MUTU JUTUT

KOCH HANS 01.07.2013 01:46

Sorry Boys mutta..............................

jos joku kysyy apuva johonkin asiaan niin................. onko ihan pakko osallistua sellaiseen keskusteluun jos ei oikeesti ole tietoa?

Minua häiritsee ihan oikeesti ne MUTU jutut (ja niitä on valitettavasti paljon)

Apu kysymykset ovat ihan aiheellisia ja niihin pitää vastata VAIN silloin kun on fakta tietoa. Unohtakaa mutu jutut...........KIITOS terv. HooKoo

KOISTINEN TOIVO 01.07.2013 06:38

Mandeliin vainaa aikanaan sanoi. Minä kiitän aina neuvosta. Ei ikinä tiedä milloin saa hyvän sellaisen. Täällä ei yleensä kuitenkaan ole kyse lasten lääkinnästä, ja muusta tosi tärkeästä, niin antaa kukkien kukkia. Toivopoika

TIENHAARA ERKKI 01.07.2013 07:46

Teknisten neuvojen kysyminen on hankalaa, varsinkin vian kuvaus on epämääräistä samoin vastaaminen, kun täsmätieto puuttuu. Tällaisella kuvainnolla vastaukset on joka kerta mutu tuntumalta, sitäpaitsi, ei pidä kysyäkkään, jos olettaa itsekkin jo- tain tietävänsä ja inhoaa mututietäjiä.

TOIVONEN MARTTI 01.07.2013 09:19

Komppaan kahta edellistä eli mitä vastauksia voisi antaa Kochin vaatimusta noudattaen? Ei minkäänlaisia. On hyödyllistä kun ihmiset kertoo omista kokemuksistaan, ongelmista ja niiden ratkaisuista vaikka välttämättä kysyjän ongelma ei olisikaan ihan sama. Asia tulee monipuolisesti valotettua ja voihan olla että itselle tulee pulma johon täällä on jo annettu vastaus.

Luen kaikki auton tekniikkaan ja toimintaan liittyvät kysymykset ja vastaukset ja otan opikseni tulevaisuuden varalta. Paljon jäisi tietoa saamatta jos kynnys vastata olisi kovin korkea. mot

LAUKKANEN MAURI 01.07.2013 09:45

Suhteelinen asia tuo,mikä on oikeaa tietoa ja mikä ei. Olen monta kertaa miettinyt ,samaa asiaa kuin Has kysymyksessään jos joku tarvii apua tämänpäivän teknillisiin ongelmiin esim, as,auton elektronisista laitteista se on vaikeaa,kuten on tullut ilmi on niin monelaisia kytkentöja eri merkkisissä as,autoissa ja niidn selvittäminen ei ole vaikka kysysi apua siltä ihmemies Mijolta mikään musta-valkoinen asia.

Olen itse tienannut ja tienaan leipäni vastaavia ongelmia ratkomalla ja ymmärrän kuinka tämänpäivän elektronisten laiteitten kanssa menetellään vikatapauksissa siis se on usein sitä piirilevyjen ja suurempien kokonaisuuksien vaihtoa ja se maksaa,siis ei ole korjaajia kuten ennen vain osan vaihtajia!.

Mutta kun puhutaan as,autoista tilanne on vaikea;ei ole kytkentäkaavioita ja usein lisätään lisälaiteitta ,wepasto ,kamerat,sulatus kaapelit jne,joiden kytkentöjä ei tehdä minkään DIN- normien mukaan vaan asentajan mukaan ja niitä ei lisätä kytkentä kuviin jos ne vaikka oli käytettävissä siis sanoisinko näin: jokainen as, auto on oma yksilö sähköistyksen osalta ja näin ajatellen vian haku ja korjaus ei ole kenenkään viisaan päässä.

Mutta jos ymmärtää ja hallitsee elektroniikan ja autosähkön ,niin se helpottaa asiaa mutta siitä huolimatta vianhaku voi olla aikaa vaativa toimenpide.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.7.2013 klo 09:56:45 Nytkin on kaksi mielenkiintoista tarinaa meneillä: Se Ducaton mootorin vikavalo sekä tuo sähkörapun toiminta,kuten on tullut ilmi niin ei se vian analisointi ole helppoa: on vain oletuksia ja sitä mutu tietoa ,mutta saatahan siellä olla se oikeakin vastaus jos jollain on ollut samanlainen vika samanlaisessa autossa.

