- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ducato 2.3 multijet -07 polttoainesuodattimen vaihto
Ducato 2.3 multijet -07 polttoainesuodattimen vaihto
Suodattimen vaihdosta on aikaisempikin keskustelu, mutta vuosimallista -07 eteenpäin on tullut joitakin muutoksia. Tein ko. vaihtotyön itse. Heräte lähti siitä, kun käytin autoa aurauskulmien säädössä ja samalla pyysin vaihtamaan polttoainesuodattimen. Aurauskulmat tuli säädettyä toivottavasti asianmukaisesti. Seurasin asentajan työtä lasin takaa ja kun olisi pitänyt vaihtaa tuo suodatin, niin ensin ihmettelivät jonkin aikaa toisen asentajan kanssa tuota suodatinkoteloa. Sitten molemmat yrittivät vääntää käsin suodatinkotelon kantta auki siinä onnistumatta. Hetken päästä toivat avaimet ja kuulemma auto oli kunnossa. Kyselin suodattimesta ja vastaus oli: ei saatu vaihdettua, kun oli niin tiukalla???
No tulin kotiin ja suivaantuneena avasin konepellin ja tutkin tilannetta. En siis ole alan miehiä enkä koskaan ennen ole ko toimenpidettä tehnyt.
Aloitin kokeilemalla saanko liittimet irti. -Ylin lämpötilaanturi lähti ilman kummempia ongelmia samoin
alimmainen veden tunnnistusanturi. seuraavaksi polttoaineen tulo ja lähtöliittimet (2 liitintä). Molemmat helposti irti hiukan samaan tapaan, kuin ilmaletkun pikakiinnitysTässä uudemmassa (-07 alkaen) tuo suodattimen kotelo on moottorin takaseinässä kiinni telineessä ja lähtee irti nostamalla ylöspäin. Toistaiseksi siis en tarvinnut työkaluja ja tuo kotelo elementteineen oli irti autosta -> aikaa kulunut runsaat 5 minuuttia. Jonkin verran valui polttoainetta joten muutama räsy suojana oli ihan aihellisia.
Vein koko asetelman autotalliin, valutin aukoista polttoaineen ulos ja kiinnitin varovaisesti ruuvipenkkiin. Suojaksi räsyjä, ettei tullut ruuvipenkistä jälkiä. Otin lujan oteen kannesta kahdella kädellä ja kansihan irtosi kohtalaisen helposti. Joskus hillopurkkien kanssa olen joutunut paljon kovemmalle.
Nyt siis suodatin oli ulkona kotelosta ja se lähti irti kannesta vetämällä. Putsasin kotelon sisä ja ulkopuolelta ja otin kannen ja kotelon välisen tiivisteen irti. Aikaa tähän mennessä kulunut n 15 minuuttia. Koska en ollut osannut varautua, että pääsisin ylipäätään tähän vasiheeseen, ei minulla tietenkään ollut uutta suodatinta.
Siis suodattimen ostoon lähimpään varaosaliikkeeseen. Suodatin löytyi hyllystä ja olipa paketissa myös uusi tiiviste tuohon kotelon kanteen. Hinta suodattimelle + tiivisteelle oli 25 euroa. Tämä vaihe kesti projektissa pisimpään n. 30 minuuttia. Olisi mennyt nopeammin, mutta matka taittui sattuneesta syystä polkupyörällä.
Loppu olikin helppoa kuin heinänteko. Uusi suodatinelementti kiinni kanteen ja suodatin kannen kanssa koteloon. Tässä vaiheessa oli hyvä muistaa kuinkapäin kansi oli ennen irroitusta. Sitten kannen kiristys pannalla. Tämän tein käsin. Ohjeen mukaan panta pitää kiristää n 30 newtonin kireyteen. eli kohtuullisen kireälle, miten nyt käsipelillä onnistui.
