Korirakenteet
Pasi Heinonen
10.10.2020 23:13
Nykyään alkaa olla monella valmistajalla korit puuvapaita ja foam eristettyjä. Miten on ns. edulliset merkit. Sunlightin esitteessä kerrotaan seinä/katto 34mm ja lattia 41mm. Ei mainita onko foamia, styroxia yms. Ja onko jo puuvapaa runko. Takaseinä ja katto kestävää lasikuitua, miten lienee lattia?
Toivo Koistinen
11.10.2020 06:23
Vanerilatia alimpana enimmäkseen, ja sen päällä sitten eriste, ja päällylattiahan se. Oikeastaan se alimainen olisi hyvä hengittävä puu, koska jos menee kosteus, se myös pääsisi kuivumaan.
Eihän se puukori huono ollut, muttakn ulkoapäin tiivis, ja sisäseinät tiiviit, ja jos kosteutta pääsi, niin ei miten sitten kuivumnen
Talokinhan on, jos on muovi sisällä verhoilun alla, niin kuten rakennusmestari sanoi eriste harvenee ulkosuuntaan, ja sitten hengittävä tuulilevy, tuulirako, ja vasta siten ulkoverhous, joka estää myrskyjen, ja sateiden pääsyn.
Mutta nyt olisi kun autosa on pakko olla ulkoverhous tiivis, niin sisältä hengittävä.
Eihän Suomen kesä, mutta syksy, ja talvi ulkona
Tp
Ari Kuusisto
11.10.2020 09:30
Kyllä puuvapaus on sellainen argumentti että se mainitaan jos puuvapaa on.
Dethleffs Trendissä ja Globebusissa on Lifetime-Smart puuvapaa polyuretaani eriste lattia altapäin lasikuitulevyä.Kalliimmissa malleissa on Lifetime -Plus jossa lattian lisäksi seinät ja katto on puuvapaita eristetty XPS-foamilla katto ja alapohja lasikuitulevyä seinässä katossa ja lattiassa ei ole kylmäsiltoja.
Sunlight on tehtaan edullisempi merkki niin noista voi pätellä jos ei asia muuten selviä ,rakenne ei varmasti parempi ole kun päämerkki.
Jos matkailuauton rakenteissa on jotain hyvää kerrottavaa kyllä se esitteistä löytyy, jos ei silloin asia ohitetaan
se on käsitykseksi tullut.
Jos googlaa löytyy asiaa jos siitä tosiaan jotain on kerrottavaa:
LMC tarjoaa korirakenteelle jopa 12 vuoden – tai autojen kohdalla enintään 120 000 kilometrin – tiiviysturvan. Rakenteessa on käytetty erikoisliimaa, joka hylkii kosteutta. Puuosat on korvattu lujalla polyuretaanilla, eristeenä on kosteutta hylkivä XPS-foam-eriste. Ajoneuvon alapohja ja katto ovat kestävää lasikuitua
muokattu: 11.10.2020 09:39
Riina Naskal
11.10.2020 09:41
Miten tuon lifetime Smartin nyt käsittää , esitteessä puhutaan polyuretaanirungossa mutta kuitenkin sanotaan että seinät on xps-foamia joka ei tietääkseni uretaania ole. Aika sekavaa mainontaa. Voiko olla niin että uretaania on nurkissa ja liitoksissa , muu on sitten tätä xps-vaahtoa ?
Ari Kuusisto
11.10.2020 09:48
Kyllä se niin pitää ymmärtää, markkinoinnissa ei aina ole tarkoituskaan että asiat sanotaan yksiselitteisesti.
Kalliimmat Dethleffsit on kokonaan puuvapaita se on erona.
Tässä toinen merkki:
"EuraMobilin rakenne on tällä hetkellä markkinoiden paras, seinissä ei puuta tai vaneria, eristeenä vettymätön "Hart foam" eriste, lasikuitu molemmin puolin seinää , ei ulkopuolisia ruuveja tai kiinnikkeitä pinnan läpi vaan koottu lentokonetollisuudesta tutulla korkeapaineliimaus menetelmällä."
