Lämmönvaihdin

Kai Ahonen 20.12.2016 00:42

Aldessa se lämmönvaihdin, onko niissä yleensä jossain konehuoneessa kraana, josta sen vaihtamisen saa loppumaan, tai nyt alkamaan? ohjekirjan mukainen kraana kojelaudassa ei toimi missään asennossa?

Mauri Laukkanen 20.12.2016 08:10

Kun niitä Alden asentajia on niin monenlaisia ja riipuen autostakin mutta periaate
on katkaista kesällä mootorin jäähdytysnesteen kierto aldelle.

Siinä voi olla joko kolmitie tai normaali kaksitie ventiili,ei pitäisi olla vaikeaa sen asennus.

Tuossa Alden kytkentä kuva;
http://alde.se/media/53861/v-2968-01-rev-1129-installationsanvisning-vaermevaexlare-2968.pdf


Ko,kytkenässä on pallosulku(F) joka sulkee kierron,mutta taitaa olla niin että ko,kytkentä ei kierätä jäähdytin nestettä ennen kuin auton termostaatti on avautunut?. Siis kun alde on kytketty jäähdytysilman rinnalle. Joten kuinkahan käy kun yrittää aldell
muokattu: 20.12.2016 08:17
Mikko Tamminen 20.12.2016 11:29

Ei kai se haittaa vaikka vaihtimessa neste kiertääkin, kunhan ei lämmityksen kiertovesipumppu ole päällä?

Jouni Hirvonen 20.12.2016 17:38

Meillä jo kolmannessa autossa vaihtimen päällä sulkuventtiili. Vuosimallia 2003 ja 2010. Voi kierrättää halujensa mukaan moottorin lämpöä sisälle.

Kerran ihmettelin kun auto oli kun sauna vaikka mitä teki... Oli tuo venttiili auki asennossa.

Mikko Tamminen 20.12.2016 18:36

Kuinkas Jouni eikös sulla toimi lämmön säätö ajaessa? Kyllä mulla ainakin kun laittaa alden paneeliin lämpötilan niin siinä pysyy ajaessa. Sitävartenhan se on.

Kai Ahonen 20.12.2016 18:55

Kiertovesipumppu oli päällä, mutta jossain on venttiili, ja se vaihdinkin? Pitää kysellä varmaan kopan tekijältä, minne ovat sen jemmanneet. 996MH on koppa.

Mikko Tamminen 20.12.2016 19:05

Mulla parissa autossa ei ole venttiileitä ollut, pelkästään kiertovesipumppu jolla sai koneen lämpimäksi auton pannulla. Ajaessa kiersi moottorin jäähdytysneste vaihtimen kautta aina ilman kiertovesipumppua. Asui osaan valittiin sitten alden paneelista halusiko lämmittää ellei koneen lämpö riittänyt lähti pannu päälle. Yleensä kyllä riitti.

Kai Ahonen 20.12.2016 19:48

Eikös moottorin puolellakin pidä olla kiertovesipumppu, jos Aldella lämmittää moottoria?

Mikko Tamminen 20.12.2016 19:54

Niinhän tuossa viestissäni sanoin.

Kai Ahonen 20.12.2016 20:43

No niinpä, luin ajattelematta

Jouni Hirvonen 20.12.2016 21:33

Olihan siellä termari auton perällä, napit käännettynä kaakkoon... onneksi ei ollut kaasu päällä.

Eero Raina 21.12.2016 21:58

Mulla on tuos nykyises lämmönvaihtimellinen alde, pelaa muuten hienosti, eli ajossa kämppä lämmin ilman kaasua, mutta moottorinlämmitystä ei saa harrastaa liian pitkään, korkeintaan vartti riittää, sen jälkeen moottorin vikavalot herää, milloin on pakokaasulämpötilan anturis vikaa, milloin imu-ilman, jos pitempään lämmittää sillä moottoria, nehän lakkaa muutaman käynnistyksen jälkeen kyllä palamasta, mutta ovat sielä takana, jos ei niitä nollaa, joten ostin itelle luku/nollauslaitteen biltemasta. Mutta todella tehokkaasti se koneenkin lämmittää vartinlämmityksellä ei kympin pakkasessa juuri ehdi hehkuvaloa huomata, kun sammuu ja saa startata.

Matti Janhonen 25.12.2016 10:37

Mielenkintoinen juttu tuo, että kun ohjausyksikkö saa eri antureista ristikäistä, ikäänkuin moottorin normaalin toiminnan kannalta epälogista tietoa se alkaakin herjaamaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.