- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuautojen hinnat
Matkailuautojen hinnat
Tuossa tuli taas selailtua nettikaravaania ja jeesusteltua autojen hintoja (liikkeissä) 07-13 hintahaarukka kulkee n.30-80 tai jopa enemmän riipuen nyt autosta ja varusteista. Eli millä ihmeen rahalla immeiset niitä laittelee velaksiko vai lavotaanko lompsasta vain tuohta pöytään??
sekä että, sekä että. Suomessa on riikkaita, ja pihtiputaan mummo. Toivopoika
Hommahan menee niin että ensteks ostetaan se auto, ja sit lähdetään Epsanjaan ja Portugeesiin tekemään säästöjä jotta saahaan se maksetuksi.
Käyttäjän lisäys viestiin 10.8.2013 klo 22:05:16 Kuinkahan korreloi äly ja huumori.............
Minä ainakin oon tehenynnä velekaa, mutta kohtuuvessa. Ja saahan se myöjä pyytää ja ostajahan saa tarijota. Jos ei kelepaa niin kauppa jää tekemättä.
Nytkin ole tuossa vaihtuva suunnitellut, mutta eipä ole löytynyt oekiaa välirahhaa, niin jäteteenpä vaehtamatta ja ajellaan entisellä, tutulla ja toemivalla.
Ja juuri käöetin katsastusinsinjöörilllä, löe leiman ja kehu, että tämähän on parempi kun uusi. Vanaha viijatti vielä.
Osta matkailuauto että,pääset meidän kurjien osaan meitä kun,rokotetaan mistä milloinkin?Olkookin se miten uusi ja mitä merkkiä tahansa,kyllä ne aina jonkun rahastuksen keksii jos,ei valtiovalta niin sitten,SFC.
Jussilta ihan hyvin lohkastu!
Kiitos Kari
Ei sitä matkailuautolla myöskään pisnestä tehdä,arvolaskee yllättävän nopeasti. Likkeet kilpailevatkin paljolti takuun voimalla on se ihan toista kuin,perävalotakuu. Sen tiimoltakin on hyvä että,näillä sivuilla puhutaan noiden karavan liikeiden töppäilyistä joita, aina silloin tällöin tulee esiin.Aula on viimeinen joka,täältä pohjoisesta,mutta ei sekään vissiin kummonen homma ollut. Tälläkään sivulla ei noihin jobbareihin voi vaikuttaa.
Lainaus: Hommahan menee niin että ensteks ostetaan se auto, ja sit lähdetään Epsanjaan ja Portugeesiin tekemään säästöjä jotta saahaan se maksetuksi.
Martti sen ties,minäkin muutan sinne Kaitsun kaveriksi,sinne missä mikään ei maksa mitään ja sitten tullaan Suomeen ja näytetään niille pöljille tilastoja ja laskelmia miten se Suomi on kallis maa ja asukaat vielä pöljempiä kun eivät tajua lähteä pois sieltä,kuten me viisaat !.
Kiitos Mika avauksesta. Tätä kustannuspuolta täällä ei juurikan ole availtu, mitä nyt leirialueiden hinnoista on vähän naristu. Kovin on annettuna asiat otettu, mityä nyt pikkukapina tuota autoverouhkaa vastaan. Valtio vain huomasi, että karavaaareilta saa 24 % alvilla paremmin rahaa kun elvittömällä autoverolla.
Kilpavarusteluksihan tämä on mennyt ja harrastuksen kustannukset kasvaa selvästi nopeammin kun alan harrastajien tulot - erototen tulevina vuosina. Roos´a lainaten rahan käytöstä on tässäkin harrastuksessa siirrytty välineellä tapahtuvaan rahan näyttöön. Eli sama tauti kun tuolla veneilypuolella oli jo aiemmin. Käyköhän meillekin niin kun tuolla venepuolella kerrotaan käyneen, että paatti on mutta sillä ei enää liikuta entiseen malliin. Käydään juomassa kaljat kannella ja se on siinä. Tämä lupaa kausipaikoille loistavaa tulevaisuutta.
Kun noiden tarrojen perään haikaillaan niin eikös kulkimen nokalle voisi laittaa toisenkin tarran ihan siihen jäsennumerotarran alle jossa lukisi vaikka: -oma, -haltija, -rahoitusyhtiön jne.