Riina Naskal
11.10.2020 10:00
Kaikki ne näkyy omiaan kehuvan parhaana
Toivo Koistinen
11.10.2020 10:08
Hard foam, ja molemminpuolin lasikuitu. Se on hyvä, ja tiivis paketti. Tuumailin vaan, kun semmonen koppa tehdään ikäänkuin tynnyri, jossa eriste.
Miten läpiviennit, ja kun ajellaan toivottavasti kymmenen parikymmentä vuotta, niin vääntöjäykkyys pitänee olla hyvä, koska jos pinta irtoaa jostain kohdasta, ja läpiviennistä pääsee kosteutta, tai hikoilun avulla, nin poishan se ei osa, ja home.
No nuo puuautothan olivat, kuten vaunut, että niissä piti olla sisälä vähän edes hengitystä, koska muuten laho iski.
Oikeastaan läpiviennit kaikesa on se akilleen kantapää, samoin korin liitos ohjaamoon, myäs senien liitos lattiaan.
Mutta keveytä koriin on saatu, ja koska koot ovat kasvaneet nin tarkkaan on tehtävä, että omapaino ei liian lähelle 3500 killoo.
Tp
Ari Kuusisto
11.10.2020 10:10
Jos lukee tätä mainoslausetta:
"Adrian ainutlaatuisessa Comprex-rakenteessa yhdistyvät komposiittipuun vääntöjäykkyys, polyuretaanin kestävyys ja polyesterin kosteudenesto-ominaisuudet."
Polyesteri estää kosteuden menoa runkoon joka ei ole ainakaan mainoksessa kehuttu kestävän kosteutta.
Komposiittirunko on vääntöjäykkää mutta ei puhuta kosteudensiedosta mitään sen osalta.
Komposiitteja on monenlaisia toiset on suojattu pinnaltaan hylkimään kosteutta.
Lattiassa on "vahvistettu" kovapuurunko. Mitä se tarkoittaneekaan.
muokattu: 11.10.2020 10:19
Mauri Laukkanen
11.10.2020 10:28
No mainos on mainos ,tässä Hymerin kehut;
Jo vuonna 1978 HYMER oli edelläkävijä innovatiivisen PUAL-rakennetavan kehittämisessä. Tiiviin PU-solumuovin erinomainen eristyskyky varmistaa miellyttävän ilman kesällä ja mukavan lämmön kylminä vuodenaikoina. PUAL-sivuseinien ensimmäinen sukupolvi koostui alumiinisesta ulkokuoresta, solumuovisesta sisuksesta ja laadukkaasta lastulevysisäseinästä. Valmistusmenetelmä: Noin 500 tonnin paineella PU-solumuovi liimautui alumiiniin ja lastulevyyn kiinni niin, että syntyi erittäin vankka ja pitkäikäinen kylmäsillaton.
Patentoidun PUAL-rakenteen jatkokehityksellä HYMER tarjoaa asiakkailleen edelleenkin alan johtavan koritekniikan: Nyt alumiininen sisä- ja ulkopinta ja niiden välissä paranneltu solumuoviyhdistelmä sekä 100 % puuton ja kylmäsillaton rakenne tarjoaa mitä parhaimman vakauden ja parhaimmat eristysarvot. Seinän sisäpuolen alumiini pitää huolen lämmön tasaisesta ja nopeasta jakautumisesta. Polyuretaani-solumuovissa on lisäksi lukuisia muita etuja. Se on muun muassa vettähylkivää, kevyttä ja erittäin pitkäikäistä.
No kun aloittelin tätä asuntoautolla leiriytymistä ,minulla oli Dethleffs,pieni alkovimalli.
Olin Lapissa hiihtämässä olisko ollut helmikuuta,yöksi tuli kova pakkanen ja minä
siinä punkkua illalla nautiskelun jälkeen kömmin sinne alkaviin nukkumaan.
Mutta kun heräsin,minulla oli pitkä tukka,no se alkovin nurkka oli huurteessa ja jäässä,hiukset jäätyivät kiinni alkovin nurkkaan,se siitä Dethleff eristeistä.
muokattu: 11.10.2020 10:44
Ari Kuusisto
11.10.2020 11:00
Ja mikä vuosimalli alkovilla oli,oliko kantti kertaa kantti mallia (90?) ,taitaa olla vähän vanha juttu?
