Fiatin robottivaihteistosta kokemuksia?

YLIANTTILA JOHANNA 06.08.2013 13:29

Olen ostamassa vm 2009 Fiat Adria 3.0 litran matkailuautoa, jossa on kuusivaihteinen robottivaihteisto. Koeajossa osoittautui, pienen tunnustelun jälkeen, oikein mukavaksi ajettavaksi. Puheita tästä robottivaihteistosta on suuntaan ja toiseen, saisinko kommentteja käyttökokemuksista, mahdollisista ongelmista ja korjauksista? Kiitos jo etukäteen.

VIRTANEN MIRVA 06.08.2013 14:21

Ihan mukava peli! Talvella vain opeteltava huomioimaan tarkemmin tuota kaasun käyttöä.. Käynnistäessä "rykäisee" kuuluvasti... Ainoa isompi miinus on poskettomat vakuutusmaksut, johtuen juuri ison koneen koosta...! Ei mikään tykki liikenteessä kiihdyttäessä, riippuu tietysti painostakin. Meillä oli adrian matrix sp juuri samalla koneella, kilsoja ja kokemusta tuli n. 6000km. Keskikulutus oli n.11-13l, kovilla pakkasilla ylikin (meillä ei ollut lohkoa tms.).

SUOMI SEPPO 06.08.2013 16:31

Oletko kysynyt samasta vakuutusyhtiöstä paljonko vakuutus maksaisi pienemmällä moottorilla ? Käsittääkseni If ja Fennis, joissa minulla on ollut mauton vakuutus, ei ole hinnoitellut moottorin koon mukaan vaan uushankintahinnan mukaan (kasko). Vakuutuksilla on aikamoiset hintaerot riippuen yhtiöstä. @seppo

KIISKI OSMO 07.08.2013 08:56

58 tuhatta ajettu ja kokemukset robotista ainoastaan positiivisia. Vikoja ei ole ilmennyt. Vaihtaminen tosin on aika rauhallista, mutta siihen tottuu. Manuaalina en ole käyttänyt juuri ollenkaan. Yksi iso plussa on robotin hoitama moottorijarrutus. Hyvä ominaisuus mäkisillä osuuksilla ja säästää mielestäni melko lailla jarruja.

YLISUUTARI JOUNI 07.08.2013 09:11

Onko tuossa Fiatin robottivaihteistossa erilaisia ohjelmia/asetuksia eri tyyiliseen ajamiseen? Eli saako laatikkoa vaihtamaan esim. rivakammin, jos haluaa jostakin syystä edetä reippaammin?

Itse kävin nimittäin kokeilemassa uutta autoa valkatessa tämän vuotista 150 heppaista versiota 2.3 litran koneella ja ainakin omaan makuuni vaihteiden vaihtaminen oli selkeästi turhan verkkaista ja siltikin nykivää. Todennäköisesti tuohonkin tottuisi ja oppisi, mutta kun ajoin samaa autoa 130 heppaisena ja manuaalilaatikolla, niin meno tuntui huomattavasti pirteämmältä ja tehot/vääntö eivät tuntuneet hukkuvan kuminauhamaisesti vaihtavan laatikon välityksiin. Yllättäen sama massa tuntui liikkuvan manuaalilla huomattavasti kevyemmin ja vähemmän nykivästi, vaikka tehoa ja vääntöä oli vähemmän tarjolla?

KIISKI OSMO 07.08.2013 09:45

Jounille: http://www.fiatcamper.com/nappaimisto/comfort_matic jos et ole vielä perehtynyt.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2013 klo 10:14:41 Teetin autoni ohjausyksikköön ns. optimoinnin, jossa tehoa ja vääntöä muutettiin optimaalisemmaksi auton painoon ja ajettavuuteen nähden. Muutos oli yllättävän iso. Ajettavuus helpottui kun vääntöä oli nyt koko robottivaihteiston käyttämällä kierrosalueella. Optimointi kannattaisi tehdä, jos ajo tuntuu tahmealta.

YLISUUTARI JOUNI 07.08.2013 10:24

Kiitos linkistä, tuon olin jo aiemmin nähnytkin.

Eli jos olen ymmärtänyt asian oikein, niin Fiatin robo-vaihteistossa ei ole kuin kaksi varsinaista ajotilaa: auto-tila, jossa vaihteisto toimii täysin normaalia automaattilaatikkoa vastaavassa tilassa ja sitten on mahdollisuus ohittaa automatiikka, jolloin vaihdevipua alas tai ylös tökkäämällä laatikko vaihtaa vastaavasti joko isommalle tai pienemmälle vaihteelle? Lisäksi auto-tilassa on mahdollista vaihtaa up-napilla laatikon toiminta ylä- tai alamäkiajoon tai raskaalle kuormalle paremmin sopivammaksi.

