Sähköisku - mistä vuotaa?

LAIHO HANNU-PEKKA 06.08.2013 10:22

Hämmästelin eilen erikoista ilmiötä. Sain pienen sähköiskun matkailuauton ovenpielen ruuveista. Kun tutkin asiaa, samanlainen pieni säkäri tuli muualtakin teräsosista.

Ihmettelyn jälkeen ajattelin, olisiko verkkojohdossani jotakin vikaa ja vaikuttisiko se asiaan. Kun vaihdoin verkkovirtajohdon toiseen sähköiskut katosivat. Nyt mietin sitä, onko uuden matkailuauton maadoituksessa jotakin vikaa, kun antaa viallisen sähköjohdon "vuotaa" virtaa auton runkoon? Säkäri oli lievempi kuin paimenpojan napautus, mutta sellainen, jonka hyvin tunsi sormenpäissä, kun seisoskeli paljain jaloin betonisilla pihalaatoilla.

HALINEN HARRI 06.08.2013 10:42

Vanhan kansan uskomus: Oliko sinulla keinokuituvaatteet päällä? Jos olit itse sähköistynyt ja maadotuit vaunun metellin kautta? Kuitenkin kannattaa tutkia vuotaako jostain asennuksesta virtaa. Mites virtakynä tutkimus runkoon?

HAKALA JYRI 06.08.2013 10:54

Tarvitaan ammattimies tutkimaan missä vika:::

-auton laitteissa vuoto (tehty kytkentöjä tai esim kosteusvika) -syöttöjohdossa vika
-sähkö syöttö paikassa vika (esim maadoitus)

terv jyrih

ps """ voihan kyseessä olla hankaus sähkö kipinä,, mutta esin 220v puoli pitää selvittää turvallisuussyistä"""

LAIHO HANNU-PEKKA 06.08.2013 13:42

Verkkovirran syöttöjohdon vikaa itse epäilen, koska vika poistui, kun vaihdoin tilalle toiset jatkojohdot. Ihmettelin vaan, että eikö auton maadoitusten pitäisi estää viallisen syöttöjohdon tai pistorasian vikavuodot?

REINIKAINEN MARTTI 06.08.2013 14:14

Tarkista nyt varmuuden vuoksi se syöttöjohto, jos se on "tee se itse" mallia. Mahdollisesti siinä on vaihejohto ja maadoitusjohto vaihtaneet paikkaa. Autohan on renkaiden avulla maasta eristetty joten em. tapauksessa se ei polta välttämättä sulaketta vaikka rungossa olisi jännite. T. MarttiR

TOIVONEN MARTTI 06.08.2013 14:25

Minähän en mitään sähköstä ymmärrä mutta eikös nyt kuiteskin ole niin ettei auto ole mitenkään maadoitettu itsessään? Siis neljä tai enempi kumista pyörää ei kai johda sähköä suuntaan tai toiseen.

Eli se maadoitus on siinä verkkojohdossa ja sen on tietty syytä olla kunnossa. Vikavirtasuojan pitäisi tunnistaa aika pienetkin vuodot jos se systeemissä on ja pitäishän sen olla.

Ja oliko nyt niin että mitään kipinöintiä ei ole kun verkkojohto ei ole olleskaan kytkettynä? mot

Käyttäjän lisäys viestiin 6.8.2013 klo 14:27:08 Ja kaima ehti edelle kun minä vielä ihmettelin.

HALINEN HARRI 06.08.2013 15:08

Minä vaan luulen ettei se hankaussähkö tarvitsekaan johtua maahan vaan riittää kun sopiva toisin/vähemmän varautunut. Esmerkki: Kaksi hlöä kummisaappaissa ja toisen hankaa takistaan staattisen säh-kön ja koskettaa toista, kyllä kipunoi. Mutta edllisten kanssa samaa mieltä johtojen tarkistuksesta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.08.2013 17:45

"Verkkovirran syöttöjohdon vikaa itse epäilen, koska vika poistui, kun vaihdoin tilalle toiset jatkojohdot"

"Säkäri oli lievempi kuin paimenpojan napautus, mutta sellainen, jonka hyvin tunsi sormenpäissä, kun seisoskeli paljain jaloin betonisilla pihalaatoilla."

