Kuinka moni on joutunut vaa'alle?
HÄMÄLÄINEN TOIVO
16.04.2007 15:42
Velloo tuossa vieressä keskustelu auton omamassan laskemisesta. Minäpä ihmettelen sen tiedon tarpeellisuutta. Kuinkahan moni asuntoauton käyttäjä on jäänyt kiinni siitä ylityksestä täällä Suomessa tai muualla. Taitaa riittää yhden käden sormet...vai kuinka? Ihanko toinen käsi on otettava avuksi?
LUOTO KARI
16.04.2007 16:32
Koska kaivoin tuon vanhan omamassa-ketjun naftaliinista, niin kommentoin tätäkin. Riski vaa'alle joutumisesta lienee kotimaassa lähes olematon, mutta maissa, joissa on tiemaksuja, riski on suurempi. Syynähän on se, että juuri tuo maaginen 3500kg on tyypillinen raja-arvo halvemman ja huomattavasti kalliimman maksun välillä. Ja onhan siinä tietenkin vielä ajokorttiluokkakysymys. Itse en ole kuitenkaan vielä joutunut vaa'alle ja eilisen kokemuksen mukaan, en taida oikein halutakaan ....:)
HAAPANEN TIMO S
16.04.2007 19:36
Paljon noita lisäjousien kyselijöitä ainakin on.Sinne autoon tahtoo kertyä kaikenlaista rojua ja painoa tulee lisää ja lisää.Kannattaa käydä vaa'alla katsastuksen yhteydessä.
VARIS VESA
17.04.2007 07:46
Illalla vietiin auto suoraan liikkeestä vaalle. Kaikki tankit tyhjät, ei kaasupulloja auto täysin tyhjä. Ainut lisäpaino aggrekaatti, ilmastointi+kaksi lasta ja kevytsarjalaiset aikuiset. Lukema 3300kg.
RYTKÖNEN MARTTI
17.04.2007 08:50
Käytin vaaalla vuosi sitten.Hallitunkki,vara-akku ja viikko- ym lehtiä kilokaupalla lenti,kuin leppäkeihäät ulos autosta.
Helponpi konsti,kuin laittaa emäntä laihdutuskuurille.
MR
PALIN MATTI
17.04.2007 09:54
Kuten huomaat Vesa, niin tähän kun lisätään raikasvesi 100 kg, polttoaine 50 kg, kaksi kaasupulloa 50 kg, niin hotelleissa on teidän käytävä syömässä ja nukkumassa. Eväät ja vuodevaatteet olisivat jo ylikuormaa, niinkuin myös leiriytymisapulaitteet (grillit, tuolit, pöytä) ja viihdelaitteet (televisio, videosoitin, ym). Hygieniavälineetkään eivät mahdu mukaan. Autoa voi siis käyttää periaatteessa ja lain kirjaimen sallimissa rajoissa vain siirtymiseen paikasta toiseen, sekä sateensuojana tarvittaessa. Niin ja tietysti myös suihkukoppina (ilman saippuaa). :-))
Tiukille on painon suhteen rakennettu uudet autot, tämä on todettava.
VARIS VESA
17.04.2007 10:03
Juu, kyllä asia näin on. Moni ei varmaan tiedosta ko. asiaa. Vaan mitäpäs pienistä, turha asiaa on murehtia. Mennää vaa etteepäi sano mummo lumessa.
NYYSSÖNEN KAJ
17.04.2007 10:11
En itse mutta liitteenä kuva tapahtumasta vuodelta 2004.
http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matkailuauto.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=6
Toinen paikka on Helsingborg satama muuta lienevät enemmän kiinnostuneita ruottalaisten viinarallista. Saksassa valvovat teiden tukkoja jos haittaavat rekkaliikennettä.
HÄMÄLÄINEN TOIVO
17.04.2007 12:37
Eipä juuri vakuuta tuon omamassan pohtimisen järkevyyttä.
LUOTO KARI
17.04.2007 13:01
Mikä on rekisteriotteeseen merkitty omamassa sinun tapauksessasi? Väitänpä, että meidän tapauksessamme omamassaksi merkitty 2980kg ei voi pitää paikkaansa. Vaa'alle mennessämme omamassaan laskettavaksi kuulumattomia olivat apukuski (painoa ei voi julkaista), kuljettajan +10kg, takatallin tavarat (arviolta korkeintaan 100kg), markiisi (25kg), tv+digiboxi+kaapeleita+antenni (15kg), kirjoja (10kg),
keittiökamat (30kg) ym. kuten mm. vaatteet ja peseytymisvälineet (50kg). Lisäksi polttoainetankissa ei ollut omamassaan laskettavan määrän verran tavaraa, eli siitä ainakin -40kg (sadan litran tankki). Näistä tulee reilusti alle 300kg painoa, mutta kokonaismassa oli siis 3470kg. En oikein jaksa uskoa, että edellä olevat arvioni olisivat niin huonoja, että menisivät lähes 100%:lla pieleen.
