- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kuinka ajattelet matkailuautoille ja niiden suosiolle käyvän ilmastomuutos- kahinoissa?
Kuinka ajattelet matkailuautoille ja niiden suosiolle käyvän ilmastomuutos- kahinoissa?
Saksassa on ollut parin viimevuoden aikana jo muutamia mm. matkailuihmisten, m- autonvalmistajien, matkailuelinkeinon, energiaihmisten ja muiden "vaikuttajien" välisiä palavereita ja työryhmiä asian tiimoilta. Eräät autonvalmistajat ovat jopa rakentaneet "ilmasto- proto- m-autoja" .
On myös yleisesti todettu nykyisten painorajoitusten ja ajokorttivaatimusten olevan kehityksen jarruna -akuista puhumattakaan. Nyt mielikuvitus liikkeelle! Vaikka meitä kaikkia ei tulevaisuus paljon jaksaisi kiinnostaakaan, kun alla on ehkä viimeinen "diesel -m- auto" - se ainoa oikea, mihin parhaat muistot liittyvät.
Olen aika kauan puhuskellut, ja tuumaillut asiaa. jalostamalla diisel veturista mallia
Suunnittelin auton jossa on generaattori joka antaa voiman pyöriin sähkömoottorin avulla suoraan.
Siihen on sitten sitä generaatoria pyörittämään hyvä laittaa millanen voimanlähde tahansa häkäpöntöstä ydin lataukseen, senkun vaihtaa muodin, ja mallin mukaan sen.
Jos akku homa kehittyy, on siinä sähköläkin hyvä pyörittää suoraan pyörämottoreita kuila, jättää generaattorin vain pois
Jos vielä koneen, ja generaattorin yhteen kytkentä olisi yksi malli, se kävisi vaikka melekeen kesken ajon, jos näin sallitan pieni humoori.
Ajatus olisi että turha automalien suoltaminen loppuisi, nostamaan maailman kuluja, ja keskityttäisi olennaiseen, eli liikkumiseen, turhan keinotekoisen markkina tuotannon sijaa, jossa nyt automerkit suoltaa mallimerkkejä joka viikko täynnä turhaa krumeluuria, vain jatkuvan kasvun epäjumalan alttarille
Tämä kävisi myös kaiikkiin autotyyppeihin henkilöautosta raskaisiin. Aatellaampa vaika höpökoppia. Ihanne malli auto täysin puskaan soveltuva. Kone antaa generaattorile viran ja sillä toimisi kaikki.
Pari riittävän isoa akkua joissa olisi yön yli lämmitys, josta se sama kone huolehtii, että sähköriittää, eli olisi agregaatti sinä samassa
Aamusela kun emäntä herää kaffin keitton, huomaa kone, että virtaa tarvitaan, se pyörähtää käyntiin, ja antaa induktiolieteen virran jotta munakas, tai kaurapuro valmistuu, samalla kun kaffe pannu suhisee, ja herättää isännän lempeästi
Sitten isäntä pyöräyttää ajojakkaran, ja niin lähetään siten matkaan sähkömoottorin vetämänä, ja niitä sähkömoottoreita olisi vaikka jokapyörässä vaikka kuusvetoisena. Ei taviisi ketjuja, jokaiselle makunsa mukaan vetoa
Käyköhän tässä kun aikanaa kolomisen kymmentä vuotta siten hoksin, laitaa voihin rypsiöljyä puolet, ja tein levitettä itselle....
Tp
Tällä hetkellä paras ja ainoa todellinen vaihtoehto dieselille tuntuu olevan maakaasu ja vielä parempi jos käytetään sanaa biokaasu. Helppo ratkaisu siinä mielessä, että toimii normaali bensamoottorissa ja laitteistojen muutaman tuhannen euron asennushintakaan ei näyttele isoa osaa matkailuauton hinnassa. Alustathan saa tilattua bensamoottorilla. Mersun Sprintterin saa kaasuvehkeenä jo valmiiksi. Ihmettelen suuresti, jos lähivuosina ei ala kaasumatkikset tulla markkinoille.
