Fiat 130 multijet 6-vaihde pomppaa pois

MATTILA JARI 05.07.2013 17:47

Moi Mistäköhän alkais vikaa etsiä kun vähän kuormittaa kutosvaihteella niin se pomppaa pois päältä. Muut vaihteet toimii normaalisti ja kutonenkin jos sitä pitää vaihdekepistä kiinni. Auto on Fiat 130 Multijet 2.3 L ja vuosimalli 2009 kilometréjä on 35 tkm.

LAUKKANEN MAURI 05.07.2013 20:16

Taitaapi olla vain vaihdekepin vaijerien säätö,en ole varma mutta jos ois niin helppo homma sehän säästäis rahaa!.

MATTILA JARI 05.07.2013 20:55

MOI !

Missä se vaihdekepin vaijerin säätö on eli mitä vaijeria säädän ??

KAAKKOLAHTI TOIVO 06.07.2013 14:21

Käyttä houllossa tietävät varmasti mitä tekevät. Ei pitäs olla heille iso homma.

VÄLIAHDE JUSSI 09.07.2013 22:49

Tai sitten,on. Varaudu remonttiin.

VALLIUS MARTTI 10.07.2013 08:47

EI kannata vielä heitää kirvestä kaivoon niinkuin sanotaan kesken eräisestä hommasta.Kannataa tarkistaa vaihteen sirtäjästä elikkä molemista päistä siirto vaijereita että se tosiaan sirtää sen kutosen perille asti että ei siirto jää vajaksi,joskus on tapahtunut selaista että alapään sirtäjän väliin on tipunut väärin asenetuja letkuja ja muita vermeitä (jälkiasenuksia) ja siitä syystä sirtäjä ei pääse tekemään työtään normalisti.Nyt hän on ollut joitakin tapauksia 6 vaihteisessa lotasa että 3 ja 5 vaihdon jälkeen keppi likahtaa takaisin päin vähän mutta huolon mukaan ei vitaa vaihteisto vikaan "mene ja tiedä" aika se sen sitten näytää miten ne kestää.Minulla nyt ajettu 140 tkm ja minä huomasin sen v-kepin nytkähdyksen jo kun oli autolla ajettu 70 tkm joten pitkälti on ajettu alkamis ajan kohdasta ekikkä 70 tkm ja se sama nytkähdys on jäljellä mutta ei ole pahemaksi tullut ja kaikki pelaa normalisti. TV Kulkuri

MATTILA JARI 10.07.2013 11:05

Moro Tiistaina 16.7.20013 klo 08:00 on varattu osaavaan Fiat huoltoon aika (maahantuojan valtuuttama). Kerron sitten mitä löytävät. Mutta jos näin uuteen ja vähän ajettuun vaihdelaatikkoon joutuu tehdä suurempaa remonttia, niin tuleeko tuotevastuu vastaan hinnassa? Vaihdelaatikkojen pitäisi käsittääkkeseni kestää pidempään.

VALLIUS MARTTI 10.07.2013 11:35

Tuosta tuote vastuusta on sen veran omaa kokemusta autoni -08 kytkin työ sylinteri alkoi vuotaa heti takuu ajan loputua kilometrejä kuutisen kymmentä tuhatta,minä myös vetosin tuote vastuuseen mutta fiat maahantuonti ei halunut otaa etes kantaa asiaan pelkiä olan kohautuksia ja komenti että ei niitä voi korvata tuotevastuusta kuulema kestää minkä kestää.Fiatissa niinkuin muisakin nykyisin työ sylinterit kytkin kopan sisällä joten vaihto onistuu vain vaihdelatikon pois ottamalla ja jos verstaala tetätää homan niin hintaa kertyy 700-850e välillä ripuen verstaasta.Todella sinun tapauksessa toivon että saat tuotevastuseen jos v-latikko on hajalla se ei varmankaan ole ihan halpa juttu.Nyt hän on koetuksella onko nämä uudet vaihteistot samanlisia pommeja kuin 80 ja 90 luvun vaihteistot. TV Kulkuri

