Lisäakun kytkentä: auttakee neuvotonta

RUOTSALAINEN JUKKA 29.07.2013 16:20

Hei alan osaajat. Reissu takana ja tuli koettu jonkin verran elämää pelkän hupiakun varassa. Reissussa syntyi ajatus kytkeä toinen hupiakku käyttöön.

Olen täällä aikaisemmin kysellyt tietoja ja silloin tuli aika selvä kannanotto, että akkuja ei kannata kytkeä rinnan. Mutta nyt heitänkin uuden ajatuksen. Hommaan toisen akun (tosiasiassa uusi käyttämän on pöydän alla) ja kytken nämä akut kolmivaiheisella kytkimellä. Olkoon akut nimeltään A ja B. Käytän aina yhtäakkua kerrallaan. Kun akku A alkaa tyhjetä, niin kytken akun B käyttöön. Kytkentä tapahtuisi kytkimellä, jossa olisi kolme asentoa: asento 1) akku A käytössä asento 2) tyhjä: ei akku A eikä B käytössä asento 3) akku B käytössä.

Käytännössä vaihto akkujen A ja B välillä tapahtuisi seuraavasti (oletuksena, että käytössä on akku A): 1) asunto-osasta virrat pois päältä sähköpääkeskuksesta saakka 2) kytkin asentoon 3 ja virrat takaisin asunto-osaan sähköpääkeskuksesta.

Kytkimen asento 2:n ideana on se, että jos vahingossa unohtaa ottaa sähköpääkeskuksesta virrat pois ja vaihtaa sähkönsyötön akulta A akulle B, niin ei tapahtuisi mitään vahinkoa.

Ajatus tässä on se,että voisin pidempään olla sähkövirrasta riippumaton ja/tai voisin rohkeammin käyttää sähköä asunto-osassa: Jos akku A loppuisi, niin voisin ottaa B:n käyttöön.

Ehkä johdatus oli epäselvä, mutta nyt kysymys: onko tällaisia kytkimiä ja mistä pääkaupunkiseudulla voisi ostaa tällaisen asennustyön (ammattitaitoisesti). Tai kertokaa miten tämän pitäisi tehdä?

Neuvosta ja asiallista vinkeistä kiitos jo etukäteen.

SUOMI SEPPO 29.07.2013 17:50

Onneksi en ole lukenut sitä ettei kahta akkua passaa kytkeä rinnan. Minulla on kaksi Sznajder 100 Ah vapaa-ajan akkua rinnan (Motonet). Hyvin on toiminut. Mutta olisiko tämän tyyppinen kytkin se mitä kyselit: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Virtakytkimet/Akunvalitsin-1-2-12-25877/ @seppo

HAAPANEN TIMO 29.07.2013 18:16

Juuri noin minäkin ajattelin keväällä ja lisäsin toisen akun. Valintakytkintä käytettäessä ei akkujen tarvitse olla samanlaisia.

Mullakin on siellä kokeeksi pieni 45Ah:n suljetun järjestelmän akku. Riittää muuten yllättävän pitkälle. Kytkimessä on myös off-asento, joten pääkatkaisimen saa samaan rahaan.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2013 klo 18:20:10 Ykköseen varsinaisen akun +. Kakkoseen lisäakun +. Ja se kaapeli joka ennen meni varsinaisen akun plussaan vedetään kolmoseen.

Koska nyt pelataan paksujalkaisen plussavirran kanssa, on kytkennässä syytä olla tarkkana.

EEROLA TEEMU 29.07.2013 18:46

Veneilijät käyttävät kytkimiä, jollaista itsekin taidat ajaa takaa. Ajatuksessa, että hupiakkuja ei kytketä rinnakkain on ideaa. Kunnolla toimiakseen sellaisen yhdistelmän pitäisi olla samanlaisista akuista muodostettu ( saman valmistajan, samantyyppisiä, yhtä hyvässä teknisessä kunnossa jne), jotta akkujen välille ei häviäisi ampeeritunteja ( syntyy siitä, että molemmat eivät lataudu täyteen, jos eivät ota vastaan latausta yhtälailla). Jos nyt kytket toisen jo käytössä olleen kanssa uuden akun, niin juuri noin kuten kerrot, EI rinnakkain.

Siinä on myös se hyvä, että koko hupipuoli ei pääse kerralla tyhjenemään esim. unohduksen seurauksena kun toinen akku on aina reservissä. Vaikka toinen akku menisikin "punaiselle", niin jo muutaman tunnin päästä se toipuu senverran, että ainakin Alde pelaa. Kokemusta on tästäkin.

