Kuluvat renkaat
TARVAINEN VEIKKO
03.08.2013 21:05
Miksi Dukatoni eturenkaat kuluvat, alusta 130 multinet kori elnak prinses vm.09
Tähän asti ei maahantuojan eikä rengasliikkeen edustajat osaa sanoa pitääkö etupyörissä olla aurausta vai haritusta. Toinen rengasakerta jo menossa,ja on ristiin vaihdettu.Kuluminen on tasaista Autolla ajettu 40.000 km Selityksiä on monen laisia mutta ei oikein tyhjentäviä.
VALLIUS MARTTI
03.08.2013 21:18
Eihän siinä mitään erikoista ole jos renkaat kuluvat kun olet ajanut jo 40 tkm.Eikä ole merkitystä auraus kulmilla jos renkaat kuluvat tasaisesti,auraus kulmat jos on väärin sädety niin renkaat kuluvat epätasaisesti ja ajo ominaisuudet on huonot.Myös renkas merkillä on väliä pehmyt kumi seos kuluu nopeamin mutta on hiljaisempi renkas meteli taas kovat kestää enemän kulutusta mutta änekät.TV Kulkuri
KARJALAINEN ALPO
03.08.2013 21:24
Mulla ainakin nelipyöräsuuntuas vähensi kulutusta.
LUHTAKALLIO KEIJO
03.08.2013 21:49
Vanhin vika renkaissa on kautta aikain ollut että ne kuluu. Jos vasemman eturenkaan sisäreuna on kulunut huomattavasti enemmän kuin ulkoreuna, autosi harittaa. Jos taas oikean eturenkaan ulkoreuna vastaavasti, silloin on aurausta liikaa. Jos renkaittesi kuluminen on suhtkoht tasaista, on vain normaali nopea kuluminen. Noilla kilometreillä ei väljyyksiä ohjausnivelistöissä vielä pitäisi ilmettä.
Jos pääsit ensimmäisillä eturenkaillasi yli 30.000km, mielestäni km-tulos on kohtuullinen (olettaen, että akselien yhdensuuntaisuus on OK).
Ratin ja penkin välissä yleensä on suurin kulumiseen vaikuttava tekijä, miten kiihdytät, jarrutat, nopeudet kaarteissa. Ajoalustan koostumus, ja sen lämpötila,
Rengaspaineet on oltava valmistajan suosittelemat, ei mitään MUTU paineita.
Itselläni on eturenkaitten vaihto edessä v.2012 MJet 130 autoon. Ei aurausta, ei haritusta, mutta kovaa, pitkää ajoa kaikenlaisille teillä euroopassa on takana.
Takarenkaissa yli puolet milleistä jäljellä.
Ei kun rengaskauppaan, turvallisuudella ei ole hintaa!
Käyttäjän lisäys viestiin 3.8.2013 klo 21:54:19
Takana tällä hetkellä 34.000 km.
VALLIUS MARTTI
03.08.2013 21:56
KYllä hän se on taivahan tosi että jos renkas kuluu tasaisesti niin siinä ei auta mikään nelipyörä suntaus, se on eri juttu jos renkaat kuluu epätasaisesti siihen se on ainoa läkke.Näin hän se on että se suuri ""Kitka" joka syö kumia siitä me ei pästä mihinkään Eikä nuo renkaat ihmeitä maksa.TV Kulkuri
Käyttäjän lisäys viestiin 3.8.2013 klo 22:01:40
Keijo puhuu asiaa minulla itselä etu renkaiten vaihto väli 35-40 tkm ja pehmeä kumi seos.
TARVAINEN VEIKKO
03.08.2013 22:25
pääasiallinen kysymykseni koskikin sitä tietääkö kukaan pitääkö Fiiussa olla
etuakselilla aurauta vai haritusta. Autossani on haritusta, mutta kukaan ei tunnu tietävän on se oikein automerkin kohdalla. atakapotkuisessahan asia on selvä.
