Kommentteja tästä autosta

Martti Halme 11.03.2018 18:56

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=258466880&categories=PartlyIntegrated&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=4300&makeModelVariant1.modelDescription=690G&pageNumber=3&scopeId=MH&usage=USED&searchId=ad53e4a1-7bbf-406c-03b8-1969fd159c8c
Siis Burstner 690G ja ehkä paremmin varusteltu uutuus Harmony. (anteeksi väärinkirjoitettu nimi, kun en jaksanut etsiä näppisohjetta saksalaisen y:n kirjoittamiseksi)
Autosta oli esittely viimeisessä Caravan lehdessä. Sen mukaan "liian korkeaan" 120 cm takatalliin mahtuu polkupyörät. Onkohan aikaisemmassa mallissa yhtä korkea talli?
Pohjaratkaisu näyttäisi olevan meikäläisen tarpeisiin hyvin sopiva ja pituuskin vielä ihan siedettävä 6,99 m.
Kertokaahan kokeneemmat onko tuosta laskettavasta vuoteesta mitään haittaa jos se on katossa. Onko kaappitilat samanlaiset kuin "hubbett'omassa" mallissakin. Me ei ehkä sitä tarvittaisi, mutta olisikohan jälleenmyyntiarvon kannalta hyvä?
Entä moottori, tässä 150 heppainen. Pärjääkö rauhallinen mies 131 hv:n teholla? Entä jos etsisi automaatilla varustetun. Niitäkin näyttää olevan tarjolla molempia. Kumpaa automaatilla ajajat suosittelevat. Näköjään 180 heppainenkin olisi saatavilla, josta kysymys alla.
Kertoilkaa siis jos jollakin on kokemusta 690 mallista. Myös mahdollisista huonoista kokemuksista.
Etsiskelen ainoastaan ns. kolmen vuodenajan autoa, joten uskoisin pärjääväni hyvin Trumallakin.
Hakumatka voisi olla suunnitelmissa ensi- tai seuraavan vuoden syksyllä, jolloin tarjontaa on runsaammin.
Onko muuten jollakulla kokemusta sellaisen auton ostamisesta Saksasta, joka tulee markkinoille hyvissä ajoin kesällä, mutta luovutus on vasta esim. syyskuussa. Ilmeisesti ei pahemmin pääse tinkimään ja joutuu ostamaan hieman kuin possun säkissä. Toisaalta hyvät ja vähänajetut menevät nopeasti.

Timo Haapanen 11.03.2018 20:57

Eikös tässäkin sänky pimennä kattoluukun? Ja jääkö sisäkorkeutta tarpeeksi sängyn alle? Suihku on melko kelvoton, koko vessa kastuu. Matala vaatekaappi sängyn alla on hankala.

Tälläiset pistivät silmiin, mutta paljonhan vastaavia malleja on käytössä.

@timppa

Martti Halme 12.03.2018 11:54

Kiitos Timppa arvokkaista havainnoistasi!
Näköjään pituus asettaa joitakin rajoituksia. Esim. puoli metriä lisää pituutta ja suihkulle olisi oma tilansa. Nyt tosiaan vessan lattia olisi kuivattava. Luulisin meilläkin käytettävän suihkua ainakin vaatimattomissa leirintäolosuhteissa.
Kuvien perusteella vain yksi kattoluukku peittyisi. Taaempana oleva jäisi vielä vapaaksi. Samoin etuosan kattoikkuna. Lehden mukaan sisäkorkeutta on 205 cm. Luulisin ylävuoteen haukkaavan siitä ainakin 20 cm, joten meikäläinen 179 cm pituisena mahtuisi kävelemään alta. Pitänee käydä jossakin testaamassa ihan käytännössä.
Vaatekaapin hankaluuden olen tiedostanut ja hyväksynyt jo aiemmin kun olen näitä versioita tutkiskellut.
Ilmeisesti nämä ylävuodemallit eivät kuitenkaan hankaloita rekisteröintikatsastuksessa. Riittävä määrä riittävän korkeaa tilaa silti löytyy?
Saa kommentoida lisää!!!

Toivo Koistinen 12.03.2018 12:43

On taas ninkin, että jos on erillinen suihku, se vie oman tilansa, ja tuossa kyllä kuten monessa kodissa suihkun jälkeen tuuletetaan tila, ja kuivatan se.
Sen käyttöhän on korkeintaan kahdesti päivään.
Ennemminkin kiinnittäisin huomiota, ja tutkisin onko perheelle riitävä asuintilan koko noiden istuinten välissä, ja käytävällä.
Tosin nuo ovat aika samalla muotilla sisutettuja nykyään. Koeajo on aina paikallaan. laki ei kiellä tuota mallia tuomasta, koska nostovuoteen takana on riittävä katonkorkeus vaatima neliömäärä, ja noita malleja on meilläkin myynnissä.
TP

Timo Haapanen 12.03.2018 14:32

Ei auta se että korkeusvaatimus täyttyy sängyn yläpuolelta. Olen nähnyt sellaisen laskettavalla sängyllä olevan auton mihin on pitänyt tehdä syvennys lattiaan jotta sisäkorkeusvaatimus 190cm. täyttyisi lain kirjaimen mukaiseksi. Siinä sitten tietysti oli vanerilevy päällä.