Olen käyttänyt jo yli 10 v kahta hupiakkua, jotka pysyvät siis aina toisistaan erillään. Toinen akku on 135 Ah geeliakku ja toinen 120 Ah talous- lyijyakku. Näitä akkuja ei saa kytkeä rinnakkain ja jos niin tekisi, se olisi erittäin tyhmää ja tuottaisi vähän tehoja ja akut tuhoutuisivat nopeaan.

Molemmilla akuilla on omat "päävirtakytkimet" joiden kautta akkujen kapasiteetti otetaan käyttöön ja akut myös latautuvat yksitellen riippuen "kummassa reiässä" päävirtakytkimen väännin on PÄÄLLÄ- asennossa. Akkujen tila tulee näkyviin ohjauspaneelissa saman valinnan mukaisesti.

Koskaan ei näitä akkuja ole kytketty rinnakkain ja matkassakin on vain yksi väännin. Homma on idioottivarma enkä ole joutunut sen kanssa pulaan. Monenlaista akkua on kiertänyt järjestelmässä, mutta geeliakku on alkuperäinen ja siis yli 10 v ikäinen hyvin kuntonsa säilyttänyt. Talousakkuja on vaihdettu.

Kytkimien kautta kulkee akkujen Miinusjohdot (-) Plussat (+) on yhdistetty pysyvästi keskenään.

Jos tämä selvitys ei jollekin asiasta kiinnostuneelle/ lukijalle riitä tai jää epävarmuutta, niin ei kannata ryhtyä tekemään epävarmana kytkentöjä, koska mahdollisen oikosulun aiheuttaminen järeillä akuilla on vaarallista.

Kytkimet ovat Hellan valmistamia ja ehkä n. 15- 20 e/kpl ja molemmilla akuilla on oikosulkusuojana 50 A laattasulakkeet varmuuden vuoksi.

JANHONEN MATTI 29.07.2013 20:32

Tässä linkki Tampereen Pursiseuran suvuille josta voi vapaasti ladata oppaan Sähkö ja Vene. Opas on norjalaista alkuperää ja sen on suomeksi toimittanut yli-insinööri Heikki Silvan. Vaikka opas onkin tehty veneilijöille niin siinä on paljon tietoutta jota voi soveltaa myös matkailuautojen ja vaunujen sähköhommissa. Ja tulee ainakin perusasiat selviksi vaikka se mikä on akkujen rinnan kytketä tai sarjaan kytkentä. Sähkön hajun kautta oppiminen kun on tunnetusti kallista.

http://taps.fi/?page_id=248

Opas on ladattavissa sivun alalaidasta.

Vastaavan oppaan voisi kyllä SF-Caravan toimituttaa myös matkailuautojen ja vaunujen sähvöistä päivitettynä nykytasolla. Olisi muutakin toimintaa kun kaapelin pituuden ja poikkipinnan määrittely Olisi liiton hommia se.

NIITTYARO TAPANI 29.07.2013 20:42

Kätevintä on ostaa identtiset uudet akut, vaikka 100Ah suuruiset. Niitä ladataan ja puretaan rinnan ja ne antavat ehkä enemmän ulos kuin erikseen purettuna. Se taas johtuu siitä, että mitä isompi purkausvirta niin sitä vähemmän amperitunteja.

Noin minulla on ollut jo kolmessa matkailuautossa eikä ole ollut ongelmia. Erillisillä akuilla on jopa lataus hankalaa järjestää kun se rinnan kytketyillä on valmiiksi tehtynä.

Joku tuolla alempana ehdotti kytkintä akuu 1 - akut 1 ja 2 rinnan - akku 2 jolloin kytkimen pitää olla juontava eli se kytkee seuraavan toiminnon ennen kuin katkaisee edellisen jottei lataus/purkauspiiri katkea kun akkua vaihdetaan. Tuollainen minulla on ollut purjeveneessä mutta siellä olikin eri kokoiset akut "1" oli 100 Ah ja akku "2" 200 joten niitä ei oikein voinutkaan käyttää rinnan. Kakkosta käytin hupina ja säästin ykköstä moottorin käynnistykseen.

Minä suosittelen kytkemään rinnan mutta akkujen pitää olla mahdollisemman identtiset, saman valmistajan saman kokoiset. Ja homma pelaa, niin ne minulla nytkin ovat Hymerin alkuperäisessä kytkennässä, myös Knaus aikoinaan kytki samoin.. Muista vaan käyttää riittävän paksuja kaapeleita! Ei alle 6 mm2 ja sulake akkujen lähtöön suojaksi.

VALLIUS MARTTI 29.07.2013 21:09

No näinhän se on kätevin kuin Tapani tässä edeltä kertoi.Minulla myös Dethleffsissä rinnan 2 kpl 100 A akkuja ei koskaan ole viran kanssa ongelmia vaikka on sähköissä omvarainen useita päiviä,ja aijemmin olut myös kolmessa aijemasa autossa samalainen kyttkentä ja kaksi akkua.TV tapsa

Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2013 klo 21:12:35 Tietysti hän saa viritellä erinlasia kytkimiä että saa mahdolisiman monimutkaisen härdelin aikaan jossa ei käytännön hyötyä ole.

