Rengasmelu

KESKI-KORPELA HANNELE 15.08.2013 13:26

Onko kenelläkään mielipiteitä tai jopa kokemuksia rautajousien vaihtamisesta ilmajousiin , vaikuttaako rengasääniin. Tuleeko äänet johtumalla ripustuksia pitkin vai ilmassa pyöräkoteloiden kautta? Matkakulkimessa on kovat paineet renkaissa ja vähemmän kumieristystä tukivarsissa. Vaimon tunnuksilla Heikki

JANHONEN MATTI 15.08.2013 16:43

Valtaosin ääniaaltoina. Suurin vaikutus melun pienentämiseksi on saavutettavissa valitsemalla vähämeluinen rengas. Tämä on myös halvin tapa alentaa melua kun se ei vaadi rakenteiden muutamista. Renkaissa joista toinen on melutasoltaan on 73 dB ja toinen 70 dB on hyvin suuri ero melun suhteen.

ASIKAINEN MATTI 15.08.2013 16:48

Jousituksen muuttamisesta en tiedä, mutta kun ostin uuden rengaskerran, niin otin 225/70R15 kokoiset renkaat entisten 215/70R15 campereiden tilalle. Näillä renkailla paineet ovat e 4,1/ t 4,5 bar ja äänet vaimeni. Rauhallisella ajotavalla en ole huomannut mitään heikennystä ajotuntumaan. Sitäpaitsi nyt uskaltaa lähteä sorateillekin pelkäämättä auton hajoamista. Renkaat ovat muuten Hankook Vantra ja niissä on merkintä M+S, mutta kesärenkaiksi niitä Suomessa myydään. Kulumisestä tiedän vasta parin vuoden kuluttua.

LINDBLOM ALF 15.08.2013 23:24

Pääsääntöisesti voi sanoa, että uudet renkaat ovat hiljaisia, melu sitten kasvaa ajan myötä. Renkaiden ominaiäänenvoimakkuus pitäisi verrata samanikäisillä ja yhtäpaljon kuluneilla renkailla. Tämä on kokemuksen myötä syntynyt mutu-tietoa :)

TIENHAARA ERKKI 16.08.2013 07:43

Pyöräholvien eristäminen, joko sisäpuolelta äänieritematolla, asentamalla sisäloka suojat. Sinänsä akselistoista johtuvien äänien eristäminen on vaikeaa, koska suun nittelu on rakenteen valinnut, eikä jousituksen toteutus välttämättä vaikuta äänimaa ilmaan, koska akselit ovat jokatapauksessa korissa/rungossa kiinni tukitangoilla tukivarsilla.

HAAPANEN TIMO 16.08.2013 16:37

Alfin kommenttiin. Näin on, ja tästä seuraa se, että kun on hankittu uudet renkaat ylistetään ne maailman hiljaisimmiksi niiden loppuunkuluneiden jyrinän jälkeen.

@timppa

VALTONEN MARTTI 16.08.2013 20:45

Muutama vuosi sitten hankin veturiini Nokian Hakka i 3 renkaat. Venäjällä valmistetut. Olen ollut tyytyväinen, etenkin hintaan. Ajomääräkin on ollut minulle tyypillisesti n. 42000 km nyt kun niissä 3 mm pintaa jäljellä. Mutta se melu, se on todellakin lisääntynyt ihan hyppäyksenomaisesti. Mielestäni on luonnollista kun pinta ohenee, melu lisääntyy. Etenkin kaikki asfaltin poikkisaumat ja pikkukuopat kolauttelee.

Ensi kesänä sitten uudet katseltava alle.

KESKI-KORPELA HANNELE 17.08.2013 21:04

Lokarit lisä-äänenvaimennettuna edessä ja huopavuoraus takaholveissa, raitisilma-aukko muutettu ja ääniloukut lattian ylä- ja alapuolella. Silti rengasäänet kiusaa,oli muuten raitisilma-aukot porrasmontussa tukittu " viisaasti" villalla jo edellisen omistajan toimesta. Kumin merkityksestä esimerkki, laskettuun ja kova-alustaiseen "urheiluautoon" lisätty kumilevy iskarien ja rungon väliin vaimensi esim. kaivonkansien kolahduksen lähes kokonaan. Kaliimmissa henkilöautoissa on apurungot ja kumia joka välissä, sillä osaltaan saadaan hiljaisuutta,ducatossa takana rauta rauta vasten,työkalu kun alunperin on.

Vaimon tunnuksilla Heikki

VALTONEN MARTTI 17.08.2013 22:56

Niinhän joku Japanilaisen autotehtaan edustaja jossain autonäyttelyssä sanoi että Suomeen olisi suunniteltava kokonaan erilaiset alustarakenteet jos haluttaisiin rengasmeluttomia autoja. Onko meillä niin erilaiset (lue: kurjat) tiepäällysteet kuin muualla ?

PS. oli se fiksua kun ne betonitiehankkeet aikoinaan lopetettiin. Tuli sitäkin lystiä ihan tarpeeksi ajettua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.