PS. Ei ole meikäläisellä ko.merkki.
Hymer antaa 6 vuoden tiiveystakuun silti LMC:llä on 12 vuotta ja on saman konsernin tuote se on aika erikoista.
Ville Säynäjäkangas
11.10.2020 11:34
Samoin samaa konsernia olevat Hobby 5-vuotta ja Fendt 12-vuotta. Fendt on ihan perinteinen puurakenteinen, mutta heillä on usko tekemiseensä. Tämä kertoo mielestäni laadusta, kun uskalletaan myöntää yhtä pitkä takuu, kuin muovirakenteisilla. Eihän se puu kuivassa mätäne ja on kuitenkin muovia parempi rakennusmateriaali monessa mielessä.
Toivo Koistinen
11.10.2020 11:37
Käsitääkseni suurin on asia ulkoseinän, ja eristeen kansa, koska hiostumista tapahtuu aina, kun on isot lämpöerot.
Siksihän taloisakin on ulospäin hengitys, tai kuten vanhoissa läpihengitys.
Mietiskelin, jos nuo eristeet tarttuu lijasti, niin mtä jos olisi sisäseinä hengittävä, joka antaisi kosteuden kuivua pois, koska ulkoseinän täytyy olla mahollisimman tiivis.
Mitenköhän nuo peltikuoret, kun niissä ei kyetä jokapaikkaan laittaann eristystä millään, ja niissä on se muutenkin pieni.
mersussa, ja transitissahan missä kori on kapea, on poikittaispetin kohalla jopa ulkoseinässä uloke, jotta aikuinen mahtuu petille, tai siten sisäseinässä kolo, ja siiinähän eristystä ei juurikaan. Kuitenkin sisäpinta näyttää tiiviltä.
Tp
Ari Kuusisto
11.10.2020 13:46
Se uloke ei taida olla ongelma vaan kaikki peltipinnat sisällepäin jotka kylmäsiltoja.
Timo Haapanen
11.10.2020 14:02
Riina NaskalMiten tuon lifetime Smartin nyt käsittää , esitteessä puhutaan polyuretaanirungossa mutta kuitenkin sanotaan että seinät on xps-foamia joka ei tietääkseni uretaania ole. Aika sekavaa mainontaa. Voiko olla niin että uretaania on nurkissa ja liitoksissa , muu on sitten tätä xps-vaahtoa ?
Xps -eriste on melkein kaikissa autoissa. Finnfoamin sivuilta löytyy myös upotuskokeiden tulokset.
https://www.finnfoam.fi/
LMC:n 'kemiallinen puu ' on harmaata kovaa tavaraa. Sitä on ikkunoiden ympärillä ja varmaan muissakin sellaisissa kohdissa missä ennen käytettiin puuta.
@timppa
Upotuskoe https://www.finnfoam.fi/tuotteet/finnfoam/ominaisuudet/kosteustekninen-toimivuus
muokattu: 11.10.2020 14:03
Toivo Koistinen
11.10.2020 14:31
Juuri sitä tarkotin, eli peltipinta, nin suuret lämmönvaihtelut. Lisäksi ne seinien tukipokkaukset, joihin ei kyllä mitään laiteta.
Mutta näkyyhän noita vanhojakin peltikuoria liikkuvan jotenka kaipa ne kestävät tarpeeksi.
Taitaa suurin ongelma olla jos miettii, mikä voi menä pieleen, ja mielenrauhan meno. Huoltaa, ja hoita kykynsä mukaan, ja siinäse.
Tp
Ari Kuusisto
11.10.2020 15:54
Mun peltikuoriaisen kuivamisen kannalta hyvä on kun se on pitkässä säilytyksessä lämpöisessä autohallissa, pääsee välillä kuivamaan kunnolla.Kyllä sen rakenteisiin pakostakin tulee hallitsemattomia kosteuksia lämmitysjaksoilla. Jos olisi koko ajan ulkona ruostuminen olisi rivakampaa mitä nyt on.