Jos laatat olivat kuivat saattoi se olla jopa hengenpelastus, märällä kelillä sähköisku olisi saattanut olla jopa tappava.

Vika olisi saattanut "poistua" myös kääntämällä pistotulppa toisin päin jos kyse on shukosta, tai jos toisessa johdossa on EN-päät ja kaapelin johdot ovat ristissä.

Vikavirtakytkin tai henkilösuoja kannatta aina hankkia matkailuajoneuvoon koska se suojaa myös silloin kun kinteän verkon asennus ei ole kunnossa.

LEHTO RAUNO 06.08.2013 19:07

miltä tuntuu sähköisku .verkkovirrasta se ei ole samanlainen kuin paimenpojan nypytys. jos jää pidemmäksi aikaa tunnustelemaan sen tuntee värinänä,lyö 50 kertaa sekunnissa. avojaloin ulkobetonin päällä vaikka kuivallakin ,kädestä jalkohin väristää jalkapohjissakin ,niin että ei heti tule mieleen kokeilla uudelleen.. epätodennäköistä että vaihe olisi rungossa . saattasi olla että kiinteän verkon puolella heikko maadoitus .suuri maavastus

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.08.2013 19:28

"epätodennäköistä että vaihe olisi rungossa"

Todennäköisesti vaihe ei ollut täysin rungossa, mutta vuoto jonka suuruutta on vaikea arvioida. Ehkä kylliksi kosteassa tilassa aikaan saamaan hengen vaaran.

Olen eläessäni saanut kymmeniä sähköiskuja, mutta en ole aistinut mitään värinää, (voi olla yksilöllistä) edes silloin kun ammattikoulussa kokeilimme kuka kestää eniten jännitettä kädestä toiseen kun kytkentä on "hauen leuoilla" ja syöttö säätömuuntajalla. Leikki oli "hiukan" hengenvaarallista mutta mitäpä siitä nuoret välitti. Onneksi tuo "työnantaja" ei tappanut, myöhemmin jännitteet ja virrat olivatkin sitten pienempiä.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.8.2013 klo 19:58:25 "Kunnon" sähköisku tuntuu joka nivelessä josta sähkö menee läpi kuin joku löisi kepillä täysillä niveleen, se ei ole mukava tunne. Onneksi pumpussa ei ole vielä tuntunut mitään.

HALINEN HARRI 06.08.2013 19:50

Kyllä minä koen normaalin verkkovirran sähköiskun värinänä. Johtuneeko minun pitkistä tolpanväleistä etten ehdi heti vetää itseäni irti.

TOIVONEN MARTTI 06.08.2013 19:59

Ilmoittaudun niihin jotka kokee sähköiskun värinänä. Paljain jaloin kostealla betonilattialla olen kerran saanut tällin jonka jälkeen ajattelin että mukava kun on vielä hengissä. mot

TAMMINEN MIKKO 06.08.2013 22:33

Oliko suko pistoke vai tämä nykyinen ? Itsellä ollut parissa paikassa suko pistokkeen kanssa ollut sama ongrlma. Sitten kun käänsi pistokkeen toisin päin niin ongetma poistui. Eli oli paikan rasiassa suoja maa ja nolla johto kytketty samaan. Niinhän se ennen vanhaan jossain tehtiin.

LAIHO HANNU-PEKKA 07.08.2013 09:57

Kiitos kovasti keskustelusta. Vika varsin todennäköisesti vanhassa jatkojohdossa, koska "vuoto" katosi, kun laiton melko uuden kaapelikelan ja siihen kiinni autoon vievän jatkopalan. Täytyy vielä tarkistaa ammattimiehen kanssa autotallin ovenpielessä olevan tavallisen ulkokäyttöön tarkoitetun maadoitetun pistorasian kytkennät. Eli oli tavallinen maadoitettu pistorasia ja suko. Senkin tässä opin, että auton maadoitus hoituu juuri tuon verkkojohdon kautta, eli autossa ei ole mitään korvaavaa järjestelmää.Hyvä kun asia selvisi, koska ollaan starttaamassa Adrianmerelle. Olisi ollut koko ajan vähän epävarma tunnelma, jos pitäisi pelätä sähköiskuja!

