- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kokemukset uuden asuntoauton hausta Saksasta.
Kokemukset uuden asuntoauton hausta Saksasta.
Päätin kirjoittaa tänne jutun omista kokemuksista ja vaiheista uuden asuntoauton hausta Saksasta. Ainakin itse olisin näitä kaivannut silloin kun hakua aloin suunnitella.
Ostin Frankia I 6800 FD merkkisen asuntoauton Tank-Reisemobile (http://www.tank-reisemobile.de) nimiseltä jälleenmyyjältä Dänischenhagenista, n.20 km Kielistä pohjoiseen. Liike myy myös Adria, Pilote ja City-van autoja. Liikettä vetää Rene Tank niminen kaveri. Hän on ollut useana vuonna Adrian 1. myyjä Saksassa enkä ihmettele, sillä sen verran hyvää ja tehokasta palvelua olen saanut. Hoidin kaiken kaupankäynnin sähköpostin välityksellä ja Rene vastasi lähes aina parin tunnin sisään, jopa viikonloppuisin!. Itse käytin kielenä Saksaa mutta Rene puhuu myös erinomaista englantia.
Hinta samoilla varusteilla varustetulla autolla oli Renellä n. 12000 euroa halvempi kuin Suomen jälleenmyyjän tarjous! joten eipä siinä paljoa tarvinnut miettiä kummalta ostaa. En tosin edes tingannut Suomen kauppiaalta sen enempiä sen jälkeen kun Renen tarjouksen sain. Eli sain käytännössä Saksasta täysintegroidun auton Suomen puoli-integroidun hinnalla!
Kun olin saanut sovittua varusteet halutunlaisiksi tein tilauksen ja maksoin 10% käsirahan nettipankista ulkomaanmaksuna. Hienosti Rene vielä osasi ehdottaa tiettyjä varusteita joita muuten ei olisi tullut otetuksi, kuten Alkon uusi 4.2t:n alusta 3.8t sijaan. Lisähinta oli vain n. 300 euroa!.
Sitten vain innokkaana odottelemaan autoa ja setvimään mitä Suomen päässä pitää tehdä jotta auton saa täällä rekisteröityä. Suurin selvittely oli ALV:n kanssa, sillä uudesta autoverottomasta autosta ALV maksetaan omatoimisesti suoraan omalle verottajalle. Toimenpide on sinänsä helppo sillä verottajan sivuilta löytyy valmis kaavake tähän (http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=2228;53436).
Alunperin Rene halusi Saksan ALV:n suuruisen pantin siksi aikaa että olen ALV:n Suomeen maksanut mutta koska ulkomainen pankkitakaus on melko arvokasta puuhaa, päädyimme lopulta ratkaisuun että maksan autosta ALV:n Suomeen ennen kuin lähden autoa hakemaan ja vien kuitin mukanani hänelle.
Tätä ALV:tä ei kukaan muuten Suomessa kysele missään auton tuonnin vaiheissa!, tullia se ei kiinnosta muuta kuin autoverollisissa autoissa, katsastusviranomaiset ei sitä kysele eivätkä edes tuota lomaketta huolineet vaikka sitä heille tyrkytin koska itse lomakkeen ohjeissa sanotaan että yksi kappale pitäisi toimittaa katsastusviranomaisille!
Itse verottajakaan ei meinannut minun ALV:tä huolia vaan lähettivät maksun jälkeen kirjeen jossa kyselivät että mikäs maksu tämä on! Ainoastaan Saksan kauppias oli tuon kanssa tarkkana koska muuten se lankeaa hänen maksettavakseen jos hänellä ei ole todisteita että auto on mennyt toiseen maahan käyttöön ja ALV on maksettu sinne. Lähetin Renelle lopuksi vielä kopion Suomen rekisteriotteen 1-osasta jolla hän ainakin pystyy Saksan verottajalle todistamaan että auto on rekisteröity toiseen EU-maahan. Kai se Suomen verottajakin tuota ALV:tä jotenkin kontrolloi ja perään kyselisi jos sitä ei maksaisi.
Sovimme Renen kanssa että hän rekisteröi auton valmiiksi Saksan kilville jolloin meidän ei tarvitse sitten kuluttaa aikaa juoksemalla konttorista toiseen export-kilpiä hakiessa. Samoin auton rekisteröinti Suomessa on helpompaa jos auto on ollut rekisteröitynä toiseen EU-valtioon. Rene hommasi myös valmiiksi ECE-paperin (yhdenmukaisuustodistus).
