- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kokemuksia
Kokemuksia
Kyllä on taas selailtu autoja ja tuntuu että vaikea löytää kohtuupituista alle 7 m (onko se vielä raja esim.laivoilla), L-keittiöllä ja sivusohvalla varustettua autoa. Jostain syystä tuo layout kiinnostaa, vaikka kokemusta juuri tuollaisesta ei vielä olekaan. Kellä on niin valaiskaa hyviä ja huonoja puolia. Kahdestaan yleensä reissuissa, mutta makuupaikat olisi hyvä löytyä 3-4.
Laivoilla on käytössä monia pituusrajoja.
Finnlines ja Scandlines käyttää < 6 m, >6 m, >8 m jne jaotusta, muut yleensä > 7m, >9 m jaostusta.
On sillä pituudella hintaan merkitystä, mutta Eurooppaan matkan kokonaiskustannuksista hintaero pituuden suhteen jää muutamaan prosenttiin.
Ja se pitää huomata, että takana olevat pyörät jatkaa auton pituutta laivalla.
Pohjaratkaisuissa on tehtävä isojako ensin autotyypin mukaan, Integroitu, puoli-integroitu, alkovi ja retkeilyauto.
Eri pohjaratkaisuissa on tekijöitä, jotka sulkee pois vaihtoehtoja.
Oleellista asumispohjan suhteen lisäksi on myös se kuinka paljon haluaa ja on tarve ottaa tavaraa mukaansa.
Tämä viimeaikainen "muotiratkaisu" takatalli ja sen päällä vuoteet joko pitkittäin tai poikittain,, keskiovi, keskellä keittiö ja vessa ja edessä istuinryhmä neljälle kiintein istuimin tai käännettävin penkein on vieneet autoista täyspitkän sohvan. Samalla auto jakautuu "osastoihin" ja sisätilan avaruus on mennyttä ja tätä menetystä ei korvaa iso kattoluukku oli se kuinka suuri tahansa..
L-keittiö voidaan tehdä moneenkin paikkaan mutta jos haluaa täyspitkää sivusohvan josta voi tehdä vuoteen niin helpoiten se on tehtävissä pohjaratkaisuun jossa on takaovi, takakeittiö ja vessa perällä.
Tällöin autosta tulee sisätiloiltaan avaran tuntuinen, mutta samalla takatalli sulkeutuu pois.
Avarammat sisätilaratkaisut taas löytyy vanhemmista autoista, ja niissä on myös ihan oikeita ikkunoita eikä mitään ampumaluukkuja katon rajassa. Kuten varmaan olet huomannut niin noiden ökyautojen ja suurien hevoskuljetusautojen sivuprofiili ei juuri poikkea toisistaan.
Tuota pohjaratkaisuvertailua voi tehdä vaikka www.mobile.de sivuilla jossa kieleksi voi valita mm. englannin ja noita hakukriteereitä voi asettaa suuren määrän.
Se on sitten eri asia mistä auton hankkii.
https://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty-ti-6850/1496697
Tällainen tähän mennessä eniten kiinnostaa,mutta mietityttää että onko tämäntyyppistä olemassa myös lyhyempänä. Tosin enpä aiemmin suurempaa eroa huomannut oliko auto 650 vai 690 yhtä hyvin niillä ajaminen luonnistui. Ja toisaalta arvostan myös sisätilojen avaruutta koska valitettavasti suomen kesissä niilläkin on käyttöä.Mutta jos jollain on vielä kokemuksia niin ilolla kuuntelen,omani rajoittuvat vain aikaisempiin alkovimalleihin.
Ei tuo hassumpi pohjamalli ole vaikka toiselle vuode onkin yöaikaan mallia "rapu".
Pisti silmään tuo auton pieni 300 kg kantavuus, joka käytännössä on 200 kilon luokkaa, muuta sehän ei ole ongelma jos siitä ei sitä itselleen tee.
Sängyn päällä olevat yläkaapit ei ole niitä parhaita käytettäviä ja petin petauskin on hieman vaikeaa.
Omassa autossa sohva on samalla tavalla pöydän kohdalla, ja kun pöydässä on liukuva jatkopala niin enpä minä juuri etupenkkejä matkan aikana syönnin ja juonnin aikana ala kääntelemään.
.
