Mistä laillinen vetokoukku Renault Dethleff edullisimmin?

HALINEN HARRI 17.06.2013 16:50

Olisi tarve saada vetokoukku 07 malliseen 706 cm pitkään Relluun. Vain hyväksytty koukku jossa nykyisten määräysten mukaiset merkinnät. Hirvittää nuo karavaaniliikkeiden tarjousten hinnat. Mieluiten Etelä-Suomesta mutta autossa on vetävät ja kääntyvät etupyörät.

KARJALAINEN ALPO 17.06.2013 17:13

Minä ostin henkilöautoon viime vuonna Koukkupajasta, oli asiallinen hinta. En tiedä on matkailuautoon, mutta kannattaa kysästä.

http://www.koukkupaja.fi/

PIIRONEN KARI 17.06.2013 22:45

Tuoltakin kannattaa kysellä www.autovarustelu.fi

KÄMÄ JUHA 17.06.2013 23:53

Löytyisikö nettikaupasta sopivaa.....http://www.skruvat.fi/ Kokemuksesta voin suositella, auton rekisterinrolla löytyy sopivat osat

HALINEN HARRI 18.06.2013 11:37

Skruvat ei vastannut nettikyselyyn uudesta koukkumääräyksestä eikä rek numero ottanut huomioon kuin Renault Masterin ilman matkailuautoilun jatkettua perää. Siksi kyselin kuuluuko kaikki tarvittavat jatko-osat ehdotettuun pakettiin ja onko tarjottu malli laillinen. Ainakaan pulttivälit kuvan perusteella eivät sovi. Ei ole tullut 10 vrk:teen kyselyyn vastausta.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.06.2013 10:27

Ja tuskin tuleekaan, se kun on eri asia, onko hakemassa koukkua Masteriin vai Detskuun. Tuskinpa saat laillista koukkua mistään edullisesti, se on vaan hyväksyttävä ja nieltävä.

PELDAN JAN 23.06.2013 15:21

Katso tuolta jos tärppäis.... http://www.vetokoukkukauppa.com

KOSKINEN OLLI 23.06.2013 18:57

Itse maksoin muutama vuosi sitten parisen tonnia. Siinähän tulee iso kasa rautaosia, koska nykyisiä runkojatkoja (sivu) tuetaan monin tavoin. Samaa satsia oli kyllä jonkinverran myöhemmin tarjolla jonkinverran reilusti alle tonnin. Nyt en vaan löydä tietolähdettä. Oletko vikaissut auton alle niitä nykyisiä runkojatkoja, niissä voisi olla liimattuna eräänlainen arvokilpi.

HALINEN HARRI 23.06.2013 19:46

Tuo viimeisin ehdotus tarjoaa mielenkiintoista ratkaisua jossa on mukana myös jatkorunkoon osia. (Ainakin näyttää siltä). Täytyy tutkia tarkemmin laillisuus ettei tarvitse katsatukseen riisua.

KOSKINEN OLLI 23.06.2013 20:20

Minulla on tuo korin alla oleva jatkorunko SMV :n valmiste. (Ei siis mitään tekemistä ruotsalaisen SMV: n kanssa) Se on ilmeisesti saksalainen firma. Saman valmistajan koukku on myös ja paksu nippu direktiivejä ja todistuksia.
Koukun mukana tuli todella paljon rautaromua, koska siinä oli tukiraudat useille eripituisille jatkorunkoille. Käyttöön asennettiin vain ne raudat jotka kyseinen jatkorunkopituus edellytti. Loput jäi varastoon. ;)

tuossa linkki SMV:n sivuille. http://www.smv.ag/

HAAPANEN TIMO 23.06.2013 20:25

Pari sivua löysin:

http://www.wohnmobilshop-preisbrecher.de/

Ja tämä myy mm. tuota SMV:tä ja Renuihin:

http://www.knocks-motors.com/smv-sawiko-linnepe2.html

''Anhängerkupplung'' on se avainsana.

@timppa

SAARELAINEN MATTI 23.06.2013 20:50

FELOX !.

Oulussa.

