Ducato 2,8 jtd -05 moottorin vikavalo syttyy ja auto hyytyy

HEISKANEN JUHA 28.06.2013 20:10

Autton on vaihdettu uusi polttoainepumppu, syöttöpumppu, polttoainesuodatin sekä laitettu fortea puhdistamaan järjestelmää.

Autolla voi ajaa aika tarkalleen n. 400 km ja sittenn syttyy valo ja auto sammuu vauhdista. odotellaan 3min ja taas auto lähtee käyntiin, välillä alkuun auto saattaa olla hieman tehoton, jos ei odota sitä 3 min. ja jos yrittää startata heti saamumisen jälkeen auto ei lähde käyntii.

Eli kun auto sammuu voi siis ajaa moitteetta n. 400 km ja sitteen taas sammuu eli siis joka kymmenes kilometri.

Auto on käynytt Deltassa sekä toisessa Fiat erikoishuollossa sekä Diesel erikoishuollosssa, mutta ei vieläkään toimi. MISSÄ VOISI OLLA VIKA APUA

GRANBERG ANDERS 28.06.2013 20:35

onko tankkissa kova alipaine kun auto on sammunut, eli sako tankki korvaus ilmaa

JORMAKKA JARI 28.06.2013 21:50

Minulla on myös 2005 2,8 JTD, ongelmia ei ole ollut, mutta tankissa välillä aivan tolkuton alipaine. Jotenkin epäilykseni myös kohdistuu sinne. Korkki raolleen ja testailemaan.

PIRKKALAINEN UNTO 29.06.2013 07:41

Minulla oli aikoinaan samanlainen vika autossa.Huoltomies kehotti laittamaan synteettistä 2T öljyä 2dl tankilliseen polttoainetta silloin tällöin.Kertoi olevan polttoaineen nykyään liika puhdasta ei kuulema voitele oikein polttoaine järjestelmää.Tämä kyllä minulla auttoi.

PIRKKALAINEN UNTO 29.06.2013 08:25

Vielä lisäyksenä kirjoitukseeni.Vikakoodin mukaan vika oli suuttimissa huoltomiehen mukaan joku suutin "jumiittaa"ei nosta tarpeeksi painetta,joten järjestelmä katkaisee polttoaineen syötön ja auto sammuu.Hetken odottelun jälkeen vika "kuittaantuu"ja auto käynnistyy uudelleen.

LAUKKANEN MAURI 29.06.2013 08:58

Kun oletetaan että ne vikakoodit kertoo sen vian se ei aina pidä paikkaansa,eli tässäkin tapauksessa on se ihminen viisampi kuin se auton keskusohjaus yksikkö.

Tuossa alussa olikin oletuksia jotka voi olla syy ko.vikaan. Kun puhutaan elektronisten laiteitten vioista ,ne toimii tai ei,siis jos siellä on jokin komponentti vika ,esim, ohjausyksikössä se on rikki tai toimii,harvemmin vika tulee satunaisesti eli silloin vian todennäköisyys on sähkömekaaninen:mootori,ventiili tai vastaava.

Siis se että polttoaine tankissa on toimiva alipaine järjestelmä,jossa on omat ventiilit/suodatimet on ehto häiriöttömään polttoaineen santiin,kuten tuolla alussa mainitiin on yksi varteenotetava vika kohde.

Mutta vika löytyy aivan varmasti,jos on pätevä asentaja ja ne erkoiskorjaamot ei aina sitä nimestä huolimatta ole: niilä voi olla niitä kalliita testauslaiteita ,mutta niiden tietojen analisointi ja tulkitseminen onkin jo toinen asia.

TURUNEN HEIMO 29.06.2013 11:03

Voihan taas noita viisaita neuvoja. Kysessä on ns placebovaikutus. Kyllä diesel-polttoaineen on täytettävä tietyt normit jotta sitä saa myydä ja noihin ehtoihin kuuluu voiteluvaikutus.

Alkuperäisen kysyjän viestissä jäi vaivaamaan se että koneeseen on laitettu Fortea puhdistamaan järjestelmää. Jos kysessä on moottorin puhdistaminen niin Fortea vain käytetään tietty aika koneessa, sillä ei saa ajaa eikä lainkaan kuormittaa. Kyseinen aine on tarkoittu korjaamokäyttöön ja on oikeasti toimivaa, mm. monien autojen hydrauliset venttilin välyksentasaajat (nostimet) alkavat toimia Forte-käsittelyn jälkeen.

Tuo alipaineteoria on hyvä, olen nähnyt auton tankin joka oli kuin rusina kun alipaine imi sen ruttuun. Kun auto pysähtyy niin avaa korkki, jos pääsee pidemmälle kuin 10 kilsaa on vika löytynyt ja huohotusletku puhtaaksi.