Kiinnitys autoon oli yllättävän helppoa päinvastaisessa järjestyksessä: kotelo telineeseen ja liittimet kiinni. Tuolla aiemmassa ohjeessa taisi joku suositella, että kotelo täytettäisiin ennen takaisinlaittoa puhtaalla polttoaineella. Itse en sitä tehnyt.
Sitten testaus. Virrat päälle, n 15 sekkaa ja starttaus. Kone lähti ongelmitta käyntiin ja kävi tasaisesti. Tarkastin koneen käydessä, että ei ollut polttoainevuotoja ja sitten koeajolle. Koeajon jälkeen vielä tarkastus, ettei edelleenkään vuotoja.Suositus on myös, että akun miinus kaapeli pitäisi irroittaa toimenpiteen ajaksi. Tässä kohtaa myös oikaisin enkä sitä tehnyt.
Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus. Aikaa meni n. tunti ja siihen sisältyi tuo ostosreissu ja koeajo. Tämän jälkeen jäin vielä enemmän ihmettelemään, ettei liike joka mainostaa osaavansa huoltaa kaikki merkit pystynyt ko. toimenpidettä tekemään. Nyt eivät laskuttaneetkaan, mutta mitenköhän olisi ollut, jos en olisi seurannut ikkunasta....
Kuvauksesta päätellen suodin on samalainen kuin edellisessä mallissa. Kuulema tarvikesuotimen tiivisteet ovat kovemmat kun alkuperäsen jolloin syntyy helposti vuotoa. Oliko tuo varaosaliikkeestä hakemasi samalainen kuin alkuperäinen eli vessapaperirullaa muistuttava? Sellainen se kuulema kuuluu olla ollakseen kyllin tarkkaan suodattava.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2013 klo 15:54:57 Hommasin itselleni sellaisen remmillä olevan öljynsuodattimenvaihtotyökalun, jos joutuu reissussa vaihatamaan suotimen. Pidä aina varalla PA-suodinta jos joskus sattuu saamaan vaikkapa vettä naftan joukossa.
Vanha suodatin oli ilmeisesti alkuperäinen. Ennen vaihtoa oli kotelossa jonkin verran vuotoa. Vaihdon jälkeen vuotoa ei ollut yhtään. Täytyypä seurata tilannetta. Uuden suodattimen merkki on Hengst ja tuotenumero E83KP D140. Myydään myös Bosch 1457070001 Fuel-Filter Element -nimellä http://www.amazon.co.uk/Bosch-1457070001-Fuel-Filter-Element/dp/B00BHGG744
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2013 klo 16:38:14 Niin lisäys tähän, että ko. huoltoliike olisi hakenut suodattimen paikallisesta varaosaliikkeestä. Todennäköisesti tarvikevaraosana.
Tuon näköisestä suotimesta (ostettu Motonetistä) sain moitteet omalta huoltomieheltäni, ei ole kuulema kyllin tiuha.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2013 klo 17:14:14 Pitäsi olla tällainen http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Ducato-Maxi-MY-2006-2-3-JTD-UFI-Fuel-Filter-05-06/310707787593?_trksid=p2047675.m1850&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D16728%26meid%3D540517488687642716%26pid%3D100011%26prg%3D7906%26rk%3D2%26rkt%3D5%26sd%3D360700570695%26
Tulipa pitkä linkki
Olisi kiva tietää vähän enemmän perusteluja, miten vaikuttaa tuo 'tiheämpi' suodatus. Jotenkinhan merkkiliikkeen on tuo kalliimpi hinta perusteltava. Tuossa laittamassasi linkissä on kyllä ihan kilpailukykyinen hinta. Samaa luokkaa tuon Bosch:in suodattimen kanssa. Taidanpa seuraavan kerran tilata suodattimen tuolta. Tietysti sitä ennen olisi hyvä kuulla puolueettomalta taholta esim. testituloksia, vertailuja tms. Onko noista Bosch:n suodattimesta oikeasti vaaraa moottorille?