KURVINEN ESKO 29.07.2013 21:18

ostin auton 3 vuotta sitten käytettynä. Siinä oli ja on edelleen kaksi hupi-akkua rinnan kytkettynä ilman mitään ylimääräisiä katkaisijoita. Kapasiteettia on 2 x 100 Ah, lisäksi on vielä aurinkokenno katolla varustettuna jollakin sähköisellä vehkeellä, joka vaihtaa akkujen latauksen aurinkokennoilta joko auton laturiin tai ulkopuoliseen virtalähteeseen tilanteen mukaan. Järjestelmä on pelannut ilman ongelmia koko ajan. Kerron vain, miten minun autossa akut on kytketty koska en ole alan asiantuntija ja kokemus kaapilla ajelusta on suhteellisen lyhyt. EKu

HIRVONEN JOUNI 29.07.2013 21:57

Kytkennöissä kannattaa olla huolellinen. Tänä kesänä asennettiin auton katolle kokeeksi 80W aurinkokenno lataamaan asuntopuolen akkuja. Olimme pitkiäkin aikoja ilman verkkosähköä, pisimmillään 7 päivää (ilman ajoa), eikä tietoakaan akkusähkön loppumisesta vaikka käytettiin normaaliin tapaan sähkölaitteita. Lisäksi aikaisemmasta poiketen puhelimia latailtiin nuorison toimesta varsin ahkerasti.

Asentaja osasi tehdä kytkennät niin että lataus ja sen seurauksena akkajännite näkyy auton omissa mittareissa.

En laittaisi lisäakkuja vaan aurinkokennon katolle lataamaan akkuja.

LEMBERG JUHA 29.07.2013 22:00

Minulla kaksi 90 vattista akkua rinnan ja 175 vattinen kenno katolla, hyvin riitti, kun olin keväällä 15 toista asteen pakkasella viikonlopun ilman kaapelia. Kesällä ei mitään ongelmia sähkön kanssa. vaivaton ratkaisu, koska olemme usein n.s"villiparkissa"

T. JUSSI

Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2013 klo 22:09:17 Lisäys, ei tarvii mitään katkasijoita eikä releitä, ainoastaan piuhat säätäjään ja siitä piuhat akun napoihin. Toiminut jo 3 vuotta ilman ongelmia. T. Jussi

HAAPANEN TIMO 29.07.2013 22:11

Kennohan se mullakin on, enkä kolmen vuodenajan matkailijana ole kennon asentamisen jälkeen sähköstä maksanut. Jotenkin se kennon hinta on takaisin tienattava. Yhdellä 110 Ah:n akulla homma on pelannut, mutta nyt keväällä asensin varatankin, sen pienen 45Ah:n nökäreen kaveriksi isolle.

Ja se Bilteman valintakytkin on juontava. Muunlainen ei kävisikään siitäkään syystä että pakkasvahti lorauttaa vedet pihalle virran pienessäkin katkossa.

On rauhoittavaa tietää että aina on vielä yksi, vaikkakin mun tapauksessa pieni, aivan koskematon akku pullollaan sähvöä.

@timppa

VALTONEN MARTTI 29.07.2013 22:19

"On rauhoittavaa tietää että aina on vielä yksi, vaikkakin mun tapauksessa pieni, aivan koskematon akku pullollaan sähvöä."

Niin, tuon kokoisella on Hondaa käynnistelty jo 10 vuotta....tämä näin ihan sivukaneettina.

KIMPPA PENTTI 30.07.2013 12:32

Jos on kaksi akkua ja akun valintakytkin käytösssä pistäisin latauksen varmistamiseksi vielä Bilteman erotusreleen http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2013 klo 13:06:10 Toimii niin,että laturista katsoen ensimmäinen akku latautuu 13,8V:iin ja sitten alkaa ladata myöskin toista akkua.Erotus tapahtuu kun akkujen jännite on pudonnut 12.8V:iin joten molemmat akut latautuvat aina ladattaessa oli akun valintakytkin missä asennossa hyvään.

KINNUNEN AIMO 31.07.2013 19:08

Terve. Kun tässä on tuota akku keskustelua niin jatketaan sitä vielä hieman. Mulla olis syksyllä hupi akkujen vaihto. Tällä hetkellä on kaksi 100 A.n akkua rinnan kytketty. Olen miettinyt että laittaisiko samalla lailla kaksi satasta vai ostaisiko yhden kaksisatasen akun. Kummastakohan systeemistä saisi paremmat hyöty amppeerit ulos ? Mututuntuma on että, ihan sama asia !

Tv: Aimo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.