Ducaton jarrut jumittaa

KOSKINEN MARKKU 02.07.2013 18:00

Mikä neuvoksi kun Solifer Ducato 2,8 jtd -2006 etujarrut jää välillä laahaamaan ja pyörät kuumiaa ja oikean etupyörän jarrupalat on kulunut aikas vähiin.Välillä niitä nutkuttelen ison ruuvimeisselin kanssa auki ja kiinni.Mutta lyhyt aikainen ilo kun taas sama peli että kuumiaa.Markku

VALTONEN MARTTI 02.07.2013 18:22

Yhteistä kaikille levyjarrullisille autoille lienee että tuon aiheuttaa jarrusatuloiden ja tai jarrumäntien hapettuminen joten palat ei enää palaudu..( hauska sanaleikki )

Vika vaan pahenee ja lopulta tulee kalliimmaksi. Itellä ikävä kokemus toukokuulta kun h-auton toinen takajarru aikansa tuota samaa oireiltuaan teki tenän. Uusiksi meni takalevyt, korjaussarjat jarrusylintereihin ja tietysti uudet palat.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.7.2013 klo 18:25:57 Tässä tapauksessa kustansi 500 € merkkikorjaamolla tehtynä.

KOSKINEN OLLI 02.07.2013 18:24

Haiskahtaa kyllä siltä että jarrupalat eivät pääse liikkumaan vapaasti "takaisinpäin" irti jarrulevystä siinä tilanteessa kun jarrutustapahtuma on lakannut. Eli kertomasi nitkuttelu on kyllä oikeansuuntainen, mutta riittämätön korjaustoimenpide. Irroittaisin jarrupalat kokonaan, ja puhdistaisin jarrusatulan liukupinnat ja jarrupalojen päädyt huolellisesti ruostekarstasta. Mitään varaosia tuossa ei nähdäkseni tarvita. Kannattaa tehdä homma ajoissa, napojen ylikuumeneminen kärventää laakerin rasvat ja senjälkeen laakerit kuivina pyöriessään tuhoutuu nopeasti.

TIENHAARA ERKKI 02.07.2013 18:25

Jarrut auki, kunnollinen puhdistus, uudet palat, jarrunesteen vaihto, eiköhän se siitä.

SARAMÄKI PEKKA 02.07.2013 18:31

Siellä on jarrusylinterin mäntä/männät jumissa. Koska on vaihdettu jarruneste? Kiusallinen vaiva, jos olet reissussa, ei siinä muuta, kuin pyörä/pyörät irti ja liikutella mäntiä, voi joutua ottamaan auki, eli katsoa, mitä on syönyt, uusi neste ainakin pitää vaihtaa, aika helppo homma, jos varikko lähellä. Varovaisesti, jos tunkkaat tien päällä!

Pekka

JANHONEN MATTI 02.07.2013 18:57

Ihan ensimmäinen asia on avata jarrut ja katsoa missä kunnossa levyt ja palat on. Kuvaamasi ongelma kun ei poistu itsestään.

Kuvaamasi ongelma syntyy usein monen asian yhteisvaikutuksesta. Kun jarrupalat ja levyt on pahoin kuluneet, jarrusylinterin mäntä tulee/jotuu tulemaan liiaksi ulos. Tästä saattaa seurata, että mäntä pyrkii kuluneessa sylinterissä kääntymään jopa hieman vinoon kun männän työntyessä liiaksi ulos männän tukipinta pienenee. Tällöin männän palautuminen jää liian vähäiseksi ja jarrut jää päälle laahaamaan. Siitä kuumeneminen. Asiaa vielä pahentaa jos sylinterin suojakumit ovat vuotaneet, jolloin männän ja sylinterin väliin pääsee vettä joka ruostuttaa ja palautuminen vaikeutuu tai loppuu jopa kokonaan. Oikein kun pahaksi pääsee ei auta kun painaa rasvarässillä mäntä sylinteristä ulos. Siitä on enää hyvin lyhyt matka jarrusatulan vaihtoon ja se maksaa.

Ensiapua vaivaan voi antaa "rokottamalla". Pyörä pois ja sisäpuolinen jarrupala pois. Tämän jälkeen injektioneulalla suojakumin läpi jarrunestettä männälle ja putkipihdeillä tai ruuvipuristimella painetaan sylinteri sisään. Jarrunestettä siksi, että se voitelee mutta ei vahingoita suojakumia eikä männän kumia.
Huom. jarrunestesäiliön korkin oltava auki. Tämän jälkeen pumpataan taas sylinteri ulos ja ja puristetaan takaisin. Pitää kuitenkin varoa ettei pumppaa mäntää ulos. Varolaitteena voi käyttää sitä kulunutta jarrupalaa. Liikettä toistetaan niin, että jarrusylinteri herkistyy ja painuu suhtkoht pienellä voimalla sylinteriin takaisin.
Yleensä tämä auttaa mutta kuten sanoin se on vain ensiapua, ei sillä palojen ja levyjen kuluneisuus poistu.

Oikea hoito on jarrujen avaaminen, jarrupalojen irroitus, kunnollinen puhdistus, jarrusylinterin liikkuvuuden tarkastus, jarrupalojen vaihto ja tarvittaessa myös levyjen vaihto, Ja jos jarrusylinterin suojakumit on rikki myös niiden vaihto. Hyvin usein jarruremontissa on niin, että kokonaistaloudellisin vaihtoehto on työn osuus huomioiden pistää kerralla kaikki uutta.

Aina kun autoon vaihdetaan renkaita kannattaa tarkistaa myös jarrupalojen ja levyjen kuluneisuus ja arvioida kuinka pitkään ne vielä riittää. Ja samalla tietenkin rasvata navan ja jarrulevyn välinen pinta.

Jarrupaloja ja levyjä ei kannata ajaa ihan loppuun, koska hyvin usein siitä aiheutuu edellä kuvaamiani ongelmia.

TENLEN SAULI 06.07.2013 22:52

Yksi vaihtoehto on, että jarruletku on viallinen ja neste pääsee kudoksen ja pintakumin väliin. Silloin letku toimii ikäänkuin paineakkuna, ja jarru jää laahaamaan. Se on helppo todeta avaamalla ko.satulan ilmaruuvia, jos nestettä purskahtaa, niin vika on letkussa.Aina kun pyörä on irti niin injektioruiskulla laittaa ruosteenirrottajaa männän suojakumin läpi voitelemaan. Eipä männät jumiudu koskaan, on meinaan kokemusta, eikä mutua...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.