- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Tulli sai taas turpiinsa tai paremminkin kyllä VVM.
Tulli sai taas turpiinsa tai paremminkin kyllä VVM.
Tämä ei juttu ei koske matkailuautoja (autoverottimia) vaan niitä jotka ovat tuoneet Saksasta h-auton ennen vuotta 2006.
Korkeimman oikeuden 5.7.2013 antaman tuomion (KKO 2013:58) mukaan autoverosta peritty elv = piilotettu alv on laiton ja syrjivä. Tulli joutuu palauttamaan perityt elvit. Se on vielä auki kuinka pitkältä ajalta. Lisätietoa asiasta alla olevasta linkistä ja siltä löytyy myös sähköinen lomake jolla maksettua elv:tä voi hakea takaisin s-postiviestillä. http://www.tulli.fi/fi/
Juttu on monella tapaa mielenkiintoinen nimenomaan kansalaisen oikeusturvan kannalta. Auton tuoja oli alun pitäen Tullin päätöksellä määrätty autoveron lisäksi maksamaan elv:tä. Tuoja valittu päätöksestä hallinto-oikeuteen joka alensi Tullin määräämää veroa. Tuoja ei tyytynyt tähän vaan haki valituslupaa Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valituslupaa eri myönnetty.
Näin tuojalle ei jäävyt muuta keinoa kun nostaa vahingonkorvauskanne valtiota vastaan Helsingin käräoikeudessa. Käräjäoikeus velvoitti Tullia palautamaan perityt elv:n koska piti sitä yhteisöoikeuden vastaisena. Valtio valitti käräoikeuden päätöksetä hovioikeuteen. Hovioikeus piti käräjäoikeuden päätöksen voimassa. Valtio haki ja sai valitusluvan asiassa Korkeimpaan oikeuteen. Korkein oikeus piti hovioikeuden päätöksen voimassa. Valtio hävisi näin jutun 6-0. Ja tästä taas seuraa, että muillekin kun vain vahingonkorvauskanteen nostaneelle on elv:t palautettava.
On tämä kumma oikeusvaltio tämä Suomi. Korkein hallinto-oikeus ei anna edes valituslupaa asiassa jossa käräjäoikeus, hovioikeus ja ja korkein oikeus yksiselitteisesti tuomitsee valtion maksajaksi. Ei voi kun ihmetellä, että kenen asialla KHO oikein on? Eikö nimenomaan KHO:n tule varmistaa, että niin kuntien kun valtionhallintokin toimii oikein.
Toinen ihmettelyni aihe on valtion virkamiehet jotka ilman mitään seuraamuksia saavat päätöksillään syrjiä Suomen kansalaisia perimällä niiltä yhteisöoikeuden ja hallinto-oikeuden (aiemmat tapaukset) ja korkeimman oikeuden päätösten vastasia veroja. Ja vieläpä jatketusti valtion saamat aiemmat tuomiot huomioiden. Kansalaisilla on oikeus odottaa, että VVM:n korkeat virkamiehet tietää mitä EU:n arvonlisäverodirektiivi tarkoittaa ja miten sitä aiempien EY-oikeuden päästösten mukaan pitää tulkita, että kansalaisia ei syrjitä.
Monet virkamiehet ovat EU:sta huolimatta (tai sen ansiosta) edelleen ryhmä joka yrittää työllisää itsensä mahdollisimman helpolla ja koettavat saada ohjailu/vaikutusvaltaa toisten ihmisten elämään. Missähän on heidät ohjeistettu keräämään esim. veroja tai muita maksuja joita ei ole laissa määrätty? Miksi esim. Matin esilletuoma väärä maksu on alunperin peritty? Tekijät esiin oikein nimillä. Tämä heille suotu tulkintaoikeus olisi oltava sellainen että väärästä tulkinnasta seuraisi rangaistus kuten meille tavallisille kansalaisillekin käy kun tulkitsemme lakeja ja asetuksia väärin. Näitä vastaavia oikeuksia oli satoja vuosia sitten kylläkin nykyistä enemmän joten asiaan on tullut parannusta mutta omat virkamiehemme ovat jääneet...
Joopa, työllistäminen on hyvä huomio.
Sodan jälkeen työllistettiin pienille uudistiloille pitkin korpia karjalaisia. Mitä olisikaan seurannut, jos nämä olisivat olleet möykkäämässä Helsingin kaduilla?
