Kuuma vuode takatallin yllä

Ilkka Vänttinen 28.12.2019 11:27

Autossa euramobil profila ford on lämmitin truma 6002eh tallissa ja talli on erittäin lämmin. Lisäksi patjan alapuolen solaan on as kaksi suutinta omalla syöttöputkella ja vaikka suuttimet on kiinni niin sänky on liian kuuma talvella. Miten muissa autoissa on ratkaistu vuoteiden lämmitys. Voisiko eo. Suuttimet poistaa kokonaan. Luulisi että tallista riittäisi lämpö myös ylös vuoteisiin. Vai pitäisikö lisätä aukkoja tallin kattoon. Lämmittimeltä lähtee neljä runkoputkea tuleeko ongelmaa jos poistaa yhden runkoputken. Vielä kysymys miten muissa takatallisissa autoissa on lämmitys hoidettu, tässä tallissa talli on iso ja sängyt poikittain ylä yläpuolella.

Toivo Koistinen 28.12.2019 13:05

Ei tule, eli voit poistaa. Jos auttaa, niin liitä se ylimääräinen vaikka toiseen putkeen, tai johdattele jonnekkin sisätiloihin omana putkena.
Tp

Ilkka Vänttinen 28.12.2019 16:12

Kiitos Topi neuvoistasi, mitä mieltä olisiko parempi tulpata yksi lähtö kokonaan vai liittää ko.lähtö etuosan runkoputkeen niin saisi etuodaa lisää tehoa, tuleeko ongemaa ko.putkelle. Sittenhän sen näkee ku kokeilee.

Toivo Koistinen 28.12.2019 17:23

Kumpikin parempi, jos tulppaa, nin virtaus kihtyy muissa, mutta jos littää, niin siten, ettei suoraan kulmaan toiseen putkeen, koska se haittaa virtausta, vaan ikäänkuin loivasti puhallus suuntaan, kuten vaikka purossa sivuhaara.
Paras konsti saada eteen tehoa, on johtaa se putki erillisenä jonnekkin etenpäin, nin kaikki teho mene sinne vähentymättä, koska jos liittää, tai tulpaa, se kuristaa virtausta aina, mutta mitenkä rakenteet sallivat.
Tp

Ilkka Vänttinen 28.12.2019 17:33

Varminta vain kokeilla yhden putken tulppausta koska luulisi kolmella putkella tehot vähän lisäntyisi kaikkiin putkiin.Se uhden putken vienti etutilaan vaatii jo enemmän työtä. Ja liittäminen voi sotkea virtausta. Mitä Toivo tarkoitit rakenteiden sallimista eiko nämä virtaukset ole kuitenkin pieniä?

Toivo Koistinen 28.12.2019 18:24

Rakenteiden salliminen johdatela se joutilas putki steenpäin jonnekkin puhaltamaan asuintilaan.
Sitä tarkoitin.
Tp

Timo Haapanen 28.12.2019 18:36

Mutta jos yhden lähdön tulpaa kokonaan voi olla että lämppärissä lämpötila nousee kun virtauksen vastus suurenee. Tämä on vain ajatus mutta parasta voisi olla johtaa putkella muualle kuin sinne taakse.

Toivon tarkoittamaa Y- haaraa ei taida valmiina olla mutta T-haaroja on.
https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2169010

@timppa

Teemu Eerola 28.12.2019 19:59

Lieneekö epäkohteliasta vastata kysymykseen "Miten muissa autoissa on ratkaistu vuoteiden lämmitys"? No, siksi arveluttavaa, kun meillä on käytössä Alden vesipatterilämmitteinen Knaus, missä jo tehtaalla on ratkaistu mahdolliset makuutilan lämpöongelmat. Normaalilla "kotikorkeudella" olevan ns. ranskalaisen kaksoisvuoteen päätyyn, sänkyjen alapuolelle takaseinälle, asennetuista pattereista voi sulkea ( täysin tai osittain) toisen tai jopa molemmat - jolloin omaksi tilakseen suljettavaan "makuuhuoneeseen" saadaan sopivat nukkumalämmöt. Vesi kiertää tästä huolimatta edelleen suoran ohitusputken kautta patterien säätö-asennosta riippumatta.