Siis kaikki vastaukset ja oletukset ovat hyviä,ei ole vääriä vastuksia ,koska täällä kekustellaan ja seurustellaan ja siinä välissä korjataan!.

KARTE TOMMI 01.07.2013 09:55

Ehkä ongelma ei olekaan aina vastauksissa vaan siinä että kysyjä ei aina tiedä mitä pitäisi kysyä? Voidaan kysyä ihan väärän diagnoosin perusteella. Itsekin olen merkkikorjaamoa neuvonut luullen tietäväni mikä oli rikki, mutta tarkka testeri löysi ihan muun vian. Säästin kun korjaamo ei alkanut minun ohjeiden mukaisiin hommiin :) Kotitesteri kun ei ole yhtä tarkka kuin korjaamon.

Mutta on myös totta että auttamishalussaan tai muusta syystä osallistuu keskusteluun vaikka ei sitä faktatietoa olisikaan. Tällaisilla foorumeilla pitää myös muistaa että mitään vastuuta ei ota kukaan teknisistä neuvoistaan eikä niihin pidä sokeasti luottaakaan. Itse kyllä koen tämänkin palstan hyvien neuvojen lähteeksi, ne pitää vaan itse osata punnita ja toimia sen mukaan.

Kyllä tämä palsta kokonaisuutena toimii opettavasti ja antaa hyviä vinkkejä, saattaahan toki joukossa olla mutuakin. Hatunnosto kuitenkin palstan tietäjille ja osaajille. Suhtautukaa kärsivällisesti niihin, jotka kyselee "tyhmiä" ;)

JANHONEN MATTI 01.07.2013 10:19

En tiedä autoista paljon mutta sen tiedän, että sitä vaikeampaa on vastaaminen mitä enemmän tietää.

Kuten Mauri tuossa edellä kertoi nykyautoissa on niin paljon muuttujia - tunnettuja ja tuntemattomia - jotka voi aiheuttaa joko yksin tai yhdessä vikoja, joten ei ei kannata niin kauhean varmasti sanoa, että vika on juuri siinä.

LIIMATAINEN HANNU 01.07.2013 11:05

Ja mie komppaan tuota Toivosen Marttia, laihoiksi kävisivät vastaukskset ja määrät jos vain oikeilla tiedoilla saisi vastata. kuka meistä hallitsee kaikki asiat ja tekniikat, tuskin kukaan. Mutta niistä 'vääristä' vastausyrityksistäkin voi löytyä hyvejä vihjeitä onkelmaan. Ja humourikin on hauskaa, jos sitä ymmärtää.

NYYSSÖNEN KAJ 02.07.2013 08:15

Alotajalle varma oikea vastaus on aina "osta uusi viaton auto"

Saattaapi olla niin ettei sellaisia enään valmisteta.

KOSKINEN OLLI 02.07.2013 08:36

Niin, Eipä niitä ihan asiattomia kirjoituksia minunkaan mielestä haitaksi asti ole, siis näitä jotka täyttää kriteerin: " onko ihan pakko osallistua sellaiseen keskusteluun jos ei oikeesti ole tietoa?"
Ja onhan näissä kirjoituksissa myös viihdearvoa. Kyllä tulee luettua Mersua ja Kabea koskevat kirjoitukset, vaikkei sellaisia kulkupelejä todennäköisesti itsellä koskaan tule olemaan. ;)

PALM PEKKA 02.07.2013 15:29

Hyvä saitti, vastatkaa vaan kaikki kiitos. Jos tämä jotain tympii niin kuka pakottaa lukemaan. kumma kun pitää valittaa niinkuin joku pakottas lukemaan. ITE

MARTIKAINEN OLLI 02.07.2013 22:19

Hyppää Hans yli ne harvahkot puhe/nettiripulipaikat. Menee tietysti joskus hyväkin vinkki silloin ohi. Ja harvemmin palstalla käyntiä. Ne on hepottanut minun selailua. Palsta sinänsä hyvä ja vinkeillä ja kokemuksilla ollutkin käyttöä.

VALTONEN MARTTI 02.07.2013 22:36

Hyviä neuvoja satelee, nyt jo hypitään pituuden lisäksi korkeuttakin:))

Anteeks' en mitenkään malttanut...