Joku täällä kirjoitti joskus että kattoluukun kohdalta sänky homehtui koska kylmällä kelillä vettä kodensoitui sängyn ollessa katossa kiinni.

Reissutyylistä se suihkun tarve on kiinni. Erilliseen on niin helppo mennä ettei edes kämppärillä jos on vähänkin pitkä matka suihkuun tule käytettyä muuta kuin omaa. Oma on aina oma, siisti, lämmin ja lähellä.

Mutta vieläkin sanon että tuota mallia myydään paljon.

@timppa

Matti Janhonen 12.03.2018 16:13

Sisäkorkeusvaatimus ei koske koko autoa.
Sisäkorkeuden pitää olla vähintään 190 cm alueella jonka leveys on vähintään 40 cm ja pituus vähintään 40 % asunto-osan pituudesta.

Vesihöyry voi kondesoitua jos ei ole tuuletusta.

Toivo Koistinen 12.03.2018 16:18

Asuntoauton sisäkorkeus vaatimus on 1,9 metriä korkea semmoisella mitalla, kun 1,9 m pitkä, ja 0,4 m leveä alue.
Kuten meillä on se kattoakkuna, joka on noin 4 senttiä korkea.
Asuntoauton sisustus on aina kompromisssi mikä sen koko mahdollistaa. Ilman muuta erillinen suihku, on hyvä, jos tila antaa myöden.
Kuitenkin asumisen muu tila on tärkeintä.
TP

Timo Haapanen 13.03.2018 07:30

Jos Toivon mitoilla mennään ei esimerkin auto täytä määräyksiä, Matin oikean tiedonkin mukaan on aika tarkalla.
Ohjaamon takareunasta taitaa olla kolmisen metriä ennen vuoteiden rappusia. Kuinka leveä laskettava sänky on? Tietysti vuoteiden rappujen purkamisella saa tarpeeksi mittaa.

Minä kyllä kovasti vierastan laskettavaa sänkyä. Auto halvaantuu täysin, miten sieltä pääsee ulos kun sänky on oven edessä. Kahvin voi aamulla keittää mutta pöytää ei ole.


@timppa

Tauno Suominen 13.03.2018 08:03

Olen itsekin tuota Lyseota hiukan harkinnut. Tosin alkovimallia, jossa on takana poikittaiset kerrospunkat, joista alempi on käännettävissä pystyyn.

Kyllähän tuo kylppäri on periaatteessa melko toimiva, koska allasseinä kääntyy. Vanhassa Burstnerissa kääntyy vain lavuaari ja pitää käyttää suihkuverhoa.

Timo Haapanen 13.03.2018 09:43

Juu, ei alkovissa mitään vikaa ole. Onhan se lapsille paljon mukavampi kuin keskellä oleva sänky missä ei ole kummallakaan puolella kiinteää seinää 'turvana'

Kuitenkin, mittaan 730-740 tulee iso muutos eikä pituusero ole kuin 30-40 senttiä. Takatalliautoja on valtavasti tuossa mitassa.

@timppa


Tosin etelän vanhat kämppärit on tehty pienemmille autoille. Itsellä takana oleva pyörälaatikko kasvattaa auton mitan 8 metriin. Aika monella kämppärillä olen tunkenut nokan tai pyörälaatikon pensasaitaan jotta mahtuisin parselaan. Noin 7,5 metriset kuitenkin tuntuisivat useimmiten mahtuvan.
muokattu: 13.3.2018 09:47
Matti Janhonen 13.03.2018 12:02

Yksi ratkaisu johtaa aina toiseen.
Silloin kun vaaditaan takatallia se johtaa sivuovelliseen autoon ja samalla vessan, vaatekaapin ja jääkaapin sijoittamiseen keskelle autoa. Autoon syntyy kolmijako, joka johtaa ahtaan tuntuisen usein pimeähköön autoon
Jos pohjaratkaisultaan tällaiseen puoli-integroituun autoon tehdään alas laskettava vuode, se taas johtaa vuode alas laskettuna ulko-oven ja keittiö sekä pöytäryhmän käytön rajoituksiin.