Eli laatikosta ei siis löydy esim. monista muista automaattilaatikoista tuttua Sport-tilaa tai vastaavaa, jolloin vaihteet vaihtuisivat yksinkertaisesti nopeammin tai jouhevammin? Kävin ajamassa autolla tosiaan hieman pidemmän lenkin, mutta ainakaan tuon ajomatkan perusteella en pitänyt laatikon tahmeasta vaihtamisesta. Manuaalitilassa taas toiminta oli myös jotenkin epämääräistä, joten päädyin tilaamaan auton manuaalilaatikolla, joka tuntui robottiautomaatin jälkeen suorastaan tehokkaalta ja menokin oli huomattavasti vähemmän nykivää.

Ehkä tuohonkin laatikkoon tosiaan oppisi ajan myötä, mutta en kehdannut maksaa tuntuvaa lisähintaa tehottomammasta perstuntumasta.

AHJOS TIMO 07.08.2013 11:17

Miten tuolla vaihteistolla lähdetään liikkeelle ylämäessä? Pitääkö siinä olla tarkkana, ettei auto valu yhtään taaksepäin vai estääkö vaihteisto sen automaattisesti?

Kysyn sen vuoksi, että minua on alkanut ärsyttää se, kun joutuu pysähtymään risteyksessä tai liikennevaloissa ylämäkeen ja seuraava auto tulee melkein takapuskuriin kiinni odottamaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2013 klo 11:19:40 Jos joskus ostan vielä uuden auton, ostan sellaisen, jossa on "mäkilähtöavustin" joko eriksen tilattavana toimintona tai vaihteiston perusominaisuutena.

KANKKUNEN RIKU 07.08.2013 13:03

Opetat vaan vasemman jalan käyttämään jarrupoljinta niin onnistuu hyvin...:D Ainakaan minun ajamassa pari vuotta vanhassa ei ollu mitään mäkiavustimia vaan auto liukuu taaksepäin mäessä, jos ei jarruta.

AHJOS TIMO 07.08.2013 13:48

Autokoulussa kyllä opetettiin C-korttia suorittaessani, että kytkintä pitää nostaa sen verran, että auto pysyy paikallaan sen varassa sen hetken, kun oikea jalka siirretään jarrulta kaasulle. Kysyin ihmeissäni opettajalta, että salliiko hän kuluttaa autokoulun auton kytkintä sillä tavalla. Hän vastasi, ettei ole muuta mahdollisuutta.

JANHONEN MATTI 07.08.2013 15:19

Huonotpa oli tiedot sillä opettajalla. Mihinkäs se opettaja esim. käsijarrun unohti tai jalkajarrun ja kaasupolkusimen yhteiskäytön oikealla jalalla, joka sekin onnistuu.

Oikeassa kunnon automaatilla mäkilähtö ei ole ongelma, riittää kun nostaa jalan pois jarrulta ja lisää kierroksia.

VIRTANEN MIRVA 07.08.2013 18:33

Meillä oli tietty kierrosluku niin lähti liikkeelle.. eli kun otti jalan jarrulta ja alkoi painamaan kaasua normaalisti, niin lähti eteenpäin valumatta.

YLIANTTILA JOHANNA 07.08.2013 19:29

Hei, kiitos keskusteluun osallistujille. Hyviä kommentteja, mutta on täysin selvää että kyseinen robottilaatikko on itseasiassa manuaalivaihteisto, eikä tietenkään vastaa aidon automaattilaatikon ominaisuuksia. Mitä vielä jäin kaipaamaan onko kenelläkään kokemusta vioista, ongelmista tai korjauksista, sekä mahdollista korjauskustannuksista?

HAAPANEN TIMO 07.08.2013 20:19

Jos valita saisin en koskaan huolisi mahdollisia ( huom. mahdollisia) kalliita korjauksia vaativia autom. ym. laatikolla varustettua autoa. Nytkin kyllä yksi sellainen pihalla seisoo.

Manuaali on sentään aika ongelmaton ja jos jotain tulee, niin edullinen korjata.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 07.08.2013 20:31

Timon kanssa samaa mieltä. Kun ajattelee kuinka paljon erilaisia pieniä sähkövikoja italian tuotteissa on tuntuu järjettömältä ostaa automaatti joka tekee sen minkä ihminen itse voi tehdä paremmin.

Uskon kyllä että jossain ammattikäyttöön tehdyissä kalliissa kuorma-autoissa voi robottivaihteisto olla paikallaan ja riittävän hyvin tehty toimiakseen kunnolla sen melko lyhyen mutta tiiviin käyttöjakson mitä noita autoja tehokkaasti käytetään.

