Kitkarenkaat
Hannu Lääveri
27.02.2024 22:39
Saisikohan teiltä kokeneemmilta karavaanareilta vinkkejä hinta-laatusuhteeltaan hyvistä kitkarenkaista? Tulisivat lähinnä käyttöön "aikaisin keväällä" - "myöhään syksyllä", ja kilometrejä ei välttämättä paljoa kerry, mutta Norjan reissut saattavat olla mahdollisia nyt myös em. käyttötavalla. Autossamme on vielä hyväkuntoiset kesärenkaat, joten välttämättä emme tarvitsisi ns. ympärivuotisia renkaita, vaihtorumba keväällä/syksyllä ei suuremmin pelota, siihen on kymmenien vuosien aikana jo tottunut.
Autossamme on kyllä talvirenkaat, mutta ne ovat pinnoitetut ja auton ikäiset (vm. 2010, auto meillä keväästä 2020), joten niistä käyttökelpoiset ovat lähinnä 15" vanteet, joille mahdolliset tulevat kitkarenkaat olisi tarkoitus asentaa.
Kiitos jo etukäteen asiantuntevista vastauksista!
Seppo Lokasaari
27.02.2024 22:54
Katsoppa tässä matkailuauto osiossa on asiasta käyty aikalailla vasta keskustelua.
Keskustelu nimeltä.
Renkailla kilometrejä?
Veli-Pekka Merikallio
28.02.2024 13:29
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/renkailla-kilometreja/
Hannu Lääveri
28.02.2024 20:27
Kiitos vastauksista, lisää mielipiteitä saa kyllä tulla.
Olen kyllä selaillut Karavaanaripalstaa päästä toiseen, mutta mitään selvää ja yksiselitteistä vastausta ei tunnu löytyvän, mikä ei kylläkään ole mikään ihme, renkaissakin pätee varmasti se, että mikä on yhdelle hyvä, toiselle se ei sitä ole.
Keskusteluissa on vilahdellut niin Michelinin Agilis Crossclimate, Nokian CR4, Continental jne. Mutta onko kukaan kuullut, tai jopa omaisi kokemusta, sellaisista rengasmerkeistä kuin Laufenn I-Fit Van LY 31 tai jenkkiläinen Cooper Weathermaster Van. Olisivat hinnaltaan kohtuullisia, märkäpidolla merkintä B, tosin Michelin Agiliksella märkäpito A, mutta misukka on varsin hintava noihin verrattuna...
Nokian CR4:llä märkäpito D, joten siltä osin se ei hirveästi houkuta. Oman hankaluutensa renkaiden valintamahdollisuuksille asettaa tuo 15" vannekoko, mutta kun rahaa ei ole rajattomasti käytössä, niin sillä pitää mennä.... Kiitos avusta, ja lisää mielipiteitä ja kannanottoja toki saa tulla, kaikki kiinnostaa!
Markku Hämäläinen
28.02.2024 20:38
Tuo on hieman hankalaa, kun meillä jokaisella pyörii yleensä kiekot alla useamman vuoden
Ominaisuudet muuttuvat ajan myötä, joten vertailupohjaa ei ole.
Kannattaa miettiä mitä renkailta haluaa, kestoa, ajettavuutta, pitoa talvella/kesällä sateessa, äänettömyyttä, hintaa, jne
Timo Haapanen
28.02.2024 21:17
Muutamia esimerkkejä joista itse valitsisin.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/hankook/ra30-vantra-st-as2/225-70-r15c-112-110s-1156080
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/kumho/portran-4s-cx11/225-70-r15c-112-110r-1259470
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/falken/euroall-season-van11/225-70-r15c-112-110r-1154565
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/gt-radial/maxmiler-allseason-2/225-70-r15c-112-110s-1612976
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/maxxis/vansmart-a-s-al2/225-70-r15c-112-110r-860236
Varsinaisissa kitkoissa ei ole paljoa valikoimaa mutta ympärivuotisista löytyy. Omien kokemuksieni mukaan keskihintaluokan renkaat ovat oikein hyviä. Töissä ollessa ajoin pakulla 2,5 miljoonaa kilsaa niin etten osallistunut rengasliikkeiden valomainosten hankintaan.