Eihän matkailuauto poikkea raskaasta kalustosta ,joten niillä on samat ongelmat.
Eli jos yhteiskunta pyörii,niin raskaanpuolen ajoneuvot on myös saatava kuriin
päästöjen suhteen ja samoin matkailuautot ,kuuluvat samaan ryhmään.
Sähkö voisi toimia matkailuautojen enrginmuotona,eli hybridi.
Kun matkailuautolla siirtymät eivät välttämättä ole kovin pitkiä,oletan että joitain satoja km.päivä,se hoituu sähköllä jo tänä päivänä.
No kaasu voisi olla apuna,hätä varana,kun sitä käytetään m-autossa muutenkin.
Vaihtoehtoja löytyy useita,mutta kysymys on vain akkujen kehityksestä,kunnes se suuri läpilyönti akkujen kehityksessä tapahtuu ja se tapahtuu ennen pitkää,oletan.
Kyllä dieselinkin saa kaasukayttöiseksi
https://bbs.io-tech.fi/threads/dual-fuel-konversio-dieseliin.18643/
Jakelussa on ongelmia jonkun verran. Esim Saksassa on nestekaasuasemia 6330 kun maakaasua saa vain 854:stä paikasta
https://www.gas-tankstellen.de/menu.php
Ranskassa luvut ovat 1521 LPG ja 78 CNG
https://www.gas-tankstellen.de/menu.php?land=F
@timppa
Eli mitä tapahtuu näille höpökopeille. Niiden käyttövero, ja vero nousee, koska jos aletaan prioisoimaan liikennettä tarpeelliseen ja turhaan, kuten tultanee tekemän siinä käy höpökoppien yli tuuli
Raskaan likenteen vertaaminen hieman ontuu, koska ne ovat kansakunnan huollosa välttämättömiä, ei höpökopit.
Ainoa päästöjen totaalinen vähenys liikenteestä, ja samala fossiilisesta on se ajoneuvo jota ei ole olemassakaan.
Sitapaitsi, sekin höpöauton vero, ja muu hoituu ongelma, kun hävittää sen, kun laittaa tulevien henkilöautojen, millasia ne sitten, ja miten verotetujen perään sopivan kokoisen vaunun
Siinä samala maksaa sen vaunun osuuden verona, kun joutuu tankkaamaaan tiheämpän löpöä, jossa on jo veroa.
Halvin, ja ekolookisin matkailumuoto on kahtoa isosta tölöstä viteoo ympäri maalimaa kotosofalta.
Töllössä puhelivat jo 500 tuuman näytöistä, ja uusista resoluutioista, mitälie.
Jose vain dronen näyttämää ilmakuva on eri asia, kun mennä jytyytää kahtomaan satojen kilometrien päähän jotain kaupunkien katutasolta
https://areena.yle.fi/1-50236558 Vaikka näin tai näin. https://www.youtube.com/watch?v=kLE__oXADow
No tämä oli karrikoitua
Muta se on tosi, että jos matkailee, niin siitä on maksettava enemmän.
Tp
Meillä oli tässä välillä maakaasu-volvo jossa oli kaasutankkien (15 kg) lisäksi normi bensatankki. Tykkäsin kun hullu puurosta, halpaa ajoa oli kaasulla jota riitti 300 - 350 km ajoon tankillisella. Bensaa ei tullut tankattua montaa kertaa arkiajossa kun kaasuasemat oli lähellä. Euroopassa reissatessa maa-/biokaasuasemia oli kyllä riittävällä tiheydellä, ne kuitenkin saksan ulkopuolella olivat valtateistä kauempana usein kaupunkien teollisuus/varikkoalueilla missä mm. busseja tankattiin. Volvossa oli onneksi oma tehdasnavi johon oli ajettu cng-asemat ja sen avulla pystyi etsimään seuraavat, ja kun useamman kerran oli reissannut niin oppi tuntemaan tankkipaikat.