No ei ole. Suodatin tarkoitettu yleisesti käytössä oleville polttonesteille. Täyttää kaikki vaatimukset.
@timppa
Perusteluina hän mainitsi comon railin pienemmät välykset. Ilmeisesti oli koulutuksessa mainittu, uskoin ammattimiestä.
Ei vaihtele alvariinsa niitä, eikös se siitä hiljalleen tiivisty:))
@timppa
ps. omaani vaihdoin seitsemän vuotta sitten kun sen auton ostin, ja kun en pakkasilla aja, niin en vaihda vieläkään.
Ilmeisesti ongelmia muillakin. Ensi huolto Ahjo-Autossa onnistui, ei vuotanut. Toinen huolto Jyväs-Caravanissa, piti n. 2000 km. Alkoi vuotaa reilusti (tietenkin Tatralla mahdollisemman pahassa paikassa). Korjattiin Slovakiassa, piti n 2000 km. Korjattiin Liimataisella, piti n. 2000 km. Tämän jälkeen otin aloin omatoimisesti tutkimaan asiaa. Irroitin suodattimen paikaltaan. Aukaisin kannen suodatin avaimella. Totesin kannen ja rungon välisen o-renkaan liian suureksi (onko alunperin vääränkokoinen vai väärää materiaalia, en tiedä). Ostin uuden o-renkaan, joka oli Ducatoon tarkoitetun suodattimen mukana. Sekin oli hiukan väljän tuntuinen, mutta laitoin siihen reilusti vaseliinia ja kiersin kannen käsivoimin kiinni. On vielä pitänyt, mutta saa nähdä. Vaikuttaisi, että o-rengas saisi olla hiukan pienempi halkaisijaltaan ja millin vahvempi.
Onhan se totta, että common rail-koneet vaatii laadukkaat suodattimet. Painealueella 1200-1800 baaria ruiskulaitteiden koneistustarkuus on niin suuri, että ei sinne väliin ihmeempiä kokkareita sovi.
Kiitokset Hämäläisen markulle linkistä. Tilasin ko sivulta viime keskiviikkona 14.8 tuon alkuperäissuodattimen. Tänään tiistaina 20.8 suodatin kolahti postilaatikkoon. Hintaa postikuluineen tuli rapiat 19 €. Mielestäni kohtuu hinta vähällä vaivalla :)
Tässä vielä linkki: http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Ducato-Maxi-MY-2006-2-3-JTD-UFI-Fuel-Filter-05-06/310707787593?_trksid=p2047675.m1850&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D16728%26meid%3D540517488687642716%26pid%3D100011%26prg%3D7906%26rk%3D2%26rkt%3D5%26sd%3D360700570695%26
Terve.
Vaihdoin polttoainesuodattimen tuon ohjeen mukaan, tilasin uuden tuolta ebayn kautta. Kaikki meni ihan hyvin mutta, sain tuon polttoainesuodattimen rungon vähän hajalle eli, ne polttoaineputket oli aika tiukassa ja en osannut sitä polttoaineputken lukkoo aukasta oikein, toinen niistä lukoista särkyi. Käynnistin auton en havainnut vuotoja mutta en ole ihan varma pysyykö se polttoaineputki paikoillaan. Olisko jollain tietoo siitä koko runko osasta saako mistä ja paljonko maksaa. (eli kahen euron seppä tekee viiden euron vahingon näin se vain menee)
Tv: Ami
Näkkyy olevan samanlaisia melekeen monessa. Sitikassa 03 mallissa samanlaisella systeemillä, mutta vaan paremmin esillä. Ooppelissa myös koneen takana pois nostettava malli. Ne letkuliittimen lukot semmosia rimpuloita, pitää varoa, ja ne muoviletkut ihmeen jäykkiä, vanhetessa varsinki. Varmaan liittimet, ja letkut paketteja, kun ostaa. Toivopoika
Miten lienee ketjussa ilmitullut harva suodatin on tunnisttu? Katsomalla vai tutkimalla teknistä faktaa suodattimesta? Vai pienempi kate?
