Kokonaismassan muutos

NIEMINEN RAIMO 16.04.2007 16:39

Lieneekö mahdollista muuttaa esim. Ducato 18 maxi alustainen auto kuorma-autoksi jolloin kokonaismassaksi saadaan 3850 kg . Ainakin valmistajan tai maahantuojan todistus vaaditaan,että ko alustaa on myös tässä tarkoituksessa.Ajopiirturia ei yksityiskäytössä vaadita.Sitten kun autoa myydään muutetaan se taas 3500 kg eli AB kortillisille sovivaan luokkaan.

MELLANEN PEKKA 16.04.2007 17:45

Matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 (henkilöauto) kokonaispainosta riippumatta, ts. kuorma-autoksi sitä ei saa rekisteröityä. Jos kokonaispaino on yli 3500 kg, niin ajokorttiluokan pitää olla tietenkin vähintään BC1. Se onnistuuko kokonaispainon korotus riippuu autosta yksilönä, onko sille annettu vaatimuksenmukaisuustodistuksessa mahdollisesti nykyistä suurempi arvo. Eli hommaat alkuperäisen CoC -todistuksen autosi alustanumeron perusteella, sen jälkeen muutos onnistuu muutoskatsastuksessa. Näin mulle kerrottiin, kun selvittelin Maxi Ducaton alustalla olevan matkailuauton suomessa rekisteröidyn 3850kg kokonaismassan korotusta neljään tonniin, koska auto oli saksassa hyväksy ko. massalle.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 17.04.2007 14:08

Raskaammasta kalustosta itse matkailuautonsa tehneet voinevat vastata onnistuuko painonpudotus. Minulla on käsitys, että maksimipainoa ei saa enää pienennettyä eli esim. linja-autoista tehdyt ovat rekisterissä vanhalla suurella painollaan vaikka olisi rekisteröity vain 1+8:lle. Selvitä tämä ennen kuin nostat auton painoa koska se voi vaikuttaa myyntitilanteessa. Tosin aika monella on jo tuo C-kortti olemassa.

NYYSSÖNEN KAJ 18.04.2007 05:42

Ei taida onnistua ellei vaihda akselistoa vähemmän kantavaksi. Ennen pystyi pienentämään kantavuutta ottamalla takaa pari rengasta pois mutta sekään ei tepsi enään. omamassa on joko punnittu tai entinen omamassa. Kokonaispaino on sama kuin ennen muutostöitä.

PIHLAJASAARI ARI 18.04.2007 09:27

Kokonaismassa on ´pyhä´asia ja sitä voidaan muuttaa vain valmistajan edustajan todistuksella. Joissain autoissa vaaditaan rakennemuutoksia enemmän, joissain vähemmän.

MELLANEN PEKKA 18.04.2007 11:50

Vaatimuksenmukaisuustodistus on juuri se valmistajan ko. automallilleen antama todistus, josta maksimikokonaismassa selviää. Usein vaan ajokorttivaatimuksen takia suomeen rekisteröidyt matkailuautot ovat max. 3500 kiloisia, vaikka monessa 18-alustaisessa Ducatossa on kantavuutta enempäänkin. Mulla ainakin moottoritilan tyyppikilvestä selvisi rakenteellinen valmius suurempaan kokonaismassaan ja lailliseen kantavuuteen.

Risto Kuosa 09.07.2024 12:52

Pystyykö kokonaispainon pudottamaan 4.250 3.500:asn jotta vpi ajaa B-kortilla? Fiat Ducato Matrix joista 670 mallissa lähes kaikki rekisteröity 3.500 kg kokonaismassaiseksi mutta jotkut 4.250. Eikä näissä ole mitään eroa paitsi tuo lukema.

Vesa Hakala 09.07.2024 13:08

Onko auto käynyt vaakalla?
Paljonko oikeasti painaa?
Katsastaja todennäköisesti vaakaa auton näissä tapauksissa ja voi helposti tulla kahden hengen auto.

Risto Kuosa 09.07.2024 16:52

Punnittiin kyllä, ei mene yli. Ihmeellistä että kaikki Suomeen tuodut Adria Matrix M 670SL ovat kokonaismassaltaan 3.500 kg. Tämä autoni 4.250. Yritän saada tehtaalta lupaa muuttaa 3.500 kg jotta voi ajaa B-kortilla. Katsastaja sanoi että tehtaan todistus määrää mitä rekisteriotteeseen merkitään eli katsastus vain tekninen sen jälkeen.

Vesa Hakala 09.07.2024 17:25

Ok. Kuulostaa sitten siltä että onnistuu.

