Matkailuauton nytkytys.

VENHO JARI 25.07.2013 23:04

Moi! Onko kellään ollut tälläistä vikaa asuntoautossa. Ajaessa esim. maantiellä nelosella tai vitosella tasaista vauhtia, niin silloi tällöin alkaa sellainen pieni nyökkäily, sama taphtuu myös taajamassa pienemmillä nopeuksilla. Auto on ollut vajaa puolitoista vuotta minulla, auto on lmc 6000ti vm -01. Vaihdettu tänä aikana kaikki iskarit +laakerit muut helyt etuiskareihin, molemmat vetoakselit, alas molemmat moottorin tukikumit,alatukivarsien takapään kumit,molemmat moottorin kannattimien kumipuslat. Lähtee hyvin käyntiin myös talvella pakkasellakin käy nätisti polttoaine suodatin vaihdettu.Mikä per...????????????? T: Jartsi

VALTONEN MARTTI 25.07.2013 23:07

Ja merkistä eikä mallista ole mitään hajua....?

Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2013 klo 23:08:32 Anteeksi, olihan se siellä kun tarkemmin luki...

KOSKINEN OLLI 25.07.2013 23:16

Äääh, ....silloin tällöin...? Johtuisiko tien pinnan epätasaisuuksista. Asfaltti on poikki tasaisin välein, katkennut talven pakjasilla? . Henkilöautossa ei tuota ilmiötä huomaa. Oletko kokeillut ajaa aivan uudella asfaltilla?

LEHTINEN VÄINÖ 25.07.2013 23:23

Jos tarkoitat nykimistä määrärtyllä kierrosalueella se on valitettavasti ominaisuus, kokemusta on.

VENHO JARI 25.07.2013 23:28

Olen ajanut uudella asfaltilla, ja sama homma. Se ei tule pyöristä. Vaan tuntuu kuin olisi polttoaine syötössä jotain häikkää. Mutta kun se suurimman osan ajasta käy nätisti ja tottelee kaasupoljinta jos on tarvis.

KOSKINEN OLLI 25.07.2013 23:43

Minulla tuollaista vaivaa aiheutti bensakoneessa yhden sylinterin ruiskusuuttimen osittainen tukkeutuminen. Ensin vaihdoin kaikkiin sylintereihin sytytys tulpat, sitten sytytyspuolat, ja lopuksi vaihdoin varmasti toimivan ruiskusuuttimen sylinteri kerrallaan. Vika löytyi. Yhden sylinterin ruiskusuutin oli osittain tukossa. Niin pahasti oli tukossa, ettei ruiskusuuttimen puhdistusaineen annostelu enää sitä avannut.

Ruiskusuuttimen puhdistusainetta annostellaan polttoaineen sekaan tankin täytön yhteydessä. Kyseistä ainetta on myynnissä kaikissa autotarvikeliikkeissä ja myös paremmin varustetuissa marketeissa. Bensamoottoreille on oma aine ja dieseleille on oma aine. Maksaa kympin verran, voi tarvita useamman annostelun. Täysin tukkeutunutta ei enää aukaise. Netistä löytyy hakemalla tietoa, tässä eräs linkki: http://www.autotune.fi/tuote/360/suuttimien-testaus-ja-pesu

HYTÖNEN RAIMO 25.07.2013 23:54

Siis alustahan on tietenkin hiivatin tukaatti.

Vika vaikuttaisi polttoainejärjestelmään kuuluvalta (viallinen tai osittain tukkeutunut ruiskutussuutin, syötön elektroninen ohjausyksikkö mahdollisesti jopa EGR -suodatinvika).

Käytä houltamon testerissä (mutta älä mene Deltaan), niin se ilmoittaa vikakoodin (tai sitten ei), jonka pohjalta voidaan ryhtyä jatkotoimenpiteisii..

Käyttäjän lisäys viestiin 26.7.2013 klo 00:08:09 Korjaus: kirjoitin EGR -suodatinvika, pitää olla EGR -venttiilivika.

Toisaalta kohtuullisen vikatesterin saa tarvikeliikkeestä jo muutamalla kympillä, joten jos huoltamo on kaukana, voi harkita sellaisen ostamista (jos tarvikeliike on lähellä). Varmista kuitenkin ennen ostoa sen sopivuus ko. automallille.