Kyllä siinä on ollut epäselvyyksiä. Oikealla tyyppinumerolla tulee suodatin jonka suodatuspinta näyttää ikäänkuin talouspaperirullan kyljeltä eikä siltä tutulta rypytetyltä paperilta.
Huono kuva, mutta näkyy kyllä http://www.ebay.ie/itm/Fiat-Ducato-Fuel-Filter-Fiat-JTD-Fuel-Filter-Fiat-D-Fuel-Filter-Fiat-77365920-/161516059160?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item259b1b7a18 @timppa
Ostakaa vain kaikki noiden nettikauppojen kautta ja jos tarvitsette vaikka talollenne maalaajaa niin eiköhän joku kaiva esiin linkin mistä välitetään vaikka Romanialaisia ammattimiehiä ja just soppeliin hintaan. Me joilla on jo jotain syrjään jäännyt ei niin noista hommista enää välitetä, mutta onneksi on noita tyhjäksi jääneitä liiketiloja, niistä saa muunnettua tosi kätevästi kirppareita ja eiks työttömien kahviloista saa luonastakin ihan asevelihintaan, -tapani-
Onkohan Tapani noussut väärällä jalalla sängystä ylös, kun heti aamutuimaan avautuu tällä tavalla? Eiköhän meillä kaikilla ole jäänyt jo jotain syrjään jotka olemme matkailuauton ostaneet. Ei ne niin halpoja ole. Itsellä ainakin harrastus on niin kokonaisvaltaista, että pyrin myös tekemään kaikki huollot ja varusteiden asennukset itse. Kyse ei ole rahasta vaan siitä että haluan niin, ja samalla opin autosta jotain, että ei menisi sormi suuhun ja reissu keskeytyisi jonkun pikku vian takia, esim. tässä tapauksessa vaikka polttoainesuodattimen vian takia. Olen yli 30v. pelannut raskaan kaluston kanssa, ja monesti tien päälläkin joutunut kovilla pakkasilla vaihtamaan pa. suodattimen, mutta kyllä tämä Fiatin insinöörien taidonnäyte vie voiton. Juuri näiltä sivuilta löysin ohjeet siihen, ja vaihto onnistui kivuttomasti. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä tässä porukassa ja jokainen taaplaa tyylillään. Eikö niin Tapani? Minusta on hienoa että jotkut viitsii jakaa tietoaan ja kokemuksiaan täällä. Niistä on paljon hyötyä meille, joilla on työkalut ja halu ja paikka jossa viedä tämä harrastus vielä pidemmälle.
Ei millään pahalla... Markku
Ei oo muuten eka kerta. .JV
Varsin ansiokas ohje polttoainesuodattimen vaihtamisesta. No teenpä sen itse kun aikaakin on. Konepelti auki ja ja kas, missä ihmeessä se on? Ne dieselit mitä minulla on ja olleet ovat sentään näyttäneet missä mokoma sijaitsee mutta nyt ei vain satu silmään. Auton alla en ole käynyt kun sinne pitäisi ryömiä. Jos se on todella moottorin takaseinässä niin puuha käy käsikopelolla tai sitten ei. Toisaalta en nypännyt moottorin suiojakatetta irti joka voisi paljastaa jotain oleellista. Miksi näin hajukasta hommaa siiten itse tekisinkään? No, kun vain on pari korjaamoissa munittua juttua sattunut niin syvä epäluulo vallitsee. Omat tekimiset ainakin toistaiseksi onnistuneet.
