Ducaton vikakoodi

PENTTINEN SEPPO 12.06.2013 22:55

Mistähän voisi alkaa etsimään vikaa, kun vikavalo palaa ja ilmoittaa viaksi "P0481 jäähdyttimen puhaltimen rele 2 pysyvä" Merkkiliikkeessä epäilivät jotain esivastusta, mutta eivät kuitenkaan löytäneet kyseistä osaa autosta. Auto on Fiat Ducato 2001 2,8jtd. Vika on ollut jo pitkään, enkä ole huomannut mitään oireita.

TURUNEN HEIMO 13.06.2013 17:06

Vaihda se rele. veikkaan että tuollaisessa merkkiliikkeessä tulee vialle hintaa. Tuuletin on sellainen että se on joko päällä tai pois, se menee helposti päälle jos autossa on ilmastointi ja auto seisoo käyden. Testaa kuitenkin että tuuletin pyörii. Tuo koodi taitaa olla aika moniselitteinen.

HAAPANEN TIMO 13.06.2013 17:30

Ei mene aivan niin. Jäähdyttimen puhaltimet toimivat yksi kerrallaan. Kuskin puoleinen lähtee n. 88° ja apumiehen n.92° Molemmille oma rele siellä ropelin päässä, alustavasti helppo testata maadoittamalla, toimivat niin että käynnistyvät maadoitettaessa

Vikaa ei välttämättä huomaa oli kumpi tuuletin hyvänsä mykkänä. Jos kuskin puoleinen ei toimi, käy moottori turhan kuumana. Jos apumiehen puoleinen ei toimi, ei tule apuja raskaissa vedoissa.

Pihalla kaasu pohjaan ( melkein) ja annat huutaa siiheksi kun puhallin lähtee. Katso kumpi se on, jos on vasen, irroitat johdon ja jatkat huudatusta. Hetken kuluttua pitäisi toisenkin lähteä. Seuraa lämpömittaria!!

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2013 klo 17:32:36 Viimeseen kappaleeseen korjaus: Irroitat pistokeen puhaltimen päästä.

JANHONEN MATTI 13.06.2013 19:15

Useimmiten vika on tuulettimen termostattikatkaisijassa, joka sijaitsee alavesiletkun päällä jäähdyttymisessä.

Vähän ihmettelen taas tuota merkkihuoltoa. Koko systeemin voi testata poissulkutekniikalla aika helposti. Aika pienellä työllä paljastuu onko vika termostaattikatkaisijassa, puhaltimen moottoreissa, releissä, sulakkeissa tai johdoissa.

HAAPANEN TIMO 13.06.2013 20:02

Samaa ihmettelen taas minäkin.

Mun neuvojani seuraten, jos alustava maadoitustesti näyttää puhallinten pyörivän, mutta huudatustesti ei niitä käynnistä, on vika todennäköisesti anturissa.

Tämän näköinen: http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-DUCATO-PEUGEOT-BOXER-RADIATOR-FAN-SWITCH-/170679199553

Niitä myydään myös yksitoimisena, muttei kannata ostaa, kaksivaiheinen on paljon parempi, Tunnistaa kaksista asteluvuista anturin kyljessä.

Anturin vaihdon olen neuvonut ennenkin. Anna mootorin jäähtyä. Avaa paisuntasäiliön korkkija sulje se. Autosta vasen kulma ylös. Mene alle mukana 24 mm:n kiintoavain, pesuvati, ja uusi anturi.

Vanha pois ja uusi tilalle. Nestettä menee litra vatiin, ja toinen hihaan.

@timppa

PENTTINEN SEPPO 13.06.2013 21:18

Termostaattikatkaisijaa rupesin epäilemään itsekin. Kuskinpuolen puhallin lähtee pyörimään normaalisti, mutta apumiehenpuolen puhallin ei (pyorii kyllä kun lyö liittimeen virtaa) Releitä koetin jo vaihdella, mutta siitä ei ollut apua.

HAAPANEN TIMO 13.06.2013 21:55

Liittimeen virtaa? Virta tulee releelle jatkuvasti, mutta anturi maadoittaa lämmön noustessa. Millaisessa tilanteessa se kakkonen ei lähde? Kuumaksi käytettäessä, ykköspuhallin pois kytkettynäkö?

@timppa

PENTTINEN SEPPO 14.06.2013 10:00

Viimekesänä testasin, muistaakseni irrotin tuulettimelle tulevan johdon ja siihen liittimeen virta ja maa. Nyt testasin tyhjäkäynnillä kaasuttelin 1. flekti lähti pyörimään, siitä johto irti ja annoin lämpöjen nousta melkein punaiselle, kakkone ei silti lähtenyt pyörimään.

TURUNEN HEIMO 14.06.2013 11:57

Jospa se toinen on ilmastoinnin lauhduttimen tuuletin. Alkuperäinen vikakoodi ei sulje sitä pois. Peruslogiikalla tuuletin 1 on koneelle ja 2 a/c:lle.

JANHONEN MATTI 14.06.2013 12:20

Näitä on ducatossa rakennettu monella tavalla mutta yleisin taitaa olla se, että jäähdyttimessä kiinni olevassa anturissa on kaksi vaihetta joista toinen maadottaa 88 asteessa ja toinen toinen 92 asteessa.

Kun kummankin puhaltimen moottorilla on oma rele saadaan aikaiseksi vaiheittainen puhaltimien käynnistys.

HAAPANEN TIMO 14.06.2013 16:17

Mun mielestäni vika on nyt paikallistettu anturiin. Alle kolmenkympin lyötyy kaksivaiheisia antureita.

@timppa

PENTTINEN SEPPO 14.06.2013 23:49

Vielä kun löytyisi kyseinen anturi, ei ainakaan syylärissä ole minkäänlaista. Delta autosta kysyin, eivät löytäneet auton tietojen perusteella kyseistä osaa. Toisaalta epälyttää myös, että vika voi kuitenkin olla releissä tai niiden johdotuksissa. Tuollaisen löysin: http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OBD-Error-Code/P0481/Diagnostics/Fiat/Default.aspx

HAAPANEN TIMO 15.06.2013 08:01

Vasemmassa alareunassa, pistoke moottoriin päin. Erikoinen malli ellei anturi syylärissä ole.

@timppa

PENTTINEN SEPPO 18.06.2013 15:20

Joo erikoinen malli on. Anturi sijaitsee termostaattikotelon kyljessä, siinä on 2 anturia, toinen on lämpömittarille ja toinen ohjaa tuulettimia. Tieto anturilta menee kai jonnekkin moottoriohjausboksiin, joka päättelee mitä tehdään. Vikamahdollisuudet sen kuin lisääntyy.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.