PELDAN JAN 23.06.2013 21:39

Vetokoukkukaupassa ainakin väittävät että kaikki on EU hyväksyttyjä koukkuja.

KOSKINEN OLLI 23.06.2013 23:45

Timpan jälkimmäisen linkin mukainen minun koukku hyvin tarkasti on. Erona vaan se, että pitkät runkopalkit oli minun autossa jo valmiina, ja auton pohja suoraan niiden päällä. Kuvassa näkyy nuo tukiraudat jotka lisäsin runkopalkkien alkupäähän, ulkopuolelle tuo kulmarakenne ja sisäpuolellekkin tuli pituussuuntaiset jäykistimet. Näkyy vaivoin tuossa vasemmassa runkopalkissa. Niin, ja koukku on raskasta tekoa, ja kunnolla sinkitty, lukuunottamatta itse nupin vartta, joka sitten ruostuukin herkästi.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.06.2013 17:32

Yksittäisvalmistetut tai muokatut koukut eivät ole hyväksyttyjä, koska niitä ei ole testattu. Siinä koukun lätkässä pitää olla auton merkki ja malli (eikä siis Renault Trafic jos eri alustainen matkailuauto) sekä hyväksyntänumero "e-jokunumero+pitkänumerosarja" tapaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.6.2013 klo 17:35:25 Niin ja mikään hatusta kaivettu numerosarja ei ole OK, siitä voi sitten pyytää dokumenttiakin todisteeksi että on kanssa virallinen. Ja huomaa, että alun "e plus max kaksi numeroa" tarkoittaa vain sitä, missä maassa mahdollinen hyväksyntä olisi annettu testatulle mallille. Se ei siis itsessään ole mikään hyväksyntä, ja aika usein valmiiksi esitäytetty kaikkiin ko valmistajan koukkuin.

HAAPANEN TIMO 24.06.2013 18:08

Tuossa olisi ensin rungonpidennys Masteriin

http://www.wohnmobilshop-preisbrecher.de/products/de/Anh%C3%A4ngerkupplung-Wohnmobil/Rahmenverl%C3%A4ngerung-Verst%C3%A4rkungss%C3%A4tze/Rahmenverl%C3%A4ngerung/Rahmenverl%C3%A4ngerung_Basis-SM01-Renault-Master-Bj-1998-2010.html

Ja sitten kuokku siihen pidennykseen ''Wohnmobile mit Rahmenverlängerung,''

http://www.wohnmobilshop-preisbrecher.de/products/de/Anh%C3%A4ngerkupplung-Wohnmobil/Anh%C3%A4ngerkupplungen/Komplettsysteme/Anh%C3%A4ngerkupplung-Typ-017B-f-Wohnmobile-mit-Rahmenverl%C3%A4ngerung-die-einen-Verst%C3%A4rkungskit-erfordern-D-125kn.html

Liekkö sitten nykysäännösten mukainen homma, luulisin olevan.

@timppa

HALINEN HARRI 24.06.2013 19:10

Ihan niinkuin Juhani Halmeenmäki ennusti: .http://www.skruvat.fi/ ei ole vastannut vieläkään ja toisesta tiedustelustani on jo viikko (lupaavat vastata nopeasti). Kun lueskelin tarkemmin heidän nettisivujaan vaikutti kieli kovin hoono soomi jopa oli aistittavissa vironkieli pohjalla. Mikähän tuokin firma on kun hekin käyttävät tuota "omaa sähköpostia" josta ei jää lähettäjälle kopiota. Tästä lähtien en suostu asioimaan sellaisten kanssa joita en voi lähestyä oman sähköpostini kautta jotta jää dokumentti. Tämä oli jo kolmas yritys jolla sama systeemi - ja ei vastausta. Pitäköön koukkunsa tai kenties ajattelivat alunperinkin pitää sen varsinkin sen jälkeen kun olisivat saaneet rahani.

HAAPANEN TIMO 24.06.2013 19:51

Mun käsittääksen ise on luotettava iso ruotsalainen nettikauppa. http://www.skruvat.fi/contact.aspx @timppa

HALINEN HARRI 24.06.2013 22:07

Jos he ilmoittavat asettavansa sähköpostit etusijalle asiakaskyselyissä puheluihin nähden eivätkä vastaa kohta kuukauteen (ensimmäinen sähköposti) niin kauankohan puhelin soi ennenkuin vastaavat? Jos he ovat luotettavia miksiköhän siitä pitää mainita useassa käänteessä?

