siis X290 koppaseen eri polttimot.

Petteri Haverinen 12.12.2024 15:25

Kari; jutussa luki mielestäni, et 2014- menee polttimen vaihto helposti Ducatossa…

Antero Virkkala 12.12.2024 15:51

"Muuten ledeistä, kun niitä alako tulla, niin oli kuulemma semmosella jäätävällä sateella, että jäätyivät umpeen, ja piti kulemma väliin pysähellä kapimaan keulalta lamppuja näkyviin, kun nehän ei lämpene."

On jossakin määrin väärinkäsitys tuo, että led-lamput eivät lämpenisi. Ei ledinkään hyötysuhde ole lähelläkään sataa prosenttia vaan tehokkaimmilla n. 40 - 50% (näin silloin, kun värintoistolla ei ole väliä). Tämä on n. 4 kertaa parempi hyötysuhde kuin hehkupolttimoilla. Mutta silti 50 - 60% ledin ottamasta sähkötehosta muuttuu lämmöksi. Suuri ero on siinä, että led ei juurikaan säteile hukkatehoa lämpösäteilynä vaan liika lämpö pitää poistaa polttomon kannan kautta. Joissakin H7-led -konversioissa näyttää siltä, että polttimon kantaan tai johtoliittimeen on integroitu jäähdytysripa.

Ari Kuusisto 12.12.2024 15:52

Osramin ,mm. "Saksa" lailliset H7:t eivät sopineet kiinnitystapansa takia Sprinter -18 malliseen.
Normilamppu tulee kiinni umpioon muovikotelolla jota kautta sähkö siirtyy lamppuun umpiosta.
Jäähdytys elementti kun on lampun perässä, estää asennuksen.
Myöskään Osramin listassa Suomi ei ollut hyväksytyissä maissa, mutta eiköhän valoikuvio ole Suomessakin kelvollinen.

Kari Rautiainen 12.12.2024 18:01
Petteri Haverinen

Kari; jutussa luki mielestäni, et 2014- menee polttimen vaihto helposti Ducatossa…

Tekstissä mainittiin että X250 koppa.
Ei se mulle, mulla on jo osramin ledit ollu vuodenverran.

Petteri Haverinen 12.12.2024 18:23
Ari Kuusisto

Osramin ,mm. "Saksa" lailliset H7:t eivät sopineet kiinnitystapansa takia Sprinter -18 malliseen.
Normilamppu tulee kiinni umpioon muovikotelolla jota kautta sähkö siirtyy lamppuun umpiosta.
Jäähdytys elementti kun on lampun perässä, estää asennuksen.
Myöskään Osramin listassa Suomi ei ollut hyväksytyissä maissa, mutta eiköhän valoikuvio ole Suomessakin kelvollinen.

Jutussa mainittiin Ducato, Man ja Crafter, ei MB alustaa…
Tosin Sprinteriinhan sai kai jo 2018 ledit jo alkuperäusasennuksena..

Kari Luoto 13.12.2024 09:56

Kolmisen vuotta sitten asensin matkailuautoomme (Ducato 2020) ledit halogeenien tilalle. Asennus muuten yksinkertainen, mutta työn helpottamiseksi oli parempi irrottaa umpiot. Auto on jo kerran katsastettukin näillä valoilla ja läpi meni ilman huomautuksia. Minusta tämä on asia, jossa pitää mennä turvallisuus edellä.

Toivo Koistinen 13.12.2024 14:49

Nimenomaan turvallisuus, ja kyllä kirkkaista valoista apu on, eikä haittaa muille, jos oikeen tekee.
Piti aamusella ajella kirkolle, niin tuli henkilöauto vastaan. Kyllä oli loistetta keulassa, mutta kun tiputti pitkät, jäi tosikirkkaat puolikkaat.
Mutta oli niin hyvin laitettu, että näki miten näyttivät tien laitaa, ja valokeila oli terävä rajainen, eikä yhtään vastaantulijaa häikässy. Oli tosi hyvä se.
Pikkusen kuumetti se, etä jos veis asennusliikkeeseen ja kyselisi onnistuisiko vanahukseen Traktorissa on mulla leti työvalot, ja ne on pimmeelinkoilussa jos joutuu, nin hyvät.
Tp

Kari Rautiainen 13.12.2024 21:25
Kari Luoto

Kolmisen vuotta sitten asensin matkailuautoomme (Ducato 2020) ledit halogeenien tilalle. Asennus muuten yksinkertainen, mutta työn helpottamiseksi oli parempi irrottaa umpiot. Auto on jo kerran katsastettukin näillä valoilla ja läpi meni ilman huomautuksia. Minusta tämä on asia, jossa pitää mennä turvallisuus edellä.

Ainakin X290 koppasessa aina paras nykästä umpio pöydälle. Eihän se ole kun 2 ruuvia irti.

Sami Koistinen 16.12.2024 20:32

Philips Suomi sivuilla polttimoon on liitetty pienellä painettu lisämerkintä.

"Ei hyväksytty ECE-säännön 37 mukaan. Vain maastokäyttöön."

Eli ei ole laillinen Suomessa. Tuulee korjauskehoitus jos vie katsastukseen noilla.

https://www.philips.fi/c-p/LUM11342U2510C2_10/ultinon-classic-ajovalopolttimo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.