Kun vaihdettiin nykyiseen peltikuoriseen fiiattiin niin mietin maakaasusarjan asentamista, niitä kun saa diesel-fiiattiin valmiita sarjoja Italiasta. Terragas asentaisi sellaisen kohtuuhintaan ja tpimenpiteeseen saa myös valtion tukea. Terragasin kaveri myös jalosti ideaa siten että samalla muuttaisi lieden ja jääkaapin ja lämmittimen maakaasukäyttöiseksi. Hintaa olisi tullut muutoksille noin 5-6000 euroa,
Maakaasun käyttöaste on kuitenkin muuntodieselissä keskimäärin vain noin 50 %, joten kannattavuus jäi mietityttämään. Toki maantieajossa kaasun osuus voi kasvaa jopa 90%, mutta mutta..
Nestekaasun käyttö ei jostain syystä ole Suomessa sallittu.
Onhan se hyvä kaasu, varsinkin jäteasemilta, maataloudesta, ja vastaavasta tehty. Mutta kuten sähkössäkin se saatavuus kulkureuteillä.
Siten noisssa vaihtoedoissa, sähkössä, kaasussa riitävys kun jos isommasti lähtee maat sille tielle maailmassa, kun jos fossiilinen aiotan lopettaa.
Tuli mieleeen että miten autojen alustojen valmistajat alkavat noihin höpökoppeihin sitten eri vaihtoehtoja laittamaan muodin mukana.
Kuitenkin henkilöautopuoli on käymistilassa, ja siellä mihin muutos, mistä se niihen tarviima energia.
Lienee vaatinee ison tuotannon volyymin, jos ne pitää muuttaa fossiilisesta pois.
Mutta se on varmaa, hupiautoilun kustannus nousee, loppu on krumeluuria.
Tp
''Toisaalta jos auto tulevassa maksaa satatuhatta, ja yli, niin jos 10 senttiä litralta saa jollain konstilla pois,,, sanoisin että lillukan varsia''
Säästö on säästö maksoi auto mitä tahansa.
@timppa
Oikein mielenkiintoista asiakeskustelua tuossa edellä!
Nyt m- autovalmistajilla on varmaan paljon pohdittavaa, koska monet tulevaisuuden asiat ovat "levällään". Ilmastomuutoksesta on ollut vasta puheita ja lupauksia/uhkauksia toimenpiteiksi. Mitään maailmanlaajuista, konkreettista ei ole oikeastaan tehty. "Maailma" on jakautunut, jopa EU- maat ovat erimielisiä toimenpiteistä -saati että olisi vielä paljoakaan tehty.
Onhan se "sääli" jos valtavia ruskohiiliesiintymiä ei pääsisi hyödyntämään ( esim. Puolassa). Tai Aasian köyhät maat eivät voisi autoistua niin kuin rikkaat maat. Puolueellisuuttakin esiintyy: Brasilian metsäpalot ovat pahempia kuin Australian.
Matkailuautot saattavat jäädä marginaaliin, jos ilmastomuutos tulee vauhdilla useamman vuoden aikana peräkkäin. Vuosikausia jatkunut m- autojen myynnin lisääntyminen saattaa kääntyä laskuun jo siksi, että hinnat tästä syystä tulevat nousemaan yli sietorajan ja diesel- polttoaineen käyttöä tullaan verottamaan tai jopa kieltämään. Epävarmuutta kaikkialla.
