Kitkat vai nastarenkaat
Juha Pirhonen
07.01.2018 11:26
Kitkat vai nastarenkaat ja miksi ja mihin olosuhteisiin, kokemuksia...
http://aijaa.com/BwH4zC
muokattu: 24.3.2018 10:35
Toivo Koistinen
07.01.2018 12:38
Miettiny tuota sama monta vuotta, kun meillä vähäisen talviajelun takia höpökopissa nastat ovat enempi koriste, ja hankookit kärsivät hammaskadon heti, eli niistä on tulossa nastattomat kohtapuoleen.
Ostaakko yhdet kitkat, ja ympärivuoden ajella niillä.
Nykyään naapurin kokeilun perusteella henkilöautossa ovat kitkat jo lähes nastan veroiset, eli toimivat hyvin, ja kesäkäytössä jopa hiljaisemmat kun kesärenkaat
Sekin tauti, mitä kansa, että talvirenkaat vaihdetaan vasta sitten, kun ollaan ojassa käyty liukkaan takia syssyllä, ettei nastat kulu, kun taas keväällä nyt niin kiirettä, kunhan juhannukseen vaihtaa.
Niin sitä ei tarvi sairastaa, kun talvirenkaat ovat aina alla.
Olen sitäkin ajatelut, kun puhutaan, että tulee aika, että kitkat menettävät talvipidon, mutta kesäkäyttöön pintaa reilusti. Ostaa toiset kitkat syksyllä alle, ja ajaa kesillä loppuun entiset. Tosin on kaksien rattaiden loukussa, mutta niinhän on nastojenkin kanssa.
Tai sitten kun pito vuosien saatossa lakkaa, niin kylmästi syksyllä hylkää, ja uusii ne ainoat
Rauhallisella ajolla kitkoilla pärjää.
Mutta oikeaa vastausta ei ole, kuten siihenkään onko alde, ja vesikiertolämmitys, vai puhallin lämmitys. Onko peltikuori, vai perinteinen auto. Komressori kaappi, vai kaasu.
Toivopoika
Juha Pirhonen
07.01.2018 14:12
Taidan hankkia nastarenkaat.
Lainaus tekniikanmaailma lehdestä.
"Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos olisi käytetty nastoja. Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa -tutkimuksen ovat tehneet Juha Luoma VTT:ltä ja Mikko Malmivuo Innomikko Oy:stä.
– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma.
Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri painottaa, että nastarengas on edelleen ainoa rengas, joka pystyy tasaamaan ajo-olosuhteita, vaikka kitkataso tien pinnassa muuttuu.
Sakari Lepola
07.01.2018 20:31
Nokian Renkaat kyllä kehuu nastarenkaita kun se on heille suuri bisnes. Mutta jos minä olen kohta 30 vuotta kaikissa autoissani pärjännyt kitkoilla niin kyllä niillä pärjää kuka tahansa. Nykyautoissa on tekniikkaa vaikka miten, on abs, luistonesto, ajóvakaudenhallinta yms, miksi siis renkaat pitäisi olla 60-luvun tekniikkaa. Mitä tulee kuolemantapauksiin, niin onkohan laskettu kuinka moni kuolee vuosittain nastarenkaiden aiheuttamiin pienhiukkasiin. Olen aika varma että liikennekuolemat vähenisivät kun kaikki ajaisivat kitkarenkailla. Ei olisi sitä nastarenkaiden valheellista turvallisuuden tuntua ja kuvitelmaa että talvella voi ajaa kuten kesällä kun on nastat alla. Lisäksi onnettomuudet kesällä vähenee kun tiet eivät olisi syöty vesiurille.
Petri Ylönen
07.01.2018 21:32
vähän sama ku miettis onko elämää kuoleman jälkeen tai käyttääkö kortsua vai painaako paljaalla noin kärjistäen:)vitsi?
