Lisäpenkki autoon

MERILUOTO HARRI 26.06.2013 10:52

Moikka, olen tehnyt taitettavan lisäpenkin kuskin penkin taakse. Miten suuri rikos olisi kuljettaa ylimääräinen henkilö kyseisellä penkillä? Eli auto rekistöröity 4:lle ja lisäpenkkiläisen kanssa olisi 5.

T:Harri

SEPPÄ-LASSILA TUURE 26.06.2013 12:56

Sakothan siitä tulee, jos poliisi pysäyttää. Paikalla ollessahan sitä voi käyttää, mutta ei liikenteessä.

Jos sinulla on 100 :n tarra, niin silloin kaikilla henkilöillä pitää olla turvavyö ja turvavyön lisääminen jälkikäteen on nykyään täysin mahdoton.

Jos ei ole 100 tarraa ja painot antavat periksi, niin sen voi yrittää muutoskatsastaa 5:lle, jolloin penkin käyttö onkin täysin laillista.

Lisäksi, jos 100:n tarran poistaa ja painot antaa myöten, niin silloinkin sen voi yrittää katsastaa 5:lle.

Sivuttain istuttavalla penkillä ei tarvita eikä saa olla turvavyötä.

ESKOLA PENTTI 26.06.2013 13:09

Käy katsurin luona, niin saat varminta tietoa?

KOSKINEN JANI 26.06.2013 14:21

Katsastusmiehetkin on näistä aivan pihalla, mutta A-katsastuksen kautta saat varmimman tiedon kun pyytää sieltä teknisen tuen kautta tiedot ja siellä on osaamista olemassa.

Auton vuosimalli on kaikkein oleellisin asia mikä määrää mitä ja miten voi muutoksia katsastella autoon.

Näistähän on ollut monenmonta ketjua jo aiemminkin.

Esimerkiksi meidän auto on 2001 vuotinen detsku ja se kun on tyyppihyväksytty malli niin siihen päti seuraavat asiat paikkojen lisäämisessä 4 => 6: -selkä menosuuntaan pitää olla vyöt (näin kaikissa tyyppihyväksytyissä) -auton massaa ei punnita vaan aina tyyppihyväksyntämassan mukaan -tehdastekoiset turvavyöt ja varusteet (eli vöiden kiinnitysraudat, vyöt ja niskatuet)

Maahantuojalle annan kyllä isot pisteet koska sieltä tuli oikein hyvin tietoa kun kyselin ja kaivoivat kaikki osanumerot auton rungonnumerolla. Tämän listan kanssa sitten tilattiin jälleenmyyjän kautta osat (niskatuetkin alkuperäisellä verhousmateriaalilla) ja kun ne tuli niin asennus siellä. Sitten vain muutoskatsastus ja kovaa ajoa. Pahastihan tuo on ylipainoinen kuuden hengen kuormalla, mutta se onkin sitten eri asia.

JANHONEN MATTI 26.06.2013 16:17

Mikä malli detskusta vm. 2001 on tyyppihyväksytty. Kun on kovin harvinaista vielä uudemmillakin.

VÄLIAHDE JUSSI 26.06.2013 16:53

Ei oo hyvä idea,näin yhtä äkkiä,vaihda mieluiten koko auto,mieleiseen.

KOSKINEN JANI 26.06.2013 22:26

A6840 on sellanen malli ja Tyyppihyväksyntäkoodi on e198/14PD013300

Tai siis ainakin konttorilla totesivat että tuo on tyyppihyväksyntäkoodi tuolle autolle. Vaakan kanssa jos noita painoja olisi katteltu niin tuonkaan ikäinen ei menisi 6 hengen autoksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2013 klo 22:28:18 Siis Janhoselle vastailen.

JANHONEN MATTI 26.06.2013 22:47

Kyllä tuo on tyyppihyväksyntäkoodi.