JANHONEN MATTI 26.07.2013 11:39

Monet jakaa tuon Lehtisen Väinön käsityksen. Ja vallankin kun on kysymys "patanokasta".

SUOMI SEPPO 26.07.2013 21:49

Anteeksi tyhmyyteni mutta millainen on "patanokka"? @seppo

JANHONEN MATTI 27.07.2013 10:57

Fiat Ducatota on tehty vuodesta 1981. (Fiat Ducato, Peugeot J5 ja Citroen Jumper tuli samasta Sevelin tehtaasta ja oli käytännössä sama auto.)

Ducatoja on kolme mallisarjaa joista on mallisarjan pituuden vuoksi tehty myös facelift-malleja. I-sarjaa tehtiin vuosina 1981-1993 II-sarjaa tehtiin vuosina 1993-2006 Tämän sarjan alkupää 4/2002 saakka on ns. "patanokkia" jotka tunnistaa pyöreästä keulasta. Moottorit toki kehittyi mallisarjan aikana ja vuodesta 1998 alkaen "patanokkia" sai sekä 2,3 että 2,8 JTD-koneilla. Tähän mallisarjaan tehtiin facelift eli kasvojen kohotus muistaakseni huhtikuussa 2002. Nokka muuttui hieman modernimmaksi mutta merkittävin muutos oli uuden paremman vaihdelaatikon asentaminen autoon. Mallin tunnistaa auton keulasta ja uuden laatikon taas vaihdekaaviosta. Vaihdelaatikon vaihto tulikin tarpeeseen koska 2,8 JTD-koneissa oli vääntöä ihan eri tavalla kun vaikkapa vanhoissa 2,5 TD -koneissa. III-sarja tuli markkinoille 2006. Kun mallisarjat ovat muuttuneet kesken vuoden ja kun matkailuauto valmistetaan kaksivaiheisesti voi alusta olla vanhempaa mallia kun mikä on auton käyttöönottovuosi.

LMC käytti autossaan sellaista moottoriversiota kun 2,5 TDI cat. Tämän ketjun avaajan autossa (6000 sarjan LMC) on todennäköisesti siten joko 2,5 TDI tai 2,8 JTD.

Jos pitäisi ajaa Siperian läpi nimenomaan Fiat Ducatolla niin valitsisin II-sarjan Ducaton, mallisarjan viimeisiltä vuosilta 2005 tai 2006.

VENHO JARI 27.07.2013 17:51

Jep. pata on 2.8JTD huhtikuu 2001. Onko huono?

UUSITALO MARKO 27.07.2013 21:08

"Moottorit toki kehittyi mallisarjan aikana ja vuodesta 1998 alkaen "patanokkia" sai sekä 2,3 että 2,8 JTD-koneilla."

Matti, eikös 2,3 JTD tullut vasta faselifteihin vuonna 2002?

JANHONEN MATTI 27.07.2013 21:34

Ei se nyt mikään huono ole. Tokihan sitä voisi luetella pitkän listan vikoja joita Ducatoissa on ollut mutta se ei tee oikeutta autolle, koska merkittävässä määrässä autoja vikamäätä on ollut kohtullinen. Toki siinä on asioita jotka on syytä ottaa huomioon mieluummin ennen kun myöhemmin huollon osalta. Itse olen pitänyt itse 2,8 JTD perusmoottoria jopa hyvänä ja taloudellisena. Ennakoivilla ajallaan tehdyllä huollolla mm. remminvaihdolla sillä pärjää ihan hyvin.

Auton voimalinjassa on ollut ongelmia vaihteiston osalta (viitos-vaihde), vetoakseleissa ja etupyörän laakereissa. Etupyörien tuennassa on myös ilmennyt ongelmia iskarien yläpään laakereissa. Kaikissa näissä vioissa on se hyvä puoli, että auton rakenteista johtuen niihin pääsee käsiksi aika helposti jolloin työn osuus osien vaihdossa jää pieneksi, eikä osatkaan maltaita maksa, kunhan ei erehdy merkkiliikkeeseen.