KOSKINEN OLLI
03.08.2013 22:54
Kyllä voi olla aurausta / haritusta ja pyörät kuluu silti tasaisesti. Mutta nopeasti.
Itsellä pyörät säädetty kaikissa autoissa kulkemaan suoraan samaan päämäärään.
Polttoainettakin auraus kuluttaa, puhumattakaan alustan komponentteihin kohdistuvista täysin ylimääräisistä suurista voimista.
VALLIUS MARTTI
03.08.2013 23:01
No jos se veikkon elämää helpotaa tietää akseliston säätö arvot niin kyllä mahantuoja saa tekniliset tiedot selville jos vain haluaa. Se ei ole niin helpoa sanoa näin vaan koska auraus kulmaan vaikutaa pyörien ripustus teknilisyys ja muut seikat. Näin yleinen nyrkki säntö on että takavetoisesa positivinen ja etuveto päin vastainen mutta niinkuin sanoin se ei ole yksiseliteinen ja ei pidä aina paikaansa.
Käyttäjän lisäys viestiin 3.8.2013 klo 23:11:24
Tuo Ollin sepustus sotii jo painovoima lakeja vastaan ja kaare ominaisuksia siitä on kyllä Wikipediasa jutua ja muutakin tietoa googletamala löytyy mutta hyvää loppukesän jatkoa teille.TV Kulkuri
KOISTINEN TOIVO
03.08.2013 23:41
Kun ostettiin tetlesi, niin siilin karavaanin kauppias, kun kyseltiin tarjousta, neuvoi. Osta mistä ostat. Vaadi, että matkailuauton pyöräsuuntaus tehhään sen painon mukaan mikä sillä on, koska alustat on säädetty pakettiauto painoille, ja matkailuautot ovat aina lähes maksimi painoissa.
Myyjä sitten teki säädöt siihen, ja renkaat kastivät yli 60000km. Nykyiseen autoon tehtiin myös säädöt oulussa, ja kun kysyin oliko säätöjä muutettava, niin sanoi asetaja, että kyllä, koska painot olivat erilaiset, mitä alunperin on alustan toimittaja säätänyt.
Toivopoika
ASIKAINEN MATTI
04.08.2013 00:35
Samaa mieltä edellisten kanssa. Fiat tehnee säädöt tyhjälle alustalle, johon korinrakentaja valmistaa korin päälle. Paino kasvaa ja jousitus painuu syvemmälle, jolloin etupyörien suuntaus muuttuu. Jos autossa olisi jäykkä etuakseli, niin muutosta ei tapahtuisi.
Tehdasuuden matkailuauton etupyörien suuntaus tulisi aina tarkistaa autoa ostettaessa.
JANHONEN MATTI
04.08.2013 12:47
Kullekin autolle on olemassa "tyypillinen korkeus" tai paremminkin korkeusasema.
Säädöt tehdään tähän korkeuteen.
Oikein tarkkaan työtä kun tehdään niin kori vedetään ennen säätöä kuormaliinoilla siihen korkeuteen jossa se ko. autossa liikenteessä on.
No jaa. Mitäs ne tarkimmatkaan säädöt auttaa jos jouset, iskarit ja nivelet on mitä on.
KOSKINEN OLLI
04.08.2013 14:56
Minulla pyörät on säädetty niin, että ajotilanteessa ne menee samaan suuntaan. Se on eri asia kuin auton tasaisella seisoessa. Minusta renkaan pitää vieriä, sen ei kuulu olla jatkuvassa sivuluisussa.
Mutta eipä tarvitse ihmetellä renkaiden räjähdyksiäkään, onhan rengas jatkuvassa sivuluisussa jos se ei mene samaan suuntaan ajotilanteessa kuin saman akselin toinen rengas menee.