Takkuavat virastot ovat verrattavissa homerakentamiseen. Jos olisi tehty kunnon rakennuksia, ei olisi homekorjaustöitä eikä paljoakaan uudisrakentamistarvetta. Mutta möykkä raikuisi Helsingin kaduilla. Siitä ei hallinto tykkäisi.
Takkuavat virastot ja huono rakentaminen ovat myös tulonsiirtoa virkamiehille, rak.firmoille, rak.duunareille, apteekeille, lääketeollisuudelle jne.. Arvatkaapa jatkuuko samana... kertyy verojakin joutavan tekemisestä.
Kiitokset tästä Matille.
Vielä tuntuvammat kiitokset silloiselle ylijohtaja Heikki Kuituselle ! Paljon sieltä on tullut korkorahoilla jo tienatuksi ja lisää pukkaa veronpalautuksia.
Sitten taas odotellaan koska ne rahat on tilillä, kun tuo "velan" vanhenemisjuttu saadaan puiduksi. Ei haittaa - lisää tulee korkoja, ja aika hyvällä prosentilla ..
Tässä linkki lomakkeeseen, joukolla kaikki penkomaan vanhoja arkistojaan ja sitten rahanjaolle ilmoittautumaan. Heehe !
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahkoinenasiointi/lomakkeet/autoverolomakkeet/lomakkeet/924s.pdf
Ei taida valtion maksamat korot olla tuottotason kärkipäässä kun sijoituksista on kyse.
No on se hyvä että joku jaksoi tapella tuosta asiasta joka tuntui selvästi olevan oikeustajua vastaan! Ja kiitos valppaalle Matille kun kertoi asiasta. Lomake on täytetty ja lähetetty. mot
Eihän Suomi ole oikeusvaltio!
Vaikka on olekaan, omasta mielestäni, mikään varsinainen valittaja niin tämä on demokratia, jossa oikein mikään toimi.
Tämmöönen tasapaksu ns. demokratia, jossa ei saada mitään päätöksiä aikaan johtaa systeemin romahtamiseen. Katsokaa historiaa, jos meiltä niin muualta.
Sitä ei kukaan enää jaksa ihmetellä, että Suomessa tulli elää kuin pellossa, mitä tulee autoverotuksen laittomuuksiin. Tämä kuppausyritys ei jääne viimeiseksi. Sitä pitäisi myös ihmetellä, miksei kymmenet tuhannet auton ulkomailta tuoneet ja laittomasti perittyjä veroja maksaneet enempää ole nostaneet ääntään -nousseet ns. barrikaadeille tms. Ilman yksittäisten -jopa yhden jo aiemmin kyntensä näyttäneen- ihmisen puuttumista asiaan ja laittomuuteen, olisi taas ehkä kupattu kymmeniä miljoonia laittomasti. Lehdetkin vaan päivittelivät, paljonko valtiolle tämäkin vedätys tulisi maksamaan "jos siis asia hoidettaisiin lailliseen malliin".
Ranskalaiset ovat ehkä huono esimerkki, mutta siellä pistetään valtatiet rekoilla kiinni, jos jotain oikeustajun vastaista uhataan toteuttaa. Suomessa ollaan vähän kuin lammaslauma, kun isäntä huutaaa, jotta "kukas siellä piereksii?" Laumasta kuuluu soinnukas " määäää" ja siihen se jää.
suomi ei ole ikinä ollutkaan oikeusvaltio,raha ratkaisee ja syntyperä
Ei tuo korko ole ollenkaan huono, päinvastoin. Tässä lainaus tullin sivuilta:
K: Maksetaanko mahdollisille korvauksille korkoa?
V: Korkolain (1982/633) 7 §:n mukaan vahingonkorvaukselle viivästyskorkoa on maksettava siitä lähtien, kun 30 päivää on kulunut päivästä, jona velkoja esitti vaatimuksensa sekä sellaisen korvauksen perustetta ja määrää koskevan selvityksen, jota häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös velallisen mahdollisuudet hankkia selvitys.
Korkolain mukainen viitekorko on 0,5 % ajalle 1.7.–31.12.2013. Viivästyskorko tälle ajanjaksolle on siten 7,5 % vuodessa (viitekorko lisättynä korkolain 4 §:n mukaisella 7 prosenttiyksikön lisäkorolla).
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.