Myös futuristiset suunnitelmat itseohjautuvista autoista saattavat jäädä pölyttymään, koska tulee tärkeämpiä kehittämistarpeita. Alla linkki Hymerin videosta, missä matkakoti liitää moottoritiellä ja matkustajat viettävät laatuaikaa asunto- osassa.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/inget-blir-sig-likt-i-framtidens-husbil
Tulee sellainenkin tapahtumaan ettei Saksassa ole lainkaan vapaiden nopeuksien motareita vaikka vielä muutama kuukausi sitten ajatus lytättiin täydellisesti.
https://www.talouselama.fi/uutiset/saksassa-ehdotettiin-130-km-h-nopeusrajoituksia-moottoriteille-murskatappio-aanestyksessa/603b30c1-cd9e-4cd6-bbac-cbdbadd6f86e
Sitten kun asia on tosi on autoteollisuus ison ongelman edessä, enää ei tarvita autoja joilla pääsee halutessaan 200-300 nopeutta. Päästöihin tällä olisi isot suorat vaikutukset ja välilliset lisäksi.
@timppa
Niinhän se on, että jos maailma on jakaantunt rikkaisiin, ja köyhin maihin, se meillä on jakaantunut siten meihin vanhoihin isoihin ikäluokkiin, joille on kauhistus sanoa. Et saa.
Sitten on tuleviin sukupolviin, joille mapallo sanoo sinun pitää, kun mahollisuudet on syöty.
Autoilun pahin malli on se, että kuten Timo sanoi. Mihin tarvitaan 400 hepoista kuskaamaan henkilöautoa.
Nykyautomaailma tuottaa länsimaista unelmaa, miten on ihana ajaa nelivedolla. jota kuljettaa satoja hevosvoimia 80 nopeutta, että voi sen auton avulla mennä kauniisiin rantamaisemiin seisomaan ilta-auringon ruskoon katsomaan sen ihanan auton kiltoa siinä koko perheen kanssa.
Isä hymyilee. Äiti taaempana lasten kansa hymyilee katsoessaan perheen päätä, joka silittää sen menopelin sileää peltiä. Jopa se auttokin hymyilee..
Tosiasiassa olis aikaa pitäny määrittää noihin peleihin yhteinen sääntö koneiden koosta, tehosta, joka tarvitaan siirtymiseen paikasta toiseen, eli olisi auto vain auto, ei mikään myynti, ja turhake näytön vallti
Melekeen kun vanha kysymys, miten kauan mettoa pitää riiputtaa. Vastaus niinhkauan kun kaikki naapurit on sen nähny
Kun aikanaan tuli idästä lata se perus 1200. Se kuletti lähes koko Suomen mihin tarvittiin, ilman senkummempaa krumeluuria, jopa soliveria Norjaan niitä senaikaisia teitä hehkupolttimoiden loisteessa
Tp
Niin nythän oli lehdessä että VT 3:lle moottoritie välille Hki Tre suuntelluista130 km/h nopeusrajoituksesta luovutaan ympäristösyistä...
Mietin tänään vielä tuota maakaasun tuottamaa säästöä. Volvon kaasutankillinen maksoi noin 22 euroa ja sillä pääsi 300-350 km. (Saksassa tankillinen maksoi 15-17 euroa) . Palattiin juuri Ranskanreissulta, siellä nafta on ollut viimeiset 10 vuotta halvempaa kuin Suomessa, nyt markettikentältä halvin litrahinta oli 1,459 ja yleisin 1,489. Kallein litrahinta oli Pariisin kehätien asemalla 1,719! Belgia-Hollanti hinta oli 1,55+, Saksassa 1,269.
Jos ja kun Suomessa(kin) ryhdytään lisäämään pa-verotusta ja naftan hinnat alkavat noudta niin se pistää taas miettimään millä ajaa ja kaasumuutoksen kannattavuutta.
Tuo kaiki on totta. Ainahan verotus ohjaa asioita, varsinkin liikenteessä. Koska jos muututaan halvempaan ja ympäristö ystävälliseen Siinä veotus on hyvä apumies.
Mietiskelin, jos tekisi kun se Lahtelaispappa, joka pisti talon katolle isot aurinkopanelit, ja osti sähköauton muuan vuosi siten.
