Kuorma-autokortilla ajettava asuntoautoko ?
VANHANEN ANTTI
22.08.2006 21:50
Te "wanhat parrat", jotka olette autoilleet jo pitkään, voitte varmasti kertoa onko sillä oleellista eroa käytön kannalta jos auto on yli, tai alle tuon 3500kg.
Käyttömaksut+verot? Mitäs jos haluaisi vaihtaa ajopeliä,onko
k a kortilla ajettavasta vaikeampi päästä eroon?
HYTÖNEN RAIMO
22.08.2006 22:38
Periaatteessa pienemmissä painorajan ylittävissä eroja ajettavuuden suhteen ei juuri ole, suuremmissa kylläkin (suurempi paino, ulkomitat, etu- ja takaylitykset etc..). Sinänsä nekään eivät vaikuta ajettavuudeen, tehostettu ojaus ja jarrut yhtä keveitä kuin pienemmissäkin, äänieristys ja kuljettajan istuin jopa parempia. Suuremmissa tilaa ja ominaisuuksia vaikka muille jakaa, mutta niin on hintaakin.
Periaatteessa suuremmalla autolla on suurempi kulutus sekä korkeamat käyttövoimavero- ja vakuutusmaksut. Samoin lautta- ja siltamaksut kohoavat merkittävästi, kun ajoneuvo ylittää kuuden metrin kokonaispituuden. Kuorma-autoluokan matkailuautosta peritään korkeampaa tieveroa niissä maissa, joissa kyseinen menettely on käytössä (monet Keski-Euroopan maat kuten Ranska, Espanja, Itävalta, Sveitsi, Italia, Unkari etc...).
Painoluokka rajaa myyntitilanteessa ostajat kuorma-autokortin omistajiin joita tietenkin on paljon vähemmän kuin henkilöautokorttilaisia. Toisaalta, joka haluaa kyseisen luokan auton, omaa tietenkin myös sen edellyttävän ajokortin.
KOCH HANS
23.08.2006 03:13
käyttövoimavero ei OLEELLISESTI ole suurempi.
esim.kokonaismassa
3500 kg x 0,009 € / 35 x 100 kg = 115 € / v
3850 kg x 0,009 € / 39 x 100 kg = 128 € / v
lauttamaksut:
Sea Wind Turku - Tukholma
0 - 8 m sama hinta
Finnlink Naantali - Kapellskär
0 - 8 m sama hinta
Superfast
Hanko-Rostock (-50% SFC ale)
bis 6 m 168 meno - paluu 298 (-50%)
6 - 8 m 220 meno - paluu 394 (-50%)
Scandlines Helsingborg-Helsingör-Rödby-Puttgarden
6 m 86 €
yli 6 m + 50 € = 136 €
mieti kuitenkin montako kertaa viikossa / kuukaudessa / vuodessa käytät lauttaa.
Älä ikinä anna jonkin lauttayhtiön tai siltavoudin päättää autosi hankinnasta.
Osta sellainen jossa sinä ja perheesi viihtyy.
ps. C - kortilla ajettavien autojen "lainaajien" määrä vähenee kummasti.
Vakuutusmaksut:
eivät kulje painon mukaan vaan hankintahinnan mukaan.
Liikennevakuutus n. vakio
Kasko h-hinnan mukaan (ei pituuden tai painon)
terv.
Hasse
http://www.matkailuauto.info
PELLAS JARI
23.08.2006 09:45
Minun intergroitu Knaus 800 LEG, 4500 kg, 8,4 m, jtd 2,8TGV, vie vähemmän polttoainetta, kuin edellinen, v.2005 mallinen 6m. 2,8 jtd alkovimallinen autoni. Jari
SOHLBERG JUHA
23.08.2006 11:35
Meillä Dethleffs XXL9000 9 m, 6 tn kokonaispaino. Hans jo puhui kaiken oleellisen... vero tulee suoraan painosta, laiva ja siltamaksut lievästi suuremmet => maksat kerran vuodessa, Sveitsin vignette jopa halvempi...ja tilaa ja kantavuutta on sitten ihan oikeesti.