KONTTINEN ANTTI 01.09.2015 11:47

Selvisikö tämän ongelman "syyllinen" koskaan?

Itse koin vastaavan ilmiön, eli sain pienen sähköiskun vaunun metallisesta ovenpielestä, 2014 mallisessa vaunussa nyt viikonloppuna.

Vaunu oli yhdistetty virallisella CEE-johdolla ja siihen saatavalla CEE-shuko adapterilla shuko pistorasiaan. Eli kyseessä pitäisi olla kaikin puolin laillinen liitäntä. Koska mukanani sattui olemaan toinen samanlainen CEE-johto ja toinen adapterikin, kokeilin niitä (liittämällä tosin samaan pistorasiaan) mutta silti ovenpielestä sai edelleen sähköiskun. Eli ongelman aiheuttaja ei selvinnyt, koska johto taikka adapteri se ei ollut. Eipä tullut kokeiltua toista pistorasiaa ja näin poissuljettua rasian mahdollista väärinkytkentää..

No vaunu on menossa caravan liikkeeseen tutkittavaksi loppu viikosta, mutta toki jos jollain olisi antaa etukäteen vinkkejä mikä mahtaa olla vikana kun sähkö ilmiselvästi vuotaa vaunun runkoon?

KOSKINEN OLLI 01.09.2015 14:27

Hankaussähkön sähköisku on hetkellinen sykäys, menee ohi samantien. Jos sähköisku on verkkovirrasta peräisin, sähköiskun vaikutus jatkuu niin kauan kuin kosketus jännitteiseen osaan kestää. Kyllä minäkin sähkön värinänä tunnen, jopa tasasähkökin tuntuu värinänä, tuollainen litteä 4,5 v paristo värisyttää siedettävästi kielenpäätä, mutta esim palovaroittimissa käytettävä 9v paristo nipistää kielenpäätä jo ilkeästi jos niihin napoihin kielensä työntää. ;)

Viallinen sähköjohto kannattaa tuhota tai korjata välittömästi

TAMMINEN MIKKO 01.09.2015 15:14

Kyllä siinä ulko pistorasiassa on varmaan nolla ja suojamaa kytketty samaan! Pistokketta kääntämällä tuo vaiva piostuisi! Ennen vanhaan tehtiin noita kytkentöjä.

POIKULAINEN ESA 01.09.2015 15:46

Samaa mieltä Mikon kanssa. Jos oikeasti runkoon tulisi 230V niin siinä ei pääsisikään pienellä näpsäytyksellä. Lähtee jalat alta. Olen muutaman kerran senkin kokenut. Suko kun on väärin päin niin vaihde tulee nollan kautta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.09.2015 18:17

"Kyllä siinä ulko pistorasiassa on varmaan nolla ja suojamaa kytketty samaan! Pistokketta kääntämällä tuo vaiva poistuisi! Ennen vanhaan tehtiin noita kytkentöjä"

Ei nollaus tuota merkittävästi jännitettä matkailukulkimen runkoon, nikäli pistorasian johdotus on kunnolla tehty ja/jos ajoneuossa ei ole isoa kuormitusta joka synnyttää jännite-eron maapotentiaalin ja nollan välille.

KONTTINEN ANTTI 01.09.2015 18:29

Ok, eli nähtävästi kokeilu toisella piuhalla sattui vahingossa menemään tismalleen samoin perin shuko rasiaan ja näinollen sähkön aiheuttama "tärinä" ei poistunut. Kumpa olisin ymmärtänyt kääntää pistoketta..