Sanoi, ettei hän koskaan saa investoinnile katetta, mutta on hauska ajella ohi holtamon. Niimpäniin, miksi rikastua enä, kun päällikkökään ei aikonnu laitta miulle satasia matkaevääksi arkkuun.
Entä sitten kun aurinko teknologia kehittyy, ja akkuteknologia samoin. Mistä sitten tievero, koska on varmaan jopa patavihreillä ja muilla kova homma keksiä miten verottaa päästöttömyydestä, johon kaikku puolueet ovat sitoutuneet.
Sähkauton ostoveroon, jokako hidastaa autoilun muuttamista päästöttömään sähköautoon...Ehkä jostain muualta sitä veroa....
MNJÄH
Tp
Matkailuautojen kauppa kääntyi Suomessa viime vuonna 14% kasvuun. Eikä oikeastaan mikään ihme, sillä niin paljon uhkia "ilmassa", että nyt kannattaa hankkia, kun auton saa ostaa vielä "vanhoilla ehdoilla". Kun hallituksessa vihdoin tullaan uskomaan, että 75% työllisyysaste ei tule mitenkään toteutumaan ja monet ennen vaaleja luvatuista asioista ovat tuosta keinotekoisesta prosentista riippuvaisia, niin kirves alkaa heilua rajummin autoilijoiden "etujen kohdalla". Yritetään poimia "marjakin maasta" , vaikka lopputulos voi olla päin vastainen. Siinä " rikkaiden hupikäytöstä rankaiseminen" saa monen kansalaisen hyväksynnän. Mutta minkäs teet?
Ruotsissa toteutettiin raju m- autojen käyttömaksukorotus, mikä käytännössä pysäytti uusien m- autojen myynnin.
Oh. linkissä kerrotaan mm. että 2019 on myyty entistä pienempiä, mutta kuitenkin hyvin varusteltuja autoja. Tällainen kehitys on jatkossakin luultavaa. Isojen lotjien aika saattaa olla takanapäin. Timon edellä mainitsema Saksan "tuleva vapaan nopeuden lopettaminen moottoriteillä" ei varmaan jää sielläkään ainoaksi muutokseksi, koska maa on talouskriisissä.
https://www.hs.fi/autot/art-2000006375703.html
Mieleen tuli ajatus, jos ja kun muuttuu matkailuautohinta homma verojen kanssa. Niin palaako se alkuaikojen retkeilyautoilu jollaintapaa takasin.
Pakun kuoriin joko rakennetaan tai teetetään se perus retkiauto ilman turhaa, vaan se terpeellinen olennainen, eli sillä lasketaan sitä kustannusta.. Koska jos alkaa olla halvimmillaan nuo sadan tonnin tietäissä, jtain on tehtävä noille turhake bulkkituotteille
Aikananhan liikuttiin telttaperävaunu aikana että pakettiautoon pistettiin joko irtolaveri, tai patja lattialle, ja kaasuhella, ynnä kylmälaukku
Nythän tämä erikoisauto luokka on sen verotomuuden hyödyntänyt lasivitriineissä, ja paljossa turhassa luksus krumeluurissa myyntikilpailussa.
No aikapa näyttää
Tp
Tuossa linkissä on saksalaisen m- autolehden Promobile 10 havaintoa vuoden 2020 trendeistä matkailuautoista. Teksti on tietenkin saksaa, mutta Chromella voi kyseisen linkin tekstit kääntää konekielellä suomeksi - siis hoono suomi, mutta kuitenkin. Yritän tässä lähettää linkin suomenkielisenä, mutta en usko, että se käännettynä tulee.
https://www.promobil.de/neuheiten/trend-grundrisse-2020-wohnmobil-campingbus/
koska edes politiika ei ile selvillä mieb nämä asiat menee, eikä maapallokaan ole pahemin vielä kommentoinut, on mukava arvela.