Se on sitten oma asia minkä painoarvon näille seikoille antaa.
Nuorille lapsiperheille isä, äiti ja kaksi lasta tämä tuskin on ongelma.
Auton ollessa kahden vanhemman henkilön käytössä asia taas ei ole ongelma kun vuode on aina katoissa ja nukutaan erillisvuoteissa takatallin päällä.


Toivo Koistinen 13.03.2018 12:40

Kompromisseja, ja asia johtaa toiseen. Puhutaaan yli 7 metrin, jopa uusien kori eristeiden ja materiaalien takia jo yli 8 m autoista alle 3,5 tonnin painoissa, ja isoista takatalleista.
Koneiden koot pienenee, ja mennään jo 2 litran koneissa. Niiden paino kevenee.
Mitä sinne pitkän takaulottuvuuden isoon talliin voi pistää hanskojen lisäksi, että vielä eturattaat yltää tiehen
Tosin alko alustahan voi kasvattaa akselivälin 5 metriin lähes, mutta sitten euroopassa noilla kujilla ei sillä ajella, ja on opittava kadun kulmissa sekin ottamaan huomioon.
Kokeilemalla se oma löytyy, ja yleensä kolmas on lähes mieluinen. Tosin julkisesti puhuttaissa ei Suomalais miehellä huonoa ole vasta kun sen on myynyt pois, ja paremman saanut.
Puolisot kyllä viat kertoo rehellisesti, varsinkin ne miehensä tekemät.
TP

Mauri Laukkanen 13.03.2018 13:27

Joopa joo,hyvä peli,mutta tuo leveys 230.0 cm,on yksi merkittävä juttu,minun Hymeri 235 ,eli leveämpi.
Toinen asia onko siinä Truma ilman sähkö vastuksia??.
Siis onko vai ei?.

Timo Haapanen 13.03.2018 17:20

Linkissä olevassa autossa näkyy olevan Truma Combi ilman E-kirjainta.

Pitkä projekti oli meilläkin auton -16 keväällä toteutunut vaihto. Messuilta -14 aloitettiin kartoitus pohjaratkaisusta, takatalli vai uusi perävessamalli. Paperille plussat ja miinukset, eri autoja katseltiin kymmenittäin.

Messuilla -15 päädyimme perävessamalliin ja alkoi uusi haku, nyt enää merkistä. Taas paperille plussaa ja miinusta. Pienetkin yksityiskohdat kirjattiin, onko ovessa ikkuna, onko sivupenkin kohdalla ikkuna, onko laskettu ovi vai epäkuntoon menevä sähkörappu, ovatko takavalot siten että taakse on mahdollista asentaa perävessaautossa tarvittava pyörälaatikko, ovatko sänkyjen alla olevat tilat helposti käytettävissä.

Merkin ja mallin varmistuttua alkoi auton etsintä, toukokuusa -16 löytyi ja on erittäin mieleinen. Tiesimme mitä tarvitsemme ja kannatti tutkia eri vaihtoehtoja.

@timppa

Toivo Koistinen 13.03.2018 18:13

Haapanen. Tuo konsti oli tosi hyvä, ja soisi, että uusien autojen varsinkin ensimmäistä hakevat ottaisivat nuo ohjeet mieleensä.
Maltti valinnassa. Kirjata tosiaan ylös, mitä haluaa, koeajot, tutkiminen, ja kokeneemmilta kyseleminen.
Siinä on se pointi, koska on kallista asiasta kyse, ettei tehe kuten me, että kateltiin koeajettiin, ja kauppa kiinni.
Siinä saatiin käytetty, jossa oli kosteus vika, mutta onneksi niin vähän, että sen korjaaminen kävi ammattimiehellä hyvin, ja sattui jopa käytettävyydeltään aika hyvä, jopa tetlesiä parempi, joka oli täysi susi lähes.
Oli hyvä, että toit tuon kertoman esiin, ja toivottavasti moni lukee, ja ottaa onkeen. On nimittäin yllättävän vaikea hahmottaa mitä haluaa, ja mitä löytää.
TP

Matti Janhonen 13.03.2018 19:00

Minusta tuo alkoviautojen arvostus on pudonnut ihan syyttä suotta.
Jotenkin tuntuu ettei olla "katu-uskottavia" jos ei ole vähintään puoli-integroitu.

Kuitenkin niissä tilanteissa jossa samaa autoa käyttää vanhemmat ja heidän lapset lapsineen alkoviauto tarjoaa hyvät tilat molemmille käyttäjäryhmille kohtuullisempaan hintaan.
Lapsethan tykkää alkovista kun hullu puurosta.


