Knaussilta "sähköauto"

Esa Ojala 27.08.2021 16:58

Tuleekohan tuotantoon...

90min sähköajoa ja sen jälkeen pärähtää wankkelikone jauhamaan sähköä akuille ja sähkömoottoreille.
Saa nähä tuleeko tuosta soiva peli, vois olla ihan pätevä systeemi.

https://www.promobil.de/neuheiten/knaus-elektro-wohnmobil-caravan-salon-2021/

PS: Nyt Toivo tilausta tekemään :D

Toivo Koistinen 27.08.2021 17:52

Ehhee. Minä tehen ekotekoa, kun ajelen ne vähät vanhalla, ja sehän sevasta päästöjä pienentää, kun se seisoo yli 40 viikkoo vuuessa hiljaa ladossa.
jos minä sen vaihtasin, niin joku humanteri ostasi sen ja jatkuvalla ajolla rääkkäisi vanhusparkaa, ja savustaisi maailmaa.
Muuten transitilla on tuotannossa jakoauto, josssa kone pyörittää generaattoria, ja sähkö siirtää autoo. semmonen on hyvä systeemi, koska se polttomoottori voi käydä milla vain.
Lisäksi generaattori sähköstää koko auton.
Tp

Esa Ojala 27.08.2021 18:50

Toivo, tuo Knaussi on juurikin tuon transitin mukainen. Polttomootori pyörittää generaattoria, josta sähkö ajoon ja akkuille.

Toivo Koistinen 27.08.2021 19:19

NONNIIH Johan ne lopusa heräsi. Minnon vuoskauet hokenu jokavälissä, kun kohkaavat kaikenmaliman hypriiteistä, ja muista, että kone pyörittä generaattoria, ja sähkö siirtää autoa.
Yksinkertaista, ja sähkömoottorin portaaton iso vääntö. Ei tarvi vaihteistoja, gardaaneja, ja kun on sähkömoottori vaikka jokapyörässä, niin sehän kikkuu puuhun jos oksat kestää
Siinä on heleppo muunella sitten siihen generaattorin pyöritykseen vaikka ydinvoimala. Ninja kun ne hiekasta hilestä, ja suoloista tehyt akut lyö ihtensä läpitte, nin sehän voi olla sitte se sähköauto, kun nakkaa koneen generaattoireineen mettään, ja pistää niitä akkuja tilalle
Tuntujo että ittekkö tuommonen pittää tehhä malliksi.
Niihän minä sekottelin 90 luvun aluilla voita, ja rypsiöljyä, että tuli hyvänmakunen, ja hyvin levityvä levite ilman lisäaineita.
Johan lopussa ikmanni, ja valioki älysi saman, ja tuli inkmariinit, ja oivariinit.
Eisenpuoleen olen minä tolloillutki ihan omiksi tarpeiksi. Vuosia sitte olisin saannu etukuormaaja uuden tehdastekosen, mutta viisaana tein itte, ja maksoki joitain satasia enemmän.
Nyt olis ollu nätti rattori justiin siihen kuormaajaan sopiva myynnissä. Ettäsemmonen poika se minä.
Tp

Heimo Turunen 27.08.2021 21:54

Varmaan yleisin sarjahybridi on/ollut Opel Ampera. Auto siis liikkuu vain sähköllä jota saadaan akuista tai generaattorista. Tuo Knausin suorituskyky virran loputtua akuista taitaa olla mopoluokassa jos nyt edes liikkuu ennenkuin akuissa on riittävästi virtaa.

Esa Ojala 28.08.2021 06:54

Väittävät tuossa jutussa, että 600km menee vielä akun loputtua tankillisella.
Wankkelimoottori pyörittää generaattoria. 110km/h näyttäisi olevan huippunopeus jos oikein ymmärsin, sehän monelle karavaanarille riittää oiken hyvin...
Ihan mielenkiintoinen kampe.

Heimo Turunen 28.08.2021 08:20

Mistä tuo wankel, se ei ole lainkaan taloudellinen, on lyhytikäinen ja kallis huoltaa. Epäilen kun tiedoteessa mainittiin 4-sylinterinen moottori.

Esa Ojala 28.08.2021 09:48

Derzeit besteht der REX aus einem Dreischeiben-Rotationskolbenmotor, einem benzinbetriebenen Wankelmotor.

Tuommosta tuossa jutussa kerrottiin, liekö molttorin valintaan syynä koko, paino yms.
Joko olisivat saaneet kestämään tuossa käytössä...

Toivo Koistinen 28.08.2021 10:33

Muistelen lukeneeniijoskus taannon, että madsda tuo vaankkelin takasin käyttöön. Sillähän se oli aikanaan.
Tp

Ari Jokinen 28.08.2021 18:05

Painon kanssa tulee ongelmia . Esim Volkkarin ID4:n akku painaa 493 kg ja koko auto 2050kg.
3500 kg on muutenkin tiukka raja matkailuautolle ja omapainon yli meno vähentää myyntiä..

Esa Ojala 28.08.2021 21:05

Miten lie tuon painon kanssa. Akkuhan tuossa on pieni, 35kWh, joten akuston paino lienee jossain 200kg huiteilla...
Sitten kun dieselmoottori vaihteistoineen ym. hiluineen vaihdetaan wankkelimoottoriin ja sähkömoottoreihin niin miten päin painoero mennenee., ei välttämättä nouse paljonkaan..
Nämä siis mutu ajatuksia, en tarkemmin tiedä noita osien painoja.