VIRTANEN VESA 26.06.2013 16:42

Kallis se ainakin on Vesa

HAAPANEN TIMO 26.06.2013 16:48

Juu. Kyllä se koukku on Saksasta hommattava jos sen meinaa edullisimmin saada.

@timppa

HALINEN HARRI 26.06.2013 18:12

Onko joku hommannut Saksasta ja saanut siihen merkinnät joita nykyään tarvitaan eli "siinä koukun lätkässä pitää olla auton merkki ja malli (eikä siis Renault Trafic jos eri alustainen matkailuauto) sekä hyväksyntänumero "e-jokunumero+pitkänumerosarja" tapaan."
Vai asennellaanko sujuvasti ei nykymääräysten mukaisia koukkuja ja kuka kantaa vastuun sitten jos revitään katsastuksessa irti. Asentaja vai kuljettaja - no kuljettaja tietenkin. Miten katsastusasema tietää milloin koukku on asennettu ja mitä leimoja tuli olla esim. vuonna 2007 asennetuissa koukuissa? Suorittaako katsastaja mutu-tuntumalla määräyksen "vaarallisen" koukun ja kiinnitysrakenteen käyttökiellosta?

Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2013 klo 18:16:10 Uskonpa tuon nettimyyjän vastaamattomuuden johtuvan siitä ettei heidän koukkunsa täytä nykyvaatimuksia eli esim Renault Dethleffs -hyväksyntää ole. Odotellaan muutama vuosi niin alkaa hyväksyttömien koukkujen irtiottokausi ja vapaat hinnoittelut ja "kilpailu" muokkaa hintoja.

KOSKINEN OLLI 26.06.2013 19:04

Timpan esittämä vetokoukku ei ehkä sittenkään olisi sopiva minun autoon. (vaan eipä minulla Detskua olekaan ;) Silmämääräisesti katsottuna koukun nuppi tulee liian vähän ulospäin, eli nuppi jäisi osittain muovipuskurin sisään. Nuppi jäisi myös liian alas. Haiskahtaa siltä, että jos itse noita lähtee ostelemaan, saattaa tulla ostettua sopimattomia osia. Ilmankos merkkiliike laskutti maltaita kun sitäkautta koukun aikoinaan hankin.

HAAPANEN TIMO 26.06.2013 19:59

Joo, mutta saksalainen koukkuihin erikoistunut liike tietää mikä sopii mihinkin. Määräykset ovat siellä samat, ei varmaankaan myydä laittomia vehkeitä. Mun käsittääkseni homma menee niin että rungonjatkokset ovat autokohtaisia ja itse koukku korikohtainen.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 26.06.2013 20:41

Vetokoukuistahan on jo ollut pari "paimenkirjettä" joilla konttoreita on opastettu tarkkailemaan koukkuja, mutta ei vielä tarkentaen etenkin hyväksyntää. Mutta kun saavat tehoiskun niin johan ropisee. Se jujuhan on siinä, että nuo "pajat" joko muokkaa jotain hyväksyttyä koukkua jossa on se pakun lätkä ja numero, tai sitten lätkässä ei ole varsinaista hyväksyntänumeroa, vaan tuo pelkkä "e+maakoodi", joka näyttää hyväksynnältä sille joka ei tiedä mitä hakea. Ja nuohan menee auton iän mukaan, eikä asennushetken mukaan.

HALINEN HARRI 26.06.2013 21:07

Eli siis vielä varmennan: 2007 mallin autossa tulee olla vuoden 2007 määräykset täyttävä koukku. 2014 mallissa siis nykyiset säännöt täyttävä koukku. Jos näin on tässähän tulee kiire ennenkuin laittavat otteeseen maininnan koukuttomuudesta.