Martti Halme 13.03.2018 19:38

Kiitos tähänastisista hyvistä huomioista!
Auton pituudeksi olen päätynyt tuohon 7 metriin, koska luulisin saavani vielä senmittaisen pysäköidyksi tulevan taloyhtiön pihaan. Siellä on yksi ruutu sopivassa paikassa roskakatoksen vieressä ja mulla on kiinnitys siihen. Voihan olla, että as-auton pysäköinti pihassa kielletään, kun ei mahdu kokonaan ruutuun.
Ajelisin sillä vain keväällä, kesällä ja syksyllä. Jos päätyisin laskettavaan vuodemalliin, luulisi sen säilyvän talvellakin homehtumatta, kun ei pitäisi vuodetta kiinni katossa. Talveksi ehkä jonnekin katon alle koko pirssi. Toisaalta olen itsekin alkanut vierastamaan tuota roikkuvuodetta ja ehkä olisi parempi ilman sitä.
Tämä linkki oli vain esimerkki pohjaratkaisusta. En kylläkään huomannut tuota Trumasta puuttuvaa E-kirjainta. Tarkoittanee siis sähköpatruunaa? Erittäin hyvä huomio tuokin. Tämä esimerkkiauto olisi vielä liian tuore haettavaksi kesäkuussa jolloin ymmärtääkseni olisi saatavilla, tulisi ALV maksuun.
Katselin nettikaravaanista tämän vuoden malleja ja ovat liikkeet tuoneet automaattia 130 ja 150 hv:n koneilla. Yhdessäkään ei ollut tuota laskettavaa vuodetta. Olisiko auton pituudella tässä tapauksessa se vaikutus, että riittävää korkeaa pinta-alaa ei saavuteta, täytyy yrittää selvittää. Esim. puoli metriä pidempään Sunlight'iin sen saa.

Toivo Koistinen 13.03.2018 20:15

Miten nykyisissä alkoveisa lämmitys toimii. Meillä aikanan oli yksi vuokralla, ja sen nukkuma huone ei ollut hyvä. Kosteus tiivistyi, koska lämpö ei sinne millään päässyt, koska kulkuaukko oli sitä tilaa pienempi, ettei ilma oikeen päässyt sielä kiertämään, ja mitään lämitystä siellä ei ollut
Mutta siinä se oli hyvä, että koko auton sisusta oli asuma käytössä, eli siinä oli vain peti alkovissa, ja pöydän, ja istuinten avulla oli mahdollista tehdä lapsipeti.
Muuten se olisi ollut pariskunan, jos hyvät portaat sinne yliskammariin. Ei van uskalletu koskaan ostaman, kun pelotti, miten vanhana sinne ullakolle kiikkuu, kun nivelet narisee, ja miten könyää toisen yli yölä jos tarvii pois päästä, ettei tipaha lattialle, sotahan siinä syntyy meleko heleposti
Se alkovi kontti siinä katolla oli muuten ajaissa melkoinen kohisija ilmavirrassa, mutta nykyään näyttävät enemmän virtaviivaisemmaksi muotoiltuja.
TP

Timo Haapanen 13.03.2018 20:52

Juu, siinä Truma Combi e-mallissa on 900 ja 1800 W:n sähkölämmitysmahdollisuus ja toimii hienosti, jakaa lämmön samoin kun kaasullakin.

@timppa

Matti Janhonen 13.03.2018 22:01

Eurassa oli lämmitysputki joka kiersi alkovin laittaa petin alla.
Eurassa oli vuoteen reunassa myös ylös nostettava osa jolloin käynti ohjaamon toimi kuten puoli-integroidussa

Tauno Suominen 14.03.2018 10:21

Samalla tavalla kiertävät putket alkovissa minullakin. Laitoin välipuhaltimen lämmitysputkistoon, koska Truma on auton takaosassa.

Pasi Peippo 15.03.2018 23:59

Tunnelipuhaltimenko laitoit vai minkä? Vois olla tarvetta itelläkin, kun kovimmilla pakkasilla alkovin etuosa kuulemma on viileä. Tehostaisi varmaan sähköpatruunalämmitystä muutenkin, kun siinä puhallus on heikko verrattuna kaasulämmitykseen...
-Pasi

Juha Tuominen 16.03.2018 23:55

Kyllähän se alkovi talvella väkisinkin vähän viileä on, useimmissa autoissa sinne ei taida puhallusta olla, ainakaan toimivaa...
Itselläkin vaihtoprojekti käynnissä täysintegroituun, jossa takana saarekevuode ja laskettava sänky edessä joka ei haittaa asumistilaa.