Mutta jos ajattelee esim. käytetyn arvoa voi olla että robottivaihteinen karkottaa ostajat, pelottaa että monimutkainen vehje vaatii kalliita korjauksia. mot

LEPOLA SAKARI 07.08.2013 21:07

"Maailmassa pitää kokeilla kaikkea, paitsi kansantanhuja ja sukurutsausta" sanoi joku viisas. Jos kaikki olisimme ennakkoluuloisia uusien asioiden suhteen, ei kehitys kulkisi eteenpäin. Toisaalta terve epäluulo ja asioiden kyseenalaistaminen ovat yhtä tärkeitä kehityksen kannalta. Mitä tulee näihin robottivaihteistoihin, niin ei niistä ole paljoa pahaa kuulunut. Ja niitä on käytössä monilla merkeillä henkilöautoissa ja vähän raskaammissakin vehkeissä. Eikä sitä tiedä, missä se Fiatin robotin komponentit on valmistettu. Nämä jutut että jossakin maassa valmistetuissa autoissa on esim. sähkövikoja on vähän aikansa eläneitä kun välttämättä ei tiedetä missä se auto ja varsinkin sen komponentit on tehty. Voipi olla että seuraava asuntoautoni on robottivaihteistolla, vähällä oli ette tämä nykyinenkin ollut.

WILHELMSSON LEIF 08.08.2013 10:16

Minulla on 2009 mallinen auto jossa on tä vaihdelaatikko hyvin on toiminut ei minkäänlaista vikaa vielä. Oli tässä alkukessästä 90000 km huollosssa jossa ensimmäisen kerran myös vaihdelaatikko huollettin. Huomasin että varmaan oli ohjelmia päivytetty ja pikkuisen muuttunut mutta kulkee edelleen niinkun pitää.

Mulla kotoa kun lähden niin valott on loivassa ylämäessä, olen huomannut että kun nostan jalan jarrulta niin se pysyy paikalla kun siirän jalan kaasulle. Tyytyväinen olen en vaihtaisi manuaaliin samoin 3.0 mootori.

YLIANTTILA JOHANNA 09.08.2013 07:30

Hei ja kiitos vielä keskustelusta kaikille. Kiitos Sakarille ennakkoluulottamasta viestistä. Kiitos Leif asiallisesta kommentista käyttäjän näkökulmasta.

Olen tehnyt ratkaisun ja päättänyt ostaa kyseisen auton. Lähiviikot tuovat sitten käyttökokemuksia itsellekin. Toivottavasti keskustelu jatkuu täällä tai sitten jossain karavaaniparkissa.

LEPOLA SAKARI 09.08.2013 13:21

Onnea ja mukavia matkoja hankinnallanne. Kolmen litran koneesta on minulla vain hyvää sanottavaa, tehoa ja vääntöä riittää ja käy kauniisti. Eikä kulutus ole ihan mahdoton jos jatkuvasti käytä kaikkia voimavaroja. Autoni on manuaalivaihteistolla ja tätä ostaessa koeajoin myös robottivaihteistolla olevan kolmilitraisen. Olisin ostanut robotin mutta en päässyt siitä niin hyvään kauppaan kuin tästä manuaalista ja sisustusratkaisu oli lopulta ratkaiseva valinnassa. Kaupungissa pyöriessä kaipaisi robottia, kesällä kun seikkailtiin mm. Varsovassa niin siellä se olisi ollut paikallaan. Varsinkin kun on henkilöautoissa tottunut automaattiin.

JANHONEN MATTI 09.08.2013 15:28

Kun noita vaihdelaatikoita menee edelleen myös Fiatista niin tässä linkki mistä pääsette katsomaan mitä kunnostetut vuoden takuulla olevat laatikot saksanmaalla maksaa. Löytyy sekä uusia (neu) että kunnostettuja. Myös Fiatin turbot löytyy kohdasta Turbolader

http://www.getriebezentrum-rhein-main.de/T4-Austauschgetriebe-Shop/

Tämä on yksi vaihteistotalo monien joukossa. Ja vaikkei siltä ostasikaan niin on hyvä tietää mistä niitä saa mitä maksaa jos ei muuten niin vertailuhinnaksi Suomessa pyydettäville hinnoille. Firman tuotteita on myös joskus ebeyssä myynnissä.

Katsomiseen ei tarvita kielitaitoa. Riittää kun klikkaa avautuvalta sivulta kohtaa Getriebe PKW&Transporter ja sen jälkeen avautuvalta sivulta Ducato. Turbot taas läytyy kun klikkaa kohtaa Turbolader.