Vaunupuolella samoihin hintoihin päädytään kun ynnätään vetoauton ja vaunun hinnat yhteen. Rahoitusongelmat ratkeavat kävelemällä lähimpään pankkiin, tosin aikaa on varattava puolisen tuntia. Lisäksi:
Monet meistä on niin vanhoja, että perintöjä on siunaantunut yhdistelmän tai m-auton verran ja ehkä niistä on riittänyt ajeluunkin. Toisille tuloja vain kertyy enemmän kuin toisille, vaikka sitä kuinka kuluttaisivat. Taitavat ja asiallensa vihkiytyneet nettoavat sijoitusharrastuksellaan tänä huononakin aikana käsittämättömiä summia. Silloin ei rahoja makuuteta millään 1 %:n korkoextratilillä. Yhteistä kaikille on narina dieselin 2 sentin hinnannousuista tai 2 euron leirialue-maksun eroista. Olisko peräti niin, että vain keskituloiset retkeilevät (harjateltta > soputeltta > huvilateltta > vaunu > auto). Tosirikkaat eivät tiskikatoksiin kajoa eivätkä ajokaivoja haistele.Joku viisas on joskus sanonut, että kaikki on suhteellista ja samalla tavalla asuntoautoilun kalleuskin on sitä. Eli noin yleisesti ajateltuna köyhälle kaikki on kallista ja rikkaalle korkeammat hinnatkaan eivät tunnu juuri missään. Autohan on muutenkin melkoisen kehno sijoituskohde ja myös asuntoautoilussa yksi suurimmista menoeristä on kaluston arvon nopea aleneminen. Mutta kaikki harrastaminen maksaa joka tapauksessa, joten jos haluaa harrastaa, on pakko myös raottaa lompakkoa.
Aika harva meistä karavaanareista on kuitenkaan sattunut syntymään kultalusikka suussa, eikä edes oikeaan varakkaaseen sukuun, joten monella on ollut pakko miettiä kustannustehokkaampia ratkaisuja karavaanariharrastukseen ja yksi keino tehdä asuntoautoilusta hieman edullisempaa, on ainakin itselleni ollut ostaa auto omaksi ja nimen omaan oikeasta paikasta. Onneksi pankki on tullut tässä kohtaa avuksi ainakin meidän tapauksessa ja niinpä on päästy harrastamaan asuntoautomatkailua, vaikka harrastuksen alussa ei käteistä ole tilillä ollutkaan paljoa käsirahaa enempää.
Kallein tapa harrastaa asuntoautoiluahan lienee se, että vuokraa matkakodin käyttöönsä aina silloin kun sitä tarvitsee? Asuntoautoa vuokraavalle harrastus on sitä kalliimpaa, mitä enemmän autoa käyttää. Vuokraus lienee järkevää vain niille, jotka tarvitsevat autoa kerran kolmessa vuodessa tai harvemmin. Ja siltikin se on varsin hinnakasta.
Olen hankkinut kaksi edellistä asuntoautoa itse Saksasta hakemalla ja ajellut niillä reilut kahdeksan vuotta ympäri Suomea ja Eurooppaa ja tuona aikana noiden kahden auton arvonalennus on ollut varsin maltillista tai oikeastaan täysin olematonta. Suomessa myynnissä olevan kaluston korkeampi hintataso on mahdollistanut sen, että autoa myydessä tai vaihtaessa olen saanut autosta Saksaan maksamani hinnan käytännössä kokonaan takaisin. Laskeskelinkin juuri, että noiden kahdeksan vuoden aikana rahaa on kulunut kaluston arvon alenemiseen vain kaksi tuhatta euroa, millä summalla tuskin olisi saanut vuokrattua vastaavan tasoista autoa edes yhdelle kunnolliselle Euroopan reissulle, puhumattakaan, että auto olisi ollut koko ajan käytettävissä ympäri vuoden aina sitä halutessa.
Toki rahaa on kulunut asuntoautoillessa moneen muuhun asiaan, kuten vakuutuksiin, polttoaineisiin, huoltoon ja kunnossapitoon, ym. pakollisiin kuluihin, joten ihan työttömyyspäivärahoilla tätä harrastusta tuskin tässä mittakaavassa olisi tullut ylläpidettyä. Onneksi on kuitenkin vielä tili juossut hurjista irtisanomisalloista huolimatta!
Ja harrastaminen jatkuu joka tapauksessa ja nyt alla on kaksi päivää vanha Suomesta liikkeestä Saksasta ostettuun autoon vaihdettu matkakoti, jonka arvo liikkeen pihasta ulos ajaessa taisi tipahtaa huomattavasti enemmän kuin nuo edeltävinä kahdeksana vuotena kuluneet kaksi tonnia! Mutta elämä on… :)
Perikunnalle saattaa olla kallista, mutta mulle passelin mallista.
Sen moisia oon kuulu ettei,ennään kannata roudata saksasta mitää kampetta verotus on muuttunut.Eipä silti kukin tekee tyylillään,mullakin on jonkun, muun tuoma kamppe.