HEISKANEN JUHA 29.06.2013 11:03

kokeiktu ajella myös korkkiraollaan eikä aiuutanut

HEISKANEN JUHA 29.06.2013 11:21

Fortea laitettiin Fixus huollossa ei siis kokoajan eikä kuormitettu konetta. Ja vika olkoi tuossa toukokuun alussa jo. kun aloin käyttä ns. suomi dieseliä enkä venäjän dieseliä. kiitos hyvistä vinkeistä lisää voi laitaa kun tosiaan nuo huollot tutkivat vaan noita tietokoneen antamia vikakoodeja yksi ehdottaa toista vikaa ja toinen toista eli vika on mahdollisesti tuossa mutta ei ole varma tuleeko kuntoon

Deltassa vaihdettiin Boschin uusi polttoainepumppu ensin. sittem korjattiin syöttöpumppu diesel alan ammattiliikkeessä ja mitattiin paineet ja oli muka ok. ei siis hyytynyt. ja kun sain auton sain ajettua noin 40 km ja taas hyytyi. mutta silloin oli taas matkaa taitettu sen. 400 km edellisestä sammumisesta. sitten vaihdettiin se polttoaine suodatin ja viimeksi laitettiin sitä fortea oikea oppisesti ammatti liikkeessä.

Ja kun autolla oli ajettu 1000 km se oli sammunut 2 kertaa ja ajetaan suomi dieselillä. sanoivat tuossa diesel huollossa että yoi nesteen diesel on tuotta ongelmia myös ammattiauyoilijoille toisin kuin teboilin diesel

TOIVONEN MARTTI 29.06.2013 12:49

Eikös tässä nyt sentään ole kyse moottorinohjaussysteemin viasta? Pumput ja suuttimet on tarkastettu eikä vika ole polttoaineen saantiongelmasta alipaineen takia niin joku tekijä moottorinohjauksessa menee vikatilaan ja pysäyttää koneen. Jos se vielä on noin selvästi ajetusta matkasta kiinni ei kyse kuitenkaan ehkä ole kuumenemisen aiheuttamasta komponenttiviasta vaan jostain ajetusta matkasta riippuvasta tekijästä.

Mites on ammattilaiset, tapahtuuko tuossa moottorissa jotain puhdistuksia tms. määrävälein? katalysaattori? hiukkassuodin, onko semmoisia ja ajetaanko konetta määrävälein eri tavalla niiden toiminnan tehostamiseksi?

Tuommoisesta minä lähtisin vikaa etsimään. mot

HEISKANEN JUHA 29.06.2013 13:34

tekee siis häiriövalon ja sammuu joskus kun kone on aivan kylä ja joskus kun se on lämmennyt. Sekä ajettu eri tavalla tuossa ennen juhannusta eli kovilla kierroksilla sekä pinta kaasulla ja ei sammunut eikä siis tullut sitä häiriövaloa. mutta kun oli edellisestä pysähdyksestä n. 700 km niin taas hytyi ja moottori oli kylmä.

Korjaamo antoi vinkin että saattaa vika olla siinä moottorinohjaussysteemissä, mutta eihän se ole kivaa kun laiatat auton huoltoon/korjasamiseen rahaa yhteensä yli 3000€ eikä auto ole vieläkään kunnossa. Autio ostettu 1/2013 liikkeestä ja liike on onneksi tullut mukaan kustannuksiin mutta kohta alkaa oikeest hatuttaa niin autolla on ajettu se 100 tkm.

Eli entaa vielä vinkkejä jos se olisi joku aivan pikkujuttu

JANHONEN MATTI 29.06.2013 13:40

Sinne se minustakin viittaa. Kysymyshän on 2,8 jtd:tä joka on ihan normaali common rail -kone jossa suutinten avautumista ohjaa keskusyksikkö. Jos joku suutin ei toimi tai toimii vajavaisesti moottorin ääni muuttuu heti.

Keskusyksikkö taas saa tietoja mm. common rail kanavan paineesta, kampiakselin ja nokka-akselin asennontunnistimesta, ilmamassamittarilta (paine ja lämpö), lambda-anturilta, turbon paineesta, käytettävästä vaihteesta, nopeudesta, moottorin jäähdytysveden lämpötilasta jne. Vaikka periaatteen tuntee niin pitäis vielä tietää miten ohjausyksikkö on ohjelmoitu reagoimaan eri vikoihin. Sytyttäkä jollain vialla vain varoituslampun vai pysäyttääkö koneen tai alentaako vain moottorin tehoja.

Tuo osien runsas vaihto viitta kyllä enempi kokeiluun kun korjaukseen.

HEISKANEN JUHA 29.06.2013 15:17

Olen samaa mieltä että kokeiluahan toi on.....ei korjaamista.

Eli mistä tuon ohjelmoinnin saa selville. Ja tosiaan välillä syttyy vain valo ja tehot häviää ja välillä sammuu suoraan 90 km vauhdista. Eli siis toi ohjausyksikkö olisi viallinen mahdollisesti, mutta diesel asunnus ei uskaltanut lähteä korjaamaan kun ei ollut varma viasta koska olis mahdollisesti kallis remppa ja jos ei tule kiuntoon

KOSKINEN JANI 29.06.2013 18:45

Aikapaljon on kyllä arvailtu korjaamoilla.