KOSKINEN OLLI 26.06.2013 21:31

" Ja nuohan menee auton iän mukaan, eikä asennushetken mukaan. "

Eli auton ensirekisteröintipäivän mukaisia määräyksiä noudatetaan kunkin auton kohdalla. Vanhoihin voi yhä teettää koukkupajassa. (?)

HAAPANEN TIMO 26.06.2013 22:02

Alla kuva jonka laitoin pari kuukautta sitten kun trafi lähetteli kirjeitä. http://karavaanarit-fi-bin.directo.fi/@Bin/f0dca678a5eb00d12e74b97aa77526ad/1372273358/image/jpeg/96363742/P1030418.JPG Vuosimallit selviää siitä. @timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2013 klo 22:05:32 29.10-11 on iso muutos.

LILJEROOS JOUKO 27.06.2013 09:19

Miten ihmeessä Trafi voi hyväksyä muualla euroopassa hyväksytyn koukun? Eihän se hyväksy CO2 todistuksiakaan. Miten tuleekaan mieleen tarina pikkupojasta joka kaiveli pikkuasioita, tehdäkseen kiusaa kanssaihmisilleen.

KOSKINEN JANI 27.06.2013 09:39

Eihän nämä mitään trafin keksintöjä olekaan, minimivaatimukset tulee EU:sta ja trafi on valvova viranomainen. Trafi voisi tämän päälle vielä vaatia jotain omiaankin, mutta vain verotuksen suhteen. Direktiivi kun määrää jonkin asian niin sitähän ei sitten voi jäsenvaltio ylittää eikä alittaa muuta kuin erikseen säädetyllä erivapaudella jonkin määrätyn ajan.

CO2 todistukset taas ei ole direktiivipohjaisia asuntoautojen kohdalla. Ja kun niin käy niin se taas tietää sitten uusien autojen hintaan korotuksia koska pahimmillaan vaatinevat lähes joka mallin testauksen...

TURUNEN HEIMO 27.06.2013 16:45

Felox koukut ovat varmaan halvimpia. Ikävä puoli niissä on että ne valmistetaan ruosteista osista ja siihen vain maali suoraan päälle. Erääseen henkilöautooni hankittiin sellainen ja eipä montaa kuukautta mennyt kun jo kukki. Koukku sinänsä tukevaa tekoa ja saa taatusti aivan mihin vain kunhan johdinsarja löytyy. Asennusta voi seurata paikan päällä, käy kätevästi.

TUHKANEN KARI 03.07.2013 20:47

oulusta sai feloxin koukun 500e.lmc 580 fiatin alustalla,joutu laittamaan jatkopalkit noin 1.5m.1.7 2013

Käyttäjän lisäys viestiin 5.7.2013 klo 09:14:39 vm.2001 A50-x 99999 E17 00- D2000kg S75kg tuommoset merkinnät löyty koukusta.

HALINEN HARRI 03.07.2013 22:39

Kyllähän niitä koukkuja saa, mutta uusiin pitää olla koukussa hyväksymismerkintä täydellisenä jossa mainitaan myös auton että korin merkki ja vanhempiin aina ko. auton vuosimallin mukaisen ajan määräykset täyttävä. (lue aiemmat kirjoitukset, siellä vaatimukset mainittu). Vm:n 1907 ei varmaan tarvitse mitään hyväksymismerkintää.(?) Kun asiasta keskustellaan ja kerrotaan asennetun koukun, kannattaa mainita minkä vuosimallin autoon ja millainen hyväksymismerkintä on koukussa jotta asiasta saa kokonaiskuvan.

HAAPANEN TIMO 04.07.2013 08:49

Juupa. LMC 580 osuu varmaankin vuosimalleihin 1.8.1997-28.10.2011. Siinäkin pitää jatkopalojen vastata E-säännön 55, tai direktiivin 94/20/EY vaatimuksia. Vaatimusten täyttyminen todennetaan tyyppihyväksymismerkinnällä tai testiraportilla. Merkinnät hyväksynnästä pitää löytyä myös jatkopaloista.

Tuskin löytyy.

Hyväksymättömät jatkopalat saattavat olla menneet katsastuksestakin läpi, mutta joka vuosi on mahdollista etteivät mene.

