Transitin (-07) kytkin

SAMPO PIRKKO-LIISA 25.07.2013 10:38

Kytkimestä kuului ensin vapaalla pientä helinää joka loppui kun kytkintä painoi. Ääni ei kuulunut aina,joten ajeltiin pari vuotta. Noin kuukausi sitten ajossa kun kaasua löysäsi kuului klonks ja sitten kaasua taas lisättäessä sama ääni. Noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen veto loppui vaikka moottori toimi. Päästiin vauhdilla pysäkille jossa todettiin, että vaihteet siirtyivät normaalisti mutta auto ei liikkunut. Onneksi oltiin lähellä kotia ja korjaamoita. Hinuri vei auton korjaamolle, jossa vapaita aikoja parin viikon päässä. Korjaamolla ihmettelivät metallijauhetta kytkinkopan sisällä kun ei hankaus- tms jälkiä ollut missään ja laakerit näyttivät ehjiltä. Ilmeni, että kytkinlevystä olivat kadonneet hampaat kokonaan, akselissa olivat (onneksi) ehjät. Kytkimen osat vaihdettiin (osat 800+työt 600€). Vika mietitytti; oliskohan syy laiska vaihtaminen pienemmälle. Joskus ohitukseen on tullut lähdettyä isolla vaihteella kun vääntöä tuntuu riittävän. Vakionopeussäädintä tulee käytettyä paljon ja sekin saattaa väännättää kytkintä ja vaihteistoa aika rajusti ylämäessä. Olisko muita teorioita? Että tällaistakin sattuu. (OKU iisisti loikkarilla MSA)

HIETAVUORI JUHA 25.07.2013 12:45

Etu vai takapotku Transiitti ?

PIIRONEN KARI 25.07.2013 12:50

Transitin omistajana mua kiinnostaa ajettu km-määrä?

JANHONEN MATTI 25.07.2013 14:15

On vallan harvinaista tämä. Siinä vaan kovempi söi heikomman. Ainevika sanoisin. Sekin toki on mahdollista että levyn booriurat on olleet väljät jo syntyessään.

HYTÖNEN RAIMO 25.07.2013 16:12

Sanoisin, että käytännössä itse aiheutettu vika. Minä ainakin korjautan välineeni jos niistä alkaa kuulua tavanomaisesta poikkeavia ääniä. Ennalta ehkäisevä huolto tulee aina halvemmaksi kuin pakon sanelema remontti aparaatin laukeamisen jälkeen.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2013 klo 16:23:34 Tarkoitan edellä sitä, että heti sivuäänen ilmettyä suoritettu korjaus olisi tullut paöjon halvemmaksi (selvitty vähemmillä osilla) ja toisaalta silloin olisi saattanut löytyä mahiksia myös tuotevastuukorvauksen saamiseen, jota nyt on turha edes yrittää saada. Tai ainahan sitä voi yrittää, mutta takuuvarmasti tässä tapauksessa ei tule.

Niin, ja Transitilla meikäkin ajaa.

JANHONEN MATTI 25.07.2013 16:49

Voi tuota lähestyä näinkin.

Kerronko hyvät vai huonot uutiset ensin? Hyvä on, kerron huonot uutiset ensin. Autosi kytkinlevyn keskiön booriurat on hajonneeet. No mitkä ne hyvät uutiset tässä on? Vaihdelaatikon pääakselin boorit on ehjät.

LAUKKANEN MAURI 25.07.2013 18:02

No no ompas viisaita miehiä,kun tietävät että se vaidelaatikon akseli ei ole vaurioitunut. Kyllä sekin kuluu ja on varmaan kärsinyt vaurioita eli sekin pitää mitata ja sitten se tuomio vasta voidaan julistaa,näin minä tekisin.

JANHONEN MATTI 25.07.2013 18:23

Ei siihen mitään erityistä viisautta tarvita kun lukee ensin aloituksen, ennen kun vastaa. Näinhän aloituksessa lukee:

"Ilmeni, että kytkinlevystä olivat kadonneet hampaat kokonaan, akselissa olivat (onneksi) ehjät. Kytkimen osat vaihdettiin (osat 800+työt 600€)."

Ei tarvita kun pieni fipa joko materiaalissa tai karkaisussa ja tuo on mahdollista.

SAMPO PIRKKO-LIISA 25.07.2013 21:07

Etuveto ja 160 000km eli kuluvathan ne osat neljällä kierroksella maapallon ympäri näillä painoilla. Auto on ympäri vuoden arkikäytössä joten ei voi moittia.

LAUKKANEN MAURI 26.07.2013 07:13

Oma noita hakuttuja Fiiattiakin ajettu 500 000km ja ilman mootori ongelmia!. Faktaa vai fiktiota;faktaa fiatti kansalle,fiktiota ford väelle ja painajainen mersu miehille!.

VIRTANEN VESA 26.07.2013 14:46

Materiaalivika, ei kytkinkeskiön spoorit ole kulutustavaraa normaalisti. Tuskin voortikaan on moista mitoitusvirhettä saattanut suunnittelupöydältä tavarantoimittajalle ja kyllä sielläkin lujuudet tsekataan, on se katteista pois. Vesa

VALLIUS MARTTI 26.07.2013 18:34

No nyt Mauri puhuu aivan siitä asian ytimestä näinhän tämä juttu on oikeesti,mutta sitä ei monikaan hlua uskoa.TV Kulkuri

JANHONEN MATTI 26.07.2013 20:32

Ei laatu ole sitä, että joillakin ajetaan paljon vaan sitä että kaikilla ajetaan paljon. Yksi huonon laadun osoitus on juuri epätasaisuus keston suhteen.

Tämähän näkyy mm.Trafin tilastoissa jossa verrataan kuinka paljon jostain automerkistä prosentteina on liikenteessä vielä silloin kun niillä on ajettu 500 tkm, 600 tkm, 700 tkm, 800 tkm jne. Tämä testi on sellainen viskuumylly. että siinä akanat erottuu jyvistä.

MÄENPÄÄ JUHANI 26.07.2013 22:54

Foorttista sen verran ,notta kävin koeajamassa paljon kehuttua HYYMERIÄ! Fordin alustalla. Kone oli 2,2,ja 140 heppanen vm. 20010. Autolla oli ajettu vain 35000 km. Ensinäkin Hymerin kori rämisi pienessäkin pompussa ja fordin alusta heilui kuin vene sivuaallokossa. Eli oli karmea ajettava. Olen ajanut myös Mersun ja Renaultin, niin kyllä Fiat ja ehkä Rellu on OK. Fiat on kuitenkin paras.

JANHONEN MATTI 27.07.2013 09:54

Kaikissa autoissa on vikoja, kaikissa. . Sama koskee myös matkailuautojen koreja ja alustoja.

Joissain niitä vikoja vaan on enemmän kun toisissa. Joka muuta väittää valehtelee.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.