Ymmärränkö oikein ettei vaunun sähköissä olisi mitään vikaa, vaan se johtuisi pistorasian vanhanaikaisesta kytkennästä jolloin vaunun sähköjen tutkiminenkin lienee turhaa? 230V vaunun runkoon tuskin tulee, jos tulisi niin voisi olla etten olisi enää asiaa täällä kyselemässä.

Voisiko joku vielä selittää tyhmälle että miten "virtapiiri" tässä kuvaamassa tapauksessa menee, kun sen tosiaan tuntee lievänä tärinänä koskettaessa vaunun metalliosia?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.09.2015 18:51

Koskaan tutkiminen ei ole turhaa jos vaunusta saa, vaikkaikin heikon sähköiskun. Silloin jännite vuotaa runkoon ja yleensä se vika ei korjaannu itsekseen, mutta voi kylläkin pahentua.

Kaikenlaisiin sähkövuotoihin kannattaa aina suhtautua vakavasti, ettei omaisille tule eteen vakava paikka. Mitään ei kannata vähätellä, jos aikoo pysyä ja pitää naapuritkin hengissä.

Enimmäisenä kannattaa tarkistaa liitosjohto, onko siinä maadoitusjohdin kunnossa. Toiseksi tulee tutkia onko vaunun rukoon kytketty liitosjohdosta tuleva suojamaa. Onko tehtaalla laitettu koko maadotusjohtoa, tai onko se hapoettunut. Mikäli suojamaakytkentä ei ole kunnossa saattaa jokin vanunussa olevista laitteista vuotaa senverran, että sen tuntee pistelynä.

Nuo asiat voi tutkia lähes kuka tahansa sähköä ymmärtävä jolla on yleismittari.

Shukon kääntämällä vuoto runkoon tapahtuu nollajohtimesta jolloin ei tietenkään vuotoa tunnu.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.9.2015 klo 18:55:47 Kuten aiemmin kirjoitin se "vanhanaikainen nollauskytkentä" ei tuo automaattisesti havaittavaa jännitettä runkoon.

Kuivalla kädellä havaittava jännite liikkuu 30 V ja 40 V välillä jolloin myös syöttöjänniteen on ollut tiputtava tuplasti sen verran. Jos syöttöjännite on luokkaa 150 V - 170 V se huomaa jo laitteiden toiminnassa.

POIKULAINEN ESA 01.09.2015 20:28

Kerros mulle Markku tää kommentti. Shukon kääntämällä vuoto runkoon tapahtuu nollajohtimesta jolloin ei tietenkään vuotoa tunnu.

Silloihan se on oikein päin. Vaihde sulakkeen kautta eikä nolla. Vikavirtasuoja mittaa menevää virtaa siinä missä paluu virtaa. Kun ero on yli 30mA niin se laukeaa. Sitä virtaa ei edes ihminen ehdi huomaamaan. Ne Vikavirtasuojat on ollut jo pakolliset yli kymmenen vuotta ulkopistorasioissa ja vaunuissa/matkailuautoissa.

Sen takia on siirrytty näihin uusiin CEE- liittimiin että vaihde pysyy aina oikein.

Kysyjällä oli viellä uusi matkailuauto joten siinä varmaankin on vikavirtasuoja autossa. Ihmettelen jos virtaa on runkossa.

TAMMINEN MIKKO 01.09.2015 20:40

Kokeilemalla sillä patteri käyttöisellä koetin kynällä näkee kyllä vuotaako runkoon virtaa. Tai siihen ulko peltiin mistä sai sähköiskun.

POIKULAINEN ESA 01.09.2015 20:59

Ei varmaan pala kynä niin kuin sen pitäisi palaa. Kysyjä olisi muuten ollut polvillaan mutta vie tarkistukseen auto niin siellähän se selviää.

KOSKINEN OLLI 01.09.2015 21:26

Kaikki on mahdollista. Olihan jokin aika sitten erään hotellin? Lämpöpistorasian suko pistorasian nollaus tehty nollajohtimen sijaan vaihejohtimesta. Vuosikausia se siellä sellaisenaan oli ollut.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.09.2015 21:40

Matkailajoneuvossa ei saa olla eikä ole väliä syötön napaisuudella. Jos on, silloin sähkökytkennät ovat hengenvaaralliset.