Yhdenmukaisuustodistuksen kanssakin pitää olla tarkkana koska AKE hyväksyy vain tietyiltä laitoksilta hommatun todistuksen, lista hyväksytyistä laitoksista löytyy osoitteesta: http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/technical_services.htm
Yhdenmukaisuustodistusta ei AKE:n oman ohjeen mukaan tarvita, mutta kannattaa se ottaa koska toiset katsastusviranomaiset sitä kuitenkin saattavat kinuta.
Kun auto aikanaan valmistui (kuukauden ennakoitua aiemmin :-) maksoin loppusumman ja ALV:n. Sitten Ryan-Airilla Tampereelta Bremeniin (n.50e/hkö), vuokra-autolla (n.85e/vrk, 0-omavastuulla, auton palautimme Kieliin) Dänischenhageniin. Siellä odotti aitiopaikalla uusi auto esittelykunnossa, päältä puunattuna ja sisältä siivottuna. Auto oli myös laitettu valmiiksi reissuun, vesitankki täynnä, kaasupullo paikoillaan. Käytiin Renen kanssa auto lävitse, kirjoitettiin paperit kuntoon, juotiin kahvit ja vielä Tank-Reisemobilen etiketillä varustettu kuohuviinipullo käteen ja uudella autolla matkaan!.
Olimme alunperin päättäneet että teemme parin päivän reissun Saksassa samalla jotta voimme varmistua että kaikki pelaa ja voimme sitten vielä tarpeen vaatiessa paluumatkalla koukata myyjän kautta. Hyvä että näin teimme sillä kuljettajan oven lukon kanssa oli ongelmia. Vaikka oven lukitsi, aukesi ovi kun pari kertaa reippaasti kahvasta nykäisi. Soitimme Renelle ja varasimme ajan huoltoon paluumatkalle. Lopun reissua ajelimme kuljettajan ovi kuormaliinalla sidottuna.
Huollossa korjasivat vian odottaessa 10 minuutissa, lukkotanko vaati vain säätöä. Oli muuten tarkka asentaja, pyyhki lopuksi vielä tarkkaan pesuaineella oven sisäpinnan kaikista tahroista!
Kun pääsimme Suomeen (Kapelskär-Naantali, auto + 3 aikuista 240e), ajoin suoraan Naantalin tulliin josta sain 3kk ajoluvan, siirtokilvet (15e) ja liikennevakuutus tuleekin omasta vakuutusyhtiöstä. Kaskon olin jo sopinut jo ennen reissua oman vakuutusyhtiön kanssa alkavaksi hakupäivästä alkaen.
Saksan kilvet ja rekisteriotteen lähetin takaisin Renelle Saksaan jotta hän saa auton poistettua rekisteristä ja hän puolestaan sitten lähettää molemmat rekisteriotteen kappaleet minulle takaisin, koska niitä tarvitaan auton rekisteröinnissä Suomeen.
Tullin 3 kuukauden ajolupa vaatii että autoveroilmoitus jätetään viiden päivän kuluessa ja ilmoituksen liitteeksi vaaditaan todistus että auto täyttää matkailuauton vaatimukset. Joten heti kun saimme purettua kamat autosta ajoin konttorille jossa aloitettiin tuontikatsastus (heiltä myös leima tullin ajolupaan). Auto punnittiin, mitattiin ja syynättiin tarkkaan että kaikki täsmää papereiden kanssa. Tässä kohtaa tulikin ainoa takaisku kun inssi sanoi että auton tyyppikilven ja papereiden tiedot auton akselipainoista eivät täsmää!
Olivat ilmeisesti päivittäneet tehtaalla tyyppikilven pohjan vain osittain, kokonaispaino oli oikein mutta akselipainot olivat ilmeisesti 3.8t versiosta koska summaksi tuli vain 4030 kg. No sain kuitenkin todistuksen tullia varten että auto täyttää matkailuauton vaatimukset. Muuten tuli merkinnät että tyyppikilven tiedot väärin sekä rekisteritodistus puuttuu (oli matkalla Saksaan).