Mun käsittääkseni sun autoosi voisi laittaa 16'' vanteet.
muokattu: 28.2.2024 21:18
Hannu Lääveri
29.02.2024 20:23
Kiitos taas lisäinformaatiosta! Timon linkkaama GT Radial herätti kiinnostusta paitsi hinnallaan, myös arvoillaan jotka ovat yhtä hyvät kuin Michelin CrossClimate Campingissa! Menee väkisinkin harkintaan... Eikä tuo Falkenkaan hullumpi ole, pintakuvio vähän rouheahko talvirengastyyppinen.
Kyllä tuohon Ducato/Knaus - kulkimeen varmaan voisi 16" vanteet laittaa, mut Torilta löytämistäni vanteista mikään ei sovi autoomme, taulukkojen (ja vähän epävarman mittauksen) mukaan autossamme on pulttijako 5 x 118, kun kaikissa myynnissä olevissa vanteissa se on 5 x 130. Joten 15-tuumaiset renkaat edelleen hakusessa....
Timo Haapanen
01.03.2024 14:37
Ei kuustoistasia ole tainnut Torille asti ehtiä mutta 5X118-16 on vaihtoehtoinen vannekoko uudempiin Ducatoihin. Se 5x130 on vanhaan Maxiin.
Ari Kuusisto
01.03.2024 15:44
Tässä on 16 tuumaiset jos ET-50 on kohdallaan keskireikä 71.1. Ovat kyllä opelixin vanteet.
Renkaiden kantavuus ei riitä.
https://renkaat.copart.fi/product/784814/?lang=fi
Tietääkö Haapanen onko vanhemmat Opel Vivarot sukua Ducatolle ,kun uudet Opelit ovat hyvinkin läheistä sukua.
Hannu Lääveri
02.03.2024 15:34
Taas vähän kitkoista, ja vanteista. Timo tuolla edellä sanoi, ettei ole osallistunut rengasliikkeiden valomainosten hankintaan :-) Samaa haluaisin itsekin toteuttaa, mutta mutta... Michelin näyttäisi olevan ainoa merkki, jolta löytyy m-autoon varsinaisesti tarkoitettu malli merkinnällä "Camping", joka tarkoittaa rengaskauppiaani mukaan (yksityinen myyjä, ei kuulu mihinkään ketjuun) sitä, että renkaan sivut on vahvistettu, jolloin sivuttaishuojunta tuulessa ja urissa/ohjausliikkeissä on vähäisempää kuin ilman merkintää olevilla, pääosin pakettiautokäyttöön tarkoitetuilla renkailla, vaikka niissä kantavuus muuten hyvin riittäisi. Koska renkaat ovat käytännössä tärkein ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen vaikuttava tekijä, mielläni ostaisin laadukkaat renkaat vähistä ajokilometreistä huolimatta, vaikka ne sitten olisivat vähän kalliimmatkin. Enkä tarkoita, että GT-Radial, Maxxis ja vastaavat olisivat huonoja renkaita, ne vain ovat itselleni outoja merkkejä, eikä niistä tunnu kokemusta löytyvän suuremmin muiltakaan.
Vanteista sen verran, että yritän vielä saada olemassa olevat 15" vanteeni käyttöön, siinä taka-ajatuksena se, että automme alla nyt olevat renkaat (leima vuosi -19) vanhenevat sekä kuluvat muutaman vuoden sisällä vaihtokuntoon, ja jos nyt ostan 15" ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut renkaat, voin sitten ottaa ne myös kesäkäyttöön, koska kesäpyörissä on 15" aluvanteet. Sitä kautta esim. Michelinien kallis hinta tulisi paremmin hyödynnettyä.....
Timo Haapanen
02.03.2024 16:39
''Tässä on 16 tuumaiset jos ET-50 on kohdallaan keskireikä 71.1. Ovat kyllä opelixin vanteet''
Ei millään käy ET 50, Ducatossa ET on 68. Levitys olisi 36 mm.
Jos rengas on 215/70-15'' kantavuus on 1030 kg. Tälläinen voi tarvita kaiken lisävahvistuksen koska ollaan taydessä kuormassa. Koko 225/70-16 kantaa 1450 kg. Siinä ei lisävahvistuksia tarvita.
