Korjaamon vastuu???

Jouni Kyrö 04.08.2018 10:49

Ducato vm. -14, ajettu 48000 km, ohjaus jyrisi joskus käännettäessä.
Wetteri, joka on merkkikorjaamo, tutki asiaa ja totesi vian olevan hammastangossa. Maahantuoja korvasi osat vaikka takuu ei ollut enää voimassa.
Kun hammastankoyksikkö oli vaihdettu ohjaus oli huomattavasti jäykempi kuin ennen, aivan liian jäykkä. Vaimoni käytti autoa korjaamolla, josta tulee meille ajoa yhteensä 600km. Auto palautettiin saatesanoilla, että meidän pitää teettää siihen Ivalossa nelipyöräsuuntaus, kun he eivät pysty sitä tekemään! Lisäksi ratti oli jätetty vinoon, joka heidän sanojensa mukaan suoristuisi sitten kun suuntaus on tehty. Korjaamon työnjohtaja lähetti myöhemmin soittoni jälkeen viestin esimiehelleen, jonka hän lähettikin pahaksi onnekseen minulle. Siinä hän sanoo nelipyöräsuuntauksesta näin: ”Eipä tuota varmaan kukaan meilläkään tiennyt ettei autoon saa meillä tehtyä suuntausta. Klo,13,30 oli jo myöhäistä kun asiasta tiedon sain.”

Merkkikorjaamolle tuli siis yllätyksenä, että heillä ei voi tehdä 6m pitkän pakettiauton suuntausta. Arvelivat sitten sellaisen löytyvän Ivalosta! Muutamien soittojen ja sähköpostien jälkeen sieltä tuli mies hakemaan autoni takaisin, koska lopulta ymmärsivät antaneen sen keskeneräisenä takaisin.Myöhemmin he ilmoittivat tehneensä siihen nelipyöräsuuntauksen, ja että ohjaus on normaali eikä ole jäykkä. Olivat kuulemma verranneet sitä moniin muihin Ducatoihin, eikä se ollut jäykempi.
En voinut uskoa sitä, joten menin itse hakemaan autoa takaisin koska halusin olla mukana, kun he testaavat ohjausta ja vertaavat sitä toisiin Ducatoihin. Kuinka ollakaan, nyt siellä ei ollut yhtään Ducatoa johon sitä voisi verrata! Työnjohtaja oli aiemmin pyytänyt minua viemään auton johonkin korjaamolle, jossa voisivat todeta, onko ohjaus jäykkä, ivalolainen korjaamo siihen ei kuitenkaan kelpaisi työnjohtajan mukaan. Tässä taas lainaus hänen viestistään: ”Suosittelin käyttämään korjaamolla josta olisimme saaneet kenties ”puolueettoman”  mielipiteen ohjauksen jäykkyydestä.”
Nyt vein auton erääseen suureen caravanliikkeeseen, jossa huoltomies ajoi sillä ja totesi ohjauksen olevan jäykkä. Tämäkään ei kelvannut puolueettomaksi lausunnoksi.
Nyt työnjohtaja sanoi, että teknisen palvelun päällikkö haluaa testata autoa. Minulle hän sanoi, että odota sinä täällä! Sanoin, että kyllä minä lähden mukaan. Kävelimme vähän matkaa, ja sitten hän taas sanoi, että käy vaikka syömässä sillä aikaa. En kuitenkaan jäänyt pois koeajolta työnjohtajan suostuttelusta huolimatta.
Huoltoon tulevien parkkipaikalla näin toisen Ducaton, ja kysyin eikö sitä voisi nyt verrata tähän. Päällikkö haki avaimet ja vertasi ohjausta, joka oli tietenkin paljon kevyempi. Mutta kuinka ollakaan, sekään ei kelvannut vertailukohteeksi, koska oli vm. -17 ja minulla vm. -14! Edellisellä viikolla kaikki olivat yhtä jäykkiä ja kaikki vuosimallit olivat kelvanneet vertailukohdaksi. Lopulta teknisen palvelun päällikkö myönsi ohjauksen olevan ”vähän” jäykkä, ja erityisesti käännettäessä toiseen suuntaa.
Hän lupasi olla yhteydessä maahantuojaan ja kysellä asiasta. Soitin myös Fiatin tehtaalle suomalaiselle asiakaspalvelijalle, ja kerroin koko jutun. He lupasivat selvittää asiaa.