TURUNEN HEIMO 10.07.2013 14:17

Tuskin vika on muualla kuin siirtovaijerissa. Vaihteiston kyllä saa helposti piloille ilman voimakäyttökin tai huonoa tuuria. Yksi tapsu jossa kuljettaja lepuutti kättään sillosen autonsa vaihdekepillä ja kas kohta ei mennyt nelonen päälle ja siirtohaarukka oli kulunut laatikossa piloille. Turha on uskoa mitä delta tekee tahi ei virhevastuun kanssa. Näin tulee toimia, Korjausen epääminen saatava kirjallisesti ja kuluttajariitalautakuntaan. Jos päätös on sopiva niin sen kanssa hakemaan saataviaan. Jos eivär usko joutuvat automaattisesti mustalle listalle. Lautakunnan päätöksen perusteella voi nostaa oikeustoimia. Yleensä tässä vaiheessa yrittäjät lähestyy sopimus mielessä. Miksi ihmiset on niin nössöjä etteivät kerro mikä firmaa teki väärin?

VALLIUS MARTTI 10.07.2013 15:20

Kaikki ei ole niin mustavalkoista kun lulaan,ja delta auto ei enää ole ollut moneen vuoteen Fiatin viralinen maahantuoja siis ei jää arvailua mikä firma on kyseesä kun puhutaan maahantuoduista Fiat autoista takuu ja virhe vastuusta asioissa.Myös myyjä like on ositain vastuusa kun puhutaan virhevastuusta.TV Kulkuri

MATTILA JARI 16.07.2013 12:07

HEI ! Nyt on käyty merkki korjaamolla, vaihdevivuissa/vaijereissa ei ole mitään vikaa, vika jää vaihdelaatikon sisäpuolelle. Nyt liike selvittää, kuka maksaa ja mitä maksaa, ennen kuin korjaus aloitetaan. Ei selviä vika kuin laatikoa avaamalla. Ajellaan ilman 6-vaihdetta ja korjataan syyskuussa. Ilmoittelen syyskuussa mikä vika oli kysymyksessä ja mitä maksoi !!!

VÄLIAHDE JUSSI 16.07.2013 15:17

No just, vauraudu myös maksajaksi, kilpailuta kirjallisesti mitä siihen urakkaan kuluu ja mitä ei varaosien laatutakuudet ja työntakuudet.

MATTILA JARI 23.07.2013 07:52

Moi ! Tarvis mennä oikeuteen kun kuluttajalaki ei anna suojaa (auton pitää olla ostettu liikkeestä), auto on tuotu Saksasta ja ostin sen yksityiseltä Suomen kansalaiselta. Maahantuoja ei reagoinut mitenkään muuten että takuu on päättynyt 2v. ei korvata. No, korjaan sen itse, 6-rattaan synkrönointi on pettänyt, uusi osa Axel Augustilla Saksasta 129 E +19%= 153,51 E, Suomessa merkkiliikkeessä 254 E. Riski mennä oikeuteen on liian suuri, kun itse selviää n. alle 200 euron.

KOSKINEN JANI 23.07.2013 08:14

Toi pois päältä pomppiminen vaikuttaa enemmän että sieltä lootasta on akselin päästä pultti löysällä ja rataspaketti pääsee liikkumaan ja sen takia vaihde pomppaa pois. Mutta kun sen auki ottaa niin synkronit nyt ainakin vaihtoon, koska niiden päälle tuo kuitenkin aina käy kun hyppää pois päältä. Ja eihän nuo osat tosiaan mitään kultakimpaleita ole niin kohtuullisella rahalla selviää kun itse väkertää. Niin joo voihan siellä tietty siirtäjäkin olla väärässä / irti mutta epätodennäköisempää.

Ehkä kannattaisi ensin ottaa se lootan pää auki ja sitten vasta tilata tarvittavat osat?

MATTILA JARI 23.07.2013 08:37

Moi ! Kaikki muut vaihteet toimivat normaalisti ja kutonenkin kun sitä vaihdekepistä pitää kiinni, ei ole ongelmaa kuin kutosvaihteella, jos olis löysää yms. kai se vaikuttaisi kaikkiin vaihteisiin ?, ja tuntuu olevan 6-synkronointi kulutus tavaraa kun on suomesta loppu.