Petteri Haverinen
02.03.2024 16:57
Hannu LääveriTaas vähän kitkoista, ja vanteista. Timo tuolla edellä sanoi, ettei ole osallistunut rengasliikkeiden valomainosten hankintaan :-) Samaa haluaisin itsekin toteuttaa, mutta mutta... Michelin näyttäisi olevan ainoa merkki, jolta löytyy m-autoon varsinaisesti tarkoitettu malli merkinnällä "Camping", joka tarkoittaa rengaskauppiaani mukaan (yksityinen myyjä, ei kuulu mihinkään ketjuun) sitä, että renkaan sivut on vahvistettu, jolloin sivuttaishuojunta tuulessa ja urissa/ohjausliikkeissä on vähäisempää kuin ilman merkintää olevilla, pääosin pakettiautokäyttöön tarkoitetuilla renkailla, vaikka niissä kantavuus muuten hyvin riittäisi. Koska renkaat ovat käytännössä tärkein ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen vaikuttava tekijä, mielläni ostaisin laadukkaat renkaat vähistä ajokilometreistä huolimatta, vaikka ne sitten olisivat vähän kalliimmatkin. Enkä tarkoita, että GT-Radial, Maxxis ja vastaavat olisivat huonoja renkaita, ne vain ovat itselleni outoja merkkejä, eikä niistä tunnu kokemusta löytyvän suuremmin muiltakaan.
Vanteista sen verran, että yritän vielä saada olemassa olevat 15" vanteeni käyttöön, siinä taka-ajatuksena se, että automme alla nyt olevat renkaat (leima vuosi -19) vanhenevat sekä kuluvat muutaman vuoden sisällä vaihtokuntoon, ja jos nyt ostan 15" ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut renkaat, voin sitten ottaa ne myös kesäkäyttöön, koska kesäpyörissä on 15" aluvanteet. Sitä kautta esim. Michelinien kallis hinta tulisi paremmin hyödynnettyä.....
Contimental merkiltä löytyy camper all seasonin rengas ja hiemam Micheliniä halvempi ja saanut yhtä hyvät arvostelut. Ostin viime syksynä Contin sarjan matkavehkeeseen ja erittäin tyytyväinen olen ostokseen!
Hannu Lääveri
03.03.2024 13:34
Tuolla yllä Timo huomasi asian joka itseltäni meni ohi, eli Ducaton ET on tosiaan 68, joten ET50 ei käy, enkä nyt ole vanteita vaihtamassa, tuohon 15" vanteeseen löytyy kyllä renkaita, mut Camping-renkaita vain Micheliniltä ja Continentalilta, kuten Petteri kertoi, kiitos siitä, itse en tuota huomannut.
Continentalilta tosin löytyy vain 215/70 R15 -koko, jonka kantavuusluokka on 109 (eli 1030kg), mikä nippa nappa riittäisi, kun Trafin tiedoissa automme max taka-akselimassa on 2000 kg. Ja 1001Renkaat - sivuston mukaan Contit ja Misukat (siis camping-renkaat) ovat tällä hetkellä parin euron tarkkuudella samanhintaiset, ja samassa "hintakasassa" on Michelinin 225/70 R15C - rengas, jonka kantavuusluokka on 112 eli 1120 kg, joka antaisi vähän enemmän pelivaraa mahdollista ylikuormaa silmällä pitäen.
Tää nyt huolestuttavasti näyttäisi johtavan tiettyyn suuntaan.....
Timo Haapanen
03.03.2024 18:08
Silloin kun mulla oli auto 15 tuumaisilla ostin siihen heti ekassa renkaanvaihdossa 225/70-15 gummit. Paljon tukevammat ja jo vähän näyttävätkin renkaalta matka-auton alla.
Markku Hämäläinen
03.03.2024 19:37
Minulla on ihan vakio Michelin Crosscimate 225/70-15 renkaat
Hiljaiset ovat eivätkä pauku saumoissa.
Tosin autossa on pieni peränylitys, joten en ole kokenut tarvetta jäykemmille renkaille.
Lauhtuvassa kelissä jäisellä tiellä ovat liukkaat, mutta kyllä nastarenkaatkin kahisi vieressä luisussa kun ajoin liikenneympyrään.
Alkuperäiset oli 215/70-15, mutta aina ole sen jälkeen käyttänyt tuota isompaa kokoa
Hannu Lääveri
03.03.2024 21:09
Kun ostimme tämän auton toukokuun lopulla -20, siinä alla oli lähes ajamattomat Michelin Agilis Camping - renkaat, taitavat olla vielä M+S - merkinnällä varustetut, valmistusleima 0919, joten ei ole ollut aihetta vielä vaihtaa kesärenkaita. Nyt kuitenkin on aikomus hankkia talvi (=ympärivuotiset) renkaat, ja näyttäis siltä, että koska autossamme on aika pitkä peränylitys, vähän yli 2 metriä, niin viisainta lienee hankkia ne Camping - renkaat, ja koska 15- tuumaisille ei 225/70 profiililla ole muita kuin Michelin, niin eiköhän se ole siinä, hinnasta huolimatta....