Meilä on ollut tetlevin juuri tuomonen parivuode, eli krapumallin auto, ja se ei kiitosta saanut petinsä ansiosta.
Se toisen yli kiikkuminen aina, petaaminen, ja noille petin päällä olleille yläkomeroille kiipeileminen antoi aiheen vaihtaa se pois 7 vuuen jälkeen
Tuo sivusohvahan muuten on nykyään lähes jokaisessa autossa, en tosin käsitä miksi, koska matkustaa siinä ei saa, ja se on vain ahtautta tuomassa, koska ei nuo muutenkaan liian tilavia.
https://www.nettikaravaani.com/adria/coral-650-sp/1498038
https://www.nettikaravaani.com/burstner/nexxo-t-660/1498028
TP
Tässä olisi hyvä vaihtoehto auton ostoon.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/ece-653-solifer/1497965
Kovin on siististi pidetyn näköinen ja hyvin varusteltu tuo Riston esiin nostama auto.
Kyllähän nuo autot vaan tuppaavat olevan kompromesseja, pitää vaan valita mitä haluaa ja mistä on valmis luopumaan. Minulla on neljästä autosta kokemusta. Puoli-integroitu Hymer van Fordin alustalla. Hyvää, näppärä pieni koko, "normaalia" kapeampi ja iso takatalli. Huonoa vuode takana korkealla poikittain kiivettävä irtotikkailla. Ahtaat sisätilat,pieni jääkaappi, huono näkyvyys etenpäin pitkälle >180cm kuljettajalle (ainakin vanhempien Fordien ominaisuus). Selkeästi kahden henkilön auto. Puoli-integroitu Dethleffs Fiatin alustalla. Hyvää, ranskalaisen vuoteen ansiosta tilava wc/suihku, suhteelisen väljä, nukkumapaikat 3+. Vaatekaappi. Miinusta kolmistaan liikuttaessa vuoteen sijaaminen pöytä/istuinryhmästä. WC ratkaisu si tilaa takatallista. Hyvä pohjaratkaisu pilattu puolidinetellä. Integroitu Hymer Fiatin rungolla. Hyvää, vuoteet neljälle, todella tilava takatalli, hyvä näkyvyys ohjaamosta kaikkiin suuntiin. Vesitysventtiilit sisältä käytettävissä, pyykille oma laatikko, pimennysverhoratkaisut. Huonoa, suuresta takatallista johtuen erillisvuoteet aivan katon rajassa, vuoteen reunalla ei sovi istumaan eikä edes lueskelemaan puoli-istuvassa asennossa. Integroitu Advantage. Hyvää, vuoteet neljälle, tilava, valoisa, suhteellisen paljon
kaappitilaa, toimiva keittiö, hyvä parivuode (voisi olla 10 cm kapeampi), vaatekaapit, sopivan kokoinen takatalli. Miinusta, johtuen pimennysverkoratkaisusta äärettömän huono näkyvyys vasemmalle, turha puolidinette tekee kulun ohjaamosta oleskelutilaan ahtaaksi. Ahdas WC. Pitkässä autossa
Meillä on tuollainen Adria Coraliin 650 -05 ja se on just alle 7 m ja sivusohva ja l-keittiö. Hyvää: l- keittiö ja iso jääkaappi, kääntyvät etupenkit (mukava istua käännetyllä etupenkillä ja jalat sivusohvalla), ranskalainen vuode, paljon kaappeja (10) makuuhuoneessa, suihkutila toimii myös hyvin tavaratilana, kunnon vaatekaappi. Muutenkin noissa vanhemmissa on varustelu ja kaappitilat sellaiset ettei ole tullut uusissa vastaan (lukuunottamatta jotain c kortilla ajettavia niinku brunster elegans i 81 jotain).
Huonoa: pieni tavaratila sängyn alla verrattuna isoon takatalliin, ilmastoinnin ja vakkarin ja automaattivaihteiden puute.
Tämä on siis puoli-integroitu.
Kiitos paljon kokemusten jakamisesta ne antaa aina vähän ajateltavaa. Voi olla että auton hankinta siirtyy syksyyn mutta jos sopiva tulee vastaan niin ei sitä koskaan tiedä. Ristolla upea auto,mutta meidän kipuraja on 25 000 paikkeilla. Ensimmäistä kertaa kuulen ranskalaisesta vuoteesta eli mitä se tarkoittaa?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.