VÄLIAHDE JUSSI 02.07.2013 23:06

Kyllä Mauri ja Hansi puhuu asijaa Mutu koeajoilta minä tunnen selaiset koeajot, jolla ei kulutuksia mitata.Alusta voi olla sama,mutta koppa erivalmistajan sekin tekee oman haasteensa niin sähkökytkentöihin kuin,muihinkin kytkentöihin sekä virtauksiin.Niissä on yllättävän suuria eroja poltoaineen kulutuksessa, samalla alustalla,eri kopalla.

LIIMATAINEN HANNU 03.07.2013 10:35

Kyyl tuon pitäis olla yksi ...tun hailee mitä m-auto kuluttaa! Nääs jos on varaa hankkia kymmenien tuhansien kulkupeli nii pitäis oa varaa siihen menolitkuunkin, tää tuohon Jussin kitinään! Kjiäh kjiäh, ;-)))!

Ja sähkö- ym. muille onkelmille löytyy ammattitaitoiset asentajat, mitä sitä itse räpeltämään ja lisää pillaamaan auton laitteita! Hah!

NYYSSÖNEN KAJ 03.07.2013 13:06

Ei polttoainen kulutus koske kuin köyhää joka tietysti on jo vaihtanut polkupyörään jossa aika usein on takaveto.

Eikä mun Volvo ole kuluttanut 14 vuoden aikana kuon 43000€ polttoainetta sehän ei ole paljonkaan, vaivaset 3070€/vuosi. Enemmän pitäisi kiinnostaa paljonko euroja palaa tämän päivän hinnoilla ensimmäsellä 2 miljoonalla kilometrillä. Semoisen tiedon he aina unohtavat testistä. enkä minäkään voi sitä viellä kertoa koska autolla ei vielä ole ajettu kuin 1 825 375 km. Tämän päiväsillä dieselhinnalla sitä on mennyt 661 890,63€ edestä. Ajalta ennen minun ajoja olen käyttänyt tämän auto liikenneministeriön vahvistamaa kulutusta. Ai miksen puhu litroista mitään? Minä joudun maksamaan tankkauksen joka tapauksessa Euroilla.

KOISTINEN TOIVO 03.07.2013 14:12

Tuossa kun näyttää, että meillä tulee taukoa liikkumiseen, niin kerron mitä meijän ooppeli söi 5932 km matkalla. Se söi löpöä 509.32 litraa= suurin piirtein pyöreästi tasan 8.5698 litraa sadalla kilomeetrillä, siihen sisältyy kahen vebaston käyttämä löpö. Mittaus alkoi muistaakseni, kun en päivää hoksannut pistää ylös jottain helemi maaliskuulla ja loppui pari viikkoa sitte. Toivopoika

SUOMI SEPPO 03.07.2013 14:24

Toivon kompuutteri oli liiankin optimistinen. Olisiko 8,59 (kahdella desimaalilla kuten kulutuskin) lähempänä totuutta ?

KOISTINEN TOIVO 03.07.2013 14:43

Älä perkule, söikö niin paljo enempi. Nyt rupes maksaan, ja jos pittää vielä kymmenen vuotta vanha laskukonekki mennä uusimaan, on vielä oikeen aurinkon valolla toimiva. Paljonko maksane uusi. Toivopoika

HYTÖNEN RAIMO 03.07.2013 16:02

Elähä Toevopoeka hättäile. Tarkasti ottaen ooppelin kulutus olisi hadella desimaalilla 8,57 litraa satasella, minkä toki uskon retkiautolle aivan mahdolliseksi.

Vertailun vuoksi oma 1300 km kulutustestiajoni tuotti Transitille tuloksen 9,35 lir/100 km, johon sisältyy kymmenien kilometrien ramuaminen ykkös ja kakkosvaihteella Tuntsan metsäautoteillä. Ei minusta ollenkaan paha lukema, kun matkavauhti ihmisteillä oli about 100 km/h. Pudottamalla todellinen nopeus johonkin 85 km/h:ssa uskon Fordin alkavan uhkaamaan ooppelin lukemia.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.7.2013 klo 16:04:20 Ja Transitin päällä oli (ja on) puoli-integroitu asunto-osa.

TIENHAARA ERKKI 03.07.2013 18:26

Tää on faktaa, joka ainoo keksintö, joita meillä on ollu ja joita on, ovat kuluttaneet kaiken mitä on ostettu.

TENLEN SAULI 06.07.2013 22:41

Hans puhui asiaa.fi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.