Jussi kuulopuheisiin ei kannata luottaa. Edelleen kannattaa ja on kannattanut aina.
Mutta on asioita tavaroita joita ei kannata roudata. Ylipäätään sellaiset tavarat joiden verokohtelu on molemmissa maissa sama, ei kannata roudata, poislukien verottomat matkailuautot. Matkailuatojen kohdalla tämä johtuu lähinnä matkaluajoneuvojen markkinoiden suuruudesta (Saksassa 24.500 uutta m-autoa rekisteriin v. 2012) meillä hieman yli tuhat ja Saksaan alv joka on 19 % kun meillä alvi on 24 %. Kolmas tekijä on se, että saksalaiset pitää autoaan pääsääntöisesti hyvin.
Harrastuksen hintavuus riippuu siitä, mihin sitä vertaa. Kapakassa dokaaminen käy kukkarolle, tupakin imeminen myös, sitäpaitsi, voiko matkailun virkistysarvon suo- raan hinnoitella?
Matti Kyllä he tietää jotka,noiden kanssa päivittäin amatikseen pelaa. Muuta tietoa mulla ei oo.Heillä on omat valmiit kanavat jotka,heille sieltä jyvät aknoista eroittavat. Miksi sinä jätät sanomatta että, Saksalainen osaa käsitellä matkamittareita? Siellä pitää olla asijantuntia joka,sinne kaupoille lähtee. Sutta pakoon lähtee sattaa karhu tulla vastaan.Uuden kaluston kohdalta tilanne voi olla toisenlainen,mutta käytettyä sieltä ei kannata itse hakea. Ja minä olenkin näistä käytetyistä puhunut aina.
Suttahan ei taas pakoon ole syytä lähteä, Jussi.
Jussi Kyllä ne suomalaisetkin osa matkamittareita rukata. Ostin joskus 90-luvun alussa SUOMI-mersun josta mittarista puuttui hieman yli 200 tkm. Tiesin sen ostaessani kun varmistin todelliset tiedot ennen kauppaa entiseltä omistajalta. Mutta ostin silti kun auto muuten oli ok ja perustekniikka kunnossa. Kun vein auton Veholle Pitäjänmäelle nelipyöräsuuntakseen niin siellä sain heidän koneeltaan (kun olin asiakas) varmistuksen asialle.
Mitä Saksasta ostamiseen tulee niin sama sääntö siellä pätee kun tälläkin. Asiantuntemuksesta ei ole haittaa mutta innokkuudesta saattaa olla.
Kolomekymmentä vuotta tuli keväällä iliman tupakkaa, sihen asti meni 1/2-2 askia päivässä. Plijokohan olen säästänyt. Naapuri kysyi missä rahat, sanoin että tuossa asunto autossa. Toivopoika
Joku tuossa arvaili, että vuokraaminen olisi kallein tapa harrastaa matkailuautoilua. Hieman rohkenen ajatusta kyseenalaistaa. Pohjana nykyaikainen, mukava ja toimintavarma auto; hankintahinta luokaa 70 t€. Jos siitä nyt karkeasti 1/3 kuitataan käsirahalla (muodossa tai toisessa) ja loput sitten rahoituksella, voi todeta että ihan kaikkien kulujen jälkeen (ja kuluja kyllä muodostuu) selvästi edullisempaa olisi vuokrata auto - vaikka viikonloppu reissuillekin. Varmuuden vuoksi muistutus, että auton rahoituskulut ovat vain yksi menoerä...
Ihan eri asia on sitten se kun auto on 'oma' (=ainakin olet auton haltija) ja sen mukanaan tuoma käytön vaivattomuus; lähtö omasta pihasta vs. vuokraamon pihasta jne.
Toki tilanne on aivan toinen jos auto on vanhempi ja sitä kautta merkittävästi edullisempi. Silloin vain helposti käy niin, että siitä ajasta, jonka olit suunnitellut käyttäväsi rentouttavaan automatkailuun, kuluu iso osa etsiessä ratkaisua vikaan jos toiseen - lähtökohtaisesti kuluneempi/vanhempi tekniikka tuottaa enemmän murheita kuin uudempi - ja nyt ihan sama mikä auto kyseessä
Aika paljon kysymys myös siitä ,mitä haluat tehdä ja harrastaa; toiset asiat maksavat enemmän kuin toiset. Valittetavasti.