Mutta jos kerran noin satunnaisesti sammuilee niin vaikeatahan se on.

Koitin lukea nuo vikakertomukset mutta en päässyt varmuuteen että onko suuttimien ohivuodot mitattu vai ei, kun kerran on suuttimiin viittavaa koodia?

Lisäksi muistelen että noissa on ollut suuttimien johdotuksissa vikoja ja niissä tapauksissa kone sammuu heti ja oireen mukaista muutenkin. Eli moottorin päällä suuttimille kulkevien johtojen sekä liittimien tarkastus. (deltassa tuo pitäisi osata oikein hyvin)

Ja jos siinä on egr, niin sen tulppaaminen joka tapauksessa, sen ohjausventtiilit ja muutkin voi jumitella. Oireet ei välttämättä ole siihen sopivia, mutta ei sen toiminnan poistamisesta ole mitään haittaa, päinvastoin.

HEISKANEN JUHA 29.06.2013 18:59

Suutin puoli testattu ja ok sekä liittimet ja olivat ok. deltassa tutkivat sekä myös ammatti diesel asennuksessa. Ja auto siis alkoi temppuilemman kun ohitettin pakkaskelit ja lämpötila alkoi olla reilusti plussalla + 5 mutta kun oli pakkasta talvlella niin auto toimi moitteettomasti.

Joku on myös vinkannut että voisiko vika olla webastosta, joka autossa on myös

JANHONEN MATTI 29.06.2013 20:17

Korkeapainepumpun päässä on johtoliitin jota kautta säätöventiili saa ohjauksen. Kokeile irroittaa liitin ja laita puhdistettuna paikalleen. Tämä on yksi kohta, joka on aiheuttanut kuvaamiasi vikoja.

Suutinten vuodot aiheuttaa tuon myös mutta nehän on jo testattu samoin liittimet. Miten on siirtopumpun releen laita. Pumppu on vaihdettu mutta entä rele?

Moottorinohjauksella on oma sulake. Sulakkeen numero löytyy kaaviokuvasta. Sulake löytyy 2,8 jtd:n hansikaslokeron pohjan alla olevasta sulakerasiasta jos paikkaa ei ole vaihdettu. Onko johdot ja sulake hyvässä kosketuksessa. Nyppäsin kerran vahingossa moottorin käydessä sulakkeen irti kun piti irrottaa äärivalojen sulake, Siihen sammu kun saunalamppu ja jätti pysyvästi vikavalon palamaan.

HYTÖNEN RAIMO 30.06.2013 12:29

Tässä hommassa mättää joku nyt pahemman kerran. Ymmärsin niin, että vikakoodin lukija ilmoitti suutinviasta, jonka jälkeen kaikkea muuta vaihdettiin, mutta ei mahdollisesti niitä viallisia suuttimia. Jos korjaamon taso on tätä luokkaa (ja Deltassahan se tunnetusti on), niin ei noilla konsteilla voi olettaa asian korjautuvan.

Edellä esitettyjen lisäksi tulee mieleen viallinen EGR -venttiili - olisiko syytä sekin tarkastaa/vaihtaa?

Käyttäjän lisäys viestiin 30.6.2013 klo 12:37:29 Noista lisäaineista vielä. Yleensähän huollossa lisätään polttoainesuodattimeen lisäaine, joka riittää seuraavaan huoltokäyntiin saakka. Kunnossa olevaan moottoriin ei tarvita mitään (muita) lisäaineitä, sillä kaikkien myynnissä olevien polttoaineiden tulee täyttää niitä koskevat säännökset. Periaatteessa myös Venäjällä, joskaan siitä ei ole aina kovinkaan varmoja takeita.

HIETANEN ELISE 30.06.2013 16:33

kyllä kannattais kattoo tankista lähtevä polttoaine putken pää paljonko tankissa on moskaa ja roskaa nimittäin ajan mittaaan imee putken piukkaan ja kun moottorin sammuessa imu loppuu aukeaa putki osittain ja taas mennään vähän matkaa, eikä siihen auta tankin korvaus ilma jos imuputki immee moskasta tukkoon, silleen

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.06.2013 16:53

Pumppu on tankissa se on samalla imuputkenpää ja se on aloittajan mukaan vaihdettu, joten ei ole kovin toden näköinen vika tuo imuputken tukkeutuminen.

SEPPÄNEN JARMO 30.06.2013 17:00

Omassa autossani vika johtui suuttimille tulevasta kaapeloinnista. Ehdottivat kaapelin uusimista huollossa,mutta vika korjaantui ,kun paikallistaa vialliseen liittimen. Kaapeli ja suutttimet löytyy moottorin etuosassa olevan kotelon alta Hieman vaikea ja ahdas avata. Liittimet kiristämällä ja puhdistamalla veikkaan että vika korjaantuu.

kerron mielelläni lisää jos tarvii 0407314211 hyvää matkaa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.