Martti Halme 19.03.2018 19:21

Jos vielä menisin tuohon esimerkkimalliini, niin nyt minullekin muistui mieleen (pätkittäin se muisti palailee kuin Uunolle), että ensimmäisessä ja tähän asti ainoassa matkailuautossa Fiat/Mobilvetta Driverissä oli ovi takana ja sähkörappu juuri takapyörän takana. Arvatkaa toimiko hyvin. Kyllä kuivalla asfaltilla loistavasti, mutta kun pääsi kuraantumaan niin oli varsinainen murheenkryyni. Mitenkä nykyään mahtaa olla niiden toimivuus tuolla auton keskipaikkeilla? Timppa vierasti sähkörappua ja valitsi toisenlaisen ratkaisun. Jossain on tainnut olla kuva autostasi? Vai voitko kertoa merkin ja mallin, ellei mene liiaksi yksityisyyden puolelle? Tai oikeastaan merkki riittää, kun haen takatalliautoa.
Kommenteistanne vaarin ottaneena olisin nyt kallistumassa ilman ylävuodetta olevaan malliin.
Kiitos kovasti kommenteista!


Olen selaillut mobile.de sivustoa ja aika montaa tämänvuotista autoa myydään nyt jo ja luovutus vuokrauskauden jälkeen joko syys- tai lokakuussa ja kilometrejä arvioidaan olevan luovutushetkellä noin 15000 km. Onko joku tehnyt tällaisen kaupan?
muokattu: 19.3.2018 19:26
Toivo Koistinen 19.03.2018 19:47

Tuo manuaali liuku rappu on sanonko yhtä onneton talvikeleillä. Siihen läätyy lumi, ja tahtoopa juuttua sekin, että vaatii lievää kovempaa kohtelua
Eli samaa tautia sairastanee sähköinenkin. Manuaalissa se, ettei sähkö laite voi tiltata
Tetlesin systeemi oli paras, eli siinä oli ala askelma oven sisäpuolella, ja pysyi toimivana. Pitempi akseliväisenä varottava maakosketusta, kuten tuossa nykyisessä sen rapun kanssa on.
TP

Timo Haapanen 19.03.2018 19:53

Mulla on tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=igdCuIqB9UA

@timppa


Tuossakin on kohdassa 1,50 näkyvissä laiton asennus pullokotelossa. EisExin ja pullonvaihtajan sisänäytön johdot eivät saa olla 50cm:ä alempana pullokotelon pohjaa, eivätkä johdot saa kulkea kaasuputkessa kiinni.
muokattu: 19.3.2018 19:58
Tommi Meriläinen 21.03.2018 17:09

Itsellä on Eura vm. 2003 ja talvikäytössä alko-oven kuskin puolelle (pääpuoli nukkuessa) kosteus tiivistyi pohjamaton ja vanerin väliin, jos matto ei ollut täysin tiiviisti vaneria vasten ja alkoi homehtua. Takuuvarmasti muissakin vastaavissa autoissa on sama ongelma. Kannattaa tarkistaa. Apukuskin puolelle tuleva lämmitysputki ei riitä pitämään kosteutta poissa.
Poistin maton, korvasin sen 13mm liimattavalla Armaflex solukumieristeellä, nostin sänkyä 5cm, jatkoin lämmitysputkea rei-itettynä kuskin puolen nurkkaan sänkyn alla ja lisäsin sängyn alle pari PC tuuletinta kierrettämään ilmaa yön jälkeen. Pakkasella pääpuolelta solukumieristeen pinta on edelleen joka aamu aivan märkä, mutta kuivuu nyt ku tuulettuu päivällä.

Toivo Koistinen 21.03.2018 17:53

Komea peli sulla
Miten Haapanen tuo roska-astia ulko-ovessa toimii. Kun nykäsee oven kiinni, niin pysyykö roskat astiassa.
Olen liukuoveen ajatelu, muta pelottaa, että kun rouva yrittää kaataa auton ovea sulkiessaan, niin hajoaako suodatin pussit poroineen ympäriinsä, ja sotatila julistetaan.
TP

Martti Halme 26.03.2018 12:08

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=253715945&categories=PartlyIntegrated&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=15800&makeModelVariant1.modelDescription=737&pageNumber=1&scopeId=MH&usage=USED&searchId=3732f827-8c87-7490-938b-7f6f4a64ce90
Tässä olisi LMC meikäläiselle sopiva malli jos hieman tinkii pituutta lisää tuohon seitsemään metriin. Silloin saisi jo erillisen suihkunkin.

Timpan auto vaikutti hyvin avaralta ja valoisalta ja hyvin varustellulta. Ilmeisesti "aito Suomi-auto" kun oli lattialämmitykset ja kaikki.

Olisin vielä kysynyt arvoisilta asiantuntijoilta ja muiltakin, että onko käytännössä mitään väliä, onko moottori euro 5 tai euro 6? Vai onko ongelmia ihan riittävästi molemmissa (pakokaasut)?
Saksassa myytävissä ei näytä juurikaan olevan Trumassa sähköpatruunaa. Onko sen jälkiasentaminen mahdollista ja lieneekö kallista? Entä voiko sähkölämmitystä käyttää noilla Euroopan kämppäreillä? Sakut ilmeisesti lämmittelevät vain kaasulla.
Tässä näitä noviisin pähkäilyjä taas olisi.