Niin se on että hidastaa voi vanhenemisen vaikutuksia muttei pysäyttää.
Toivo Koistinen
11.10.2020 16:10
Juuri nin, samahan meissäkin. Aika ei anna armoa, mutta kuntoa voi pittää yllä. Lähimuistia kun jotenkin saisi, niin säästyisi jopa öörejä.
Haeskelin yhtä tuumakoon lenkkiä, mitä olen koittanu pittää tallessa, kun tuo yksi kone on sitämallia, mutta ei mistä ottaa.
Samoin, en millään keksi mihin mulla on yksin laskien seittemän oikean käden hanskaa täällä tontilla hukkunut, sen siittä tiijän, että laskeskelin kaikki vasemman käden mitä tallessa on.
Tp
Ari Kuusisto
11.10.2020 16:13
Hanskat on jääny kun oot vastannu puhelimeen.
Ari Kuusisto
11.10.2020 16:21
Tässä se lukee selvästi Sunlightin rakenteesta.
Ja en mä nyt sitä heti hokannu mutta siinähän se seisoo.Että älä huolehdi turhista.:
"Lomaile. Seikkaile. Urheile. Pyörällä, vuorilla,
maantiellä. Tee matka vuorilta laaksoon,
kaupungista rannalle, sinne ja takaisin.
Tee vaikka mitä. Mutta älä huolehdi turhista.
Sunlight on Erwin Hymer -konsernin
tuote ja juuri sitä, mitä toivot: luotettava ja
lujarakenteinen matkailuauto, jossa
yhdistyvät laadukkaat materiaalit, vahva
tekninen osaaminen, koko Euroopan
laajuinen huoltoverkosto ja ylivoimainen
hinta-laatusuhde. Lyhyesti: Sunlight on
matkailuauto, joka tekee kaiken mahdolliseksi."
Toivo Koistinen
11.10.2020 18:09
Sehän se. matkailuauto/vaunu on loman asunto liikkuva sellainen.
Niin ne hanskat, ja avaimet. Kyllä kun puhelimeen, tai kun tähellistä tekee, nin poishan se pittää ottaa. Mutta siihen ei vastausta, mihin ne katoavat...
Tp
Toivo Koistinen
11.10.2020 18:59
Mutta asiaakin aiheesta lähes. Tuossa on mielenkiintoinen peltikuori, tosin parikolme asiaa tekisin toisin.
Tuohan on aito kahden hengen, korkeintaan kolmen auto.
siksi kyllä jättäisin pois sen matkustaja sohvan, tai kaventaisin yhden istuttavaksi. iaonisi hieman olohuone
Toinen asia, kun on tuo ovensuu istuin, niin siirtäisin sen taaksepäin, koska nyt kun liukuoven takaosan kautta tullaan sisään, nin se on aina avatava selälleen.
Kolmas, niin laskisin vuoteen korkeutta vaikka tavaratila pieneneekin, ja poistaisin akkunat perältä.
VCsssä ei isosti pyörähellä, mutta eipä pääse horjahtamaan pöntöltä. https://www.nettikaravaani.com/rapido/v62/1554518
Tp
Ari Kuusisto
11.10.2020 20:28
Kyllä on italialaiset ranskalaiset kalliita.
Best Caravanin varustelistaukset on kyllä sekavuudessaan ylivertaiset, et kyllä saa selvää mitkä varusteet on tuohon ilmoituksen hintaan.
Niiden pitäis kattoo Erälaukon myynnistä mallia, siellä sanotaan selkeästi mitä saat ilmoituksen hintaan.
muokattu: 11.10.2020 20:34
Pasi Heinonen
11.10.2020 21:26
Onhan tuota monenlaista runko ja eristys tapaa näköjään olemassa. Meinaa mennä sekasin, mikä on mitä. On EPS-styrofoamia, XPS-styrofoamia, polyuretaanitiivistystä, XPS-styrofoam eritysvaahtoa, komposiittipuuta, vahvistettua kovapuuprofiilia, polyesterii korin ulkopuoli. Ainutlaatuinen on tosiaan comprex-rakenne.