Ainoa ongelma joka on konkretisoitunut on tuo Itävalta. Se go-boxin osto- ja lataus systeemi ei ole tehty ulkomaalaisia varten. Minimi lataus on aina 50 eur ja jos käyttötarve vuosittain olisi 15-20... lataus menee mielestäni liian nopeasti vanhaksi... mutta onneksi on Sveitsi keksitty.
Toinen ongelma voi tulla jos haluaa laittaa vaunun tai trailerin perään. Tällöin tarvitaan myös CE tai C1E-kortti. Itse ajoin C1E:n juuri kesällä.
Kulutus vaihtelee 14-17 litran välissä ISOLLA alkoviautolla.
TV: Juha
KORHONEN KARI
23.08.2006 20:44
Ehtoota Juha. Kyselin katsastusmieheltä vaununveto mahdollisuuksia C+pikku-e kortilla jos veturi on rekisteröity kuorma-autoksi(esim.Checy Van,yli 3500kg) vastas et ei vedetä yhtikäs mitään.Mitäs piti tehdä ja milläs ajoit C1E-kortin joka sallinee vaikkapa 3000 kg vaunun vedon.Täällä Kemissä vaativat ajokokeeseen täydellisen yhd.ajoneuvon,nuppi ja vaunu perään.
KIRVES MIKA
23.08.2006 21:59
Eli Vani ja vaunu, onnistuu, vaikka on kuorma-auto.
Eli tehdään vähän listausta.
Chevrolet/GMC Van, tai joku muu "kuorma-auto" esim Citroen, Peogeot, Fiat, Iveco... Joku, jonka kokonaispaino on yli 3500Kg, ja siihen jarrullinen, eli yli 750Kg vaunu/perävaunu, VAATII C1E tai E kortin.
C1E Kortti riittää, kun auton kokonaispaino on yli 3500Kg mutta alle 7500Kg ja yhdistelmäpaino alle 12000Kg
E tai iso-E, miten asian haluaa ilmaista, vaaditaan sitten kun vetoauton kokonaismassa on yli 7500Kg tai yhdistelmäpaino on yli 12000Kg
Ison E:n ajamiseen tarvitaan joko koulutus tai työpohjainen kokemus yli 12000Kg AUTOLTA puoleltavuodelta ja sit täyskokoisella kirjallisiin ja inssiin.
C1E kortin saa, kun omistaa pitkäaikaisen C kortin ja menee C1 luokan kuorma-autolla ja vaunulla inssiin.
Eli toisinsanoen, haluat Pienkuorma-auton perään, esim Chevy vanin perään vaikkapa asuntovaunun, niin kirjalliset ja inssi ko. paketilla, se siinä. Jos inssi alkaa itkemään, kuten joku edellä kertoi, niin käske ottaa pykälät kouraan ja todistaa väitteensä. Tosin helpommalla pääsee, kun vaihtaa konttoria.
Vaatimukset C1E:lle
Auto yli 3500Kg alle 7500Kg kokonaispaino
Pitkäaikainen C ajolupa suomessa
Peräkärry tai asuntovaunu, joka on yli 750Kg alle???
Siksi ??? koska yhdistelmäpaino ei saa ylittää 12000Kg, ja perävaunu saa maksimissaan olla painoltaan 1,5 vetoauton kokonaismassainen.
Toivottavasti oli mitää iloa, ainakin vaikeaselkoista oli, mutta niinhän se suomen tieliikenne laki ja asetus on... :)
KALLELA PENTTI
23.08.2006 22:00
Hyvinkäällä riittää jos meen vanilla jarrullisen peräkärryn kanssa jossa painoa vähintään 800 kg päällä..... + tietty kirjalliset .....C1E....
HYTÖNEN RAIMO
23.08.2006 22:21
No, tämähän oli arvattavissa. Tosin ero kokonaismassassa on laskuesimerkissä vain 350 kg, mutta entäs sitten kun alla on järeämpi peli, sanotaan kokonaismassaltaan vaikkapa 12 000 kg?
HAAPAKOSKI OSSI
24.08.2006 07:14
C1E kortilla vaunua vedettäessä on rajoitus, ettei perävaunun kokonaismassa saa ylittää auton omamassaa. Silloin pienemmillä 3500kg kokonaispainon ylittävillä autoilla tulee perävaunun kokonaispainoa rajoittavaksi tekijäksi auton omamassa.