Nyt vasta huomasin, että auto taitaakin olla ajamaton vaikka rekisteröity jo 05/2017. Nuo 6000 km puuttuvat, joten käsitellään vain esimerkkitapauksena.
muokattu: 26.3.2018 12:11
Matti Janhonen 26.03.2018 14:19

Kyllä Saksasta sähkövastuksella olevia löytyy.
Camping-alueet on yleisesti varustettu 10 A sulakepohjilla.
Siellä ja vielä etelämpänä se 10 A vaatimus tulee yhä useammin auton tai vaunuun asennetusta ilmastontilaitteesta.

Oleellista tässä on se, että oletko ostamassa 3/4 vuodenajan (huhtikuu-marraskuu) autoa vai ympärivuotisen käyttöön tarkoitettua, ja jos siihen niin käytätkö autoa keskitalvella Suomessa vai jossain lämpimämmässä maassa.
Auton hankinta ja varustamien Suomeen ympärivuotista käyttöä ajatellen on yöpymishinnan kautta ajatellen kallista puuhaa.

6 luokka riittää. 5. luoja ja 6 luokan dieselin välinen erokin on aika pieni.
7 uumoillaan tulevan voimaan v. 2020 tai 2021 ja sekin on vähän niin ja näin, kun tekniikan miehet on sitä mieltä, että pitäisi keskittyä muuhun hyödyllisempään tapaan vähentää päästöjä.
Nyt jo ollaan siinä pisteessä, että päästöjen sadasosien kurniminen maksaa jo tuhansia, eikä ole takeista siitä, että nämä uutena autoissa olevat päästöarvot säilyy käytössä ja vallankin täällä pakkaslandiassa.

Toivolle
Omassa autossa on roska-astia ovessa ja hyvin toimii.
On myynnissä myös kannellisia malleja mm. Etolassa.

Timo Haapanen 26.03.2018 14:44

Mun auto ei ole varustukseltaan sama kuin tuolla linkissä, mulla on ilmalämmitys ( Truma 6 EH ) mutta kuitenkin LMC:n nestekiertoinen lattialämmitys 300W tai ilmalämmityksen avulla.

Sähkölämmitystä ei mun käsittääkseni jälkiasennuksena saa, ainakaan järkevin kustannuksin. Vastukset ovat 2X 900 W joten 10 A riittää ainakin toisen vastuksen käyttöön.

Tässä Martin esimerkkiautossa on tämälleen sama pohjamalli liedestä ja jääkaapista eteenpäin kuin mun 712 mallissa.
Eilen kun autoa siirtelin ja pakkailin niin muovinen astinlauta kuljettajan puolelta tipahti maahan. Pari liimatippaa oli jaksettu puristaa metallirungolle missä tämän muovin piti pysyä. Onneksi putosi pihalle niin saan sen kesällä liimattua niin että pysyy.

@timppa

Toivo Koistinen 26.03.2018 17:06

Auton hankinta ja varustamien Suomeen ympärivuotista käyttöä ajatellen on yöpymishinnan kautta ajatellen kallista puuhaa.
Kopio
Tuota lauseta en olikeen ymmärtänyt. Tarkotatko Matti, että auton varustaminen Suomen talvioloihn on hankala, ja kallis, vai yöpymis kustannukset kalliita.
Minusta tuossa talvi kortteeraamisessa on ehkä menty siihen, että tuon höpömökin pitää tasoltaan olla jo vitriinikaaappeineen hilton hotellin luokkaa, eli joka nurkka aina tasaisen 24 asteta, vaikka ulkona 35 pakkasta.
Lattia tulee olla niin lämmin, että käy sanonta, kun velipoika rakensi aikanaan talon, ja siihen tuli lattialämitys, joka oli vähän uutta.
Hän tuumasi siitä lämmityksestä mulle. Jos alakaa varpaita paleleen, niin riisu sukat jalasta
Ei riitä että se on retkeilyä varten, vähän kuin entivanhan maalaismökit, että akkunan vierellä kylmä hohkasi, mutta leivin uunin vieressä sai kylpeä pakkasilla.
Näkisin, että kohtullisella asumis mukavuudela pärjää, ja nuo tulipalopakkaset eivät varsinkaa täälä keskisesä Suomessa ole viikkokausien juttu.
Enempi se arktinen tappajatalvi on legendan mallia. Tosin sehän kieron luonteensa mukaisesti Siperiasta hyökkäsi eteäiseen Suomeen, jolloin iltasanoma joutui varottelemaan kansaa sen hirmuisesta murhateurastajan luonteesta, joka jokaisen nitistää, joka ulos tohtii sen kynsiin.
Pitääpä kokeila ostaa semmonen roskakori, josko se pysyisi tuossa liukuovessa.
TP

Matti Janhonen 26.03.2018 17:38

Suomen talveen ja ympärivuotisen käyttöön tarkoitettu auto on kallis ja kun on kallis niin kalliita on ne vähät yötkin jotka niissä vietetään.