Närhi puhuu asiaa. Kun aattelee, että viikko näkyy vuokra-autolla olevan 800€ luokkaa, niin riippuu montako viikkoa on reissussa. Ei ole huoltokuluja ei pääoma kuluja, koska vuokra-autot ovat yleensä suht uutta mallia. Ei ole kosteushuolia, ei säilytyshuolia. Vähän kuin vuokra-asunto. No taas oma on oma, niinkun päällikkö,aikanaan, ettei hän ala siivoamaan ensin toisten jälkiä, ja kyttäämään millon sen saa se vuokra-auton. Jotkin kaupunkilais nuoret nykyään vuokraa autoa reissuihin, kun eivät niin paljoa tarvitse. Maku asia, josta voi kiistellä, mutta ei ole veto- oikeutta kenenkään ratkaisuun. Toivopoika
Joo, se vuokraamisen kalleus olikin tuossa omassa kirjoituksessani kysymysmerkillä ihan sen takia, että jollekin toiselle se voi hyvin olla ihan järkevä ja rahallisestikin kannattava vaihtoehto.
Mutta esimerkiksi omassa tapauksessani, kun auto toimii myös osittain perheen kakkosautona työmatkoilla, bändin keikkabussina ja tietysti lomareissujen kulkuneuvona ja asuntona lähes ympäri vuoden, niin noihin tarpeisiin ei vuokraaminen enää olisi järkevää ainakaan kustannuksien säästämiseksi.
Ja Saksasta uuden/uudehkon matkailuauton hakemalla voi helposti tehdä esim. mukavan kymppitonnin ylimääräisen tilin verrattuna siihen, että auton hankkisi kotimaasta. SFC ry on kyllä ihan kiitettävästi yrittänyt pelotella autonhakua Saksasta miettiviä ihmisiä mittarien rukkaamisella ja monella muulla epämääräisellä uhkalla, mutta jokainenhan saa onneksi itse miettiä haluaako maksaa autonsa hinnassa extraa kotimaisille maahantuojille vai käyttääkö nekin rahat muuhun paremmaksi kokemaansa.
Pelottelunkin ymmärtää toki helposti, sillä liiton lehtihän rahoitetaan varmasti isolta osin kotimaisten matkailuautokauppiaiden ilmoitusrahoilla, joten sen lauluja lauletaan, kenen lompsan päällä ratsastellaan.
Matkailuautoiluhan on kuitenkin lopulta varsin "halpa" harrastus, ainakin jos verrataan kaluston hankintahintoja esim. purjeveneisiin tai muihin kunnolla asumiseen kelpaaviin paatteihin tuonne vetten päällä tapahtuvan matkailun puolelle.
Reilussa 10 vuodessa on tainnut vuokraushinnat kaksinkertaistua. Mihinkähän perustuu paitsi siihen 'eurosokeuteen.'
Mittarin rukkaaminen on nykyään Saksassa rikos. Kaksi viimeistä autoani olen ostanut Joupilta halvemmalla, mitä on löytynyt mobile.de:stä. Monta on tullut ostettua Saksasta, eikä sieltä ostamisessa mitään vaikeata tai pelättävää ole, oma vaivansa vain.
Pakko tähän on vielä heittää se toteamus, että lähtökohtaisesti Suomessa kauppiaalta ostetussa autossa takuuasiat toimivat paremmin kuin jos ostettu Saksasta tai muualta - tälläkin on merkitystä
Lisäksi: meillä ns. virallisesti maahantuodot autot on vastaavasti pääsääntöisesti varustettu talvea varten. Nyt puhun alustasta (erilaiset suojaukset) ja moottorista , en siis asunto-osasta.
Ja kuka miettii mitä maksoi vuokraus 10 v siiten ja mitä maksaa nyt; olisiko joku asia, jonka hinta ei ole vähintään tuplaantunut samassa ajassa - ei ainakaan itselleni helposti tule mieleen. Näin maailma muuttuu.
Perjantaina tehtiin Kempeleen Rinta-Joupilla vaihtokaupat itse Saksasta neljä vuottas sitten haetusta matkakodista uuteen autoon ja koska hyvitys vanhasta oli sitä luokkaa, että en kuvitellut saavani lähellekään niin paljoa vanhasta kamppeesta edes suoraan myytäessa, niin helppo oli päätös vaihtokaupasta tehdä. Varsinkin kun uudessa autossa olivat ne asiat kohdillaan, mitä siltä halutiin ja mukaan tuli jo varsin kattava varustelu valmiiksi tingityssä paketissa. Vaihtohyvitys huomioiden ei vaan yksinkertaisesti kannattanut alkaa miettimään myyntiä ja uuden hakemista Saksasta, vaikka siinä olisi jonkun satasen saattanut voittaa, jos ei omalle ajalle ja vaivalle olisi laskenut yhtään hintaa.