Heikki Ikonen
03.03.2024 23:32
Pientä jalottelua näin alaku vuojesta.
Perjantai -1' liki koko päivän satoi vettä 750km. Henkilö autoja oli 3 laitettu parkkiin palteen päälle - visiin pitivät liukasta ;) Rovaniemen pohjos puolella ja Puolangan huudeilla.
Sunnuntaina sama 750 km takasi +0' / -4' vettä tihuutti koko päivän. Ei ojaan ajoja näkyny.
Renkaat 215 65 16 Continental FourSeason2 ympäri vuotisella kuviolla. Marssi nopeus mitä rajoitukset sallii max 88 kmh.
Kahta en vaiha, rengas merkkiä ja takaveto paripyörä autoa. Mulla on neljän vuojen ajan kalusto.
Nyt täällä lapin puskassa muutama yö, turvallisessa seurassa ;) sitten vasta kotia.
(oli muuten het usseita, sanosimpa että monta, raskaita lavetteja tienpäällä Oulujoen pohjos puolella). Pojat harjoittelee meän kairoissa - isosti, hyvä niin. ;) H
Timo Haapanen
04.03.2024 09:28
Töissä ollessa ajoin 25 vuoden aikana n. 2,5 miljoonaa kilsaa pakettiautoilla. Ajoin siis tuon ajanjakson jokaisen 300 kuukauden aikana sen verran kun keskivertovaanari ajaa vuodessa. Renkaita kului n. 100 kpl.
Renkaat ostin aina kaksi kerrallaan, niitä ei ristiin ehditty vaihdella. Kaikki renkaat olivat keskihintaluokan gummeja mitä merkkiä sattui milloinkin.
Renkaiden eroja huomasi oikeastaan vain ensimmäisen ajopäivän aikana siten että jossain merkissä oli joustavampi tai jäykempi runko ja ohjaus tuntui joko hitaamalta tai äkkinäisemmältä, seuraavana päivänä oli jo tottunut erilaiseen tuntumaan.
Muuttunut tuntuma ei ole parempi tai huonompi, se vain on erilainen.
Jokainen rengas muuttuu lopussa äänekkäämäksi ja siten uusi on olevinaan oikein äänetön, mitä se merkistä riippumatta onkin.
Varsinaisia rengasrikkoja en muista ensimmäistäkään, hidasta vuotamista naulojen tms. vuoksi tapahtui aina toisinaan. Ojassa en ollut koskaan, kaksi pientä huolimattomuudesta johtuvaa peräänajoa ajoin kaupunkiliikenteessä.
Näiden kokemusten perusteella pysyttelen edelleen keskihintaluokan renkaissa. Merkillä ei niin valiä.
En keksi minkäänlaista syytä hankkia jotain muuta.
Hannu Lääveri
04.03.2024 19:15
Jos meilläkin olisi takavetoauto paripyörillä, niin voisin hyvinkin olla samoissa mietteissä kuin Heikki, mutta kun on etuveto, ei paripyöriä ja takaylitystä yli 2 metriä, niin oikeastaan pakko hankkia sivuista jäykennetyt ei Camping-renkaat. Nykyisillä, Michelinin 215/70 R15 Agilis Camping - renkailla auton peräpää tuntuu heijaavalta jos tekee nopeahkoja ohjausliikkeitä esim. ohitukseen lähtiessä, varsinkin jos on tyypillinen suomalainen urainen, 2-kaistainen tie. Siispä toivon, että Timon kertoma auton vakautuminen 225-renkaisiin vaihdettaessa tapahtuisi myös minulla, koska tilaus on nyt sisällä Michelinin 225/70 R15C CrossClimate Camping - renkaista.
Kiitos kaikille neuvoja, kokemuksia ja vinkkejä antaneille, ja hyvää tulevaa karavaanarikesää! Morjenstetaan kun kohdataan!
Arto Friman
05.03.2024 11:27
Mulla on ollut molempia ja kyllä Conti vie ja Misukka vikisee ja ihan kunnolla ainakin integroidussa missä äänet korostuu peltinokkaiseen verrattuna.
Markku Hämäläinen
05.03.2024 20:00
Arto FrimanMulla on ollut molempia ja kyllä Conti vie ja Misukka vikisee ja ihan kunnolla ainakin integroidussa missä äänet korostuu peltinokkaiseen verrattuna.
