Ducaton vm. 1995 etuiskarien yläpään laakereista

KARTE TOMMI 29.06.2013 21:12

Nostin auton keulaa hallinosturilla starttirempan vuoksi ja seuraavan kerran kun lähti ajoon niin kuului jousista mahdoton moikuna ja ohjaus puolsi milloin oikealle ja välillä vasemmalle sen mukaan miten rattia käänteli. Arvasin heti mistä on kyse. McPhersonin yläpään laakerit kuivat. Palattuani kotiin googlasin aiheen. Sain idean ruikkia tippakannulla öljyä yläpään laakerin kuppiin. Homma vaati vain kojelaudan alaosien ja äänieristehuopien irroituksen. Sitten tippakannulla öljyä kuppeihin molemmille puolille. Vaikutus oli välitön. Ei mitään jousien ääntelyä enää. Koeajlenkin jälkeen olikin sitten mukava laittaa grilli tulille ja avata olut palkinnoksi. Mielenkiinnolla odotan kuinka kauan menee että jousiorkesteri taas aloittaa soittelunsa. Saattaa mennä kauankin.

VALLIUS MARTTI 29.06.2013 22:12

Ainahan potilaan voi laitaa hegitys koneseen mutta miten käy kun se samutetaan ??.kyllähän sitä voi vaihtamista jonkun verran pitkitää,mutta olen vaihtanut noita yläpään lakereita verstaalla sen veran monille että usemiten lakerista ei paljon ole jäljellä ruoste on syönyt ne olematomiin.Yksinkertainen kun vaihtaa uudet ja asentaessa vaselinia ympärille että vesi ei pääse ruostutamaan lakeria tällä konstilla voi pidentää lakerin ikää jonkun verran. TV Kulkuri

KARTE TOMMI 30.06.2013 11:54

Näinhän se on että tekohengityksellä tässä mennään. Kuitenkin kiinnosti kokeilla kun se kuppi iskarinvarren yläpäässä näyttää toimivan öljysäiliönä. Jos sinne lisäilee vaikka kerran vuodessa öljyä niin ei kai siitä mitään haittaa ole. Laakerin liike on alle puoli kierrosta niin lämpöä ei juuri synny ja öljy on sattumalta hyllyyn jäänyttä Jeepin jakolaatikkoöljyä. Ongelma alkoi kun nostin keulaa eli laakerin kuormitus muuttui ja jostain syystä sitten alkoi takertella painon tullessa laakerille. Ajossa rattia käännellessä aivan äänetön nyt öljyämisen jälkeen. Katsotaan nyt kuinka pitkään näillä pääsee. Onpahan paikat katsottu valmiiksi laakerin vaihdon tullessa eteen.

HAAPANEN TIMO 30.06.2013 11:58

Aika tyytyväisenä lueskelen tätä juttua kun olen juuri tälläistä ehdottanut, mutta tuloksista ei ole kuin pari tarinaa. Myönteisiä toki ne.

@timppa

KARTE TOMMI 30.06.2013 12:27

Niin oliko sinulla tämä sama konsti käytössä? Jotakin vanhaa ketjua luin aiheesta ja saattoi olla sinun idea jonka bongasin. Oletko öljynnyt säännöllisesti ne yläpään laakerit purkamatta niitä? Meinaan kokeilla öljytä ne säännöllisesti kun ne joutuu uusimaan. Pölysuojat kuluu käytössä ja öljy pyrkii laakeriin ja pitää veden poissa. Ainakin teoriassa. Ainakin halpa konsti ja helppokin jos asentaa letkun sopivaan paikkaan kojelaudan sivuun ettei tarvi purkaa mitään voitelua varten.

JANHONEN MATTI 30.06.2013 14:16

Öljy on hyvä voiteluaine kahdella ehdolla, jos pumppu painaa sitä kohteeseen koko ajan lisää tai voideltava kohde on itsessään öljytiivissä "paketissa".

Vaseliini on eri asia koska sen pysyvyys voideltavassa kohteessa. Nämä halppis vaseliinit on kuitenkin ihan kuraa ja tippuu tielle alle aikayksikön, eivätkä kestä vettä. Vaseliinin pitää olla sitkostettua vedenkestävää "vannasputkilaatua" joka ei valu pois ja kestää vettä.

Kun vika on syntynyt jo piirustuspöydällä siihen ei vippaskonstit yleensä auta. Parasta on vaan etsiä korjaamo joka tekee vaihdon asianmukaisin hinnoin tai ostaa kunnon työkalut jolla homman voi tehdä itse.

HAAPANEN TIMO 30.06.2013 16:44

Voihan se alkaa kääntymään kumien kohdalta öljyn avulla vaikkei laakeri alkaisikaan toimia. Tuskin öljy heti tehoaa itse laakeriin.

Mun autossa ei ole ollut vikaa iskarilaakereissa. Ajettu 125 000 km. ja kaikki kesäkeleillä. Hajoavatkohan ne laakerit lainkaan, ellei ajeta suolakylvyissä.

Mitä vastaavat ko. remontin tehneet, onko autolla ajettu talvikeleillä?

@timppa

VALLIUS MARTTI 30.06.2013 20:24

Senveran Timolle että kyllä suola ja loska on osasyylinen ja nopeutaa lakerin jumitumista ja ruostumista.Joka on purkanut ja tutustunut Fiatin lakeriin niin tietää että täydelisesti on mahdotomuus suojata niitä.TV Kulkuri

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.