Kokonaismassa muutoksesta vielä - ajatuksia?
Jukka Ruotsalainen
26.07.2024 11:27
Kokonaismassa muutoksesta on ollut juttua, erityisesti, kun Norjassa oli punnittu matkailuautoja ja taisi käydä niin, että joltakulta jäi tavarat tienposkeen, jotta matka pääsi jatkumaan.
Osaltani olen selvittänyt, että kokonaismassa voisi nostaa 3880 kg:aan ns. paperityönä.
Yli 3500 kg kokonaismassan euroopassa liikkuessa tullee vastaan uusia ja erilaisia asioita, joista ei ole juurikaan tarvinnut välittää, kun on ajellut max 3500 kg kokonaismassa mautolla. Nyt on päässyt suhteellisen helpolla, kun vain ostaa vignetit ym netistä tai reissun päältä.
Te, joilla on yli 3500 kg autot, niin kertokaapa mitä pitää huomioida yli 3500 kg kokonaismassaisella mautolla euroopassa liikkuessa eli miten eroaa alle 3500 kg:n mauton suhteen ja tuoko korkempi paino jotain uutta verrattuna mx 3500 kg mautoon.
Kaikki tieto kelpaa.
Kysymys 2: onko joku oikeasti palauttanut kokonaismassa alle 3500 kg? Jos on, niin kertokaa miten homma on toiminut.
Kiitos jo etukäteen.
Seppo Svärd
26.07.2024 12:21
Vastaus kysymykseen 2: ainakin minun tapauksessa tehdas ilmoitti, että painonkorotuksen jälkeen autoa
ei saa enää palautettua 3500 kg luokkaan.
Pentti Tuovinen
27.07.2024 09:38
Meidän auto oli alunperin rekistöröity alle 3500kg.Muutimme sitten auton 3850kg ja vuosien pidon jälkeen taas takaisin 3500kg.
Meillä oli alkuperäinen tieto autosta mukana katsastuskonttorilla (3500kg)
Kannattaa kysyä katsastuskonttorilta.
Harri Halinen
27.07.2024 11:21
Seppo SvärdVastaus kysymykseen 2: ainakin minun tapauksessa tehdas ilmoitti, että painonkorotuksen jälkeen autoa
ei saa enää palautettua 3500 kg luokkaan.
Tuohon on syy.
3500 kg voi olla ostettu painopunnitus.
Asiakas palauttaisi alkuperäiset varusteet ja punnitus osoittaa yli 3500 kg:n painon, huomioiden siihen liittyvät maakohtaiset määräykset.
Jari Tietäväinen
28.07.2024 11:33
Viime vuonna korotin vankkurin kokonaispainon 3500->4000kg. Katsastusmies liimasi uuden tyyppikilven (valmistajan tarra) vanhan viereen ja sanoi "älä revi tuota vanhaa pois, se helpottaa jos joskus haluat palauttaa tämän 3,5 tonniseksi".
Minulla ei siis ole kokemusta kokonaispainon pudottamisesta, mutta tuon kommentin perusteella arvelen, että kyllä sen pitäisi onnistua.
Jari Tietäväinen
28.07.2024 11:42
Ja muuten sitten yhden Keski-euroopan kesäreissun kokemuksia 4000kg vs. 3500 kg.
Alemmat nopeusrajoitukset ja joka maahan pitää erikseen selvittää, miten yli 3,5 tonnisella saa ajaa.
Hankalammin hoidettavat tiemaksut. Ja vähän kalliimpaa.
Liikuttiin pikkuteitä sekä Saksan ja Puolan että Saksan ja Tsekin rajoilla useammassa eri paikassa. Noissa oli rajalla ajokielto yli 3,5 tonniselle eli eivät halua raskasta kalustoa noille raja-asemille. Mentiin silti, yhdessä kohtaa konstaapelin tarkan katseen alla mutta onneksi kukaan ei tullut paperita kysymään.
Liikennesäännöt vaihtelee maittain. Osassa maista kuorma-autolla ajokielto tms. koskee myös yli 3,5 tonnista matkailuautoa, osassa ei. Jos haluaa minimimoida sakkoriskin, pitää vähän ottaa selvää asioista ennen uuteen maahan siirtymistä.
Omasta mielestäni riittävä kantavuus korvaa kyllä kaiken tuon riesan.
Seppo Svärd
28.07.2024 12:43
Jari TietäväinenViime vuonna korotin vankkurin kokonaispainon 3500->4000kg. Katsastusmies liimasi uuden tyyppikilven (valmistajan tarra) vanhan viereen ja sanoi "älä revi tuota vanhaa pois, se helpottaa jos joskus haluat palauttaa tämän 3,5 tonniseksi".
Minulla ei siis ole kokemusta kokonaispainon pudottamisesta, mutta tuon kommentin perusteella arvelen, että kyllä sen pitäisi onnistua.
Tuopa on hyvä tieto!
Seppo Suomi
28.07.2024 21:56
Auton turvallisuus/turvattomuushan ei muutu miksikään kokonaispainon muutoksessa. Ainoastaan byrokraattisessa mielessä. Mikäli ei ylitä akselipainoja niin ollaan melko ok käytännössä.
Suuri osa euroopan m-autoista ajaa "ylipainoisina"
Vinkki: Liimaa Ranskan kuolleen kulman tarrat niin voi vähentyä puntaripelko.