MATTILA KARI 24.07.2013 17:41

Vuonna 2004. Maksoi 5 vaihteen tiheämpi rataspari Peugeottiin Automaassa 159 € ja Deltta-autossa Dugatoon 448 €. En tiedä mitä mitä nykyisin mahsaa. Kannattaa ainakin vertaila hintoja.

JANHONEN MATTI 24.07.2013 18:36

Vika viittaa synkrononti-yhdistäjäpakkaan. Sen yksi alkuajan oireista on "sylkäistä" vaihde pois päältä.

Aivan uusi asia oli täällä muutama päivä sitten kun joko vaihdelaatikon pää- tai sivuakselin päässä olevan mutterin lukitus oli pettänyt ja kytkinpakka oli päässyt purkautumaan. Ihme, että mitään vakavampaa ei tapahtunut. Hauli rattaan välissä kun sattuu seteliin.

Tämä lukituksen löystyminen voi myös nykimisilmiön aiheuttaa. Jos kuutosta ei käytä se on ajon aikana käytännössä levossa ja autolla voi kyllä ajaa.

MATTILA JARI 07.09.2013 07:55

Moi Nyt on laatikko auki kotipihalla ja syykin selvillä. 6-rattaan synkronointirengasta vasten oleva hammastus kulunut, samoin kuin synkronointirenkaan vastaava hammastus kulunut. Eli molemmat piti vaihtaa. Kerron sitten miten homma meni kun auto on ajokunnossa. Ps. on ollut vissiin huonoa materiaalia sattunut tähän autoon ko. kohteessa.

MATTILA JARI 09.09.2013 19:27

Moi !

Nyt on auto ajossa ja toimii kaikki vaihteet. Vaihteen irroitus/kiinitys linja-autovarikolla 310 E Akselin päätypultin aukaisu+laakerin poisto paikallinen korjaamo 10 E 6-ratas Saksasta 100 E 5-6 rattaan synkronointi Saksasta 140 E Tiivistemassa 14 E Vaihteistoöljy Red Line MTL 60 E

Yht. 634 EUROA

Nyrkkipajan pelkkä työ 800 E ja merrkkiliikkeellä pelkkä työ 1200 E.

Ps. Jäi aika hyva tuntipalkka kun korjasin laatikon itse.

TURUNEN HEIMO 09.09.2013 20:16

Kannattaa liittyä Fiat Camper sivustolle. Minä sain sieltä tiedon huoltokutsusta ja kävin Oulun Wetterillä sen takia. Työhön kuului joidenkin voimasiirron pulttien kiristäminen tiettyyn momenttiin. Nyt sivusto ilmoittaa ettei tällä hetkellä ole kutsuja juuri minun autooni.

LEPOLA SAKARI 10.09.2013 07:40

Fiat Camperin sivut ovat tosi hyvät ja sieltä tulee todellakin sähköpostiin huoltokutsut. Kävin myös Tampereella Autokeskuksessa teettämässä ohjelmistopäivityksiä. Homma ei maksanut mitään.

MATTILA JARI 11.09.2013 13:01

Hei Ei minun autossa ole ollu mitään vikaa Fiat Campperin sivustolla, ja ole ollut rekistöitynyt muuta vuosi sitten. Tällaisista muutaman vuoden vanhoista autoista Fiat Suomi pesee kätensä, kun ei ole ollut heidän maahantuomia autoja, nää matkailuautot ?????

LEPOLA SAKARI 12.09.2013 18:34

Minun auto on 2007 mallia ja ostin sen viime maaliskuussa. Heti kun kirjauduin Fiat Camperin sivuille sieltä tuli ilmoitus tekemättömistä päivityksistä ja kehoitus ottamaan yhteyttä Fiatin valtuutettuun huoltoon. Huollossa sanoivat että neljä päivitystä oli tekemättä. Sitä en kysynyt miten vanhoja ne olivat ja oliko edellinen omistaja ollut niistä tietoinen. Homma hoitui parissa tunnissa eikä maksanut mitään.