Jos toisesta johtimesta on vuotoa runkoon silloin napaisuudella on merkitys, mutta tilanne johtuu viasta, joko ajoneuvossa tai ajoneuvoon kytketyssä laitteessa olettaen liityntäjohdon olevan kunnossa vaikka schuko tulpalla varustettu.

Jos vuoto on vaihejotimesta on jotimen ja rungon välillä 230 V ja virta sen mukainen ja vikavirtakytkin voi laueta. Suojajohtimen tulee estää rungon tulo jännitteelliseksi. Vuodon ollessa nollajohtimen puolella ei jännite-eroa eikä vikavirtaa synny.

Mikäli ajoneuvon rukoon vuotaa jännite on kykennät ehdottomasti tarkistettava ja korjattava, olipa vika missä tahansa, eikä pidä luottaa "oikeaan napaisuuteen" koska sellaista ei matkailuajoneuvossa ole.

Vieläkin on paljon paikkoja ilman vikavirtasuojakytkintä, eivätkä ne ole yleisiä kalustossakaan.

Shukoliitynnästä on luovuttu sen virrankeston takia, ei napaisuuden pidon, jolla ei ole mitään merkitystä kunnossa olevassa ajoneuvossa. Se perustelu löytyy standardista jossa määritellään matkailuajoneuvon sähköasennukset. Kirjoitan iPhonella ja tässä ei minulla ole sitä standardia.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.9.2015 klo 22:26:17 Matkailuajoneuvossa tulee molemmat navat katkaiseva sulake olla molemmissa johtimissa.

TAMMINEN MIKKO 01.09.2015 22:06

Kyllä se kynä palaa vaikka hankaamalla keinokuitu vaatteeseen. Kokeile ennen kun väität.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.09.2015 22:22

Se vanhanaikainen vaihe- eli poolikynä palaa varmasti jos vuoto tuntuu tuntuu kädessä.

HAKALA JYRI 01.09.2015 22:52

Ei sähkömies ehdottaa ensimmäisenä kaikki laitteet vaunussa pois pistorasioista, pikku vuoto voi olla kun käytetään laitteita jotka tehty kotikäyttöön yhtäkuin kuiviin tiloihin ja vaunussa ne saattaa kostua ja tulla lievä vuoto........ Vikavirtasuojan kai pitäis reagoida? Jyrih

OJALA ESA 02.09.2015 08:22

Kokemusta parilta leirintäalueelta Espanjassa. Kyseisissä paikoissa shukot. Ratkaisin ongelman maadoittamalla auton johdonpätkällä metallisen kiilan kautta maahan. Olen testannut nykyään varsinkin shukoon kytkettäessä, tuntuuko sormenpäässä "värinää" auton runkoon koskiessa.

KOSKINEN OLLI 02.09.2015 08:36

Ojalan kirjoituksesta tuli mieleeni, että vaunussa oleva vikavirtasuoja ei anna suojaa sellaisessa tapauksessa että kiinteän puolen sähköverkon suko pistorasiassa on jostain syystä vaihe jännite suojakoskettimessa. Vaihejännite tulee tällöin liitäntäjohdon suojajohdinta pitkin asuntovaunun runkoon.

POIKULAINEN ESA 02.09.2015 08:37

Mikolle. Tuli testattua patteri käyttöistä sähkökynää hinkkaamalla sitä fliistakkiin. Kyllä se sytty ja värisi. En ole ennen mittaillut sillä vaatteita vaan normaaleita sähköjä. On herkkä kynä. Sitten kokeilin sitä vaunun runkoon kun laitoin sukolla sähkön syötön. Käänsin sukon molemmin päin ja kynä ei reakoinut runkosta mitään sähköä.