40 000 kilometriä diftaamista on kyllä renkaalle ihan kelpo kestotesti.
http://www.autowiki.fi/index.php/Drifting
EEROLA TEEMU
04.08.2013 18:58
Yleissääntöhän on toki, että etuvetoisella pitää olla vähän haritusta. Jatkuvasti painavana liikkuva etupää ei tehtaalla välttämättä saa oikeita arvoja. Väärät
säädöt tulee esiin paitsi kulumisena, niin ajotuntumassa. Tasaisella,suoralla
tiellä ja oikeilla rengaspaineilla Ducatokin kulkee kuin unelma ilman ratilla säätämistä. Toivopoika, olet aivan oikeassa. Minullekin asiantunteva asentaja teki ensimmäisessä huollossa niin hyvät säädöt, että ei luullut samaksi autoksi sen jälkeen. Oli ollut aurausta lievän harituksen asemesta.
SUOMI SEPPO
04.08.2013 21:10
Ohjekirjan mukaan 0 - 2mm aurausta.
@seppo
VALKAMA MARKKU
05.08.2013 07:57
"Ohjekirjan mukaan 0 - 2mm aurausta"
Jopas jotakin´, etuvetoiseen aurausta!?
tuo tarkoittaa enempi ajetuilla nivelillä ajotilanteessa jo melkoista aurausta.
Minä, köyhä kun olen eíkä aina ole varaa huolehtia kaikkien nivelien tiukkuudesta olen opetellut toimintatavaksi että etuvetoisilla löysät pois vedon suuntaan ja sitten säätö nollille.
Takavetoisilla löysät pois jarrutuksen suuntaan ja säätö nollille.
Koko auraus/haritus puuhan idea on saada arvo ajotilanteessa nollaksi.
Ja tässä yhtedessä sitten sovinnolla unohdetaan kilpa-autojen säätäminen, se ei noudata ajodynamiikan lakeja vaan kuskin mielihaluja ja mutua.
M Arkku
EEROLA TEEMU
05.08.2013 12:09
Alfamerin Ducato/Boxer/Jumper korjausopas kertoo aurauskulmista, että " erilaisia automalleja on matkailuautot mukaan lukien niin valtaisa määrä, ettei kaikkien eri mallien oikeita aurauskulmia ole mahdollista oppaassa luetella". Erilaisia Ducatojakin on m- autoina vaikka millä mitalla, eikä esim. netissä annettavat aurausarvot ole yhteneviä keskenään edes samojen perusmallien osalta.
Etuvetoisissa autoissa, joita olen yksinomaan omistanut en ole koskaan säätänyt etupyöriä aurauksen puolelle, vaan aina on oltu nollasta ylöspäin harituksella autosta riippuen. Yleissääntönä molempien etupyörien kulumiselle on, että renkaat kuluvat sisäreunastaan, jos haritusta on liikaa ja ulkoreunastaan jos aurausta on liikaa. Edellyttäen että muut "kulmat ja kallistukset" ovat kohdallaan.
Vain toisen renkaan voimakas kuluminen viittaa ko. puolella oleviin ongelmiin. Oma lukunsa on mahdolliset taka- akselin väärät renkaiden asennot, jotka vain ammattitaitoiset korjaamot pystyvät tarkistamaan kunnon mittalaitteilla.
KOSKINEN OLLI
05.08.2013 14:59
Auraus tai haritustilanteessa akselin pyörät kulkevat periaatteessa eri suuntiin. Koska akseli ei veny eikä kutistu, raideväli pysyy samana, joutuu pyörät kilpailemaan siitä kumpi määrää suunnan. Suunnan määrää se pyörä kummalla on isompi kitka. Pienempikitkainen joutuu luistamaan ja luisto tietenkin kuluttaa renkaan pintaa. Eli se pyörä pitää jolla on pitävämpi tienpinta ja/tai enenmmän massaa. Keskitien puoli on yleensä puhtaampi ja sillä puolella kuljettajan massa auton massan lisäksi.