MATTILA JARI 13.09.2013 11:44

Korjaus ohje. Laatikon pääty auki, toisesta akselista lukkorikka irti (2 ruuvia), laatikon mutterit irti, Laatikon vaihteensiirtäjän tangoissa 3kp,l on päässä lovet johon lepää jousella 7.5 mm laakerin kuulat, kampea varovasti laatikko irti ja nouki kuulat laatikon päästä mangeetilla kuulat, ennenkuin ne pomppivat ties minne. Ne sais myös laatikon päältä kuulat pois avaamalla 3 trox mutteria, muuta minulla ne ei auennut millään konstilla. Nyt kun laatikko on auki niin seuraa seuraavia linkkeja vanhan laatikon aukaisusta, vanha laatikko on samanlainen muutamaa muoviosaa lukuunottamatta. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=M18cBccI3RE http://www.youtube.com/watch?v=R8_4L4dq04Y http://www.youtube.com/watch?v=J-f47aaEVC8 Tää laatikko ei eroa muuten rakenteeltaan, kuin että vanhassa laatikossa on 5-ratas ulkopuolella ja uudessa on kaikki rattaat sisäpuolella. Akselin päässä ole mutteri oli tosi tiukassa, pulttipyssyllä mutteri auki, ulosvetäjällä laakeri irti, 6-ratas pois, lukkorikka irti ja synkronointirengas irti, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Kasaamisessa tarvii kaksi paria kasiä, ujuta akselit ja vaihteensiirtäjät yhtäaikaa paikoilleen, ja ne kuulat saa kun laittaa 2:teen ontoon vaihteensiirtäjän tankoon sopivat ruuvit ettei kuulat tipu tangon sisälle, ja sopivalla Trox avaimen kololla saa kuulat paikoilleen ja kannattaa asettaa vaihteensiirtäjä tangot eri kohdalle että saa kuulat yksitellen paikoille. Jos saa ne kolme Trox ruuvia auki laatikon ulkopuolelta niin sitten on homma helppoa. Laatikko lopullisesti kasaan ja öljyt sisälle ja KOVAA ajoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.9.2013 klo 08:28:32 Ps. ennen kuin irroitat kopan niin laita sopiva pultti tai ruuvi onttoihin vaihteensiirtotankoihin 2 kpl, niin ne kuulat eivat tipu sinne, Mutta jos saat ne kolme trox ruuvia auki niin sittenhän asia on OK.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.9.2013 klo 08:47:47 Ps. jäi kertomatta että liimaa kierrelukitusliimalla akselin pään pultti, samoin öljyä kestävää tiivisteliimaan laatikkokopan saumoihin.

JANHONEN MATTI 13.09.2013 13:54

Sen havainnon olen tehnyt, että jutut III-sarjan Dugaton (vm 2007 ja nuoremmat) vaihdelaatikkoremonteista on lisääntyneet. II-sarjan autoissa ( vm 2002-2006) ne pysyi säällisellä tasolla mutta nyt taas. Olisko taas niin, että moottorin teho ja vääntö on lisääntyneet vaihdelaatikon kestävyyttä enemmän.

MATTILA JARI 06.09.2015 08:36

Moro !

Hyvin on kestänyt vaihdelaatikko ajoa, nyt ajettu 30 tkm ilman ongelmia, Tosin en ole vedättänyt ja ajanut alle 80 km/h 6-vaihteella. Ties miten entinen omistaja oli autoa käyttänyt ??

SUOMALAINEN RITVA 06.09.2015 18:19

Mitenkä sinne Fiat camper sivustolle pääsee , yritin kuuklettaa mutta empä päässyt sinne T.Rauno

Käyttäjän lisäys viestiin 8.9.2015 klo 08:39:23 Kyllä tätä mutta saisi olla suomen murteella

BERGSTRÖM BIRGER 06.09.2015 21:25

Tätäkö tarkoitat:

https://owner.mopar.eu/uk/en/camper/registration

--BB--

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.