KAUPPI ERKKI 02.09.2015 08:49

Markku on asian ytimessä napaisuuden kääntämisellä ei saisi olla vaikutusta koska matkakulkimessa pitää olla sulake joka laukaisee virran kulki se miten päin hyvänsä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.09.2015 10:14

Ojalan Esa kertoo madoittaneensa auton jos käytössä on ollut schuko. Miksi? Kyllä auto maadoittuu schukolla siin missä EN pistorasian kautta.

Jos tuo schuko olisi vaarallinen niin sähkökuolemia olisi sattunut pilvin pimein, varsinkin kun aiemmin ei ollut muita kuin schuko liityntöjä.

Kaapelin jatkamisen kiellon laittamalla kaksi schukoa peräkkäin ymmärrän kyllä koska siinä ei ole mitään lukitusta, toisin kuin EN liittimissä. Yhtenäinen kaapeli on turvallisuusnäkökohta.Maassa ei saa olla lasten ulottuvilla suojaamattomana jännitteellisiä pistorasioita vrt. jatko tai kaapelikela.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2015 klo 10:44:49 Kuinka moni muuten katkaisee sähkön pääkytkimestä silloin kun liittää tai erottaa ajoneuvoon pistokkeen? Tuskin kukaan, vaikka standardi käskee niin tekemään.

KAUPPI ERKKI 02.09.2015 12:17

Hitsailin puikkohitsillä betonirautoja yhteen viikonloppuna ulkona , oli vähän kostea keli niin läpilyönti oli niin voimakasta kun siinä polvillani hitsailin en pystynyt vaihtamaan hitsauspuikkoa siten että olisin pitänyt kolvista kiinni ja toisella kädellä vaihtanut puikon vaan jouduin laittamaan hitsauspuikon lankun päälle ja siten vaihtamaan puikon .(aika yleistä puikkohitsillä hitsatessa)

TAMMINEN MIKKO 02.09.2015 12:59

Esa Yhdistäppä suojamaa ja nolla ja kokeileppa sitten sillon tulee virta suojamaa klipsaan ja todennäköisesti myös auton peltipintaan jos suko on "väärin " päin. Kääntämällä pistoke toisin päin vika poistuu. Eikä vikavirta suoja toimi. Nimim kokemusta on eräältä yksityis alueelta.

NIEMI SEPPO 02.09.2015 15:06

Siis mitä? Kaksijohtiminen liitosjohto, joka on nollattu toisessa päässä...? Silloin tietysti saa kynsilleen joka toinen kerta, kun pistotulppaa kääntelee.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.09.2015 16:08

"Kaksijohtiminen liitosjohto, joka on nollattu toisessa päässä...?"

Häh, tekeekö joku nollauksen liitosjohdossa???????

Jos ei ymmärrä mitään sähköstä, niin kannattaa jättää kytkemiset niistä ymmärtäville.

230 V oikeasti tappaa sen kanssa ei kannata testailla mitenkähän tuo kytkentä toimisi. Verkkosähkön kanssa pitää tietää, eikä arvailla. Vääristä kytkennöistä voi saada lisäksi syytteen toisen taposta. . Voihan sitä ottaa pari kolmen tuuman rautanaulaakin ja työntää ne pistorasiaan ja kokeilla väriseekö, jos haluaa testata itsellään, mutta jättäkää ne kytkemiset alan ammattilaisille.

OJALA ESA 02.09.2015 16:23

Jäi mainitsematta, että parissa kyseisessä tapauksessa ei pistotulpan kääntäminen auttanut asiaan. Tutkimatta syytä syvällisemmin, helpoin konsti oli maadoittaa auto ja vika poistui. Muualla en ole moiseen törmännyt, sama auto, sama kaapeli, samat varusteet. CEE-pistoketta käyttäessä ei mitään ongelmia toistaiseksi. Sähköasiat kutakuinkin tuttuja..

HAAPANEN TIMO 02.09.2015 17:14

Ei ollenkaan huono ajatus tuo auton maadottaminen. Joskun olen törmänyt näihin tappimallin suko pistorasioihin joista joku on katkaissut tapin kun omassa pistokkeessa ei ole ollut reikää. Melkoisen vaarallinen temppu, maadoitus jää tykkänään pois.