Ja ilmeisesti vaihtokauppa oli myös Rinta-Joupille kohtuullisen oikein mitoitettu, sillä tuskin sain viimeiset omat kamat roudattua ulos vanhasta autosta, niin sille jo löytyi uudet omistajat.
Kysyin muuten vaihtohyvitystä myöskin JP-Caravanista ja hyvitys olisi ollut lähes kymppitonnin pienempi. Kyllä on hinnoittelussa eroa samalla paikkakunnallakin!
"Pakko tähän on vielä heittää se toteamus, että lähtökohtaisesti Suomessa kauppiaalta ostetussa autossa takuuasiat toimivat paremmin kuin jos ostettu Saksasta tai muualta"
Kyllä meillä ainakin Delta-auto otti Fiatin takuun piiriin Saksasta ostetun auton, ilman sen suurempia ihmettelyitä. Nopeusmittarin virhe korjatiin takuuseen jo ennen kuin siitä tuli takaisinkutsu. Samoin Hymerin tiiviystakuu oli voimassa ja kattosauma kitattiin uudelleen kun se alkoi vuotamaan. Tehdashan nuo takuut yleensä korvaa.
Laitteethan autoissa ovat samojen valmistajien tekemiä, riippumatta mistä ne ostetaan (Dometic, Truma, Alde, Thetford jne.)
Suomesta ostettujen autojen (Ford) takuiden kanssa on joillakin ollut ongelmia.
Eikös se semmoinenkin toteama ole, silloin kun hinta alkaa puhututtaa, sulla ei oi- keesti ole varaa siihen?
Jouni Onnea uuden auton johdosta,teit mielestäni aivan oikein hankijessasi se kotimaasta ja liikkestä on sillä nyt jotain, takuuturvaakin Kyllä nämä pohjoisen caravan välittäjät vastuunsa tuntevat,hyvät tilat kaikilla huoltaa vaunuja ja autoja.Tukena on tuo Raskone ne kyllä auton alusta ja moottorin tuntevat.
Kiitos Jussi. Tosin kahden edellisen Saksasta itse vähän ajettuna ja noin vuoden ikäisinä hankitun auton kanssakaan ei ole ollut takuiden kanssa minkäänlaisia ongelmia, vaan sekä korinvalmistajien (Dethleffs, Bürstner) että alustan (Fiat) takuuasiat ovat hoituneet hienosti suomalaisten maahantuojien tai virallisten huoltoväylien kautta. Toiseen autoon vaihdettiin mm. laturi takuuseen ja toiseen esim. takatallin päällä oleva iso runkojousipatja. Joten siltä osin en kyllä Saksasta hankkimista pidä olleenkaan huonompana vaihtoehtona.
Kyllä päätökseen siitä, mistä auton hankkii, vaikuttaa ainakin itselläni se, mistä halutun mallisen, merkkisen ja varusteisen vehkeen edullisimmin ja vaivattomimmin saa hommattua. Vaivattomasti se kaupanteko tietysti kyllä täällä kotiseudulla sujuu ja jos vaihtohyvitys on kohdillaan, niin jopa lähes yhtä edullisesti kuin Saksasta hankittaessa.
Taitaa muuten olla nykyään tuo Wetteri Oulun alueella se virallinen Fiat-huolto. Epäilemättä Raskoneessakin hommansa osaavat ja hoitavat.
Reisusta palattu! kivasti oli kommenttia. Saako olla utelias minkä ikäisen auton vaihdoit! Onneksiolkoon kuitenkin! Meinaan vaan että tuo vaihto on meilläkin mahdollisesti edessä ainoa ongelma millä tuo lämmitysois aldesta mahd. trumaan.
Lyhyt repliikki: sulla ei tule olemaan pienintäkään ongelmaa Truman lämmityksen kanssa. Jos teho on 6 kW tai enemmän ja RIITTÄVÄSTI ilmasuulakkeita, lämpöä riittää ja tasaisesti.
Mikä on sitten 'riittävä' määrä suulakkeita? Min. 8-9 kpl. Ja suulakkeet löydyttävä myös ulko-oven kynnyskotelosta, wc-suihkusta sekä takatallista. Jos käytät autoasi läpi vuoden.
No, kokeneena kaverina tässä tuskin oli mitään uutta sinulle.
Ei kai sitä omistussuhdetta ehken tarralla kannattaisi ilmoittaa, kyllähän tuo on tiedossa että velekavehkeet siellä on liikenteessä, taitaa monen otteessa olla Santander omistajana? Meikeläisellä melkein rippikouluikäinen kaappi ja oma kun semmoseen kynnet kykenee.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.