Nyt sain Wetteriltä vastauksen, että hammastanko on juuri sellainen kuin sen pitääkin olla, eikä siinä ole mitään vikaa. Samoin ilmoittivat tehtaalta, että ovat olleet yhteydessä Wetteriin ja maahantuojaan ja kumpikin sanovat, että ohjaus on ihan normaali ja hammastangossa ei ole mitään vikaa! Asialle ei voi tehdä mitään, kaikki on kunnossa.
Noin vain, ilman enempiä tutkimatta totesivat kaikki, että hammastangossa ei ole vikaa, eikä missään muuallakaan.
Mutta mistä johtuu ohjauksen jäykkyys? Olisin valmis viemään auton vaikka mihin puolueettomaan testaukseen, mutta siitä ei tunnu olevan mitään apua. Ohjaus on siis todella jäykkä, voiko merkkikorjaamo ”pilata” tällä tavalla asiakkaan auton?

Tässä vielä sen työnjohtajan lähettämä viesti esimiehelleen, jonka hän lähettikin vahingossa minulle…
”Juttelin asiakkaan kanssa aamulla ja hänen mielestä se on jäykempi kuin ennen. Hänen työssä käyttämä ducato oli puhelin keskustelussa vanhempi kuin omansa, eli ei edes vastaava auto ja volvo v70 joita käytti vertailukohteena. Suosittelin käyttämään korjaamolla josta olisimme saaneet kenties ”puolueettoman”  mielipiteen ohjauksen jäykkyydestä. Sain käsityksen että tehostin toimii muutoin täysin, mutta on vain jäykempi kuin ennen. Kerroin ettei näissä ole mitään säätö mahdollisuutta, tehostaa sen minkä tehostaa. Eipä tuota varmaan kukaan meilläkään tiennyt ettei autoon saa meillä tehtyä suuntausta. Klo,13,30 oli jo myöhäistä kun asiasta tiedon sain.”

Vertasin siis ohjausta tähän omaan autoon ennen ja jälkeen remontin, jonka hän jätti mainitsematta. Sanoin myös, että tuo vanhempi Ducatokin on nyt paljon keveämpi tämä meidän automme…

Mutta tästä lopusta ilmenee hyvin merkkihuollon välinpitämättömyys: ”Tehostaa sen minkä tehostaa.”
Se tuntuu riittävän heille, mutta ei minulle. Mutta mitä on tehtävissä tämän kaiken lisäksi, vai onko tyydyttävä tähän, että se tehostaa sen minkä tehostaa?

Matti Janhonen 04.08.2018 14:02

Se on tuo ohjaustehostajan korjaus vähän henkimaailman juttu.
Joskus korjaus onnistuu ja joskus taas ei.

Toki tehostajia tehdasuusitaan, mutta niillä on koepenkit missä voidaan tehdä testi mm. jäykkyyden ja välysten suhteen. Oikein tehty tehdasuusiminen on eri asia kun vain joku osan vaihto.
Yksi asiaan vaikuttava seikka on tehostajan öljyn laatu. Onhan se varmasti oikea?

Toinen asia joka tuossa ihmetyttää on tuo puhe nelipyöräsuuntauksesta.
Ducato on jäykällä taka-akselilla varustettu auto jonka takapään säädöt ei muutu yhtään miksikään jos tehostajaa korjataan/vaihdetaan?
Etupyörien suuntauksen kyllä ymmärrän koska raidetangon pituudet voi hieman muuttua ja se taas muuttaa pyörän kulmia ja ratin asentoa.





Veli-Pekka Merikallio 04.08.2018 18:50

Ymmärsin, jotta aloittaja kirjoitti hammastangon vaihtamisesta, ei kai siinä remontissa ohjaustehostajaan tarvitse koskea (ei ainakaan, kun mun Mersuun vaihdettiin), nelipyöräsuuntaus toki tehtiin.
Veikkaanpa, että sinne on lipsahtanut väärän mallinen hammastanko.