Onneksi noita ulkomaalaisia rekkakuskejakin alkaa riittämään, niin voi Herra Saarelakin keskittyä enempi harrastamaan vapaa-ajan vehkeitään. Jokainen saa toki taaplata tyylillään ja jos tällä tavalla vaikka se raskaankalustonkin hyvätapaisuus muuttuu vieläkin kohteliampaan suuntaan. Kyse on kokonaisuudesta ja pisinkin matka alkaa aina ensimmäisellä askeleella. -tapani-
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2015 klo 13:37:53 Ja Herra Välimäki
mitä noista Suomalaisista rakennusmiehistä, teidän työmailla kait ennemmistö työntekijöistä tulee alihankkian kautta Puola Balttia akselilta, ehkäpä ne myyntimiehetkin pian saadaan muualta, toivotaan, toivotaan. -tapani-
vaihdoin naftasuodattimen tiivisteen kun vuosi huolella. auto toimi hyvin kun oli tuo vuoto ja nyt ei vuoda, mutta käy enää tyhjäkäyntiä ja max 1200-1500 rpm ja sit sammuu korkeammilla kierroksilla. mikä vois olla?
Joopa joo,pitääkö paikkansa sellainen sanonta,kun on sen ensimmäisen miljoonan
pankkiin saanut ,silloin se oikee nuukuus iskee?.
Eli puhun kokemuksen äänellä,siis tunnen evp.yrittäjän,nyt eläkeellä mutta tekee
töitä ja säästää rahaa toiseen miljoonansa .
Siis käy motonetissä ja tarkistaa aina roskorin jos joku ois heittänyt kuitin sinne ,jonka saa kirjanpitoon ja vähennyksiin,että tälläinen tapaus .
Ei vuoda ulos, mutta vuotaako ilmaa sisäänpäin. Tai sitten siellä järjestelmässä on vielä ilmaa.
@timppa
Miten se sisään ilman vuotaisi kun suodattimen sisällä on painetta. Fiatia ei ole tarvinnut ilmata, ei edes vaikka suodatin on tyhjänä startatessa. Joitain muita on saanut pumpata käsi maitohapoilla. Hankin kätevän työkalun jolla irroitetun suodattimen saa purettua ja kiristettyä vaadittuun momenttiin, joka on valettu suodattimen runkoon. Maksoi parikymppiä. Itseasiassa puuhaan menee noin vartti oheistoimineen.
Liitetiedostot
suodatinavain.jpgMikähän tuo Hannun auton vuosimalli on? Tässä vanhempaan video jossa on tuo Heimon avain käytössä.
https://www.youtube.com/watch?v=5auG60xzWOk
Tätä kysyjä varmaan tarkoittaa koska puhuu tiivisteen vuotamisesta, videon loppupuolella asentaja kertoo kuinka sähköinen pumppu täyttää suodattimen ja ilmausta ei tarvita.
Tässä uudemman suodatin joka täysin erilainen
https://coastalmotorhomes.co.uk/service-parts/filters/fuel/fiat-ducato-peugeot-boxer-citroen-relay-fuel-filter-1606384980-77363657.html
@timppa
Hei, on ihan pakko jatkaa tätä kokemusta 2007 mallisen polttoainesuodattimen vaihdosta. Aikaisemmissa viesteissä on ollut hyvin paljon samanlaisia kokemuksia polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen. Polttoainetta on vuotanut joko heti vaihdon jälkeen tai sitten jonkinlaisella viiveellä (ajettu jonkin aikaa ja sitten alkaa polttoainetta valua suodatinkotelosta). Hankin ensin tarvikesuodattimen ja mittasin sen korkeuden aikaisempien kommenttien perusteella. Totesin sen vastaavan millilleen alkuperäisen pituutta. Mukana tullut tiiviste oli tuntumaltaan kovempi (uusi kun oli) noin 20 asteen lämpötilassa. Puhdistin suodatinkotelon,voitelin O-rengastiivisteen molemmin puolin vaseliinilla. Asensin uuden4 suodatinpanoksen suodatinkotelon kannen vasteisiin kiinni. Asensin kannen kiristysrenkaineen ja panoksineen puhdistettuun suodatinkoteloon paikoilleen huomioiden liityntöjen asennot. Väänsin kannen kiristysrenkaan kiinni käsin niin pitkälle kuin se oli jouhevasti mahdollista. Tein suodatinkotelon kiristystä varten momenttiavaimeen sopivan työkalun ja väänsin sen kiristysrenkaan momenttiin samassa lämpötilassa. Asensin paikalleen ja tarkistin moottorin käynnissä ollessa, että ei ollut vuotoja. Ajoin noin 2500 km ja sen jälkeen polttoainevuoto ilmeni. Tarkistin käsin polttoainesuodattimen kannen kiristinrenkaan tiukkuuden ja se perhana kiristyi käsin merkittävästi ja pääsin jatkamaan matkaa ilman polttoainevuotoja.