Järjestelmä on toiminut mainiosti, koska ainakin toinen patteri on ollut suljettuna pysyvästi. Mielikuvitusta käyttäen samantapainen ratkaisu voisi löytyä ilmalämmitykseenkin lämpöputkista rakentelemalla?

Toivo Koistinen 28.12.2019 20:56

Ei ole kun t-haaroja, on totta. Itse ratkaisin pulman mihin piti olla uponaalin y-haaralla Uponaali on muutenkin kovana putkena semmoisesa hyvä, missä sen on oltava ilman tukea, tai jos on johdettava virtausta semoista paikkaa myöden, missä on mahollista ltistymis, tai muu vahingoittumisen vaara.
Itsellä on ollut käytösssä semmoisia jo monta vuotta, ja pelaavat
https://www.taloon.com/viemariputket-ja-osat/1083/dg
Tp

Ilkka Vänttinen 29.12.2019 15:38

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Olisin kiinnostunut vielä että tarvitseeo ko.autossa jossa on 6kw truma takatallissa ollenkaan lämpöputkia talliin luulisi lämmön siirtuvän ylös jos vaikka lisäisi reikiä tallin kattoon lähelle ulkoseinää. Onkohan tätä tapaa käytetty. Tallihan on tosi lämmin talvella. Tietenkin vapaaksi jäävä putki johdettaisi auton etuosaan.

Timo Haapanen 29.12.2019 16:05

Eikös tallin katossa tule patja vastaan.

@timppa

Ilkka Vänttinen 29.12.2019 18:45

Ei tule vaan siinä on alhaalta päin levy ja patjan ja levyn väliin jäätyhjä tila n .5 cmm. Tähän tilaan tulee alhaalta 2 suulaketta jotka poistan.

Toivo Koistinen 29.12.2019 20:55

En oikeen käsitä. Johdat lämpöputken pois sen petin, ja alalevyn välistä, ja sitten tehet alalevyyn reikiä, että tallin lämpö pääsee pedin alle.
Sinällään hyvä konsti, kun se lämpöputki jonka poistat johtaa sitten lämpöä sisätilaan. Mutta siinä sitten minkäverran reikiä tallin kattoon, että tulee sopivasti.
Yksi konsti tehdä reikiä aluksi jonkin verran, ja lisätä, että talvella on sopivasti. Laittaa reikiin vaikka vahvasta muovista sulkuläppiä, joilla säätelee sitten lämpötilaa
Toinen mahdollisuus, että antaa sen putken olla, muta jatkaa sitä asuntopuoleen, mutta laittaa siihen semmoisia väli liitoksia, joissa on sivulle aukot, josta osa lämmöstä johtuu välitilaan.
Sen putken päähän voi laittaa semmoisen sulkuläpän, jolla saa säädeltyä kuinka paljon sinne sivuaukkojen / aukon kautta johtuu sängyn alle lämmintä
Tp

Ilkka Vänttinen 02.01.2020 13:53

Poistin lämpösuulakkeet takatallista ja ainakin pikkupakkasella lämmönjako koko autossa parani. Vapaaksi jääneen y-haaran tallista siirrin etuosaan jossa 2 suulaketta. Takatalliin jäi vapaaksi lämpöputki josta otin 20mm putkella sängyn reunaan hiukan lämpöä. Kunhan tulee kylmemmät ilmat niin näkee oliko muutos toimiva ts. pitääkö vapaaksi jäävää runkoputkea hyödyntää lisää. Nyt ainakin olen tyytyväinen tulokseen ei ole niin kuuma nukkua, lämpö tulee tallista aukkojen kautta ilman putkea/suulakkeita.

Matti Asikainen 03.01.2020 09:58

Vaikka talli onkin lämmin, niin ilmanvaihdon vähetessä kannattanee tarkkailla, ettei takaseinä ala hikoilla.

Ilkka Vänttinen 03.01.2020 13:09

Olen lisännyt reikiä tallin kattoon lähelle ulkoseiniä. Mutta varmaan pitää vielä lisätä yhdelle seinälle kunhan näkee miten tämä toimii.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.