Kokemuksia ilmajousituksesta?
Sakari Lepola
23.09.2018 09:23
Olisiko kenelläkään käytännön kokemuksia jälkiasennetusta ilmajousituksesta? Voihan se toki olla jo tehdasasenteinenkin. Tarkoitan siis täydellistä ilmajousitusta, en lisäilmajousia. Vallilan Takomon edustajien kanssa hierottiin kauppoja VB air suspension- järjestelmästä Caravan messuilla Lahdessa ja asia jäi hautumaan kun investointi kolmiakseliseen autoon on aika arvokas.
Kaj Nyyssönen
23.09.2018 10:02
minulla on tehdasasennettuna uudesta alkaen täysilmajousitus. Eikä tätä mallia ole koskaan saannut muulla jousituksella. Edessä on kaksi pussia ja takana on neljä.
Vuodesta 2007 olen ajanut samoilla pusseilla,sinä vuonna uusin kolme ilmajousta jalkoineen (2007 hinta a'167€ jalka+pussi). Vuosina 2004-2006 uusin kolme jalkaa ja neljä pussia. Ne kannattaa aina uusia pareittain koska vanhajalkasyö nopeasti uuden pussin vaihtokuntoon. Auto on varustettu kolmella korkeussäätimellä joista yhden uusin takavasemmalle 2006.
Tämä on Volvo B10M alustainen matkailuauto jollaisia on Suomessa yli sata matkailuautoina ja kaikki ilmajousitettuna.
Auto on vuosimallia 1980 koppana siinä on Ajokki 7000 minä ostin sen vuonna 1999 ja muutoskatsastin sen matkailuautoksi 2000
Sakari Lepola
23.09.2018 10:18
Tiedän kyllä bussit joita olen vähän ajanutkin. Minun tapauksessa on kyse asuntoauton ( Ducato-alustaisen) jousituksen muuttamisesta. Eli onko järkeä investoida ilmajousitukseen? Tai eihän koko asuntoautotouhussa ole järkeä, mutta se on mukavaa ja mukavuuden lisäys kiehtoo.
Kaj Nyyssönen
23.09.2018 11:23
Toisaalta en tiedä mitä mukavuutta saa ilmajousituksella verrattuna teräsjousitukseen kumpikaan ei ole ikuinen. Kun ajaa reikään asvaltissatömähtää yhtä kovaa ilma ja teräsjousi kun takana onriittävä massa janka ne kantavat. Yksi mukavuustekijä on ilmajousilla ne tekevät ajovalojen säätömekanismin tarpettomaksi mutta tuo auton alle kolme korkeuden säädintä. Yksi etuakselille taakse yksi kummallekkin puolelle säätämään ettei auto kallistele sivusuunnassa.
Anders Granberg
25.09.2018 08:41
moi,
Meillä on kyseinen jousitus 3-akselisessa Alko alustassa. Se on myös jälkiasennettu heillä. Sen paras puoli on että saat auton suoraksi nappia painamalla kun leiriyty, tietysti ei riitä mihin vaan. Auto jää myös aina mahdollisen alas. Auton käytös ei muutu vaikka kuorma on vähän tai liika. Takka jousitus toimi kun unelma ja etupää paremmin kun alkuperäiset vahvistetut jouset. Taas ei se routa kuopin ja nimismies kiharoihin ihmeitä tee. Kysele niin yritän auttaa.
Sakari Lepola
26.09.2018 17:08
Kiitos, Anders Granberg!
Muutama kysymys: kun ilmajousitus asennettiin, poistettiinko vanhan jousituksen osia ja jos niin mitä? ALKO:ssa on takana vääntösauvajouset, mitä niille tehtiin ja entä etujousille? Tarvitseeko ilmajousitus erikseen iskunvaimentimet? Onko ollut mitään toimintahäiriöitä?
Anders Granberg
19.10.2018 08:06
Takapäässä tulee uudet tukivarret missä ilmapalkeet. Etuakselissa muisstakseni koko iskari jousi jalka. mutta tässä myyjä osaa paremmin vastata. pieni ilma vuoto toisessa etupyörässä. viikossa ilmat laske niin että ei kanna kuorma. tärkeätä kun olet laskenut auton alas että odotat ajo asentua ennen ajoon lähtöä.
Matti Janhonen
19.10.2018 10:36
Kierre ja lehtijousien korvaamisen voi tehdä joko niin, että korvaa kierre ja lehtijouset kokonaan ilmajousilla tai asentamalla vain ilmapalkeet lisäjousiksi taakse.
Ilmajousen ominaisuus on, että se kantaa kuormaa mutta ei toimi pyöränripustuksena.
Siksi systeemi tukeutuu joko jo olemassa olevaan pyöränripustuksen tai vaatii lisäosia jotta pyörät pysyy ylipäätään paikallaan ja oikeassa asennossa.
ja ilmajouset ne vasta hyvät iskarit vaatiikin, muutoin autosta tulee pomppukone.
Ducatoon on saatavana eteen täysilmajousitus joka on toteutettu niin, että alkuperäin iskunvaimentaja ja jousi korvataan uudella iskunvaimentajalla jossa kierrejousen paikalle on asennettu ilmapalje.
Muutoin etupään pyöränripustus on entinen.
Takapäästä poistetaan lehtijousi ja se korvataan norran etutukeen kiinnitettävällä uudella tukivarrella jossa taka-akseli on kiinni ja tukivarren takapäähän asennetaan ilmapalje.
Muutoin peräpään tukivarret ja reaktiotangot jää entiset samoin iskunvaimentajat.
Ratkaisu ei ole ihan halpa, enkä ole ihan varma vastaako se tarkoitustaan.
Ratkaisu muuttaa auton alustarakennetta niin paljon, että tuskin siitä ilman muutoskatsastusta selviää.
Myös ALKO-alustaisessa autossa käytetään ilmapaljetta lisäjousena ja pyöränripustus on alkuperäinen.
Helpoin tapa on asennuttaa auton peräpäähän ilmapalkeet apujousiksi lehtijouselle. Tällöin mitään rakennemuutoksia ei tarvita, mutta takapään jousitus ja sen kuormankantokyky kyllä paranee oleellisesti, samalla kun jousituksen kuormankantokykyä voidaan ilmapalkeen painetta muutamalla säätää.
Lähes saman vaikutuksen saa aikaan asennuttamalla taakse lisälehdet, mutta säädettävyyttä siinä ei tietenkään ole.