Siksi ihmettelin kun omalle kohdalle tuollaista ei ole sattunut

Tästä on seurannut se, että auto rekisteröintikatsastuksessa puntariin josta looginen seuraus on se, että ensirekisteröinnin jälkeen lisätyt lisävarusteet lisää auton omaa massaa ja pienentää vastaavasti kantavuutta. Ja vaikka istuin/makuupaikkoja olisin vapaana niin kantavuus ei riitä kun tiettyyn paikkalukuun.

KARTE TOMMI 01.07.2013 11:00

Sivuttain istuttava (kulkusuuntaan nähden) penkki ei kai sisälly rekisteriotteessa mainittuun henkilömäärään? Siinä ei siis saa istua ajon aikana, jos tuo turvavyön käytön logiikka pätee. Hirvittävän vaarallinen paikka se olisikin esim. äkkijarrutuksissa. Meillä on takana kerrossängyt joihin lapset usein haluaisivat mennä lepäilemään matkan aikana, mutta sitä emme ole sallineet em. syystä.
Eikän lasikuiturakenteinen kori muutenkaan kyllä ole mikään turvallinen paikka. Alumiinilevytys pinnassa ei paranna kolariturvallisuutta sekään. Ennakoiva ajo ja varovaisuus on parasta turvallisuutta.

JANHONEN MATTI 01.07.2013 12:24

Mitä tuohon sivuittain istumiseen tulee niin käytettynä tuodun auton rekisteröintikatsastus menee niillä säännöillä jotka oli voimassa Suomessa silloin kun auto on ensi kertaa rekisteröity ulkomailla. Näin auto ei joudu sen huonompaan tai parempaan asemaan kun ns. suomi-auto. Ja jos silloin on voinut istua ajon aikana sohvalla niin saa edelleen tai ilman turvavöitä niin sama juttu - edellyttäen tietenkin, että kantavuus antaa myöten. Muutoinhan lainsäädäntö olisi taannehtivaa.

Mutta kun sanoin, että ei huonompaan, niin se tarkalleen ottaen ei pidä paikkaansa. Ns, suomi-auton rekisterikirjoissa on lähes kaikissa oma massa ajalta ennen autoa lisävarustelua - jopa lattiamattojen paino puuttuu. Tällä seikalla ei sinällään ole seksuaalista merkitystä muuten kun , että auton lastausvara = kantavuus on todellisuudessa pienempi kun rek. kirjaan on merkitty. Ilman tyyppikatsastusta oleva yksittäistuotu joutuu rekisteröintikatsastuksessa puntarin ja jos ei riisu autosta ennen rekisteröintikatsastusta lisävarusteita pois ts. kevennä autoa, niin auton rekisterikirjaan merkitään se oma massa mikä punnituksessa todetaan + laskennallinen erä joka koostuu kuljettajan painosta, polttoaineesta jne.

KARTE TOMMI 01.07.2013 16:41

Menee vähän asian vierestä mutta onhan se hassua että museoautoihin ei vaadita turvavöitä jos niitä ei ole ollut vaadittu rekisteröintiajankohtana. Vähän sama jos museomoottoripyörää ajalta ennen kypäräpakkoa saisi ajaa ilman kypärää nykyisinkin.

NYYSSÖNEN KAJ 01.07.2013 17:19

Eipä saanut laittaa autoon turvavöitä koska niitä ei ollut alkuperäisessäkään uutena 1980 vuonna. olisi vaatinut yhden vyön rikkomisen per penkki VTT:llä tämä siis muutoskatsastuksessa vuona 2000.

Auto vuona 1980 Linja-auto 50 paikkanen. muutui M1 matkailuautoksi vuonna 2000 9 paikkaiseksi. Katsastaja tulkitsi vyöasiaa linja-auto näkökulmasta. Mutta jos hän olisi ottanut pohjaksi matkailuauton vuodelta 1980 olisi siinä pitänyt olla turvavyöt ja jopa rattilukko.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.