- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kun siirrän matkailuauton talvisäilytykseen.
Kun siirrän matkailuauton talvisäilytykseen.
Kysynpä kokemusta tai tietoa omaavilta keskustelijoilta seuraavaa liittyen matkailuauton siirtämistä talviseisontaan. Huom hallissa on lattialämmitys lämpötila pyritään pitämään siinä +5 astetta,onko järkevää vaihtaa öljyt moottoriin sitten keväällä kun auto otetaan käyttöön,vaan nyt syksyllä kun vien auton säilytykseen kyseessä on vm:2007 Fiat 120 multijet ajokilometrejä tulee syyskuun loppuun noin 5000-6000km ja onko tarpeellista löysätä akunkengät sekä moottori että asunto-osasta vai onko kuitenkin viisaampaa antaa olla akunkengät paikoillaan,ja lisäksi jätetäänkö auto seisomaan vaihde ja käsijarru päälle vai kaiken varalta vain kiilat renkaiden alle tällöin jonkin vahingon sattuessa auto olis helpo työntää ulos pois tulipalon tai jonkin muun syyn takia? ja jos on jollakulla jotain muuta neuvoa tähän talvisäilytykseen liittyen otan kiitollisena neuvot vastaan koska kokemusta puuttuu matkailuautosaralta.
Samat ajatukset Ismon kanssa aika pitkälti, mutta minä vaihtaisin uudet öljyt ja suodattimen nyt syksyllä. Vanhat öljyt seisoessaan laskevat lian öljypohjaan ja sieltä ajoittain käynnistettäessä ne saattavat aiheuttaa öljykanavissa pientä ahtautumista. Varmaankin vielä tulee mielipiteitä asiaan. Muuten jos suljet päävirran kokonaan niin suosittelen kääntämään eri laitteiden katkaisijat päälle (on) asentoon. Ei tule hapettumia niin herkästi. Mutta katso ettei mikään laite toimi kun käännät katkaisijat.
Kaikkea näitä voi tehdä ellei muuten saa öitään nukuttua. Akkujen latauksen kun muistaa muutaman kerran talven aikana,niin hyvin säilyy noin hyvissä olosuhteissa.
Noihin edellisiin vastauksiin ei ole paljon lisättävää. Vaikka säilytätkin autoa +5 asten lämmössä niin vesitankit kannattaa silti huuhdella ja tyhjentää. Samoin boileri, letkut, hanat ja vesipumppu. Autossa on paljon sellaisia laitteita tai osia, jotka ei pidä pidempiaikaisesta seisottamisesta. Tästä syystä autolla kannattaa talvellakin jos mahdollista hieman ajaa niin se pysyy paremmin käyttökunnossa.
Kiitokset vastaajille auton talvisäilytys neuvoista,annoitte hyviä neuvoja joita en olisi kokemattomuuttani itse kyllä oivaltanut.
Kannanpa tässä korteni kekoon. Edellä viitattiin tankkien huuhteluun. Näistä asioista on palstalla puhuttu ennenkin, mutta lienee tarpeen kerrata, kun uusia jäseniä tulee koko ajan.
Matkailuautossa on kolme nestehygienia-asiaa: raitisvesisäiliöt ja letkut, harmaavesisäiliö ja WC:n kasetti. Kaikki tulee syksyllä huoltaa, raitisvesisäiliö tulee vielä huuhdella uudelleen keväällä. Itse toimin seuraavasti:
Raitisvesisäiliö: käytettävä tätä tarkoitusta varten saatavaa ainetta (caravan-liikkeistä). Ainetta yleensä lisätään noin 1/2 tankilliseen vettä, sitten ajellaan autolla kuoppaisilla teillä, niin että neste huuhtelee säiliön seinät. Jätetään seisomaan vuorokaudeksi. Sitten pumpataan vesihanojen kautta (letkujen ja hanojen puhdistamiseksi) harmaavesisäiliöön, ei siis lasketa suoraan viemäriin. Huuhdellaan säiliö kahteen kertaan raikkaalla vedellä ja ainakin osittain pumpataan harmaavesisäiliöön, niin että letkut ja hanat puhdistuvat.
Harmaavesisäiliö: Ellei sitä puhdisteta säännöllisesti, sinne pesiytyy bakteeriviljelmiä, jotka sitten haisevat. Saatavana on erilaisia puhdistus- ja desinfiointiaineita. Itse käytän Microhygiene-ainetta, valmistaja Katadyn Products Inc., katso www.katadyn.ch. Käyttöohjeet samantyyppiset kuin edellä. Caravan-liikkeissä lienee saatavana vastaavia aineita, näitä ostan aina matkoillani Euroopassa.
WC:n kasetti. Valitettavasti pelkkä huuhtelu ei riitä, sillä vähintään yhden kesän käytön jälkeen pohjaan syntyy (kivi)kovaa karstaa ulosteista. Sitä ei saa pois hankaamallakaan, vaan se pitää liuottaa pois. Kannattaa kurkistaa aukosta sisään ja todeta tilanne. Suositeltava aine, joka toimii hyvin: Cassette Tank Cleaner, valmistaja Thetford, saatavana useimmista caravan-liikkeistä. Tehdään liuos 5 litraan lämmintä vettä, huljutellaan välillä ja annetaan vaikuttaa 1 vrk.Muistutan vielä raitisveden juomakelpoisuuden säilyttämisestä sesällä. Kun säiliö huolletaan säännöllisesti em. tavalla, Suomessa saatta pärjätä ilman lisäaineita. Jos ollaan lämpimissä olosuhteissa, bakteerivaara kasvaa nopeasti. Jokaisen tankin täytön yhteydessä tulisi silloin lisätä veteen "bakteerintappajaa". ProMobil-lehti testasi syyskuun 2007 numerossa näitä aineita. Parhaaksi julistettiin Mikrosept-aine, valistaja Dr. Keddo, ks. www.keddo.de. Lienee saatavana Suomestakin. Toisena suositeltiin Yachticon-ainetta, ks. www.yachticon.de.