Viitosvaihteen kunto taas voidaan tarkistaa avaamalla vaihdelaatikon päässä oleva luukku. Viitonen kun on vaihdelaatikon kuorien ulkopuolella peltikotelon alla. Työaikaa itse tarkastukseen kuluu noin tunti. Ammattilainen näkee heti silmämääräisen tarkastelun jälkeen missä kunnossa kytkentäpakat ja rattaat on ja onko pää- ja sivuakselin laakereissa väljää. Tamgeas:ta mm. saa uusia osia kohtuuhintaan jos tarvetta ilmenee.

VENHO JARI 28.07.2013 11:07

Hyvä ettei ihan surkee. Noista vioista jo aiemmin kirjoitin että kaikki muut olenkin vaihdattanut paitsi pyöränlaakereita vitosrattaat oli vaihdettu jo ennen auton ostoa alle sadassatuhannessa papereissa oli että oli pantu 19% tiheämpi välitys.

JANHONEN MATTI 28.07.2013 13:32

Jos en nyt ihan väärin muista niin alkuperäinen II-sarjan Ducaton 5-vaihteen välitys on 0,67 , eli viitonen on todella pitkä ylivaihde. Ja taitaapa olla, että jo nelonen on ylivaihde. Eihän vaihteen välitys sinällään kaikkea kerro auton välityksestä vaan täytyy tietää myös mikä on perän välityssuhde.

Mutta sen se kertoo, että noin pitkä viitonen sopii varmaan pakun alustana käytettäviin Ducatoihin mutta ei ole paras mahdollinen matkailuauton alustana olevissa Ducatossa. Tokihan sekin toimii ja kestää jos ajaja tietää mitä ylivaihde merkitsee vedätyksen ja vaihtamisen kannalta. Vaihteistollahan siirretään tehoa ja muunnetaan momentin ja pyörimisnopeuden suhdetta. Nyt autoalalle on tulleet uudet viisaat jotka lisäävät vain tehoa - jopa lastuuttamalla - ettei tarvitse vaihtaa ts. muuntaan momentin ja pyörimisnopeuden suhdetta. Vaihdekeppi on tehty käytettäväksi ja sen käytöstä saa jopa hyvän "palkan" voimalinjan kestävyyden parantuessa ja polttoaineen kulutuksen pienentyessä.

VENHO JARI 28.07.2013 17:41

Ok. Ja kiitti tiedoista, puksutellaan eteenpäin. Hyvää kesän jatkoa kaikille. T: Jartsi

PEIPPO PASI 31.07.2013 18:12

Terve Matti. Vähän aiheen sivusta, mutta kun tunnut tietävän Ducatoista paljonkin, niin osaatko sanoa mikä on pulttijako ja ET-luku -08 mallin ALKO-alustaisessa Ducatossa? Koppina päällä Eura-Mobilin alkovi malli. Vanteita olisin vailla. Muutkin saa toki vastata jos tietoa on....

HAAPANEN TIMO 31.07.2013 18:41

Jako on 5x118 ja ET68 Keskireiässä on hieman outoa eroa akselikantavuuden mukaan. Se pitää tarkaan tutkia. http://www.vannetukku.fi/vanteiden_soveltuvuustaulukko.pdf

@timppa

JANHONEN MATTI 31.07.2013 19:09

Timo jo ehtikin vastaamaan. Vannetukun sivuilta nuo tosiaan löytyy ja jos alusta on max niin senkin tiedot siellä on.

Tuo keskireiän koko tosiaan on vähän ihmellinen juttu 1900 kg akselikuormalla 71.1 mm ja 2000 kg akseliukuormalla 71,5 mm

HAAPANEN TIMO 31.07.2013 19:33

Todella outo asia. Jos napa on myös erikokoinen en missään nimessä laittaisi tuota isompireikäistä vannetta pienempään napaan. Ei mitään takeita kiinni pysymisestä kun navan tukea ei ole.

Kaikissa autoissa vanteet eivät kylläkään keskireiästä kanna.

@timppa

PEIPPO PASI 31.07.2013 20:54

OK. Kiitos.Pitää tutkia tuo keskireikä.

VALKAMA MARKKU 01.08.2013 11:28

"Jos pitäisi ajaa Siperian läpi nimenomaan Fiat Ducatolla niin valitsisin II-sarjan Ducaton, mallisarjan viimeisiltä vuosilta 2005 tai 2006."