Juhani Backman 04.08.2018 20:30

Onko etu iskareiden yläpää laakerit tarkistettu jos jumissa niin ohjaus jäykistyy kun laakerit ruosteessa tahi muuten jumissa kun ohjaus jäykkä niin saa tyyrätä ei pysy suorassa vaan vetää jompaankumpaan suuntaan ,

Mauri Laukkanen 04.08.2018 20:41

Joopa kun merellä taphtuu onnetomuus ,niin maalla ollaan viisaita?.
Tässäkin tapauksessa asian pitäisi olla yksinkertainen tehostaminen,ratin kääntövoima on mitattavissa ja mitkään mutu tuntuvat ei voi sitä ohittaa.

Jos tässäkin tapauksessa on ohjauksen vääntömoima muutununut raiskaamaksi ,niin asia on tutkittava miksi näin.

Jouni Kyrö 04.08.2018 21:07

Miten tai missä se kääntövoima mitataan? Se olisikin silloin helppo osoittaa raskaaksi... Wetterillä sanotaan vain, että siellä ei voi olla mitään vikaa, eikä sitä voi mitenkään tutkia. Ennen remonttia se oli todella kevyt kääntää, mutta nyt todella raskas. Wetterin työnjohtaja kysyi, että mikä siellä sitten voisi olla vialla, niin sanoin että en tiedä, pitäisi varmaan viedä merkkikorjaamolle ja kysyä sieltä...

Toivo Koistinen 05.08.2018 06:53

Onko ohjaus tehostimen öljyt vaihdettu koskaan, ja onko siellä öljytaso oikea.
Nuo ylpään laakerit kannattaisiko tarkistaa.
En tiedä millainen hammastanko systeemi dukatossa on, mutta aikanaan ladassa tein vastaavaa remontia, ja kiristin välyksen liian tiukkaan sen systeemin kasattuani, ja olipa miehekästä kääntää rattia.
Melekeen olisi keulasta nostamalla kääntynyt helepommin.

Niin kuten Janhonen sanoi etupyörien asennossa tuossa remontissa pitäisi vain korkeintaan muuttua pyörien auraus kulmat raidetankojen pituudet jos muuttuvat, koska pyörien tukivarsia, sun muuta ei irroititella
Se selittäisi ratin vinouden, joka nyt olisi pitänyt kasattua tarkistaa korjaamon
Mutta tämä kauko pohdinta on vaikeaa, kun systeemiä ei tunne, eikä paikalle näe.
Vastuullinen korjaamo kyllä oikoo ratin, ja katsoo asiat kuntoon
TP

Timo Haapanen 05.08.2018 09:52

''Toinen asia joka tuossa ihmetyttää on tuo puhe nelipyöräsuuntauksesta.
Ducato on jäykällä taka-akselilla varustettu auto jonka takapään säädöt ei muutu yhtään miksikään jos tehostajaa korjataan/vaihdetaan?
Etupyörien suuntauksen kyllä ymmärrän koska raidetangon pituudet voi hieman muuttua ja se taas muuttaa pyörän kulmia ja ratin asentoa.''

Takapään säädöt eivät muutu mutta etupyörät säädetään oikeaan kulkukulmaan takapyöriin nähden. Siinä pitää olla mittalaite myös takapyörissä.

@timppa

Matti Janhonen 05.08.2018 10:41

Ducaton kuten Sprinterinkin taka-akseli on jäykkä ja se on kiinni auton rungossa kahden norran kautta, ja kun norrien pituus ei muutu ei siinä ole säätömahdollisuuttakaan.
Näin olen puhe nelipyöräsuuntauksesta tässä yhteydessä on yhtä tyhjän kanssa.

Niissä autoissa joissa on takana erillisjousitus nelipyöräsuuntaus voidaan tehdä tai on pakko tehdä kun taka-akselille taakse vaihdetaan "koiranluita" tai yksittäisiä niveliä. Muuten voi jopa käydä niin, että nivelten vaihdon jälkeen auto alkaa kulkemaan kun koira vähän syrjäkaria.

Ohjaustehostimella on monta nimeä, kuten ohjausvaihde, hammastanko ja ohjauksen tehostaja.
Ennen käytetty simpukka on samaa lajia ja voi olla joko tehostettu tai tehostamaton.