Itseasiassa ongelma on kaksitahoinen. Mitä mieltä on siinä, että jos autossa tarkeneekin niin ei tarkene sen ulkopuolella?

Olen minä yöpynyt yli 30 pakkasella teltassakin puulavitsalla ja havut alla, mutta ei vastannut sukupuolinautintoa se.

Toivo Koistinen 26.03.2018 19:10

Totta. Siinä on se asia minusta. Vaikka on kolmensadan tuhannen auto, niin kun käy ulkona, niin se kylmä henkäys tulee sisällä olijan kimppuun, joka siellä T paidassa källäilee
Voisi sanoa, että kun on pieni auto niin se lämpiää taas pian sopivaksi, eikähän sitä jatkuvasti ovessa juosta eestaas.
Paremminkin asia on siinä, että jos kyse on matkalla yöpymisestä, niin ei siinä kopissa ole paljon iltaisin tekemistä kovalla pakkasella. Se ei monenkaan mielestä kuvaa karavaanarin elämää.
Kai senkin takia niin moni matkaa etelän maisemin pois näistä arktis olosuhteista, joita ei ole luotu sivistyneen ihmisen asumiseen.
Loput hautaavat itsensä, ja kulkimensa talviuneen.
TP

Timo Haapanen 26.03.2018 19:39

Martin linkistä ei näy onko tuossa autossa pöytä samanlainen kuin meillä. Siihen on tehty lapselle istumapaikka ikkunaseinälle pöydän päähän. Sehän tarkoittaa että pöytä on yhdellä jalalla seisova malli.
Jos lapsia on matkassa se toimii, mutta meille huono, pöytä heiluu hieman ja tyhjä väli ikkunaseinällä ikäänkuin pienentää pöytää koska sitä ei sieltä pysty hyödyntämään reunaan asti, tavarat putoavat.

Suunnitelmissa on hankkia uusi pöytälevy ja kiinnittää se seinään, koskaan ei meidän autossa tehdä petiä siihen.

Pikkujuttuja mutta pieni miinus siitä pöytämallista meidän käytössä tulee.

@timppa

Tauno Suominen 27.03.2018 08:11

Kyllähän auton talvivarusteluun rahaa saa menemään, mutta vähemmälläkin pärjää.

Kyllähän nämä talviretkeilijät ovat vähän oma rotunsa. Ei tuollainen 20 -30 pakkanen ole vielä mikään este ulkona harrastamiselle.

Monta talvea tuli reissattua vanhalla AutoRollerilla, jota ei parhaalla tahdollakaan voi kutsua miksikään talviautoksi. Lämmityslaite kuitenkin löytyi ja kun kaasua riitti pullossa, hyvin pärjäsi.

Aika paljon kuitenkin näkee porukkaa talvella liikenteessä ja yöpymässä vanhallakin kalustolla. Tuntuu, että enemmän nämä kalliiden pelien omistajat kylmää pelkäävät ja autojaan talvella seisottavat.

Toivo Koistinen 27.03.2018 08:41

Ikäkin tekee. paljon Suomessa on meitä 60, ja kuoleman välillä olevia eläkelläisiä, joilla on se auto / vaunu.
Usealla säästen eläneelä jopa ostaissa kohtuulllisen hintainen.
Tosin nyky vuosien uudet ovat jo eri planeetalta hinnoissa, eli se mikä makso meille alle 50, on nykyään
65-75 000 öörin kapineita.
Tekee mieli sanoa, että hinta korvaa laadun
Niin meillä on jo se ikä, joka alkaa karsimaan noita extreme reissuja, eli käydään kun keli on sopiva. Muutenkin alkaa monella olla jo kulkeminen harrastus, eli pikku reissuja muutama vuuessa, koska on jo nähty lähimaita, ja maailmalle ei kehtaa, tai jaksa enää.
Ei ole paineita lähteä.
TP

Timo Haapanen 27.03.2018 08:58

Onhan se kovaa leikkiä jos pimeä tulee kolmen pintaan ja sitten ollaankin sisällä autossa loppupäivä. Ottaa koville kotioloissakin.
Tääältä kotoa käsin on ulkoilu helpompaa, tänä talvena on ollut mahtavat kelit. Meillä on ollut kuusi viikkoa reilun kympin luisteluradat ja parinkympin ladut kovassa käytössä. Lähes joka päivä on jäällä tullut oltua.