Minä kyllä ottaisin vanhemman, 2.8 idtd version, Vähemmän vikuuntuvaa elektroniikkaa. (itseasiassa monimutkaisin on jännitteen säädin)

Kysymys tosin kuuluu että miksi ihmeessä pitäisi ajaa siperian läpi.

M Apkky

KOSKINEN JANI 01.08.2013 12:20

Valkaman kanssa samoilla linjoilla... Viimeisin jakajapumpullinen malli niin ei ole mitään isompia ongelmia. Tuossa on kaikki korjattavissa kyläkorjaamoilla ja jos polttoaineensyöttöön tulee vikaa niin on vain pumppu mikä voi mennä rikki (ja sehän näistä viimeisimmistä idtd koneista tosiaan voi mennä rikki kun on brasiliassa tehty eikä saksalainen).

JANHONEN MATTI 01.08.2013 13:08

Kokonaisuus ratkaisee. JTD kone on huollettuna ihan hyvä paketti ja nimenomaan nämä II-sarjan viimeisten vuosien mallit. Ja toisekseen ei jakajapumppukaan mitään kyläkorjaamokamaa ole.

Jos minun todella pitäisi ajaa Siperian läpi niin auto kyllä olisi Lada. Se on niitä viimeisiä "jakoavaimella ja ruuvimeiselillä" korjattavia autoja ja pystykierteelle on hyvä tehdä rautalankaremonttia.

UUSITALO MARKO 01.08.2013 14:41

"Minä kyllä ottaisin vanhemman, 2.8 idtd version, Vähemmän vikuuntuvaa elektroniikkaa."

Mutta sitäkin vikaantuvampi vaihdelaatikko. Vaikka tuskin Siperian teillä viitosvaihdetta edes tarvitaan.

PEIPPO PASI 01.08.2013 14:45

Vielä noista vanteista....Etuakselimassa on 1850 kg ja taka-akseli 2000kg tyyppikilven ja rekisteriotteen mukaan...Onko tää todellakin näin vaikee juttu. Aika vähän ET 68 vanteita tarjolla...Miten tarkkaa lie tuon ET.n kanssa? Vannetukulla esim. vain yksi peltivanne tarjolla, aluja ei yhtään ja kaikissa keskireikä 71.1

JANHONEN MATTI 01.08.2013 16:30

Tässä sinulle vielä vanneopas jolta voit katsoa autoosi sopivat vanteet. Syöttämällä autosi rekisterinumeron hakukone kertoo millaiset vanteet autoosi käy ja antaa myös joitakin aluvannemalleja näytille.

http://www.specialfalgar.fi/vanteet/vanneopas/Fiat-Ducato.aspx?get=version&id=342

HAAPANEN TIMO 01.08.2013 18:09

Kuukausi sitten hain kaksi vannetta tuolta: http://www.auto-lehtinen.fi/

Toinen pari ainakin siihen autoon jäi, josta ne kaksi ostin 25€/kpl. Varmaan siellä on niitä enemmänkin. Kohtalaisen siistejä olivat.

@timppa

PEIPPO PASI 01.08.2013 18:35

Joo.Kiitos vielä. Sotki turhaan tuo keskireiän koko ja nuo massat...Mut ei se silti vissiin niin helppo oo, ku ei ainakaan nykyistä eikä edellistä asuntoauton rekkaria tunnistanu...eli oikee siis on yksinkertaisesti 5*118, ET 68 ja 71,1mm Mut varmaan tuo ET ei silti tarvii olla just tuo 68?

JANHONEN MATTI 01.08.2013 19:45

ET luku ilmoittaa vanteen kiinnityspinnan etäisyyden vanteen keskilinjasta. Se voi olla joko positiivinen tai negatiivinen, yleisemmin positiivinen. Kun Dugaton vanteen ET-luku on 68 se tarkoittaa, että vanteen kiinnityspinta on 68 milliä ulompana kun vanteen keskilinja. Ts. se vie rengasta kohti autoa. ET-luvulla on tietenkin merkitystä moneen asiaan mm. raideleveyteen mutta merkittävimmin tavallisessa autossa siihen, että vanne tosiaan sopii pyörimään eikä ota kiinni esim jarrusatulaan tai jarrukilpeen.

Nämä pojankollien vanteen ja navan väliset välipalikat on sitten jo toinen juttu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.