HAAPANEN TIMO 09.08.2013 17:05

Enpä minä automaatteja mitenkään moiti, mutta automaattilaatikon korjaajia on täällä meillä suhteessa huomattavati enemmän kuin tavallisen laatikon korjausfirmoja. Tästä voi jokainen tehdä johtopäätökset mahdollisista remonteista.

Tuossa on yksi alan huipuista: http://autogear.fi/?id=1 Neljä omistajakaveria tekee hommia, ei kristallikruunuja, ei pomoja, eikä toimistoihmisiä. Vain vankka ammattitaito. Turbiinit tehdään myös paikan päällä. Oma maahantuonti osille, pääasiassa Hollannista. Neljä nosturia hallissa ja aina auto jokaisessa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2013 klo 17:09:50 Klikatkaa sieltä linkistä 'verkkokauppa' ja 'räjäytyskuvat'

KINNUNEN KARI 29.09.2013 16:50

Kyllä siitä 3.0 ltr 160 hv robottikoneesta löytyy se sporttivaihdekin. En sitä ensin huomannut itsekään ennenkuin kerran tuli moottoritielle ja painoin rampilla kaasun pohjaan. Tällöin moottori veti 1000 kierrosta enemmän kuin kevyellä kaasulla ja kiihtyminen oli aika reipasta. Eli kun haluat käyttää sporttivaihdetta painat vaan kaasun pohjaan ja kyllä lähtee ! Samassa koneessa on myös mäkilähtöavustin eli jyrkässä mäessä kun pysähtyy voit nostaa jalan jarrulta ja auto jää paikoilleen. Kyseessä on vm 2009 Ducato 3 ltr koneella.

TURUNEN HEIMO 29.09.2013 22:08

Kysessä on "kickdown" toiminto joka on ollut automaateissa aikojen alusta. Myös roboteissa. Kun kaasua painaa riittävän reippaasti niin laatikko vaihtaa pienemmälle. Kun kaasua nostaa tulee vaihto suuremmalle. Varsinainen "sport" toiminto vaihtaa korkeammalla kierrosluvulla kuin normaalitoiminto. Sport-asennossa toimii myös kickdown.

MÄENPÄÄ JUHANI 04.10.2013 09:38

Vaihdoin pari viikkoa sitten asuntoautoni robottivaihteiseen retkeilyautoon.Auto on 3 l koneella ja 180 hv. Nyt olen ajanut autolla 3000 km ja olen erittäin tyytyväinen kyseiseen vaihteistoon. Sakarilta hyvä kommentti. Olen täysin samaa mieltä.

MUSTONEN ANTERO 12.10.2013 22:03

Omistan Fiat Adria Ducaton 3.0L robottivaihteella, erinomainen, neljässä vuodessa olen ajanut 120.000 km. 3.0 L koneessa on muuten ketjukäyttö ns. etupäässä, ei hihnaa koneessa ja pitäisi olla varmapeli. Kokemukset erinomaisia. Kaksi asiaa, joista ensimmäisen on neuvonnut maahantuojan expertti:

Aja kuukauden välein jokunen kilometri manuaalivaihteilla (siihen pääset siirtämällä ensin vaihdevipua vasemalle ja sen jälkeen vaihdat työntämällä keppiä eteenpäin tai taaksepäin). Vaihteisto ei kuulemma voiteloidu kunnolla pelkällä robotilla ajettaessa ja voi ruveta nykimään. Jos ajat vuoristoissa, tule alaspäin manuaalivaihteistolla, saat paremman moottorijarrutuksen.

Antero Mustonen

MUSTONEN ANTERO 12.10.2013 22:09

Optimointi kiinnostaa, miten ja missä, minulla 2010 3,0 robottivaihteinen peltikuorinen auto, toisaalta lisäpotku kiinnostaa, mutta myös pienkin polttoaineen säästö. Keskikulutus suht. raskaalla jalalla 10,3 l/100 km

MUSTONEN ANTERO 12.10.2013 22:12

Mäkilähtö ei ole ongelma, ei tarvita edes vasenta jalkaa, oikea jarrulla ja siirrät se kaasulle. Auto ei valu, eikä sammu

MUSTONEN ANTERO 12.10.2013 22:17

Painapa nopeasti 2 kertaa kaasua peräkkäin kun lähdet ohitukseen, niin potkua löytyy, turbo ja robottivaihteisto toimivat yhteistyössä

RAUTAVUORI JORMA 14.10.2013 06:59

Ohjekirjan mukaan vasenta jalkaa ei kuulukaan käyttää.

WILHELMSSON LEIF 14.10.2013 20:04

Tässä olis käyttöohje.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.10.2013 klo 20:13:36 Huomasin että tää oli 2008 autosta ajotietokone sen näköinen mutta fiatcamper.com sivulta varmaan löytyy uudempi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.