Ajoin samoin tein tulliin ja jätin autoveroilmoituksen. Mukana tarvitaan kauppalasku/kuitti (en tiedä mitä ne tällä tekevät?) ja todistus siitä että ajoneuvo on matkailuauto. Virkailija otti kopioit kaikista papereista (myös vaatimuksenmukaisuustodistuksesta) ja antoi alkuperäiset takaisin minulle ja leimasi tullin ajoluvan. Jätin autoveroilmoituksen perjantaina ja päätös tuli postitse kotiin jo maanantaina!
Laitoin Renelle viestiä auton virheellisestä tyyppikilvestä ja hän tapansa mukaan lupasi hoitaa asian.
Seuraavana oli vuorossa kaasutarkastus jossa koeponnistettiin kaasuputkisto, tutkittiin että lieden liekkivahdit toimivat sääntöjen mukaan ja tarkistettiin ilmanvaihto. Lisäksi liimailtiin pino tarroja pitkin poikin autoa.
AKE:n ohjeessa tosin todetaan että mikäli auto on EU-tyyppihyväksytty matkailuautoksi kaasutarkastusta ei tarvitsisi suorittaa mikäli auto muuten täyttää vaatimukset. En kyllä vieläkään tiedä mistä tämän voi todeta koska jokaisella asemalla josta tästä kyselin niin vaativat aina tuon kaasutodistuksen ja siksi minäkin siihen 30e uhrasin. Sähköjen puolesta riittää että kaikissa 230V laitteissa on CE-merkintä.
Rene toimi taas hienosti ja uusi tyyppikilpi tuli samassa kirjeessä rekisteriotteiden kanssa muutamassa päivässä.
Liimasin uuden tyyppikilven vanhan päälle ja hurautin konttorille. Inssi kurkkasi uutta tyyppikilpeä, tarkisti kaasutarkistus todistuksen ja sähköistä riitti että mainitsin että ne on CE-merkitty. Hän etsi vähän aikaa papereista EU-tyyppihyväksyntää ja kun ei heti löytänyt, totesi että no tuossahan se on auton tyyppikilvessä, kirjoitti sen ylös ja sanoi menevän hetken kun kirjoittaa paperit kuntoon.
Kun sain rekisteröintiin oikeuttavat paperit, kirjoitin luovutusosaan uudet omistajatiedot ja sitten paperit sekä tullin nollaveropäätös konttorin virkailijalle jolta sain kilvet autoon.
Hommasta jäi hyvä maku suuhun ja seuraavan auton kanssa toimiminen onkin jo helpompaa kun tietää mitä pitää huomioida. Toivottavast tästä on myös apua muille samaa asiaa harkitseville.
Kiitos erinomaisesta selvityksestä, tämä on kuin oppikirja siitä miten tulee toimia kun auton tuo Suomeen. Se mikä tekee sen erinomaiseksi on turhien adjektiivien poisjätäminen!
Silkkaa helposti luettavaa ja omaksuttavaa tekstiä! Kiitos!
Loistava selvitys tärkeästä asiasta, kiitos! Suomalaiset matkailuautokauppiaat saattavat olla kyllä eri mieltä. On tärkeää saada tietoja/linkkejä hyvistä kauppiaista. Kertokaa muutkin kokemuksia näistä reilun kaupan nahkahousumiehistä! VP.
noin helppoa se on kun sen oivaltaa
Erinomaista! Ja hälvensi varmasti epäluuloja omatuonnista monelle.
Erinomainen kirjoitus! Ei varmaan tarvitse tuon asian tiimoilta palstaa koluta kun tämän lukee.
Mekin olemme olleet Renen tyytyväisiä asiakkaita :-) Haimme edellisen auton häneltä käytettynä ja auto oli juuri sitä, mitä pitikin. Pari kesää sitten Euroopan reissulla tuli vähän peruuteltua aidantolppaan, jonka seurauksena lohkeama muovisessa takapuskurissa. Olimme tulossa ylöspäin ja soittelimme Renelle, että oliskos aikaa katsastaa tuo vika (tulee siellä korjaaminen halvemmaksi)? Hän pyysi käymään illalla ja nähtyään ongelman aika löytyi seuraavalle päivälle. Opasti hyvän wohnmobilstellplazin ja seuraavana aamuna auton kanssa verstaalle. Homma hoitui paremmin kuin hyvin :-) Luottamus häneen on meidänkin kohdalla suuri. Mukavaa, että muutkin ovat päässeet nauttimaan Tank-Reisemobilen palveluista ja siitä kuoharista ;-)
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.