Moottorilämmittimen kytkentä

ALA-LOUVESNIEMI TAPANI 18.08.2013 11:36

Ihmetyttää, miksi aina moottorilämmittimelle laitetaan erillinen pistorasia auton nokalle. Aautoissahan on jo oma sähköjärjestelmä. Miksi sitä ei liitetä siihen? Silloin voisi auton sisällä kytkeä moottorin lmpenemään joko manuaalisesti tai ajastimella. Jatkojohtoja ja haaroituksia ei saisi käyttää, mutta miten kytket moottorilämmittimen muuten. Ainut laillinen keinoko on katkaista autosta sähkö asuntotilasta moottorilämmityksen ajaksi.

ESKOLA PENTTI 18.08.2013 13:33

Hyvä ja toimiva ratkaisu on Eberi tai Webasto, ei ole riippuvainen verkosta! Ei tarvitse erillisiä pistokkeita ja jatkojohtoja. Voi kytkeä päälle vaikkapa ajastimella, niin on biili lähtövalmis aamukaffen jälkeen ja ohjaamo mukavan lämmin/ikkunat sulat. Mitä voi karavaanari enempää toivoa?

Nim.merkki "kokemusta on 15:sta vuoden ajalta"

TOIVONEN MARTTI 18.08.2013 15:50

Harva kai vaan on tullut ajatelleeksi että sen voisi noinkin tehdä, Vakioratkaisu on sama mikä tavallisessa paketti- tai henkilöautossa, pistoke nokalle ja sillä selvä. Mutta ei kai sen ole pakko tuolla lailla olla, sähkäri voisi kai aivan yhtä hyvin vetää johdon sähkön sisäänottorasiasta. Se pitäisi varmaan tehdä oman sulakkeen kautta jos kiskossa on tilaa. Hiukan vaivalloisempi asennus voisi olla kun pitäisi vetää johdot rakenteiden kautta.

Mun autossa verkkovirta otetaan sisään vaatekomerossa olevan sulakeboksin kautta. Siitä olisi varmaan paras mennä lattian läpi suojaputkessa ja jatkaa suojapuotkessa lattian alla konehuoneeseen asti.
Miksipä ei? mot

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.08.2013 15:51

Kyllä minä laitoin edellisessä autossa lohkolämmittimen pistokkeen sisälle ohjaamoon josta se oli helppo kytkeä asunto-osan pistorasiaan. Joku on joskus väittänyt tapaa laittomaksi, en tosin ymmärrä miksi, kun panssaroitu kaapeli tulee rintapellin läpi, samoin kuin lohkolämmittimeen yhdistetyssä pistorasiassa. Kun oli tarve lämmittää moottori niin eikun johto kiinni ja samalla latautuivat myös akut. Talvella kun oli majoittuneena ei tarvinnut lähteä ulos laittamaan moottoria lämpeämään ja katkaista samalla asunto-osasta 230V sähkö, jakoja kun ei saa käyttää ja yleensä tolassa ei ollut tilaa kahdelle johdolle. Nykyisessä autossa on Webasto johon olen tyytyväinen.

IPATTI VEIKKO 18.08.2013 15:59

Olen itse toteuttanut em asian kahdessa autossa. Systeemi on laillinen kun vaan kaikki läpiviennit on tehty asian mukaisesti. Aino huono puoli on seettä kaluston vikavirtakytkin voi rajoittaa käytettävissä olevan tehon.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.08.2013 16:11

Ei se syyllinen ole vikavirtasuoja jos lohkolämmitin on kunnossa, vaan sulakkeen koko. Tosin nuo lohkolämmittimet ovat niin pienitehosia jos ei käytä sähkölevyä, tms. samaan aikaan niin sulakekin kestää.

HELIN JUHA 18.08.2013 19:41

Turha sitä pistoketta on auton ulkopuolelle asentaa. Meillä tuo pistoke on ohjaamossa apumiehen penkin takana. Lämppärin piuha vaan auton sisällä kiinni ja defa saa virtaa. Lisäksi kun on kiinteästi asennettu aggregaatti niin saadaan moottori lämpenemään puskaparkissakin.

LUOTO KARI 18.08.2013 19:47

Meillä samoin lohkolämmittimen pistoke ohjaamossa, kojelaudassa ratin vasemmalla puolella. Näin pyysin caravanliikkeessä taannoin sen asentamaan ja he työtä käskettyä. Erittäin toimiva ratkaisu.

KARJALAINEN ALPO 18.08.2013 20:05

Pentille sanoisin, että Eberi ei ainakaan ole toimiva kampe Suomen oloihin. Eli ei toimi pakkasella, jolloin sen pitäisi toimia. Kokemusta on, enkä sitä laita toista kertaa. Hyvin ohuet polttoaineputket, kovalla pakkasella jäykkä dieseli ei kulje ja kun automaatti yrittää lämmitystä päälle niin akku tyhjenee. Webastosta ei ole kokemusta, mutta olen siitä kuullut vain pelkää hyvää.

KAAKKOLAHTI TOIVO 18.08.2013 20:16

Molemmat käytössä Eberi ja Webasto .helpot käyttää.Ajo matkaa kyllä täytyy olla,et akut kirkiää lataua.Ei ongelmia ainakaan vielä ???

ESKOLA PENTTI 18.08.2013 20:17

Olet varmaan aivan oikeassa, Alpo. Oli virhe lähteä mitään tiettyä mallia suosittelemaan, turpiinhan siitä tulee.

Jos luit kirjoitukseni, niin 15 vuotta on sama laite (Eberi 5D kw) pyörinyt, samassa autossa. Teen siihen huollon 3..5 vuoden välein, vähän muistin mukaan.

Elämä on!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.08.2013 10:46

"Hyvin ohuet polttoaineputket, kovalla pakkasella jäykkä dieseli ei kulje ja kun automaatti yrittää lämmitystä päälle niin akku tyhjenee."

Tun vaivan tunnistaneena olen käyttänyt Webastoa myös lämpöisellä kelillä kun olen saanut talvilaatua tankkiin. Ongelma voi tulla jos viimeksi on käytetty kesälaadulla ja seuraavan kerran onkin jo pakkaaskeli

ALA-LOUVESNIEMI TAPANI 19.08.2013 13:17

No huomaan ainakin, etten ole ainut asiaa miettinyt. Ajatuksissa on ollut kyllä myös nuo dieselkäyttöiset lämmittimet ja / tai lämmönvaihdin, kun nykyisessä on vesikiertoinen lämmitys. Yhdessä olis ehkä hyvä, mutta tulis aika paljon maksamaan. Auttaisihan tuo lämmönvaihdinkin saamaan auton käyntiin, jos on yövytty jossakin maasähkön ulottumattomissa.

IPATTI VEIKKO 19.08.2013 15:51

Eiköhän suurin syy Eberin/Wepaston toimimattomuuteen ole se, että kun akussa ei ole virtaa, niin ei tietenkään laittee pelaa. Laita vaikka lohkolämmittin ja siihen laturi, joka pitääm akun timmissä. Luultavasti tuollaisen akunlaturin voi laittaa erikseenkin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.