@timppa

HALINEN HARRI 18.07.2013 16:40

Tänään tuli vastaus Skruvatilta. Kesti päivän yli kuukauden, valittelivat vastauksen viipymistä. Heillä ei ole vastauksen mukaan ko autoon sopivia/hyväksyttyjä vetokoukkuja.

VÄLIAHDE JUSSI 18.07.2013 23:14

Älä välitä ei sillä etuveto vehkeellä voisikaan,mitään vetää,hyvä kun itse pääsee mäen päälle tai märällä nurmikolla minkään.

HALINEN HARRI 19.07.2013 11:11

Työkoneet, mönkijät ja traktorit ovatkin erikseen. Matkailuauton kokonaispainon ongelmien vuoksi koukkua haen. Tämä on toinen Rellu, koskaan en ole kiinni jäänyt edes auraamattomalla mökkitiellä. Kaikki ei ole sitä mitä luulee.

HYTÖNEN RAIMO 19.07.2013 14:47

Saksasta löytyy, kokeilepa aluksi noita:

www.smv.ag

www.movera.com

www.reimo.com

Myös hakusanoilla Sawiko ja anhängekupplung löytyy jotakin.

Asiointi edellyttää saksan kielen auttavaa hallintaa. Saahan ne kyllä käännetyksi tietsikan kääntäjilläkin (esim. translator etc,)

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2013 klo 14:57:17 Noista SMV on suuri vetokoukkujen valmistaja, Movera, Reimo ja Sawiko suuria matkailualan tarvikekauppiaita. Anhängekuppöing tarkoittaa vetokoukkua, jota voi tarkenta lismääreellä reisemobil tai wohnmobil.

TOIVONEN MARTTI 19.07.2013 15:46

pikkujuttu mutta pistä tuohon hakusanaan vielä yksi ärrä anhängerkupplung niin osuu paremmin. mot

HALINEN HARRI 19.07.2013 15:51

Näyttää vain siltä että kukaan tukkuri eikä sen enempää valmistaja kerro saako ostaessaan sellaisen koukun joka on nykymääräysten mukainen. Siihen tulisi saada laatta tai merkintä jossa ko matkailu-autolle hyväksyntä. Ei siis riitä maininta Renault Master, eikä Fiat malli vaan teksti esim. Renault Dethleff ja ko, hyväksyntänumero. Ei luulisi olevan valmistajan/kauppaavan laatia tuosta maininta kauppatavaran yhteyteen esim. nettisivuille. Nyt on siis tilattava, ja kun paketin avaa sitten näkee vasta onko se nykymääräysten mukainen. Olivat määräysten hyväksyjät eri planeetalla tehdessään ko määräykset.

VÄLIAHDE JUSSI 19.07.2013 16:33

Harri Kyllä se kaima,tunsi tämänkin asijan. Voimaa siinä ainakin on,se seikka saattaa kääntyä itseään vastaan,tässä asijassa.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.07.2013 18:52

Kyllä se vaan on niin, että pieni kysyntä tarkoittaa, että ei ole sopivan hintaista tuotetta, eikä pientä määrää ostajia edes huomioida. Tai on niissä luetteloissa jossain kohtaa pikkupräntillä huomautus erikoiskoreista, muutetuista tms. Ja itse asiassa luetteloakaan ei saisi katsoa kohdasta Renault Master, vaan siitä Detskusta, jota ei ole.

KOSKINEN OLLI 19.07.2013 19:16

Eipä minun ymmärryksellä kovin suurta painoarvoa ole. Mutta ihmettelen kovin että miksi korinvalmistaja pitäisi näkyä vetokoukun tiedoissa, kun se koukku apurunkoineen ei ole ollenkaan kosketuksessa matkailukoriin. Apurunko on kiinni vain ja ainoastaan Renun takarungossa. ? Näin siis oheisessa kuvassa

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2013 klo 19:19:25 No, niin siis jos on Renu alustana, tuossa kuvassa taitaa olla alkon alusta kyseessä.