Raimo Hytönen
08.01.2018 01:29
Jos haluat pitoa niin nastat, jos taas lipsutella, kitkat. Itsellä kitkat - kaiken varalta - jos tulee tarvetta liikkua talvikaudella. Hyvin luistivat - en saanut autoa talvisäilytystilaan muuten kuin vauhdilla - mutta sielläpähän näillä näkymin viettää seuraavat kolme kuukautta. Nastoilla samaan tilaan pääsi niin kuin pitääkin.
P.S: Ja tupakkaan ja sen aiheuttamiin sairauksiin kuolee Suomessa noin 11 000 henkilöä vuodessa, eikä se tunnu vaivaavan ketään-
muokattu: 8.1.2018 01:34
Mauri Laukkanen
08.01.2018 08:43
Taas kerran kysytään asiaa mihin ei ole vastausta.
Eli olin kerran Ylläksellä keväällä ja minulla oli kesärenkaat ,no tuli se ns,takatalvi ja
lunta paljon.
Meillä oli tarkoitus ajaa sieltä Leville ,siis vaikka tie oli liukas siis online kaisankaljamat ja tie Ylläksetä Leville on kapeahko ja mäkiäkin on.
Mutta minä ajelin vaan,ei mitään ongelmia ,siis kysymys onkin kuinka ajaa ja mitä
nopeutta.
En usko että nastarenkaat pelastavat ihmishenkiä,kuten jo tuolla tuli ilmi,mutta
pelastus on siinä ratin pyörittäjässä .
Kun autojen nopeudet ja liikenne nopeudet ovat karanneet käsistä ja peltipoliisit
ovat taas mitä ovat,niin taitaapi olla siinä se syy liikenne kuolemiin.
Vielä muistan kun meidän nuoruudessa ei ollut talvi renkaita ja kyllä sitä aina perille
päästiin oli keli kuin keli,mutta eipä tainnut olla samanlainen kiire kuin tämänpäivän
autoilijoilla on,siis kiirre mihin,kahville TB,n huoltoasemalle?.
Asko Nousiainen
08.01.2018 10:11
Riippuu tietysti kuinka paljon ajaa ja onko pakko lähteä liikenteeseen joka aamu onhan noilla kitkoilla vielä tiellä pysynyt , ei ole huolta renkaanvaihto aikaan ....
Timo Haapanen
08.01.2018 10:42
Töissä ollessa en kitkoihin olisi suostunut mistään hinnasta, anivarhain aamulla liikkelle satojen kilometrien ajoon. Nyt kun ajoa on n. 10 000 km. vuodessa eikä pakko ole mihinkään lähteä olen siirtynyt ympärivuotisesti kitkoihin.
Naapurit ihmettelivät kun syyskuun lopulla vaihtelin nastoja pakuun ja henkilöautoon, syynä oli matka-autolla tehtävä parin kuukauden etelänmatka jonka päätteeksi on heti oltava talvirenkaat toisissa autoissa. Sama keväällä kun kevätmatkalta palaamme vapun tienoilla niin kesäkumit pitää olla alla. Nyt on pakussa kitkat enkä vaihtele muuta kuin vaimon Yariksen pienet kevyet renkaat.
Matka-autossakin on kitkat ympärivuotisesti jahka alkuperäiset kesärenkaat loppuvat. Etelästä ei pääse kotiin kesärenkailla. Saksalaisillakin on etelässä nykyään kitkoja kun Saksan säädökset ovat muuttuneet.
@timppa
Veli-Pekka Merikallio
08.01.2018 12:36
Kaikissa autoissa talvella nastarenkaat ja kesällä kesärenkaat, pelkkä elämänkokemus on opettanut, mikä toimii.
Aika simppeliä, vai mitä?
Seppo Yliniemi
08.01.2018 13:13
Ja rengasfirmat kiittää tuollaisesta elämän kokemuksesta.