Asia jäi vaivaamaan minua ja rupesin tutkimaan tapausta. Ensinnäkään suodatinpanoksen pituudella ei ole paljonkaan merkitystä, kunhan ei ole ylipitkä alkuperäiseen verrattuna. Toiseksi suodatinpanoksen on lukkiuduttava hyvin suodatinkotelon kannessa oleviin vasteisiin. Kolmanneksi asennusvaihetta ennen on kotelo ja sen kansi kirrerenkaineen puhdistettava ja kuivattava huolella. Neljänneksi tiivisteen voitelun lisäksi on myös voideltava kaikki muut kiristysrenkaan vastepinnat, kuten kierteet ja tiivistevstepinnat. Viidenneksi suodatinkotelon kansi on kiristettävä oikeaan (30 Nm) vääntömomenttiin standadilämpötilassa ja on erittäin hyvä antaa suodatinkotelon olla siinä tilassa pari vuorokautta na tehdä kiristys vielä uudestaan. Itse merkkasin ensimmäisen kiristyksen kohdan ja huomasin viiojen välin muuttuneen merkittävästi jo muutaman tunnin päästä. Toistin saman 16 tunnin jälkeen ja merkattujen viivojen väli erkani edelleen edelliseen verratuna huomattavasti. Toistin vielä saman 24 tunnin päästä alkuperäiseen kiristyaikaan nähden ja eroavaisuus olimerkittävä.
Tästä voi tehdä sen päätöksen, että tarvikesuodatinpanosten mukan tuleva tiivisterengas on materiaaliltaan muotoaan muuttava, eikä säilytä alkuperäistä kimmoisuuttaan. Näin ollen tiivistekumi joko kutistuu lämpötilavaihdosten bakkutuksesta tai muutoin antaa rakenteelliselta ominaisuudeltaan periksi eli kutistuu (ehkä kemiallinen reaktio lämpötiloista tai polttoaineesta tai molemmista johtuen). Näin ollen suodatinkotelon kannen puristusvoima heikkenee ja polttoaine pääsee vuotamaan kannen, tiivisteen ja ja suodatinrungon välistä vapaaseen ilmatilaan (moottoritila).
Tässä on oma johtopäätökseni koko ongelmasta ja olen sen kanssa nyt sinut, kun tilaan alkuperäisen suodatinpanoksen tiivisteineen. Eikä polttoainevuotoja ole enää sen jälkeen esiintynyt. Kerron taämän sen takia, että asista on ollut aika paljon kommentteja ja käsityksiä. Toivottavasti tämä auttaa ongelmien selvittelyssä.
Huollatan asuntoautoni Italia Motorilla Tampereella. He ovat teettäneet omat tiivisteet polttoainesuodattimelle. Toimivat eivätkä vuoda. Ammattimiehillä on ammattimiesten otteet.
Jorma.... Se laittamasi vaseliini todennäköisesti tuhosi tiivisteen, dieselillä tiivistepinnat voi voidella. Vaseliini turvottaa ja murentaa tiivisteen. Ihan vinkkinä muillekin.....
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.