Onko sinulla kokemusta Misukan Crossclimate kiekoista?
Ne ovat oman kokemukseni mukaan huomattavasti hiljaisemmat kun Hankookit, jotka pitäisi ilmoituksen mukaan olla hiljaisemmat
Vesa Hakala
05.03.2024 21:02
Tästä heijaaviin Ducatoihin helpotusta.
https://www.vallilantakomo.fi/verkkokauppa/takaiskunvaimennin-sv-209022-fiat-ducato-x230-x244-x250/p/401209022/#description
Itselle vaihdoin ja voin suositella.
Arto Friman
07.03.2024 08:16
Niistä ei ole kun oli camperit mutta Hankoogeista on ja minä vaihdoin ne kesken kesän pois kun en viitsinyt kuunnella sitä ulinaa.
Timo Haapanen
08.03.2024 15:34
Mittailin eturenkaina olevia Falkenin ympärivuotisia ja koska näytti siltä että nyt tulevan kevätreissun jälkeen niillä pääsee enää kesän täällä kotona. Sen näkee sitten, kuudessa millissä ollaan nyt, yhdeksästä aloitettiin. Pettymys on niiden kuluminen jos tuota tahtia mennään loppuun asti.
Nyt poikkesin linjasta, kokeillaan kuvan mukaisella pinnalla olevia. Märkäpito A. Merkkiä en kerro kuin vuoden kuluttua.
Seppo Suomi
08.03.2024 19:27
Tulin uteliaaksi.
Kovin ovat Sailunin näköisiä
Arto Friman
08.03.2024 22:39
Heikki Ikonen
09.03.2024 05:00
Veli-Pekka Merikallio
09.03.2024 17:23
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/sailun/commercio-4seasons/205-75-r16c-113-111r-1220296
Hannu Lääveri
17.03.2024 18:47
No niin, sitten ovat uudet CrossClimate Campingit alla, ja heti viime yönä lykkäsi lunta kinoksiin sen verran, että koeajo siirtyy eteenpäin.
Nyt kuitenkin olen raapinut taas päätä (ja poistanut tikkuja kynsien alta....) näiden pyörien takia, koska ne ovat peltivanteilla, ja 225/70 R15 kokoa, kesäpyörät 215 - leveät. Noiden peltivanteiden kiristysmomenttiin löysin avun vanhasta ketjusta tällä palstalla, mutta rengaspaineet askarruttavat. Kesäpyörissä on ohje ollut 5kp edessä ja 5,5kp takana, ja nämä arvot löytyvät myös Ducaton ohjekirjasta (saksankielinen...) Mut tälle 225 - leveälle ohjekirjassa lukee jotenkin niin, että 225/70 R15 Winter und camping tai jotain sinne päin, arvoiksi 4,3 eteen ja 4,75 taakse. Tuntuvat edellä oleviin arvoihin verrattuna hiukan matalilta, varsinkin kun yleisesti neuvotaan talvirenkaisiin laittamaan muutama kymmenys enemmän painetta kuin kesärenkaisiin. Tietysti tuo mukavuutta toisi, mutta mutta...
Onko teillä kokeneemmilla karavaanareilla paremmin kokemusta ja tietoa tästä rengaspaineasiasta?
Markku Hämäläinen
17.03.2024 21:50
Minulla on noissa Misukoissa edessä 4,3 ja takana 4,8 bar
Mielestäni se on ok
Hannu Lääveri
21.03.2024 00:12
Vielä kerran renkaista... Nyt on ensimmäinen koeajo tehty noilla Michelinin renkailla, ja pakko sanoa että tuntuivat aika hyviltä! Auto oli tosi hyvä ajettava, eikä melukaan ollut ainakaan kovempi kuin kesämisukoilla.
Rengaspaineina käytin edessä 4,8 ja takana 5, ja auto tuntui ottavan kuopat ja töyssyt melko pehmeästi. Kysyin asiaa jopa Michelinin asiakaspalvelusta, ja sieltä annettiin ETRTO:n suositus joka koskee näillä renkailla matkailuautoja joissa on takana yksi akseli eikä paripyöriä: että edessä autonvalmistajan suosittelema, ja takana 5,5. Katsoin Googlesta, että tuo ETRTO on renkaiden koon merkintätavoissa ISO-standardi.
Nyt vielä kokeilen muita rengaspaineita, ja sitten matkaan!
Hyvää kevättä kaikille, ja kiitos osallistumisesta ja neuvoista!