Mutta niinkuin totesit, matka jatkuu silti kevein mielin :)
PALIN MATTI
17.04.2007 13:15
No ihan asiasta tehhen mie otin ja pyyhkäsin mun Pefflett T 6501-piirongin kaatopaikan puntarille (en jättäny kuitenkaan sinne). Höskä paino 3020 kg. Siinä oli sillon kyytissä:
täys polttoaine
täys kaasupullo
tyhyjä kaasupullo
siivouskemikaalit
pölynimuri
astiat, pannut ja kattilat
asumistekstiilit saunatakkeineen ym vaatehommat
mikroaaltouuni
sähköuuni
sähkötuuletin
puutarhapöytä ja 4 tuolia
Gramer-grilli
sähköroikka 25 m 3x2,5 mm2
työkalut kirveineen ja lekoineen
erinäinen määrä sahatavaraa auton oikomiseen
monellaista muuta sälää ja roipetta talvimatkailun jäljiltä.
Seuraavat välttämättömät puuttuivat:
ihmismassaa 175 kg (mie ja mamma)
raikasvettä 90 kg
kaasua 11 kg
WC-huuhteluvettä 15 kg
syötävää 20 kg
juotavaa 20 kg (arvio ehkä vähän alakantisa)
Näistä kertyy siis retkelle lähettäessä lisäpainoa 326 kg.
Auto siis painaa kahen hengen matkakunnosa 3346 kg!
Rekisteröintitoistukseen on auton kokonaismassaksi merkitty 3495 kg.
Omamassaksi on merkitty 2880 kg, joka on siis yks sfidun hailee, mitä siinä lukkee!!!
Pääasia on, että mie tiiän voivani kuormittaa piironkiani vielä 149 kg massalla kaikkea kivaa! Jess! Hyväsä lykysä siihen voi ottaa kyytiin vaikka sen verran velttoa ihimislihhaa. :-))
PS: Täsä mun hommasa on vielä vähän laskemista mukana, ku keksin tän puntarillakäynnin ihan ekstempore, mutta kaikkein parhaan varmuuen kokonaismassasta saa, ku alottaa reissunsa kaatopaikan kautta.
Eikä maksanu mittään se punnitus!
PIHLAJASAARI ARI
17.04.2007 16:42
Saitko selville myös taka-akselimassan ko. tilanteessa? Kaks tonniahan lienee suurin sallittu, menikö yli?
PALIN MATTI
17.04.2007 18:31
En tarkastanu sitä. Eessä saa olla 1750 kg ja takana 2000 kg. En kuitenkaan usko, että takana ylittyy se raja. Voin kyllä tarkistaa senki.
PIHLAJASAARI ARI
18.04.2007 12:24
Olisi mielenkiintoinen tieto. Meillä on vastaava integroitu, siinä taka-akselimassa ylittyy jo kevyelläkin kuormalla...
HALONEN MARTTI
18.04.2007 18:27
Tää on suora vastaus kysymykseesi; "Kuinka moni on joutunut vaa`alle?" Minä ainakin ja monesti, Venäjälle mennessä ja tullessa Wärtsilän eli Niiralan raja-asemalla Venäjän puolella. Mitä sillä saanevat tietoonsa, kun ajoittain on koko laite epäkunnossa, mutta "puntarin" kautta on ajettava. Normal ruski system! Eikun tsemppiä matkailuun.
LIIMATAINEN HANNU
18.04.2007 18:47
Martti, olen joutunut minäkin siellä Niiralassa vaa'alle, ne tarkistaa että piironkiauto ei paina yli sen 3500kg, jos yli niin saapi sellaisen pienen sakon, riippuu miliisistä, muutama sata rupiaa kuiteskin! Muissa raja-asemissa ei vastaavaa punnitusta ole! 'Normal ruski system' on täysin 'epänormal' meidän systeemissä, mutta vennään viranomaisilla soumalainen tai mikä tahansa ulkomaalainen auto on pelkkä rahastuskohde! On kokemusta, ja mitään et mahda, maksa betaala vain!
HÄLVÄ TEUVO
19.04.2007 17:06
Ikinä en oo nähny punnittavan tiellä. Enkä joutunu itte. Ei tarkota etteikö olisi mahollista ainaski ulkomailla kuten edellä sanottu. Siis: kävin katsastusasemalla, jossa kosla kuormineen punnittiin( tankki diiseliä, vesitankki n. puolillaan, kaikki romppeet mukana, katsastusmies ratissa ja itte vieressä.) Kirjoitettiin painotodistus, johon kuormatilanne punnituksessa merkittiin. Ja leima alle. Tulos: Saapi ottaa vielä kaljaa ja makkaraa noin 300kg mukaan.
Tuota todistusta aion tarjota jos meinataan punnita. Saas nähdä kelpaako? Eli tässä autossa hyvä kuorma/painosuhde.
TeeHoo