Seppo Suomi 12.07.2024 15:26
Risto Kuosa

Punnittiin kyllä, ei mene yli. Ihmeellistä että kaikki Suomeen tuodut Adria Matrix M 670SL ovat kokonaismassaltaan 3.500 kg. Tämä autoni 4.250. Yritän saada tehtaalta lupaa muuttaa 3.500 kg jotta voi ajaa B-kortilla. Katsastaja sanoi että tehtaan todistus määrää mitä rekisteriotteeseen merkitään eli katsastus vain tekninen sen jälkeen.

Mikä on auton omamassa (rek.tod. kohta G)


Paljonko puntari näytti ?
muokattu: 12.7.2024 15:31
Risto Kuosa 18.07.2024 13:22

4.250, punnituksessa 3.700 kun kaikki mahdollinen mukana ja vettä 140 l/ tankki täynnä, pyöräteline, ilmastointilaite, markiisi, 4 akkua, takatalli piripinnassa, ilman kuljettajaa.

Seppo Svärd 19.07.2024 11:47

Kannattaako painonpudotus? Norjassa ainakin ovat tienpäällä puntaroineet matkailuautoja ikävin seurauksin. Toisaalta tulossa on mahdollinen ajokorttiuuudistus joka mahdollistaisi B-kortillakin yli 3500 kg auton ajon. Itse kävin myös puntarissa ja tilasin tehtaalta pikaisesti painonkorotusdokumentit...

Risto Kuosa 19.07.2024 12:03

Jälleenmyynti hannkaloituu ja hinta matalampi kun C1-kortteja vähemmän. Itse suoritan kyllä nyt C1-kortin joka tapauksessa. Kai tuon muutoksen voi tehdä tarvittaessa toiseenkin suuntaan kun auton rakenne ainakin sen kestää jos uusi omistaja niin haluaa.

Jukka Ruotsalainen 19.07.2024 15:14

Olen seurannut keskustelua ja pohtinut myös kokonaismassa korotusta 3.800 kg:aan.

Mitä euroopan kiertäjät osaavat kertoa mahdollisen kokonaismassan muutos toisi mukanaan. Lähinnä ajattelen tietullit ym.

Seppo Suomi 19.07.2024 19:35
Risto Kuosa

4.250, punnituksessa 3.700 kun kaikki mahdollinen mukana ja vettä 140 l/ tankki täynnä, pyöräteline, ilmastointilaite, markiisi, 4 akkua, takatalli piripinnassa, ilman kuljettajaa.

Kun lisätään neljä henkilöä kyytiin on 4-tonnia ylitetty.

Risto Kuosa 19.07.2024 20:49

Suomessa sillä ei ole mitään merkitystä koska kaikki autot ylittyy eikä niitä kukaan punnitse tien päällä. Muihin maihin matkustaessa sitten eri asia.

Pekka Manelius 13.04.2025 14:04

Korotin Rapidomme 3.500 > 3.650 eli 150 kg lisää kantavuutta (tai alhaisempi ylipainosakko😊). Korotus oli paperityötä ja edellytti tehtaan todistusta. Painon palauttaminen on katsastuskonttorin mukaan helppoa, kun auto on jo aikaisemmin ollut 3.500 kg. Kokemuksia on kertynyt Ruotsista, Tanskasta ja Saksasta. Ei mitään huomioitavaa. Saksassa ei ole tiemaksuja lainkaan, Tanskassa joitakin maksullisia siltoja, mutta niissäkään painolla ei näyttänyt olevan merkitystä. Painorajoitteisia paikkoja ei juurikaan ole tullut vastaan. On hyvä huomata, että rekisterikirjan lisäkilot eivät lisää auton painoa, vaan tavarat. Lienee siis yhdentekevää sillan kestävyyden kannalta, mitä rekisterikirjassa lukee? Sakoilla varmaan siitäkin sitten selviää, jos siis poliisi osuu paikalle. Olen lisäksi keventänyt autoa. Poistin peräkoukun (80 kg!), korvasin kaksi kaasupulloa (yht 28 kg) yhdellä alumiinisella tankkipullolla (5 kg), korvasin 100 Ah akun Sunbeam litiumakulla (paino 1/3, käytettävä kapasiteetti x 2) jne. Nuo muutokset paransivat tietenki auton käytettävyyttä, ei pelkästään painoa. Tilasin aikoinaan Saksasta autovaa-an. Se on sellainen lyhyt kakkosnelosen näköinen pätykkä, joka laitetaan vuorotellen jokaisen pyörän alle. Näyttämakselipainot ja kokonaispainon. Maksoi luokkaa satasen tai pari. Ainoa käyttökelpoinen ratkaisu pysyä kartalla oman matkineen painoista. Suosittelen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.