Tuli mieleen tulevar polvet. heillä ei edes osalla ole aikomusta laittaa mitään, vaan he ajattelevat, että nuo loman ptkät hoituu vuokraamalla. heille usein edes auton omistus ole ajatus, kun he kautpinkistuvat kokonaan
Vuokraus toiminta sitten lisääntyy, joko yksitys hommana, kuten nytkin, tai vuokraamojen kautta
Käytettyä, ja hyvää alkaa löytymään paljon, kun me vanhat luovumme hommasta, ja joudumme myymään nämä rakkaudella vaalimat.
Niiden hinnat ovat murto-osan uusista, mutta kuten meilläkin tuo seisoja kulkee ainakin parikymmentä vuotta, ja tekniikanhan saa kestämään iäti, jos verttaa sen rahan määrää, minkä uusi maksaa
markkinoiden reaktiot siten ovat pakotettu seuraamaan kehtystä.
Tp
Pitää kait vaihtaa matkailukuljin sellaiseen joka ei kuluta läinkaan bensiiniä tai deiseliä.
Volvo alusta pitää vaihtaa AirBus 320.n sopiva matkakoti kahdelle. Tosin kortti ei riitä sitä kuljettamaan. Eikä taida yhdellekään SFC-alueelle sillä päästä
Toivon kanssa samaa mieltä. Nykyisten suurten, Suomessa autoverottomaksi ainakin toistaiseksi luokiteltavien m- autojen aikakausi taitaa jäädä vain n. 4-50 vuoden mittaiseksi. Nuorempi sukupolvi ei todellakaan tule sijoittamaan rahojaan -kuten vanhempansa- 100 tonnin + jotain rohjakkeisiin.
Vuokraaminen ja hankinnoissa pienempien digi- ajalle sopivan kaluston aika tulee. Kesämökkien kohdalla meneillään samanlainen kehitys. Tulevaisuuden lapseton tai 1- lapsinen pariskunta pärjää vähemmällä eikä SE VÄLINE ole enää niin keskiössä, vaan kokeminen ja elämykset -sikäli kun ilmasto- ongelma ei aivan hurjaksi muutu. Suomessakin moni nuoripari rakentelee käytetyistä pakuista matkapeliä jopa pallon ympäri- matkoille.
Muutos onkin se ainoa varma asia, jopa tässä hiirenhypyn mittaisessa ihmiselämässä.
Hittoako me taivaan ja säänhaltioiden touhuista välittämään. Turha yleensäkään ryhtyä tuulimyllyjä vastaan taistelemaan.
Toki itsekkin tunnen erään ns Valkoiseen Veljeskuntaan kuuluvan, joka muiden kahjojen kanssa istuivat kädet toistensa käsissä ja lähettivät energiaa kaukaisille blaneetoille ja rukkasivat kaikkeutta kuntoon.
Ajellaan ja eletään kuinka kyetään ja annetaan tulevien sukupolvien elää omat elämänsä.
Ei se taivas taida vielä huomennakaan pudota, vaikka sitä on jo tuhannet vuodet vuotettu?
Muutos onkin se ainoa varma asia, jopa tässä hiirenhypyn mittaisessa ihmiselämässä.
Hittoako me taivaan ja säänhaltioiden touhuista välittämään. Turha yleensäkään ryhtyä tuulimyllyjä vastaan taistelemaan.
Toki itsekkin tunnen erään ns Valkoiseen Veljeskuntaan kuuluvan, joka muiden kahjojen kanssa istuivat kädet toistensa käsissä ja lähettivät energiaa kaukaisille blaneetoille ja rukkasivat kaikkeutta kuntoon.
Ajellaan ja eletään kuinka kyetään ja annetaan tulevien sukupolvien elää omat elämänsä.
Ei se taivas taida vielä huomennakaan pudota, vaikka sitä on jo tuhannet vuodet vuotettu?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.