Pasi Niemelä
08.01.2018 14:10
Eikös kuitenkin ole niin että talvirengas kuluu jonkin verran enemmän kuin kesärengas samoilla kilometreillä. Ja talvirengas (sekä nasta että kitka) on kalliimpi kuin kesärengas.
Näin ollen rengasfirmojen kyllä pitäisi kiittää niitä jotka ajavat vain talvirenkailla (kitkat), saavat myytyä kalliinpia renkaita ja suunnittelukulut vähenee 1/3 osaan kun ei tarvitse kehittää kuin yhtä rengasta.
Veli-Pekka Merikallio
08.01.2018 14:32
Seppo, ei ne ainakaan mua kiittele, kun ostan vain laaturenkaita ja yleensä renkaan ikä tulee vastaan ennen kulutuspintaa, siis ei ole jokavuotinen huoli ja mennään turvallisuus edellä, romua saa rahalla, terveyttä ei tahdo saada edes suurella rahalla.
Timo Haapanen
08.01.2018 16:20
Älä sano 'laaturengas' Sano ennemmin merkkirengas jonka imagon pitämiseksi maksat siitä enemmän kuin ns. normaalirenkaista. Osallistut jopa rengasliikkeen mainoskyltin teippien maksuun ja muuhunkin mainontaan.
@timppa
Toivo Koistinen
08.01.2018 16:59
Laaturengas, kas siinäpä kysymys. Nokialaiset ennen dumperin renkaina olivat se huonoin vaihtoehto.
Mutta autostahan. Mikä se sitten, kun hankookin nasta renkaista, jotka ostin aikanaan, alkoi nastat irtoamaan heti ensi talvena, ja tauti jatkuu.
Ajosa eritäin hyvät, ja pidoltaan hyvät vieläkin. Kulutuspinta uuden veroinen, että katson otanko nastat keväällä pois, ja ajan kesäisinä loppuun.
Sitten on se harkinta. Kitkat, vai vieläkö nastoihin, ja rengas sulkeisiin. Tuo asia, millä pärjää, on senverta henkilökohtainen asia, että se on itse paras kokeilla.
Minä olen molemmila ajanut, ja molemmilla pärjännyt henkilöautossa. Rengas liikeet toimitta, että kitkoila ei missään nimessä kesällä, että ne eivät kertakaikkiaan toimi, ja ovat jopa vaaralliset.
Minusta kitkat olivat hiljaiset, ja täysin hyvät.
Tosin rengasliikkeet suositavat vaihtamaan kun pinta on neljässä millissä
Toivopoika
Martti Pulkki
08.01.2018 18:16
Harri Halinen
08.01.2018 20:24
Jonkin verran paljon olen liikkunut isohkoilla h-autoilla ja maastureilla. En kuitenkaan ammattiautoilijana.
Kokemus talvista opetti että riippuen miten paljon ajetuilla ja minkä kuntoisilla teillä ajoin niin renkaat sen mukaan. Kuitenkin kitkojen paras kunto ei säily kauaa, vain muutaman tuhannen km. Jäällä ovat vanhentuneina ihan onnettomia.
Uudellamaalla pärjää turvallisesti kitkoilla jos ei pidä korkeita nopeuksia 95 % talvesta. Sitten on ne aamut/päivät jolloin ainoastaan nastat ovat ainoat oikeat saada auto myös pysähtymään kohtuumatkalla.
Kuten aiemmin kirjoitettiin kannattaa maksaa vaikka pari sataa/srj enemmän, laatutuotteista kun niiden paras ikä on pidempi ja ovat kestävämpiä. Myöskin auton merkki, paino ja vetotapa tulee huomioida. Neliveto-automaatilla liukkaalla aina nelivetopäällä jolloin voi hyödyntää moottorijarrutusta.
Isot rengasliikkeet suosittelevät hyviä laatutuotteita ja kannattaa kurkistaa lompakkoon paljonko on varaa maksaa.