Uusimmissa autoissa ohjausakselilla ennen tehostajassa olevaa matopyörää on ohjauksen vääntömomentin anturi, joka tarvittavan ohjauspyörän vääntömomentin mukaan tehostaa ohjausta.
Jäykkä ohjauksesta voi tulla vaikka niin, että hammastangon ja sitä käyttävän matopyörän välys on väärä, jolloin matopyörä ratin akselin päässä "puree" hammastangon hammasta.
Jos hammastanko vaihdetaan niin myös hammastankoa käyttävä matopyörä pitää vaihtaa ts. niiden pitää olla samaa paria.










Timo Haapanen 05.08.2018 11:40

Jäykkäperäinen väyrysmersu ja kuvantamislevyt myös takapyörissä.
http://www.ts.fi/static/content/pic_5_607759_k607760_1200.jpg

@timppa

Lauri Levola 05.08.2018 11:52

Moro!
No niin, taas on näitä viisaita liikenteesä ja nyt yks lisää (Minä) Jos ymmärisin oikein niin ohjaus on jäykkä myös paikallaan käänneltäessä elikkäs silloin ei "nelipyörä" suuntaus vaikuta yhtään mitään koska auto ei ole liikkeessä. Jos vika tuli sekeästi hammastangon vaihdossa niin kyllähän se vika on siinä uudessa osassa....
Iskarin yläpään painelaakerit jumittaa useasti sen jälkeen kun auto on seissyt pidemän aikaan paikallan. Vika vika ilmenee siten että kun olet kääntännyt rattia johonkin suuntaan niin ohjaus jää "vetämään" k.o suuntaan ja ohajus saatta paukahdella rattia käännettäessä. Olin joskus "edellisessä" elämässä tekemisissä näiden autojen kanssa ja mielestäni k.o vaihdettu osa on vialline ja se pitää vaihtaa varaosatakuuna. Siis, ei kuluja asiakkaalle. Onkohan se vaihdettu osa alkuperäinen vai tarvikeosa? Elikkä hommattu paikallisesta Fiksuksesta tai vastaavasta liikkeestä ? Törmäsimme joskus siihen että tarvikeosa olikin paljon jäykempi kuin alkuperäinen... Se niistä mainostetuista "Alkuperäisistä" osista. Merkkiliikkeen takuu on useimiten 2v alkuperäis osilla ja jotai muuta tarvike osilla.

Toivo Koistinen 05.08.2018 14:54

Viisas kommentti Levolalta, jonka vasta itsekkin älysin, eli kaukoneuvonta on tätä.
Tuli muistiin oma kokemus, kun säätivät renkaat niin haritukselle, että kumit edestä kuluivat sileäksi 100 kilometrin matkalla toiselta laidalta.
Auto jopa veteli hieman, mutta eihän se ohjauksen raskauteen mitenkään vaikuta varsinkaan tosiaan paikallaan, eikä edes hitaassa ajossa pihalla, eikä kai aloitajalla niin pahasti suuntaukset, että renkaat kuluisivat, ja sen kyllä huomaa.
TP

Veli-Pekka Merikallio 05.08.2018 14:55

Jottei nyt menisi puurot ja vellit sekaisin, rautalangasta.
Hammastanko=ohjausvaihde.
Ohjaustehostin on oma laitteensa, mikä keventää ohjausta.

Pitelin pari kuukautta sitten Mersun ohjausvaihdetta=hammastankoa kädessäni, ohjaustehostimeen ei tarvinnut koskea missään vaiheessa ja se elää omaa elämäänsä.


Muutoin olen Laurin kanssa täsmälleen samaa mieltä, kokemuksestani. Onpa tuo remontti mennyt joskus toisinkin päin, emännän A-mallin Mersusta meni ohjaustehostin (kallis kuin piru), eipä tarvinnut hammastankoon koskea.
muokattu: 5.8.2018 14:59
Jouni Kyrö 05.08.2018 16:03