VÄLIAHDE JUSSI 19.07.2013 20:25

Olli Kaikki vaikuttaa kaikkeen,lujuus laskelmat pitää olla viranomaistiedossa. Turha meidän on tässä muuta jankata,näköjään on tuo matkailuauton vetokoukku asia timurantti kysymys niin kuin,taannoin caravan lehdessä oli juttua Minäkin ainakin itsekseni arvostelin,mulla on nyt kuokun kiinitys pultit ja mutterit 2kpl 14mm/12 luokan kovuutta.Suuremmat kuormat liikuu järeemmällä kalustolla. Kovin on heppasesti kiinni vokkelin koukkukin.Teli kärryn kitka riitti katkaisemaan tollasen pultin Vokkelin voiman edessä entä sitten, kun eteen pannaan tubo ja isompi moottori sekä lämmin kesäkeli muutetaan pakkaskeliksi jolloin,rautakin joutuu koville.Citikan C1 ei saakkaan panna mitään koukkua,vaikka vetokykyä olisi.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2013 klo 21:44:17 Mihähän minä sekoon?Ei tarkoitus ollut kellekkään Ollille vaan Halisen Harrille.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2013 klo 21:55:24 Selasin enkä nähnyt Koskisen Ollin nimeä,uudelleen selauksella se tulikin esiin,siis oikeaan osoitteeseen menikin ensikerta.Halinen aloitti tämän saitin pyydän anteeksi sekoiluni.

HALINEN HARRI 19.07.2013 20:38

Jussi Halmeenmäki: Mitä luetteloa tarkoitat?

HYTÖNEN RAIMO 19.07.2013 22:05

Selvennyksenä sekamelskaan sen verran, että SMV:n koukkuosa (leveys säädettävä) on periaatteessa sama kaikissa, eli käytännössä on kysymys vain sopivista kiinnitysosista (runkoon ja/tai apurunkoon). HIntaluokka kaikkine tilpehööreineen (mukaanlukien sähköasennuksessa tarvittavat osat) yleisimmille malleille noin 800 euroa..

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2013 klo 22:20:11 Ja se Rellun koukku on tuossa http://www.smv.ag/Deutschland/produkt_finder/03_dethleffs_pro_finder/05_chassis/chassis_ahk_renault.htm

pääset eteenpäin valitsemalla kiinnitystavan (runkoon tai apurunkoon) ja edelleen onko apurungossa esiporatut reiät vai ei. Jos ei hinta nousee noin 1100 euroon.

VÄLIAHDE JUSSI 20.07.2013 21:31

Valmistaja ja tekiä vastaa jos,jotain sattuu.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.07.2013 18:48

Luettelolla tarkotiin niitä apuvälineitä, joista koukkuja haeskellaan.

Ja Koskinen: jos sama kokku käy pakuun sekä matkailuversioon, niin silloinhan asia on helppo. Mutta kun yleensä se ei sovikaan peruspakuun, vain ainoastaan siihen matkailukorimalliin, niin silloinhan se on sen erikoiskoukku, omalla hyväksynnällään.

HALINEN HARRI 21.07.2013 21:17

Eiköhän kaikissa pidemmissä (esim. Rellu Dethleff yleisin kokonaispituus 706 cm) on jatkettu runko. Silloin koukku tulee tulee melko varmasti tähän jatko-osaan. Ainakin minun kahdessa Renussa (2,5 ja 3,0 litran) ollut ko jatkorungossa valmiit kiinnitysreiätkin. Silloin hyväksymis"tarrassa" tulisi kai olla Renault Dethleff -nimi ja hyväksyntänumero.

JOKINEN ARI 21.07.2013 21:36

SMV:n etusivulla näkyy olevan linkki heidän perävaunuunsa. Mitenkähän Suomen katsastus ja poliisi mahtaa suhtautua moiseeen . Siitähän saa monta hylättävää yksityiskohtaa mm. kiinnitysrauojen hyväksynnästä..

http://www.spaceextender.com/Home/home.html

VÄLIAHDE JUSSI 22.07.2013 10:06

Ainaskin minun on pitänyt riisua se pois katsastuksessa ja toisinaan se käy auto on 85 mallinen ja tehaskoukku,Saksassa alunperin asennettu 14mm 8.8 pulteilla.Viime katsastuksessa se taas meni läpi koukunkanssa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.