Jarmo Välimäki
08.01.2018 20:47
Ostin elämäni ekat kitkat,ja halvemmalla kuin nastat. Ja sanon ettei mulla vielä näin hyviä oo ikinä ollu.Ja ei tartte huutaa autos,on hiljaiset. Eli ei ikinä enää nastoja. . JV
Matti Marttinen
09.01.2018 12:02
Kitkat nyt seitsemättä talvea eikä paluuta nastoihin.Mutta: en joudu ajelemaan metsäauto-tai mökkiteitä, siellä nastat varmaan ovat tarpeen. Toisekseen en liikenteessä myös aja kahden auton mitan päässä edellä menevästä
vaan välimatka on nopeuden mukaan . Usein on mediassa, että siellä täällä on niin ja niin monen auton ketjukolari,
niiden suurin syy on asenevamma. 10 metrin (usein allekin) turvavälillä on se ja sama mitkä renkaat on, jos alkaa tapahtua niin kolisee..
Lisään vielä, että omalla kohdallani kyse on henkilöautosta. Etuvetoisessa, pitkällä peräylityksellä olevassa matkailuautossa varmaankin nastarenkaat tarvitaan. Sen olen huomannut, että aika moni kitkoja vieroksuva ei ole koskaan niillä ajanut ! Rengasasia on yksi niistä, johon ei ole oikeaa tai väärää mielipidettä, jokainen valitsee
mieleisensä renkaat.
muokattu: 9.1.2018 15:54
Veli-Pekka Merikallio
09.01.2018 14:24
Timppa, näillä aamuilla osaan jo tehdä eron laaturenkaan ja mainosrenkaan välillä.
Ympäri maailman testataan renkaita kaikissa mahdollisissa tie- ja keliolosuhteissa, niiden objektiivisuudestahan ei toki kukaan voi mennä takuuseen, ehkäpä ne kuitenkin näyttävät kuitenkin suuntaa. Halpisrenkaisiin en sorru, siinä ei petä muita kuin itseään. Continentaliin olen luottanut matkiksessa, eikä valittamista ole ollut.
Toivo Koistinen
09.01.2018 17:35
Viimeinen talvi kitkoilla. Siinä asia, jota minä pohdiskelen oman kokemuksen perusteella.
Meillä on kestänyt kesäiset nyt viisi kesää.
Ajelin aikoinaan briggestonen kitkoilla tämän tuhannen alussa henkilöautolla viisi talvea, mutta kesken viidettä talvea menivät hiihtoliiton leipiin.
Kestivät kyllä siten kaksi kesää, ja vielä jäi pintaa. Niinettä koska meillä vähän ajetaan talvella, niin kun olen kuulut, että kitkojen kumiseos kovene vanhemmuten.
Laatunastarenkaat taas kestävät iankaiken, jos ettei nastat irtoile,
Nuo henkilöauton nastarattaat ovat olleet hyvät, jo vuosia, ja nastat pysyneet, ja toimivat hyvin, että siinä suhteessa höpöautossa semmoset kestävät pidempään kun kuski.
Siinäsitä pohtimista äijälle
Toivopoika
Jukka Ruotsalainen
24.03.2018 10:35
Yksi kokemus on saatu kitkoilla ajamisesta. Aikaisemmin meillä on aina ollut nastarenkaat. Ajoneuvon vaihdosta johtuen alla oli valmiina kitkat. Askarutti, että miten toimii.
Toimi kuten oletenkin: viikolla 11 Etelä-Suomesta kainuuseen ajo: kuiva asfaltti koko matkan ja se kuuluisa viimeinen maili on lumista pikkutietä, jossa ei ollut mitään ongelmaa.
Tämän kokemuksen perusteella, kun talviajo on yleensä maaliskuun tietämillä, niin ei näyttäisi olevan mitään tarvetta nastarenkaille.
Kyyti oli pehmeää ja hiljaista.