Epäkohta korostuu siinä, että pakettiautolla saa BE kortilla vetää 3500kg kokonaispainoisia vaunuja, mutta C1 kuorma-autolla vain auton omapainon alittavia - vaikka omistaisit CE kortin.
SOHLBERG JUHA
24.08.2006 08:58
Terve!
...eli mun prosessi meni Vaasassa näin... poliisilaitokselle tekemään ajokortin korotushakemus ja 40 eur pöytään, C1E-kirjallisiin (10 kysymystä ja kannattaa lukea kuskin työaikalaki etukäteen) ja sitten ajokokeeseen renaut Masterilla, joka oli rekisteröity kuorma-autoksi (3520 kg) ja siinä perässä iso kuomullinen telikärry johon lastattiin vielä 30 trukkilavaa painoksi. Kärryssä piti muistaakseni olla painoa 900 kg minimissään ja avokärry ei käy, vaan pitää olla koko korkeudeltaan vetoauton levyinen.
Ajokoe ja peruutuskoe löytyy AKE:n sivuilta ja kannattaa tutustua etukäteen myös tähän http://www.ake.fi/pdf/Ajokoeohje%20raskaat%20luokat.pdf
T: Juha
SOHLBERG JUHA
24.08.2006 11:18
Tervehdys,
Jos on varaa ostaa 12 tn kokonaispainoinen matkailuauto niin silloin ei yleensä enää tarvitse katsella laivalippujen yms. hintaeroja...
Meillä 6 tn auto ja katsellaan vielä hintaeroja...
Juha
LAINE RAIMO
24.08.2006 14:29
Kun ikänsä rekkaa ajanut täyttää 70 vuotta, häneltä otetaan CE kortti pois ja tilalle ei tule C1E vaan ainoastaan C ja pikku e(=ha+pv). Siis Ladalla saa vetää 1000kg perävaunua, mutta matkailuautolla 3600kg eisaa vetää.
Siinä ei auta muu, kuin lyödä 40€ pöytään ja mennä kirjallisiin ja ajokokeeseen ko yhdistelmällä.
Laki kyllä sanoo, että 70v ei saa ajaa raskasta yhdistelmää ja tuo C1E:hän on juuri tarkoitettu kevyille yhdistelmille!! Mutta, kun liikenneministeriön virkamiehet toisin päättävät niin mikään ei auta??? Niinhän ne päättivät 100 km/h + turvatyyny??
NIVALA TAISTO
24.08.2006 16:02
moi....jos on "täydellinen kortti niin ei tarvi kysellä mitä saa ajaa ja vetää....!!!!!
KORHONEN KARI
24.08.2006 17:40
Joo...eihän me kaikki olla täydellisiä,anteeks ny vaan.
Mut tietoa tuli,joten ens viikolla konttorille uudestaan,kittooksia!
HYTÖNEN RAIMO
24.08.2006 21:23
Ei ne kaikki välttämättä kovin hintavia ole. Esimerkiksi monet vanhat linja-autopohjaiset autot kuuluvat tähän kategoriaan, eivätkä ole hinnan kiroissa. Käyttökulut tosin melkoiset (vrt. tällä palstalla aiemmin ko. tyypin öljynkulutus, peräti neljä litraa tuhannella kilometrillä)! Vaan eipähän tarvitse huolehtia öljynvaihdosta, ne vaihtuvat tuolla kulutuksella automaattisesti kun vain muistaa lisäillä. Kyseisten ajoneuvojen pituus on usein 10 metrin kahta puolta ja korkeus about kolme ja risat, mikä alkaa tuntua jo lauttamaksuissakin.
NYYSSÖNEN KAJ
25.08.2006 19:22
Omani kokonaipaino 15,5 tonnia
Ikää 26v
ajettu 1,7Mkm
Moottori kuin uusi
Kori uusittu ikkunoiden alapuolelta 1999
Volvo B10M maksoi 1999 12000 eur, kori Ajokki 7000
Muutos matkailuautoksi 56000 eur sis auton hinta.
Auo on rekisteröity 1+8 henkilöä ja takatalliin hekilöauto tai kolme hevosta (kuormata saa 3,5 tonnia)
Vaikea päästä eroon, no ei oo, sitä varten on romuttamot!