Toivo Koistinen 29.08.2021 08:47

Niin. Tuo painoasiahan on olut paljon esillä, kun EU ei ole kyennyt harmonisoimaan tuota asiaa järjelliseen malliin.
Mutta asianahan tuossa on minusta se, että kun yöpyilee pois tolppasähköstä, nin sähkön riittävyydessä ei ole ongelmaa akuston kapasiteetin kanssa, ja agrekaatihan on aina mukana.
Voi jopa olla mahollista se paljon puhuttu kaasuton auto.
Tp

Pentti Mikkonen 02.09.2021 14:57

Tekniikkahan on sama kuin Mitsubishi Outlanderissa, joskin siinä on neliveto. Aivan mainio systeemi, sopii Suomen pitkille matkoille paremmin kuin täyssähköauto - kun pitää huolen siitä, että tankissa on bensaa, jota kuluu jopa alle 6 l sadalle, kaupungissa vielä vähemmän. Odotan suurella mielenkiinnolla.

Pena

Pentti Mikkonen 02.09.2021 15:19

Jäi mainitsematta, että kaupunkiajot ajamme pelkästään sähköllä, jos akuissa on puhtia. Tällöin 1,5€ sähkömaksulla ajaa kaksi henkilöä 4 reissua halvemmalla kuin yhden reissun bussilla.

Timo Haapanen 02.09.2021 16:50

Mitsussa ajetaan 2,4 litran pensakoneella, tässä Knaus e.Power Drive systeemissä ei polttomoottorilla ajeta ollenkaan vaan se on olemassa vain aggregaattina akkua lataamassa. Nyt siinä on vankelin kiertomäntämoottori mutta alkuun käyttivät litraista nelipyttyistä.

Mikä moottori lienee paras vakiokierroksilla käyvä. Toinen ajatus, voiko kone käydä auton seisoessa. Jos vankelista saadaan suunnilleen tuohon litraiseen verrattavat tehot olisi siinä n. 70-80 heppaa, kyllähän sillä akkuun virtaa menee.

''REX on kytketty pysyvästi generaattoriin, joka lataa taajuusmuuttajan akkua. Se voi myös syöttää virtaa suoraan käyttömoottoriin ja samalla ladata asunnon akun. Knausin mukaan voit leiriytyä itsenäisesti jopa viisi päivää sähköisellä Vansation -matkailuautolla - 220 voltin sähköllä aivan kuten kotona. REX koostuu tällä hetkellä kolmilevyisestä pyörivästä mäntämoottorista, bensiinikäyttöisestä Wankel-moottorista''

@timppa

Pentti Mikkonen 02.09.2021 20:30

Muutama sana selvennykseksi Mitsubishi Outlander PHEV in voimansiirrosta. Polttomoottori lataa akut, josta sekä etupyörien että takapyörien sähkömoottorit saavat virtansa. Autossa ei ole vaihteistoa, vain yksi mekaaninen ”vaihde”, joka menee automaattisesti päälle suuremmissa nopeuksissa esim. moottoritiellä ajettaessa. Tällöin auto on etuvetoinen, muuten nelivetoinen. Tätä ”vaihdetta” kuljettaja ei voi laittaa päälle, auto hoitaa homman itse. Voisi sanoa, että auto on sähköauto, ja sen kyllä ajaessa huomaa - positiivisessa mielessä.

Pentti Mikkonen 02.09.2021 20:30

Muutama sana selvennykseksi Mitsubishi Outlander PHEV in voimansiirrosta. Polttomoottori lataa akut, josta sekä etupyörien että takapyörien sähkömoottorit saavat virtansa. Autossa ei ole vaihteistoa, vain yksi mekaaninen ”vaihde”, joka menee automaattisesti päälle suuremmissa nopeuksissa esim. moottoritiellä ajettaessa. Tällöin auto on etuvetoinen, muuten nelivetoinen. Tätä ”vaihdetta” kuljettaja ei voi laittaa päälle, auto hoitaa homman itse. Voisi sanoa, että auto on sähköauto, ja sen kyllä ajaessa huomaa - positiivisessa mielessä.

Timo Haapanen 02.09.2021 21:37

Juuri näin mutta koko idea on täysin erilainen. Pensamootttori 2,4 l ja akku 13,5 kWh, e.Power Drive akku 35 kWh ja moottori 1l

Mitsua ajetaan sähköllä ja moottorilla. E.Power Drive ajetaan aina sähköllä vaikka moottori olisi käynnissä.

@timppa

Toivo Koistinen 03.09.2021 06:47

Monmutkasen olosta hommaa, että pitää kaksinkertainen voimansiirto olla, kun diisel veturit, ja laivat iankaiken on kulkeneet pelkän sähkömoottorin liikuttamana.
Kone vain lataa pyörittää generaattoria, joka niihin virran syöttää. No hieno on kaunista, ja myyvää jatkuvan talouskasvun maailmassa.
Mutta eikös tässä aloittajan autossa ole niin, että se vankel kone pyörittää generaattoria, joka virran antaa vetomoottorille, ja akkuihin, elikkä se oikea systeemi
Puuskassa vain kun akuista virta vähene lähtee kone käymään. Onkohan siinä vebastoa koneesa pakkas aamulle.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.