Moniurahihna vinkuu vaan ei enää

KARTE TOMMI 01.07.2013 00:29

Tuo hihna vinkui todella ärsyttävästi aina liikkeelle lähdöissä. Hihna ei sormin kokeilemalla tuntunut erityisen löysältä mutta on Ducatossa hankalassa paikassa enkä ryhtynyt kiristämään. CRC: n Belt spray lopetti vinkumisen heti. Todella tehokas aine. Pitempi pilli vaan pitäis olla jotta saisi tarkasti oikeaan osoitteeseen sen suihkeen osumaan.

KOISTINEN TOIVO 01.07.2013 06:32

Tuo oli hyvä tieto. Kuinkahan kauan vaikutus kestää. Mikähän aine puhdistaisi kupari anturista hapettuman, ja suojaisi sen. Toivopoika

TIENHAARA ERKKI 01.07.2013 08:04

Vaimon fordsonissa alkoi hihna karjahdella talvella, tiukkuus oli ok, kiljuminen hilje ni välillä, kun hyllyssä sattui olemaan jotain hihnasprayta. Keväällä, kelin lämmet- tyä aloin tekemään huoltohommia, ja siinä sitten irroitin remmin, vetopinta oli hius katkoja täynnään, kuin myös kura ja pöly oli sotkenut hihnan. Minun mielipide hih nakitinästä on sellainen, että äännähtelyn alkaessa (jos tiukkuus ok) remmissä al kaa olla jotain vialla ja vaihto käsillä.

JANHONEN MATTI 01.07.2013 09:07

Vinkuminen loppuu kun laittaa hihnaan coca colaa. Siihen käyttöön se aine onkin ihan omiaan.

Ennen vanhaan lattahihnoissa käytettiin myös siirappia, jos hartsia ei sattunut olemaan. Ja hyvin toimii sekin.

TOIVONEN MARTTI 01.07.2013 09:23

ettei käytä sitä vanhasen mainostamaa zeroa, sokerista siinä on kyse. Eikös sitä myös vanhaan aikaan käytetty rallihommissa kun kytkin alkoi luistaa. mot

PS. Älä Koch lue tätä, on vaan mututietoa.

KARTE TOMMI 01.07.2013 09:41

Hihna on vaihdettu viimeksi kesällä 2012 mutta on ehkä jäänyt aavistuksen verran löysälle ja auto seissyt talven yli tallissa. Vinkuminen loppui aina kun kytki valot pois päältä eli laturin kuormitus aiheutti vinkumisen eikä laakereissa liene vikaa kun ei ääntele erikoisesti. Hihnasprayta ei tarvinnut kuin yksi suihkaus ja ääni loppui. Suihkautin ennen käynnistystä, käynnissä ollessaan siellä ahtaassa rakosessa on aikamoinen pyörre kun moottori pyörittää ilmaa ja suihku on vaikea saada osumaan sinne minne pitää. Tosin suihkutin vielä varmuuden vuoksi pikkuisen lisää koneen käydessäkin, mutta liika on tietysti aina liikaa.. Belt spray on tahmeaa, tulee mieleen lähinnä pihka. Vanhat konstit on tietysti toimivia, mutta tehdastekoinen aine varmasti sopii tarkoitettuun käyttökohteeseensa. Pidän pullon nyt mukana jos vinkuminen alkaa uudelleen reissussa. Parempi lopettaa vinkuminen kuin kärsiä katkenneesta hihnasta. Ensin epäilin vesipumpun laakeria, mutta onneksi se oli väärä hälytys.

LAUKKANEN MAURI 01.07.2013 14:32

Kun on tuota leipää tullut tienattua autosähkö hommissa ,niin viisaat taksimiehet toi ne autonsa laturin huoltoon jo 100 000 km ajon jälkeen. Sen laturin sai huolettua parissa tunissa,ennen vanhaan,mutta tämänpäivän autoissa ne on varmasti vaikeampia huoltaa,riippuu laturin paikasta mutta jos se särkyy reisussa niin kallis remontti ja loma pilalla.

Niiden laakerien tarkistus vaatii sen hinan irroituksen ja kun pyöräyttää laturia käsin sen kuulee ammattimies onko ne laakerit kunnossa vai ei.

Laturin hiilet oli myös se heikko kohta;japanilaisilla oli se liukurengas jotain erikois metallia kun taas bosch käytti kuparista joka ei aina kestänyt ja paloi puhki hiilien lyhetessä kun alkoi kipunoimaan.

HAAPANEN TIMO 01.07.2013 15:39

Laturia ei kyselty, mutta tuossa paikka josta löytyy edulllisesti: http://www.autosahko.net/yhteystiedot.php

Hain pari viikko sitten 24v:n laturia, ja koska ei ole kiire etsin edullisimman, ylälinkki pääsi sijalle kaksi, rahtimaksusta (n:25€) jäi kiinni.

Edullisimmen sen myi mulle: http://www.dfjauto.com/ Lancashirestä Englannista tuli uusi amerikkalainen laturi.

Hassuja nuo nettikaupat, hirveät turvatoimet tilauksessa, ja kun on painanut viimeista nappulaa ei kuulu mitään yhdeksään päivään, ja sitten kun tulen töistä oottelee laturi kotona rappusilla.

@timppa

JANHONEN MATTI 01.07.2013 17:56

Mauri kertoi taas sen oleellisen, eli onko sitä laturia pakko ajaa loppuun. Laturin laakereista on helppo tehdä diagnoosi ja vallankin jos on stetoskooppi käytössä. Jos kuuluu merkittävää kahinaa ihan jo käsin pyrittäeen siitä ei ole pitkälti kauas - laakerit vetelee viimeisiään. Hiilten ja liukurenkaiden kunnon näkee taas katsomalla. Ehjää on halpa korjata, kun saa itse valita ajan ja paikan.

HAAPANEN TIMO 01.07.2013 19:20

Sitä ehjän korjausta minäkin tuossa ylempänä aloittelin.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.