No niin, vastailen nyt joihinkin kysymyksiin... Ohjaustehostimen öljyjä ei ole vaihdettu, ne on kuulemma hyvät ja tarpeellinen määrä. Ohjausvaihde, eli hammastanko on vaihdettu, mutta ei tehostimen pumppua. Remontin jälkeen ohjaus alkoi narisemaan kuin huonosti rasvattu ladon ovi, ilmeisesti iskarin yläpään laakerit. Voi olla niin, että ne olivat huonot jo ennestään, mutta nyt kun etupäätä nosteltiin ja käänneltiin, ne alkoivat sen seurauksena narisemaan. Ohjaus ei silti puolla eikä takertele, ja palauttaa ratin aika hyvin keskelle. Niiden vaihto on viikon kuluttua täällä kotikylällä. Vika tuli siis hammastangon vaihdon yhteydessä, joten tuntuu luonnolliselta, että vika on uudessa osassa. Mutta Wetteri ja maahantuoja sanovat että ei ole vikaa, ihan ilman tutkimatta sitä. Ennen vaihtoa ohjaus oli melkein yhdellä sormella pyöriteltävä, nyt se on niin jäykkä, että en ole ennen tällaista "tehostettua" ohjausta tavannutkaan, vaikka minullakin on ollut pitkästi yli kaksikymmentä autoa.

Mauri Laukkanen 05.08.2018 16:04

Kiinnostuin asiasta ja selasin Fiat Ducaton varaosia ja ohjaus akselin hinta lienee siellä 100€ paikkeilla ja oletan että nämä osat ovat samaa laatua kuin Fiat alkuperäiset.
Eli ei ole kysymys suurista rahoista,kuten täällä tuli ilmi niin vaihdettu osa on todenäköisesti rikki tai se on väärää tyyppiä .

Matti Janhonen 05.08.2018 16:30

No jo on mallillaan?
Vaihdettu tehostajan hammastanko, mutta öljyä ei ole vaihdettu samassa yhteydessä!

Jos noin on, niin eipä muuta sanoa kun että onpa epäammattimaista toimintaa.

Jouni Kyrö 05.08.2018 16:43

Nyt en kyllä ole varma onko ne vaihdettu vai ei, voihan ne ollakin... Sanoivat että öljy on hyvää ja sitä on tarpeeksi, mutta se saattoikin olla silloin kun ne tutkivat mikä siinä on vialla, ja voi siis olla että ne on nyt vaihdettu, enpä muista ihan tarkkaan...

Mauri Laukkanen 05.08.2018 16:43

Olempa minäkin ammatikseni noita vaihdellut,ei ole vaikea työ,mutta jos oikein muistan niin niissä letkun kiinitimissä on öljyn menoreitin ja siinä ne öljyreijät ovat
erisuuruisia ,vaihdellen tapauksesta,siis on monta tekijää mikä voi vaikuttaa tehoon.

Timo Haapanen 05.08.2018 17:20

Iskarin laakerit voivat olla muuttaneet asentoaan kuten Jounikin toteaa. Jos iskunvaimennin on pitänyt irroittaa alapäästä hammastangon vaihdon vuoksi on iskari roikkunut aivan vapaana ja siinä vaiheessa laakeri on eri tilanteessa kuin normaalisti. Asiaan kannattaa palata vasta laakerityön jälkeen.

@timppa

Jouni Kyrö 12.08.2018 11:42

No niin, on aika palata asiaan. Wetteri sanoi, että narina käännettäessä johtuu iskareiden laakereista. Vaikka se tuli remontin yhteydessä niin uskoin heitä, ja vaihdatin laakerit. Korjaaja sanoi kuitenkin, että laakerit olivat hyvässä kunnossa, eikä uskonut narinan tulevan niistä. Eikä se sitten niistä kuulunutkaan, sillä se kuuluu vieläkin! Sinne meni 230€... Se kuuluu erityisesti käännetäessä vasemmalle, ja Wetterin tekninen johtaja totesi aikaisemmin kääntämisen vasemmalle olevan raskaampaa kuin oikealle. Silti he ovat sitä mieltä, että siinä ei ole mitään vikaa! Sellaista on Wetterin vastuu korjauksesta... Nyt asiaa hoitaa kuluttajaasiamies, katsotaan miten käy.

Marko Ranttila 29.02.2024 15:14

Ois kiva kuulla miten tässä kävi?

Heimo Heino 21.03.2024 19:05

Erittäin mielenkiintoisia asioita laidasta laitaan !!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.