Vielä vihje sähköjen pois kytkemisestä. Jos autossa on latauslaitteen yhteydessä päävirtakytkin, kannattaa käyttää sitä. Silloin kaikki sisäakun virran kuluttajat ovat poissa.
Kiitokset hyviä neuvoja tuli jälleen mielelläni otan neuvot vastaan,nyt näyttäis siltä että raitisvesisäiliön ynm huuhteluun on uusi aine jota myyvät caravan liikkeet, näillä sivuilla kyllä varmaan tuli jo aikaisemmin neuvo että vois käyttää omenaviinietikkaa tai apteekista ostettavaa sitruunahappoa, ehkä kaikki nämä aineet ovat kyllä soveliaita kyseiseen puhdistukseen voihan se olla että caravan liikkeissä varta vasten tähän tarkoitukseen valmistettu aine on jonkin verran kalliinpaa olisko sitten parenpaa?
En ole nähnyt mitään ongelmia raikasveden suhteen vaihdan veden vähintään kerran viikossa. Kun olen reisussa aina kun saan uutta vettä niin vanhat ulos samassa paikassa. Muuten tyhjennän aina matkan jälkeen. Tärkeintä on tarkistaa mitä sinne pistää yleensä hanavesi on niin kuollutta että ei ongelmia. kävin tänään ja tutkin säiliön ei mitään hajuja eikä reunoilla ja pohjassa muuta kun puhdasta muovia viime syksynä puhdistin caravaan kaupasta saatavalla jauholla. Yleensä suihkun kautta tyhjennetään kesäsin ikkuna auki ja sen kun suihkuun ulkopuolelle niin ei kastele paikkoja.
Ikinä en ole mitään aineita käyttänyt.Syksyllä säiliöt olen tyhjentänyt.Keväällä käyttövesisäiliön kerran huuhdellut pelkällä vedellä.Jätevesisäiliölle ja kemssalle en ole tehnyt mitään.Eikä mitään hajuja eikä muitakaan ongelmia 10 vuoteen ole ilmaantunut.
Kyllä minäkin suosittelen öljynvaihtoa syksyllä. Vanhassa öljyssä on kaikenlaista epäpuhtautta, joka muhii sitten talven aikana koneessa. Tuollaisessa tasaisessa lämpötilassa säilytettynä ei kondessivettäkään muodostu, joten uusi öljy on uutta vielä keväälläkin.
Hyvin olet onnistunut kun kerran ei hajuhaittoja tullut etkä ole käyttänyt mitään happoja,olet kuitenkin vaihtanut uudet vedet ja vesi ei ole kauaa seissyt tankissa tietenkin pitä katsoa mistä vettä säiliöönsä laittaa kyllä siinä jonkin verran säästää jos huolehtii veden vaihdot säännöllisesti taikka pitää vesisäiliön tyhjänä kun ei ole reissussa taikka lomailemassa(olet omien sanojesi mukaan 10v kokemuksella että ilman mitään erinäisiä puhdistusaineita et ole tarvinnut käyttää, kyllä mielestäni tuossa ajassa olis kyllä ilmennyt jos puhdistus aineita olis tarvinnut,kyllähän caravan liikkeidenkin pitää saada myytyä mitä erilaisempia aineita taikka tarvikkeita ja näin ollen saada tuottoa.
Niinpä,aikaisemmassa karavaanielämässä kun kiskottiin vaunua oli helppoa kun oli irtosäiliöt.Nyt kun autossa on kiinteät on vähän hankalampaa.Tietysti lasken säiliöt aina tyhjiksi kun auto seisoo ja vedet otan pääsääntöisesti kotihanasta.Liekö tällä sitten vaikutusta.
Noita samoja toimia on tehty useina talvina, lisäksi olen keventänyt jousituksen ja renkaiden kuormaa siten, että neljällä haitaritunkilla on osa (noin puolet) härdellin painosta päällään. Öljyt vaihdan syksyllä ja akun kengät on irti, sillä kun verkkovirtaa lataukseen ei ole saatavilla ja kun niitä akun tyhjentäviä piilo kuluttajia vaan tuppaa autossa olemaan, kello, radio, eberi jne. Kylmässä varastossa säilytyksessä olen lisäksi käyttänyt näitä kosteutta imeviä suolakiteitä. Hiiret on kerran päässet paskomaan autoon, mutta nyt on metalliverkot kaikkissa mahdollisissa lattian ilmanvaihtoreijissä, ja ovat pysyneet poissa. Jos kuitenkin tarviit autoa talvella, niin tankkiin mahdollisesti jäänyt kesälaatuinen diesel saattaa pakkasella tehdä tepposet.
Näinhän se on että kun hyvin ja säännöllisesti vaihtaa vedet säiliöön ja ei anna kovin pitkään vesien vanhentua säiliössä auttaa siihen että ei ongelmia ole tullut ja vesisäiliö pysyy puhtaana voihan olla että kun jostain tuolta esim:tuntemattomalta huoltoasemalta laittaa vettä tankkiin kukapa tietää minkälaatusta vettä sai?
On hyvä käydä kysymässä, tuleeko tänne kunnallinen vesi? Jos näin se yleensä on OK. Varsinkin kun juoksuttaa sitä vähän ennen säiliön täyttämistä. Itse yleensä täytän vasta alueelle tullessa vesisäiliön. Mutta silloinkin vain 10-20 l. Pääsee vaihtuvuutta tulemaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.