@timppa

Tauno Suominen 27.03.2018 10:17

Timo, ledivalot on keksitty ja niitä saa tilattua vaikkapa Kiinasta halvalla.
Varsinkin maastopyöräreissuilla tulee niitä käytettyä. Ei tarvitse jäädä illalla autolle makoilemaan.

Martti Halme 27.03.2018 11:59

Komiat on Timpan ulkoilu"maastot"!

Matille:
Tosiaan olisin hankkimassa kevät-kesä-syksykäyttöistä ajoneuova. Talvisin mahdollisesti ainakin joskus etelämpänä. Riippuu tietysti päälliköstä Toivon tapaan. Talviautoilu täällä kotomaassa ei kinosta.
Kiitos arvokkaista kommenteista!
Täytyy lähteä ensi syksynä Lahteen oikein ajan kanssa.

Pasi Peippo 27.03.2018 14:12

Kahtena syksynä oltu marraskuun lopulla ensilumilla Saariselällä. Ei tarvinnu koko iltaa autossa viettää, tekemistä riittää ulkonaki. Ja on aika erilaista olla reissussa pimeään aikaan ja puuhailla auton sisävalaistuksessa. Normaalistihan valoja ei autossa tarvii, jos kesällä vaan matkailee. Nytkin jo illat pitkälle valoisia.

Timo Haapanen 27.03.2018 14:14

''Täytyy lähteä ensi syksynä Lahteen oikein ajan kanssa.''

Se on hyvä ajatus. Taitaa Martti hakea autoa sillä mielellä ettei heti tarvitse vaihtaa, kyllä niitä on aika monta katseltava ennen päätöstä. Isoissa liikkeissakin on paljon valikoimaa juuri tällä hetkellä.

@timppa


Kyllä tuolla Portugalin marraskuussakin on pussipimeää jo seiskalta.
muokattu: 27.3.2018 14:19
Toivo Koistinen 27.03.2018 15:19

Mikäli talvikäyttö on tilapäistä, niin kyllä kevyemmällä varustuksella pärjää.
Meillä tuo ei taida olla minkään vuodenajan auto, ja kyllä kun pakkanen puristeli ulkoseiniä 30 raatin verran, niin vaikka autossa oli lämmmin, että olisi voinut saunoa, nii esimerkiksi petien kohdalla seinä oli viileä, ja liukuoven kun avasi, niin kyllä tunsi
Tuosa ei ole kun parin sentin eristys pellin, ja vanerin välissä, ja lattian alla kolmisen senttiä jottain, villaa kai kuten seinässäkin.
Muuten lämmityksenä on puhallin lämmitys on siinä, että se äkkiä tasaa lämmön, ja kamppeet kuivaa äkkiä.
Lapin osalta, niin kannattaa kerran elämässä käydä kaamoksen aikaan pohjoisessa, jopa vaikka Norjassa asti. Kun valitsee ajankohdan täyden kuun aikaan, niin se on kokemus, se hämärä päivällä, ja yöllä jussin pihavalo

Jukka Ruotsalainen 27.03.2018 19:04

Hei,

kevättalvi matkailua on harrastettu matkailuautolla jonkin aikaa. Aina on ollut vedet sisällä ja käytössä. Autoina ollut täysin integroitu ja nyt puoli-integroitu. Kummassakin keulan maskit ja koelaudan osuus suojattu.

Integroitu välipohjalla (jossa tankit) on melko varma talvipeli ja ei ongelmia. Nyt puoli-integroitu ja pakkasta muutama viikko sitten oli maksimissaan -17 astetta. Keulassa koko maski (tuulilasista aina alas saakka kattaen sivuovet). Sisällä vielä keulan kiertävä lämpöpeite, siten, että etuistuimet olivat käytössä. Kaasulla mentiin ja hyvin pärjäsi (sähköpatruunaa ei ole). Vähän aion tuunata tämän kokemuksen perusteella:

takatalliin pieni sähkölämmitys (saa hiihtovaatteiden kosteuden kuivatettua hyvin ja tuo lämpöä yläpuolella oleviin sänkyihin)
takatallin lattiaan Etolan eristelevyä 10 mm (kiitos vinkistä tällä palstalla)
ohjaaman lattiaan maton alle samaa tavaraa.

Näillä konsepteilla kohti seuraavaa talvea.

Nämä talvihommat ovat varmaan makuasioita: meidän konsepti oli - joka päivä hiihto, sauna/avanto, hyviä kirjoja, "nokkaunet", kahvit ja vaan naatiskelua. Se mitä piti telkkarista katsoa, niin katsottiin Ipadin kautta.

Liitetiedostot

2018.jpg
Toivo Koistinen 31.03.2018 18:28

HEH Tässähän apu talven matkailuun lämmitys asiassa. Kekseliäs kaveri https://www.youtube.com/watch?v=WJ25SqBKZYM
TP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.