@timppa

POIKULAINEN ESA 02.09.2015 17:20

Se teko on viimeinen oikein älyn väläys. Mahdoitusta tärkeenpää kun ei ole sähkö hommissa.

TAMMINEN MIKKO 02.09.2015 19:00

Tarkoitus oli vaan että kokeilee. Törmäsin tuollaiseen kytkentään toissa kesänä oli siis suojamaa ja nolla kytketty yhteen pistorasiassa ja aiheutti juuri kyseisen toiminnan. Eli sain lievän sähköiskun auton ulkopinnasta.

LEHTO RAUNO 03.09.2015 17:07

tämmöisessä ketjussa tulee helposti väärinymmärryksiä siitä mitä kukakin tarkoitta.

siitä jos virtaa antava pistorasia on nollattu eli nolla yhdistetty maadoitusliittimeen ,tämä ei tuo vaihejännitettä runkoon vaikka pistotulppa olisi miten päin tahansa. mutta nollajohdon jännitehäviö voi aiheuttaa potentiaalieron maata vastaan ja samalla rungon ja maan välille. sama voi tulla erillisellä maaditusjodollakin jos siinä on vastusta (pituus)

8

POIKULAINEN ESA 03.09.2015 19:04

Sitten kun selviää huollossa niin kerro meillekkin Laiho Hannu-Pekka mikä oli lopullinen syy runkossa olevaan sähköön.

LAUKKANEN MAURI 03.09.2015 19:58

Kun tuo perinteinen sähköverkko on yksinkertainen,mutta turhalla pähkäilyllä ja luuloilla siitä saadaan vaaralinen jos ei tiedä mitä tekee. Eli se suojamaa kevi:kelta-vihreä on sellainen johdin mitä ei saa koskaan käyttää vaihejohtimena ,se pitää kaikkien sähkömiesten tietää,mutta kun?. Se sininen on nolla johdin ,jota saa käyttää vaihejohtimena ,mutta se pitää merkitä siinä tapauksessa. Musta on se elävä johto,siis vaihejohto.

Siis se kevi,suojamaa ja sininen,nollajohdin ovat samassa potentiaalissa ,kuten kuvasta näkyy siellä sähköpääkeskusessa.

Tuossa kuva siitä perinteisestä verkosta,väritkin näkyy siinä. Jos ei ole värisokea niin pistotulpan voi vaihtaa maalikkokin,mutta kytkentä ja värit pitää tietää ja kun on nämä guukelit tietoa löytyy.

Suojamaadoitusjohdin: Jännitteelle alttiit osat on kytkettävä järjestelmän maadoituspisteeseen (PE ja PEN-johtimet) silloin, kun vikasuojauksena käytetään automaattista poiskytkentää. Tämä tehdään suojamaadoitusjohtimilla, jotka yhdistävät mm. laitteiden kuoret järjestelmän maadoituspisteeseen.

Kun tuota kuvaa tuijottaa aikansa pitäisi tämänkin ongeman mistä täällä pähkäillään selvitä!.

POIKULAINEN ESA 03.09.2015 20:25

Kuvaa kun katsoo niin on kolmivaihe. No ruskea, musta ja harmaa tappaa. Kevi ja sininen pitäisi olla vaarattomia koska ne on keskuksessa yhdistetty yhteen. Jos joku on pielessä niin nekin tappaa. Tarvitsee mitata ettei käy huonosti ja mielummin käyttää sähkömeisseliä joka kestää 1000V. Jos ei ole verkkovirrasta varmana saanut irti kyseistä kohdetta jota kytkee. L= on vaihde kuten L1, L2,L3 (tappaa) N=nolla Maalle ei löytynyt omaa merkkiä koneelta. Se voi olla Pe tai tän tapainen #. Maa on normaali sukossa keskellä.

VEIJOLA ESA 04.09.2015 21:20

Näköjään shukotesterikin pitäis olla pakissa mukana matkaillessa, jos meinaa varmistaa syöttöverkon kytkentöjen laadun.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.